mun on todella vaikea uskoa, että Suomessa on perheitä, joissa EI OLE VARAA ostaa lapsille yhtään lahjoj jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niin"

Vieras
Miten mulla on sellainen kutina että ne rahat menee omiin menoihin niillä vanhemmilla jotka näin väittävät? Eli rahaa on, mutta se käytetään esim tupakointii, baareiluun, elektroniikaan tms hömppään. Sanokaa jos tiedätte tässä sosiaalitukien luvatussa maassa jonkun perheen, joilla ei ole oikeasti varaa ostaa mitään lahjoja lapselle.

itse en tunne,vaikka varmasti on.
mun perhe,siis äiti ja me sisarukset ollaan aina oltu aika tiukoilla ja niin on yhä pikkusisarukset ja vanhempani.silti ne aina säästi siitäkin vähästä ja teki meille hyvän joulun myös muutamine lahjoineen.

Mmmm, jos onkin, niin niillä on juurikin joku turha rahanmeno.

Sitä tässä mietin, että jos minä näillä tuloilla kävisin kerrankin kuussa dokaamassa, tai polttasin röökiä... Niin taatusti ei olis rahaa lahjan lahjaan.
Koska en niistä kumpaakaan tee, niin lapselle on monta lahjaa ostettu jo.

no kyllä täälä ei ainakaan juoda eikä polteta mutta siltikään ei meinaa rahaa olla...nytkin on säästettävä monta kuukautta jotta saadaan edes ne yhdet paketit :( meillä pienet tulot ja asumme omakotitalossa jossa paljon kuluja...ja kaiken kukkuraksi pitänyt tehdä pakollisia remontteja taloon ja maksella lainoja pois ym. on se kyllä jännä,että ihmiset katsovata aina asioita vaan yhdestä vinkkelistä!!!

no ne on just niitä jotka pistää ruokakauppaan 250 euroa vko, siis nelihenkinen perhe, ja käyvät vielä leipäjonossa ja ruikuttavat vielä lehteen asti "köyhyyttään"

[QUOTE="vieras";25130574]no kyllä täälä ei ainakaan juoda eikä polteta mutta siltikään ei meinaa rahaa olla...nytkin on säästettävä monta kuukautta jotta saadaan edes ne yhdet paketit :( meillä pienet tulot ja asumme omakotitalossa jossa paljon kuluja...ja kaiken kukkuraksi pitänyt tehdä pakollisia remontteja taloon ja maksella lainoja pois ym. on se kyllä jännä,että ihmiset katsovata aina asioita vaan yhdestä vinkkelistä!!![/QUOTE]

Heh :D Ei oikeasti köyhät asu omakotitalossa, tai ei siinä ainakaan järkeä ole. Tuo tilanne on oma valintanne.

no meillä ei ole kyllä laittaa ruokakauppaan 250 euroo...halvalla syödään ja leipäjonoja meilläpäin ei varmaan edes ole :D mutta tiukkaan on....teidän kaikkien jotka ette tajua miten joillakin voi olla tiukkaa ni pitäs tulla elämässä vaikka semmonen tilanne,että joutusitten työttömäski ja lainaa on otettu joskus ja sit siihen päälle sairastuisitte ja menis rahaa myös terveydenhoitoon ym. ehkä loppuis ihmettely. ja en ymmärrä mitä sitä ihmettelemään jos toisilla on tiukkaa...auttakaa ennemmin!

Siis en ymmärrä sitä, ettei muka ole varaa ostaa yhtään mitään. Lasta miellyttäviä lahjoja saa tosi halvalla. Ei niiden tarvitse olla edes monen kympin lahjoja. 5-10 eurolla jo saat lasta miellyttäviä kivoja juttuja.

on kyllä omituista että täälä isoon ääneen ihmetellään miten joillakin ei ole...sitten kun joku tulee avoimesti kertomaan valittamatta miks ei ole niin täälä haukutaa sitten siitä ettei ole järkeviä ihmisiä. ja kyllä kuule köyhätkin voi asua omakotitalossa ja monet asuvat! omakotitalo asuminen on erittäin järkevää ja mukavaa vaikkakin vie kaikki rahat...mutt siitä selvitäään ;)

[QUOTE="Sirkkeli";25130633]Siis en ymmärrä sitä, ettei muka ole varaa ostaa yhtään mitään. Lasta miellyttäviä lahjoja saa tosi halvalla. Ei niiden tarvitse olla edes monen kympin lahjoja. 5-10 eurolla jo saat lasta miellyttäviä kivoja juttuja.[/QUOTE]

Voi niin, joskus tulee tilanteita, kun kaikki hätävarat on käytetty eikä ole sitä 5-10e ylimääräistä. Nytkin ollaan syöty 20-40e/viikossa (tai no, lapset ovat, itse syön vain kerran päivässä jotain pientä) ja kun on kolme lasta, se on aika vähän rahaa. Siitä on perin vaikea irrottaa "5-10e ylimääräistä" :)

Tosiaan - säästöjä oli, mutta siinä vaiheessa pitikin miettiä, onko asunto kuitenkin tärkeämpi kuin joululahjat.

[QUOTE="vieras";25130616]no meillä ei ole kyllä laittaa ruokakauppaan 250 euroo...halvalla syödään ja leipäjonoja meilläpäin ei varmaan edes ole :D mutta tiukkaan on....teidän kaikkien jotka ette tajua miten joillakin voi olla tiukkaa ni pitäs tulla elämässä vaikka semmonen tilanne,että joutusitten työttömäski ja lainaa on otettu joskus ja sit siihen päälle sairastuisitte ja menis rahaa myös terveydenhoitoon ym. ehkä loppuis ihmettely. ja en ymmärrä mitä sitä ihmettelemään jos toisilla on tiukkaa...auttakaa ennemmin![/QUOTE]

Jep. On otettu asuntolainaa ja päälle vielä remonttilainaa ja opintolainatkin vielä maksussa. Sairastuin vakavasti ja tulot romahti kolmannekseen + päälle tuli päivähoitomaksu eikä silti olla ikinä oltu niin tiukilla ettei olisi varaa joululahjoihin tai ruokaa. Ja miehen BRUTTO 2000 euroa.

Mulla on vanha ja pieni ok-talo, mistä lainaa, sen lisäksi remontteihin käytetyt kulutusluotot jne, juksevat kulut kuten ruoka, vakuutukset, sähkö, jätemaksut, jätevesimaksut, bensat (asumme syrjässä) Tiukkaa on, voitte uskoa huviksenne etten ole rikas. Silti ostan muutamia leluja lahjaksi molemmille lapsille. Sukulaisilta ei tule mitään, eikä kukaa edes käy kylässä.

emme elä yli varojen tietentahtoen...on vaan monta onnetonta asiaa sattunut samaan saumaan...esim. miehen työttömyys,minun sairastuminen ja kotona 3 alle kouluikästä lasta sekä 2 murrosikästä lasta...lasten harrastukset vievät monia satoja vuodessa,sitten meillä sattui ikävä kosteusvaurio josta huomattavat kulut kun sen remontoimme,sekä omakotitalossa on lämmityskustannukset hitusen eriluokkaa ku kerrostalossa,eräs nuoruuden takaus lankes päällemme myös samaan syssyyn...niin ja talolainamme ei ole mikään suuri jos luulet että ollaan niitä ihmisiä jotka ottaa mielettömät lainat ja sitten eivät siksi pystykkään hoitamaan! Niin enkä valita silti olemme onnellisia ja haluamme asua omakotitalossa! Niin ja meillä ei ole sukulaisia jotka maksaa osan kulista tai ostaa meille/lapsille...ihan jos itse jokainen tässä tilanteessa koittais pärjätä niin tajuais varmasti miksi voi olla aika tiukkaa ostaa niitä joululahjoja...miettikää välillä asioita hiukan laajemmin!!!!!

[QUOTE="vieras";25130730]emme elä yli varojen tietentahtoen...on vaan monta onnetonta asiaa sattunut samaan saumaan...esim. miehen työttömyys,minun sairastuminen ja kotona 3 alle kouluikästä lasta sekä 2 murrosikästä lasta...lasten harrastukset vievät monia satoja vuodessa,sitten meillä sattui ikävä kosteusvaurio josta huomattavat kulut kun sen remontoimme,sekä omakotitalossa on lämmityskustannukset hitusen eriluokkaa ku kerrostalossa,eräs nuoruuden takaus lankes päällemme myös samaan syssyyn...niin ja talolainamme ei ole mikään suuri jos luulet että ollaan niitä ihmisiä jotka ottaa mielettömät lainat ja sitten eivät siksi pystykkään hoitamaan! Niin enkä valita silti olemme onnellisia ja haluamme asua omakotitalossa! Niin ja meillä ei ole sukulaisia jotka maksaa osan kulista tai ostaa meille/lapsille...ihan jos itse jokainen tässä tilanteessa koittais pärjätä niin tajuais varmasti miksi voi olla aika tiukkaa ostaa niitä joululahjoja...miettikää välillä asioita hiukan laajemmin!!!!![/QUOTE]

Näin on!! Ei mulle liioin apua tule sukulaisilta. Äidilleni vihjasin että tarvittais ilmastointia, mutta sanoi suoraan että hae apu muualta! p.s. Omistan talon yksin

ööö nyt on pakko kysyä miks pitäs ostaa kirpparilta halvalla sukkia ja kalsareita lapselle joululahjaksi....mikä joululahja seon pienelle....me ostetaan kirppikseltä näitä ihan muuten tarpeiksi mutta lahjaksi en kyllä laita mitään mikä ei lapselle iloa tuo :D

niin ja tähän vielä pakko lisätä,että meillä lapsilla kyllä on aina ihan siistit vaatteet päällä eikä niistä ole pulaa...kierrän useasti kirppiksiä ;) eli en osta sellasia lahjoja :D

nyt on pakko ihan IHMETELLÄ MIHIN HÄVISI NÄMÄ kovaan ääneen toisten joululahjavarojen ihmettelijät...nyt saitte vastauksia miksi joillain ei ole varaa ni johan hävisitte !!!!

[QUOTE="vieras";25130808]ööö nyt on pakko kysyä miks pitäs ostaa kirpparilta halvalla sukkia ja kalsareita lapselle joululahjaksi....mikä joululahja seon pienelle....me ostetaan kirppikseltä näitä ihan muuten tarpeiksi mutta lahjaksi en kyllä laita mitään mikä ei lapselle iloa tuo :D[/QUOTE]

Ei aina tarvitse ostaa sotapelejä ja enerkiajuomia

Yhteistyössä