Mun on nyt pakko taas vähän kitistä suomalaiseta "terveydenhoidosta"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen siis raskaana, ja kertonut täällä mielenkiintoisista vaiheista mm. neuvolassa ja oikeastaan sen lääkäristä....

Mutta nyt siis mun asia on semmoinen, että olin raskaan viikolla 25 kun kurkku oli kipeä 2vko. Sain kolme päivää saikkua ja sitten taas töihin. Olin töissä ja taas kurkkukipeä. Menin uudelleen lääkäriin. Tulehdusarvot korkealla ja antibiottikuuri. Sain saikkua 2 päivää!

Seurauksena oli vatsan sekaisinmeno. Eli kaikki mitä söin tuli ulos. Verenpaineet menivät ihan sekaisin ja hb laski. Alkoi öiset oksentelut. Aivan hirveä turvotus, viikossa nousi paino yli kilon. En saanut sairauslomaa neuvolasta....

PARASTA koko tässä jutussa on se, että työkaverini saa samoin tein 2 viikkoa sairauslomaa keuhkoputken tulehdukseen! Minä en siis saa raskaana olevana sairauslomaa kuin 2-3päivää, mutta nelikymppinen normaalikuntoinen nainen saa yhdellä kertaa samointein 2vko!

Jotenkin musta tämä on outoa.... Miksi raskaana olevaa naista halutaan ehdoin tahdoin saattaa huonoon kuntoon ennen äityislomaa ja synnytystä?

Kyseessä on hieman eri sairaudet, joita ei voi verrata keskenään, joten ei myöskään sairasloman kestoa. Harvemmin kurkkukivusta edes ylipäätänsä saa saikkua. Oletan myöskin, että saamasi antibioottikuuri sai vatsasi sekaisin, josta seurasi tuo oksentelu ym. Tässä tapauksessa olisi pitänyt ottaa yhteyttä lääkäriin lääkkeiden vaihtamiseksi sinulle sopivimpiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyseessä on hieman eri sairaudet, joita ei voi verrata keskenään, joten ei myöskään sairasloman kestoa. Harvemmin kurkkukivusta edes ylipäätänsä saa saikkua. Oletan myöskin, että saamasi antibioottikuuri sai vatsasi sekaisin, josta seurasi tuo oksentelu ym. Tässä tapauksessa olisi pitänyt ottaa yhteyttä lääkäriin lääkkeiden vaihtamiseksi sinulle sopivimpiin.

Niin, joo kyllä tottakai sopivampiahan löytyy kun on raskaana. Niitä on oikein pilvin ja pimein.

Se, että kurkkukipu kestää yli kolme viikkoa on joo ihan tavallista, varsinkin kun ensimmäinen lääkäri ei viitsinyt ottaa tulehdusarvoja...
On aika varmasti rasite raskaana olevalle tuollainen pitkittynyt sairaus.

No mut eihän se lyhyt sairasloma sua huonoon kuntoon vie. Se antibiootti oli ehkä syy sun huonoon oloon ja se paranee vaihtamalla. Sun täytyy varata aika muuta kautta kuin neuvolan, jos ei miellytä, vaikka työterv. huollon. Harvon kurkkukipuun ees saa saikkua.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
mä en kyllä ymmärrä miten keuhkoputkentulehduksesta saa saikku 2vko, keuhkokuumeesta kylläkin.

No niinpä. Kyllä minäkin vähän tätä ihmettelen. Sama muuten poskiontelontulheduksesta, kaksi viikkoa räpsähti tosta noin vaan....
Ei minulle vaan työkaverille.

No mut eihän se lyhyt sairasloma sua huonoon kuntoon vie. Se antibiootti oli ehkä syy sun huonoon oloon ja se paranee vaihtamalla. Sun täytyy varata aika muuta kautta kuin neuvolan, jos ei miellytä, vaikka työterv. huollon. Harvon kurkkukipuun ees saa saikkua.

Häh? Sairausloman tarkoitushan on helpottaa sairaan ola. En nyt oikein tajua tota ekaa lausettasi...

mä en kyllä ymmärrä miten keuhkoputkentulehduksesta saa saikku 2vko, keuhkokuumeesta kylläkin.

No niinpä. Kyllä minäkin vähän tätä ihmettelen. Sama muuten poskiontelontulheduksesta, kaksi viikkoa räpsähti tosta noin vaan....

tuli vaan mieleen et jos siellä olis kuitenkin taustalla jotain muuta mitä Ap ei tiedä, kun tuntuu uskomattomalta toi saikun pituus. ja että poskiontelotulehdukseen 2vko! sehän paranee yleensä parissa päivässä, mut jos tosiaan taustalla jotain muuta ja koko saikku lyödään sen nimiin.

Jotkut osaavat tuon pitkän sairaslomien hankinnan jalon taidon (liioittelevat oireet jne.). Itsekkin melkein esimiesasemassa olleena ihmettelin, että miten tavallisesta flunssasta voi saada sen 7-10 pv sairaslomaa... Yleensä olivat yksityisten lääkärien kirjoittamia.

Häh? Sairausloman tarkoitushan on helpottaa sairaan ola. En nyt oikein tajua tota ekaa lausettasi...

Toi sun lause" sain saikkua 2pv." ja seuraava kappale alkaa "seurauksena..." Eihän sen 2pv saikun seurauksena voi olla oksentelu ja ripuli. Joo ehkä on lääkäriltä hieman alakanttiin, mutta kun herkästi raskaanaolevat taitaa hakea saikkua milloin milläkin verukkeella. Ja kurkkukipuun harvemmin on mitään lääkkeitä, vaan on viruksen aiheuttamia. Joten kaipa tuo eka lääkäri aatteli olevan viruksen aiheuttama, jollei muuta ollu, peitteitä tms. Kai se sentään kurkkuun katsoi?

tuli vaan mieleen et jos siellä olis kuitenkin taustalla jotain muuta mitä Ap ei tiedä, kun tuntuu uskomattomalta toi saikun pituus. ja että poskiontelotulehdukseen 2vko! sehän paranee yleensä parissa päivässä, mut jos tosiaan taustalla jotain muuta ja koko saikku lyödään sen nimiin.

Joopa, joo. Antibiottikuureja on määrätty. Reseptit olen nähnyt. Vähän tuntuu siltä, että jotkut osaavat vain valittaa niin hyvin, että saikkua irtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja ee:
Ei täällä saa kitistä terveydenhuollosta, yli puolet mammoista on jonkun sortin hoitajia. tulee vaan paskaa niskaan, jos valittaa hoidosta, vaikka olisi syytäkin. :D

Joo, niin olen huomannut. On oikeastaan ihan kivaa sanoa suoraan ainakin täällä näistä asioista.
Vähän pääsee höyryjä ulos. Ottaa nimittäin päästä aivan sikana.

No kyllä musta saa valittaa jos kokee tulleensa väärinymmärretyksi. Mutta niin, noista sairaslomien kestosta. Aina ulkopuolinen ei osaa sanoa, että mihin tarkoitukseen sairasloma o määrätty. Vaikka paperilla lukee että poskiontelotulehdus, niin voi se tarkoittaa esimerkiksi loppuun palamista työelämässä. Itse olen jonkin verran tälläista nähnyt, että lääkäri potilaan toiveesta kirjoittaa eri syyn paperille, koska työntekijä ei halua leimautua työyhteisössä. Tietysti voi olla kyse jostain muusta, esim. kyseisen potilaan sairauskertomushistoriaan tutustuessaan lääkäri on huomannut, että hänellä taudit ovat uusineet usein ja päättää kerralla kirjoittaa pitkän loman. Riippuu NIIN tilanteesta, ei voi yleistää. Jos tilanne sinua kovasti vaivaa, voit lähettää rakentavaa palautetta ko. terveysasemalle, jonka pohjalta sitten kehittävät toimintaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasmyös:
Itsekkin melkein esimiesasemassa olleena

:laugh::laugh:
Mikähän tää titteli oikeen on...pomon kahvinkeittäjä?
joo-o onhan se "melkein esimiesasemassa"

tuotantoassistenssi, joka tuuras tuotantopäällikköä hänen loma-aikoinaan ja näin ollen otin vastaan myöskin ilmoitukset sairaslomista sekä myöskin keräsin todistukset...

tuotantoassistenssi, joka tuuras tuotantopäällikköä hänen loma-aikoinaan ja näin ollen otin vastaan myöskin ilmoitukset sairaslomista sekä myöskin keräsin todistukset...

Älä välitä ei noi urpot edes tajua mikä on tuotantoassistentti tai tuotantopäällikkö... ;)

Älä välitä ei noi urpot edes tajua mikä on tuotantoassistentti tai tuotantopäällikkö... ;)

Juu en :)

Yhteistyössä