Mun on nyt pakko vähän valittaa.. (sarpe)

Kuulostaa kyllä erittäin kivuliaalta! Mutta lääkkeeksi ehdottaisin voltaren rapidia. Mulla määrättiin sitä viisurin leikkauksen jälkeen, kun leukaluu jäi paljaaksi ja sitten toki myös tulehtui koko alaleuka. Voltaren auttoi kipuun hyvin.

Mun pitää kysyä lääkäriltä vielä keskiviikkona noista lääkkeistä lisää. Kaikista parastahan ois jos saisin olla kokonaan ilman!

Kuulostaa kyllä erittäin kivuliaalta! Mutta lääkkeeksi ehdottaisin voltaren rapidia. Mulla määrättiin sitä viisurin leikkauksen jälkeen, kun leukaluu jäi paljaaksi ja sitten toki myös tulehtui koko alaleuka. Voltaren auttoi kipuun hyvin.

Mä sain joskus johonkin vaivaan tota voltarenia mutten sitten syönyt niitä... Joku aika sitten mulla oli ihan JÄRKYTTÄVÄ hammaskipu, mihin otin kaikkia lääkkeitä mitä kaapista löytyi (myös panacodia) ja toi voltaren auttoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26158769:
Mun pitää kysyä lääkäriltä vielä keskiviikkona noista lääkkeistä lisää. Kaikista parastahan ois jos saisin olla kokonaan ilman!
Jos tohtori laittas sut nukutukseen pariksi viikkoksi, kas kun ne ei tuollaisia juttuja tee.

Voi saatara! En ilmeisesti levitäkään leukaa oikein, pahimmassa tapauksessa joudun uudestaan leikkaukseen jos en pääse äkkiä oikojalle.. ja tietysti nyt on vappu. Aivan älyttömän paska fiilis, koko leikkaushärdelli on ollut vaan sarja surkeita sattumuksia ja epäonnistumisia. :headwall:

Miten et levitä oikein, ja miten se nyt selvis? Kai sait kuitenkin tarkat ohjeet mitä tehdä? Ymmärsin et sulla on joku laite mitä pitää säätää joka päivä tietyn verran.

Tsemppiä! Itse olen käynyt läpi alaleukaleikkauksen ja tiedän, mitä kipu on. Minä sain kyllä kirralta niin paljon lääkkeitä kuin vaan pyysin. Kivun hoito on erittäin tärkeää!

Minulle tehtiin BSSO muutama vuosi sitten (kuten toisessa ketjussa jo sanoin). Käsittääkseni alaleuassa kivut itse leikkausalueella eivät ole yhtä kovia, koska alaleuassa kulkevat suuret hermot puutuvat leikkauksen yhteydessä, joten en tiedä voiko näitä kauheasti verrata. Leikkauksen jälkeen minulla tulivat alaleukaleikkaukseen liittyvät nivelkivut, jotka olivat välillä aivan kauheita eikä niihin auttaneet särkylääkkeet. Välillä kyllä pelotti, mutta pahimmat kivut olivat ohi reilussa viikossa. Ensimmäinen viikko-10 päivää oli pahin muutenkin. Sen jälkeen toipuminen sujui ihan hyvin.

Minulla oli särkylääkkeenä ketoprofeiini (2x50 mg) ja panadol (3x500 mg), koska ibuprofeiini ei minuun vaikuta mitenkään ja kodeiinista tulee huono olo. Niillä pysyi kipu pääsääntöisesti poissa. Jos tuntuu, että kipulääkitys ei ole kohdillaan, kannattaa varmaan soittaa kirurgille tai erikoishammaslääkärille tai mainita jälkitarkastuksessa, jos se on pian.

Tuo nälkä oli kyllä ihan kamala! Minunkin mieheni kokkaili minulle kaikkea, mutta jos on pelkälle nestelinjalla, nälkää on vaikea saada kokonaan pois. (Jos haluat jotain ruokavinkkejä, kysy, koska olen ollut pehmeällä/nesteruokavaliolla pari, kolme kertaa....) Minä opin kyllä silloin oikeasti arvostamaan miten onnekas on kun ei tarvitse yleensä nähdä nälkää. Ja ai sitä autuutta kun sain kuukausi leikkauksesta luvan alkaa syömään pehmeitä purtavia ruokia - ei ole koskaan ennen eikä jälkeen maistunut ruoka yhtä hyvälle. :D

Miten et levitä oikein, ja miten se nyt selvis? Kai sait kuitenkin tarkat ohjeet mitä tehdä? Ymmärsin et sulla on joku laite mitä pitää säätää joka päivä tietyn verran.

Kyllä mulle näytettiin se ennen leikkausta kipsimallilla ja leikkauksen jälkeen vielä kun laite oli suussa, mutta kipsimallin kanssa opetetusta en nähnyt oikeesta kulmasta ja leikkauksen jälkeen olin niin lääkepäissäni etten tajunnu oikein mitään. Tai siis luulin, että nään sen oikean reiän, johon avain tulee, mutta ilmeisesti sit en, koska etuhampaitten rako ei kasva enää.

Täällä on selitetty aktivointi hyvin: Rapid Palatal Expander mutten kumminkaan kai löydä oikeeta reikää. Kokeilin kyllä pari kertaa uudestaan, mut en uskalla yrittää kauheen monesti jos kumminki teen kaiken oikein ja levitän leukaa liikaa. :xmas:

Jos jotain hyvää, niin kivut on nyt poissa, enää on vaan sellainen vähän epämiellyttävä tunne ja ihan inan verran päänsärkyä.

[QUOTE="vieras";26166630]
Tuo nälkä oli kyllä ihan kamala! Minunkin mieheni kokkaili minulle kaikkea, mutta jos on pelkälle nestelinjalla, nälkää on vaikea saada kokonaan pois. (Jos haluat jotain ruokavinkkejä, kysy, koska olen ollut pehmeällä/nesteruokavaliolla pari, kolme kertaa....) Minä opin kyllä silloin oikeasti arvostamaan miten onnekas on kun ei tarvitse yleensä nähdä nälkää. Ja ai sitä autuutta kun sain kuukausi leikkauksesta luvan alkaa syömään pehmeitä purtavia ruokia - ei ole koskaan ennen eikä jälkeen maistunut ruoka yhtä hyvälle. :D[/QUOTE]

Mun ruokahalu on poissa. Näläntunne on heikentynyt, eikä oikeestaan ajatus ruuasta houkuta enää. Pakko on kumminkin jotain syödä, etten joudu tiputukseen. Tää on ihan hyvä näin. :) Pahempaa ois kärsiä hirveästä nälästä koko ajan.

Odotan kyllä innolla sitä kun pääsen syömään oikeen sitkeetä jälkiuunileipää. :D

Tietääkö kukaan muuten onkohan huomenna ihan normaali päivä OYSsissa? Voikohan sinne soittaa.. En haluais odottaa keskiviikkoon. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26166594:
Voi saatara! En ilmeisesti levitäkään leukaa oikein, pahimmassa tapauksessa joudun uudestaan leikkaukseen jos en pääse äkkiä oikojalle.. ja tietysti nyt on vappu. Aivan älyttömän paska fiilis, koko leikkaushärdelli on ollut vaan sarja surkeita sattumuksia ja epäonnistumisia. :headwall:

Voi harmi. Oletko varma, että et ole levittänyt oikein? Toivottavasti pääset pian oikojalle, mutta toisaalta onneksi näissä ei monesti ole ihan päivän päälle, koska hampaat liikkuvat hitaasti ja luut luutuvat hitaasti. Minulla oli myös pieni komplikaatio heti leikkausta seuraavana perjantaina. Koska oli viikonlopun alku, olin ihan hermoraunio. Soitin päivystykseenkin ja lopulta menin sinne, ja paikalle soitettiin päivystävä alan ihminen. Se vähän auttoi ja sitten maanantaina pääsin kirurgin puheille, ja selvisi, että ei ollut kuitenkaan kyse mistään kovin isosta jutusta. Joten jos tuntuu kovin akuutilta tilanne, voitko mennä päivystykseen tai soittaa ainakin? Se voisi ainakin helpottaa stressiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26166636:
Mun ruokahalu on poissa. Näläntunne on heikentynyt, eikä oikeestaan ajatus ruuasta houkuta enää. Pakko on kumminkin jotain syödä, etten joudu tiputukseen. Tää on ihan hyvä näin. :) Pahempaa ois kärsiä hirveästä nälästä koko ajan.

Odotan kyllä innolla sitä kun pääsen syömään oikeen sitkeetä jälkiuunileipää. :D

Tietääkö kukaan muuten onkohan huomenna ihan normaali päivä OYSsissa? Voikohan sinne soittaa.. En haluais odottaa keskiviikkoon. :snotty:

Hassua. Meidät on leikattu samassa paikassa! En tiedä millainen päivä siellä on huomenna, mutta kannattaa ehdottomasti soittaa jos tuntuu siltä.

[QUOTE="vieras";26166641]Voi harmi. Oletko varma, että et ole levittänyt oikein? Toivottavasti pääset pian oikojalle, mutta toisaalta onneksi näissä ei monesti ole ihan päivän päälle, koska hampaat liikkuvat hitaasti ja luut luutuvat hitaasti. Minulla oli myös pieni komplikaatio heti leikkausta seuraavana perjantaina. Koska oli viikonlopun alku, olin ihan hermoraunio. Soitin päivystykseenkin ja lopulta menin sinne, ja paikalle soitettiin päivystävä alan ihminen. Se vähän auttoi ja sitten maanantaina pääsin kirurgin puheille, ja selvisi, että ei ollut kuitenkaan kyse mistään kovin isosta jutusta. Joten jos tuntuu kovin akuutilta tilanne, voitko mennä päivystykseen tai soittaa ainakin? Se voisi ainakin helpottaa stressiä.[/QUOTE]

Olen 85-prosenttisen varma. Mulle vielä painotettiin sitä, että pitää soittaa ajoissa hammaslääkäriin, että luut ei ehdi luutua - viikonlopun yli ei sais odottaa. Pitää toivoa, että panikoinkin turhaan. Kyllä sen avaimen kääntämisen jälkeen tulee kipua ja paineentunnetta, mutta ihan helposti ne voi olla jotain plaseboa tai johtua jostain muusta. Jotenkin lohduttavaa kuulla että sulla on samanlainen kokemus, kiitos kun kerroit! :hug:

Päivystykseen voi soittaa kymmenestä kahteentoista, eli mulla on vielä pari tuntia aikaa stressata ihan kunnolla. :D

[QUOTE="vieras";26166648]Hassua. Meidät on leikattu samassa paikassa! En tiedä millainen päivä siellä on huomenna, mutta kannattaa ehdottomasti soittaa jos tuntuu siltä.[/QUOTE]

OYSsissa saa kyllä tosi hyvää hoitoa. Oletko siis tuo sama vieras, joka kertoi päivystyksestä? Menitkö Aapistielle?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26166659:
OYSsissa saa kyllä tosi hyvää hoitoa. Oletko siis tuo sama vieras, joka kertoi päivystyksestä? Menitkö Aapistielle?

Joo, olen se sama vieras. :) Menin OYSin tavallisen päivystyksen kautta (onko se A2, vai mikä? En ole käynyt sen jälkeen, joten en muista, mutta siellä alakerrassa), koska muut eivät olleet silloin auki, johtuen varmaan ajankohdasta (perjantai-ilta). En tiedä onko systeemit siitä muuttuneet.

OYSissa sai kyllä hyvää hoitoa, ja siellä on myös yksi Suomen parhaista leukakirurgeista, joten hyvissä käsissä olemme olleet. :)

[QUOTE="vieras";26166671]Joo, olen se sama vieras. :) Menin OYSin tavallisen päivystyksen kautta (onko se A2, vai mikä? En ole käynyt sen jälkeen, joten en muista, mutta siellä alakerrassa), koska muut eivät olleet silloin auki, johtuen varmaan ajankohdasta (perjantai-ilta). En tiedä onko systeemit siitä muuttuneet.

OYSissa sai kyllä hyvää hoitoa, ja siellä on myös yksi Suomen parhaista leukakirurgeista, joten hyvissä käsissä olemme olleet. :)[/QUOTE]

No mutta sehän tarkoittaa sitä, että voisin lähteä sinne tänään jos en saa Aapistieltä ketään kiinni.. tai sit meen huomenna. Aina aktivointiyrityksen jälkeen oon varma, että aktivointi onnistui, kun tuntuu jotain kivuntapasta, mutta sit taas puolen tunnin päästä olen aivan hermona. :laugh:
Olipa aivan älyttömän helpottavaa tietää, että sinne päivystykseen voi mennä.

Voi alkaispa tuo rako vaan suurentua niin pääsisin tästäkin piinasta!

Saitko vaikka osaston numeroa, johon soittaa viikonloppuna? Sitä kautta saisit ainakin päivystävän kirurgin kiinni ja pääsisit näytille. Hän kyllä konsultoi oikojaa, jos tilanne ei näytä normaalilta. :) Näin homma ainakin TAYSissa toimii.

Tsemppiä levitykseen ja toipumisaikaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26166685:
No mutta sehän tarkoittaa sitä, että voisin lähteä sinne tänään jos en saa Aapistieltä ketään kiinni.. tai sit meen huomenna. Aina aktivointiyrityksen jälkeen oon varma, että aktivointi onnistui, kun tuntuu jotain kivuntapasta, mutta sit taas puolen tunnin päästä olen aivan hermona. :laugh:
Olipa aivan älyttömän helpottavaa tietää, että sinne päivystykseen voi mennä.

Voi alkaispa tuo rako vaan suurentua niin pääsisin tästäkin piinasta!

Minä olin kyllä myös välillä ihan hermona yhdestä sun toisesta leikkauseen liittyvästä - minä pelkäsin, että leuka vetäytyy takaisin (siis kokonaan) ja aluksi kun aloin syömään kovempaa ruokaa välillä ajattelin, että entä jos koko alaleuka katkeaa yhtäkkiä... Ja kaikkea nyt jälkeenpäin ajateltuna yhtä hölmöä. :) Mutta kannattaa varmaan soittaa ensisijaisesti sinne Aapistielle jos on epävarma olo ja kysyä (minä soitin myös oikojalle kerran leikkauksen jälkeen näistä huolistani, joten ei tarvitse ajatella, että muut eivät...), tai sitten jos tarvitsee niin OYSin päivystykseen.

Tsemppiä ja pikaista toipumista sinulle sekä mukavaa vappua! Nyt pitää lähteä muihin puuhasteluihin. :)

[QUOTE="Vieras";26166695]Saitko vaikka osaston numeroa, johon soittaa viikonloppuna? Sitä kautta saisit ainakin päivystävän kirurgin kiinni ja pääsisit näytille. Hän kyllä konsultoi oikojaa, jos tilanne ei näytä normaalilta. :) Näin homma ainakin TAYSissa toimii.

Tsemppiä levitykseen ja toipumisaikaan. :)[/QUOTE]

Mulla on hammas- ja suusairauksien osaston numero, mutta sinne voi soittaa vaan arkisin. Nyt kumminkin pitäis kaiken olla jo kunnossa.. pitäkää peukkuja! :)

Yhteistyössä