Mun on nyt pakko vähän valittaa.. (sarpe)

Kaunishäntäinen orava

Aktiivinen jäsen
01.01.1970
4 772
2
36
Mulle tehtiin siis tiistaina yläleukaleikkaus, sarpe, ja oon koittanut tsempata itteäni aika paljon sen jälkeen, että kestäisin kipuja paremmin. Tähän saakka oon kestänytkin ja pahimmat kivut oon saanut taltutettua lääkkeillä, mutta jostain syystä nyt ei auta edes kaks Panacodia ku aivan vaan hetken.

Aloin tänä aamuna levittää itse leukaa 1/4 milliä kerrallaan, illalla pitää tehdä vielä toinen aktivointi. Näin leuka leviää ½ mm päivässä. Se sattuu vähemmän kuin vois kuvitella, mutta enemmän mihin osasin valmistautua, sillä mulle sanottiin, että kipujen kanssa kyllä pärjää helposti leikkauksen jälkeen. No ei pärjää! :(

Ja koko ajan on joko nälkä tai huono olo, syömisestä tulee suu kipeäks eikä ruokakaan oikein maistu. Tää on siis sellanen todella heikko hetki toipumisessa, ne muutamat aiemmat oon päässyt yli aika helpolla ja tästäkin kyllä selviän, on vaan välillä niin älyttömän toivoton olo kun mietin mihin ihmeeseen oon oikein alkanut. Vielä kaks viikkoa leuan levitystä ja sitten sen annetaan vasta luutua.

On tässä paljon hyvääkin: mun vanhemmat on olleet täällä tukena ja äiti on tehnyt mulle paljon hyvää pehmeää ruokaa ja muutenkin oon saanut ystäviltä ja tutuilta paljon tukea ja lohtua, mutta meinaa oikeasti hajota pää tämän kivun takia. :kieh:

[QUOTE="nuka";26158450]Mikä on sarpe?[/QUOTE]

Surgically assisted rapid palatal expansion. Mun yläleukani siis periaatteessa irrotettiin ja halkastiin, ja sitä nyt levitetään kahden viikon ajan sellasella hyrax-kojeella.

Koivunkäpy: Tujumpia pillereitä ei taida saada. Nämä Panacoditkin on vähän sellanen hätävara, lääkäreitten mukaan mun pitäis pärjätä ihan Buranalla (600mg) ja Panadolilla (2x500mg).

Pitää toivoa että oisin tehnyt tänään aamulla jotenkin väärin sen aktivoinnin ja levittänyt vaikka vahingossa liikaa. Ettei normaalisti kivut ois oikeasti tällasia.

Kiitos tsempeistä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26158485:
Surgically assisted rapid palatal expansion. Mun yläleukani siis periaatteessa irrotettiin ja halkastiin, ja sitä nyt levitetään kahden viikon ajan sellasella hyrax-kojeella.

Koivunkäpy: Tujumpia pillereitä ei taida saada. Nämä Panacoditkin on vähän sellanen hätävara, lääkäreitten mukaan mun pitäis pärjätä ihan Buranalla (600mg) ja Panadolilla (2x500mg).

Pitää toivoa että oisin tehnyt tänään aamulla jotenkin väärin sen aktivoinnin ja levittänyt vaikka vahingossa liikaa. Ettei normaalisti kivut ois oikeasti tällasia.

Kiitos tsempeistä. :)

Ai hitto... Jaiks :x

lääkityksestä viel, itellä ei kaks panadolia tai kaks panacodia auta mihinkää mutta kun ottaa kerralla molempia yhdet, niin johan asettuu kipu. siihen kun vielä heittää 600 buranan niin uni on turvatu.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Minkä takia sulle tehtiin toi operaatio?

En oo huomannut jos oot aiemmin maininnut...

Mulla on vähän purentavikaa, yläleuka on hitusen liian kapea ja pari ylähammasta menee alahampaitten taakse purtaessa. Leuka on sen takia pari milliä vinossa ja hakee koko ajan oikeaa paikkaa -> puren hampaita yhteen öisin ja siitä seuraa niska- ja pääkipua ja kaikkea muuta inhottavaa. Yhden hampaan oon jo bruksannut rikki.

Miä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;26158500:
lääkityksestä viel, itellä ei kaks panadolia tai kaks panacodia auta mihinkää mutta kun ottaa kerralla molempia yhdet, niin johan asettuu kipu. siihen kun vielä heittää 600 buranan niin uni on turvatu.

Ai siis Panacod + Panadol + Burana? Sen sijaan, että ottais vaikka Panacod + Panacod + Burana? :confused:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26158501:
Mulla on vähän purentavikaa, yläleuka on hitusen liian kapea ja pari ylähammasta menee alahampaitten taakse purtaessa. Leuka on sen takia pari milliä vinossa ja hakee koko ajan oikeaa paikkaa -> puren hampaita yhteen öisin ja siitä seuraa niska- ja pääkipua ja kaikkea muuta inhottavaa. Yhden hampaan oon jo bruksannut rikki.

Miä :heart:

Aa, okei :)

Tsemppiä. Eiköhän se kuitenkin sitten jossain vaiheessa helpota. Hetken kipu ja sitten ei tartte enää kärsiä niistä lieveoireista :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26158514:
Ai siis Panacod + Panadol + Burana? Sen sijaan, että ottais vaikka Panacod + Panacod + Burana? :confused:

juuri näin. paracetamolin määrä pysyy samana.
ite käytän tuota coctailia migreeniin kun triptaanit on kielletty. tulee hiukan humalainen fiilis, mutta siinä vaiheessa on ihan sama koha kipu loppuu.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Aa, okei :)

Tsemppiä. Eiköhän se kuitenkin sitten jossain vaiheessa helpota. Hetken kipu ja sitten ei tartte enää kärsiä niistä lieveoireista :hug:

Niinpä, totta. Ja leikkaus oli ihan hyvä käydä nyt läpi, koska ei tätä saa muuten korjattua enkä vanhempana ehkä pystyis toipumaan niin hyvin ku nyt. Ei kaduta, mutta en kyllä hihkukaan ihan vielä. :D

Helpottaa vähän kun saa paruttua täällä, kiitos teille. :hug:

Koivunkäpy: Kokeilen tota yhdistelmää vaikka huomenna aamulla. Sehän ois parempi noin, koska silloin mulla säästyy Panacodeja useammaksi päiväksi. Täytyy myöntää, etten ees hoksannut ajatella tuollasta komboa. Kiitos vinkistä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;26158540:
juuri näin. paracetamolin määrä pysyy samana.
ite käytän tuota coctailia migreeniin kun triptaanit on kielletty. tulee hiukan humalainen fiilis, mutta siinä vaiheessa on ihan sama koha kipu loppuu.
Ei tuossa ole mitään järkeä. Siitähän puuttuu yhden pillerin kodeiini eli on vähemmän lääkettä.

[QUOTE="vieras";26158622]Ei tuossa ole mitään järkeä. Siitähän puuttuu yhden pillerin kodeiini eli on vähemmän lääkettä.[/QUOTE]
Siis silloin vaan kannattaa ottaa noin, jos kahdesta panacodista menee tokkuraan ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;26158608:
kokeile ennemmin yöksi.. ja huolehdi että joku vahtii lapsia jos sammut.

Ei mulla ole lapsia. :) Enkä mene kamalaan tokkuraan lääkkeistä.

Mun mielestä on ihan hyvä kokeilla pärjätä yhellä Panacodilla, siis en vaan ollut tajunnut yhdistää siihen sitä yhtä Panadolia. Oon joutunut laskemaan Panacodeja riittääkö niitä joka aamulle ja illalle, kun ne on pahimpia aikoja aktivoinnin takia. Jos ne loppuu kesken, niin oon pulassa kipujeni kanssa.

Kuulostaa kyllä erittäin kivuliaalta! Mutta lääkkeeksi ehdottaisin voltaren rapidia. Mulla määrättiin sitä viisurin leikkauksen jälkeen, kun leukaluu jäi paljaaksi ja sitten toki myös tulehtui koko alaleuka. Voltaren auttoi kipuun hyvin.

Yhteistyössä