Mun mielestä on kauheen surullista, jos vanhemmat ei tarjoa lapselleen OLLENKAAN JOULUA... :(

"Vieras"
No ollaanpas täällä niin äkäsinä.

Joulu on suomalainen perinnejuhla jota on vietetty aina. Ei, se ei tarkoita että sitä pitäisi silti juhlia. Mutta suurimman osan mielestä se on mukava juhla jolloin koko perhe saa kokoontua yhdessä rauhoittumaan.

Itselleni joulu merkitsee juuri sitä rauhoittumista. Kiireisen syksyn ja pimeän alkutalven jälkeen saa istua alas ja syödä hyvää ruokaa, avata muutaman lahjan jotka läheisesi ovat juuri sinulle ostaneet. Nähdä lapsen ilon ja illalla kaikkien mentyä nukkumaan saat ihailla koristeltua kuusta olohuoneessa glögimuki kädessä.

Kaikki ei ole samaa mieltä kanssani, mutta kyllä mielestäni jokaisen lapsen (joka itse niin tahtoo) pitäisi saada kokea joulu. Se on vain yksi päivä vuodessa.

"näin on"
Onhan joulu niin massiivinen juttu Suomessa, että sen viettäminen edes jollain tapaa kuuluisi täällä yleissivistykseen.

Siihen on ihan turha vedota, että emmehän vietä ramadania tai hanukkaa tai muita. Koska ne eivät ole eivätkä tule olemaan tämän kansakunnan kansalisia juhlia. Toivottavasti eivät!!!

"näin on"
En usko että kukaan "pakana" oikeasti niin paljon joulua pelkää kuin täällä näyttää vaikuttavan, kunhan huvikseen jankuttavat. Olen näet kuullut, että pakanat juhlivat pakanatyyliin sitten. Keksivät juhlimisen syitä jotain muita kuin kristillisiä syitä.

"vieras"
[QUOTE="näin on";25257145]En usko että kukaan "pakana" oikeasti niin paljon joulua pelkää kuin täällä näyttää vaikuttavan, kunhan huvikseen jankuttavat. Olen näet kuullut, että pakanat juhlivat pakanatyyliin sitten. Keksivät juhlimisen syitä jotain muita kuin kristillisiä syitä.[/QUOTE]

Tottakai pakanat viettävät pakanajuhlaa. Mutta miksi kristityt viettävät joulua?

"minä"
Aivan turhaa täällä on selittää, että miksi ei vietetä sitä ja sen kulttuurin juhlapyhiä, jos kerran joulua, jne. Joulu nyt vain yksinkertaisesti kuuluu SUOMALAISEEN kulttuuriin ja sitä sen takia hypetetään pitkin syksyä. Näin ollen on todella pskamasita vanhemmilta kieltää lapsiltaan joulun vietto kokonaan, jos ITSEÄ EI KIINNOSTA.

Kuten aloittaja on tuhat kertaa todennut, joulua ei tarvitse viettää minkään sääntökirjan mukaan, vaan jokainen perhe luo heidän KOKO perheelleen (siis myös lapsille) sopivat joulutraditiot. Yleensä ne ovat kompromissejä, mutta ikävä kyllä löytyy näemmä myös perheitä, joissa ainoastaan vanhempien toiveilla on väliä. Joka tapauksessa, toisilla on siis kuuset, piparit, kinkut ja lahjat. Toisilla taas kynttelikkö ikkunalla ja ulkona syöminen hieman paremmissa vaatteissa. Pääasia on, että joulu ja KAIKKI perheenjäsenet jotenkin huomioidaan, koska se on osa tämä maan kulttuuria.

plaa
[QUOTE="minä";25257292]Aivan turhaa täällä on selittää, että miksi ei vietetä sitä ja sen kulttuurin juhlapyhiä, jos kerran joulua, jne. Joulu nyt vain yksinkertaisesti kuuluu SUOMALAISEEN kulttuuriin ja sitä sen takia hypetetään pitkin syksyä. Näin ollen on todella pskamasita vanhemmilta kieltää lapsiltaan joulun vietto kokonaan, jos ITSEÄ EI KIINNOSTA.

Kuten aloittaja on tuhat kertaa todennut, joulua ei tarvitse viettää minkään sääntökirjan mukaan, vaan jokainen perhe luo heidän KOKO perheelleen (siis myös lapsille) sopivat joulutraditiot. Yleensä ne ovat kompromissejä, mutta ikävä kyllä löytyy näemmä myös perheitä, joissa ainoastaan vanhempien toiveilla on väliä. Joka tapauksessa, toisilla on siis kuuset, piparit, kinkut ja lahjat. Toisilla taas kynttelikkö ikkunalla ja ulkona syöminen hieman paremmissa vaatteissa. Pääasia on, että joulu ja KAIKKI perheenjäsenet jotenkin huomioidaan, koska se on osa tämä maan kulttuuria.[/QUOTE]

Kuuluu joulu kuule aika monen maan kulttuuriin. Se ei ole mikään suomen oma juttu! Vietä joulua kuule ´niin paljon kun tahdot, mutta edelleen se on vapaahtoinen pakkojuhla, ja sille sä et voi mitään.

Ihmiset saisi vielä enemmän irrottautua jouluun liittyvistä älyttömyyksistä

JONSERED Karhunkantaja
Minusta on ihan ok, jos ei viitsi joulua. Ei siihen sen suurempia perusteluja kaivata vanhemmilta. Jos ei viitsi huolehtia lapsistaan, se ei ole ok. Mutta niin kauan, kuin joulu ei ole pakollinen, sen saa jättää huomiotta ja viitsimättä. Aivan kuten pääsiäisenkin, vaikka suomalaiseen kulttuuriin kuuluisikin mämmin syöminen ja risuilla huitominen. ;)

Halloweenkin on asia, jota lapset odottavat ja haluavat, mutta onko kenenkään pakko viitsiä sitäkään?

"näin on"
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="näin on";25257873]Huoh, jotain suhteellisuudentajua siinä, voiko joulusta ja halloweenista edes puhua samana vuonnakaan. Ei pidä sekoittaa asioita. Halloweeniin ei liity mitään historiallista Suomessa, eikä sitä vietä kuin jotkut hörhöt vieläkään.[/QUOTE]

Vrt. Halloween ja kekri, joulu ja Yule (tai millä nimellä sitä kutsuttiinkaan enne kristinuskon tuloa)

Ihmiset saisi vielä enemmän irrottautua jouluun liittyvistä älyttömyyksistä
Mistä älyttömyyksistä?

Me oltiin tytön kanssa eilen laulamassa kauneimpia joululauluja. Saatiin tuntemattomilta jouluntoivotuksia ja annettiin niitä itsekin. Ihmiset jaksoivat hymyillä ja olla ystävällisiä. Edes kerran vuodessa meillä on juhla, joka saa parhaan esiin suurimmasta osasta ihmisiä.

Joten mitä pahaa siinä on? Onko elämä niin täyttä juhlaa että joulun voisi unohtaa koska se on monen mielestä niin "turha"?

Mun puolesta joulua saa olla juhlimatta ken haluaa, mutta miksi se ilo pitää saada vietyä muiltakin, sitä en käsitä.

Sairastupa
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;25255597:
Ihan samoilla linjoilla oon.... kyllä ne lapset joulun tarvii!
Toisaalta ihan oikeesti mun on vaikee kuvitella että sellaisia vanhempia ees ois jotka eivät haluis lapsillee joulua laittaa. Siis tällä en väitä ettäkö ei ap:n kertoman kaltaista tilannetta voisi olla, vaan se tuntuu niin uskomattomalta.
meillä ei tänävuonna joulua ole. Ja tyttö hyväksyi kun tajusi tilanteen vihdoin ja viimein. Ei lapsi joulua tarvii sen enempää kuin aikuinenkaan

Yhteistyössä