Mun lapsuudenystävien sananjulistusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ateisti-anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja ateisti-anne:
Okei, siis veri on kielletty juutalaisilta (tän mä tiesinkin ). Mutta onko sulle vaikka isäsi koskaan sitten tarkemmin selittänyt että miksi se veri on helluntailaiselle synti? Ja sitten toisaalta ei kuitenkaan taida olla joka helluntaiseurakunnassa sama käytäntö kun tuo edith ei ollut moisesta (vissiin? ) kuullutkaan?

Eli siis raamatussa puhutaan siitä, kuinka eläimen veri pitää vuodattaa maahan, koska siinä on eläimen sielu. Minä katson sen tarkoittava sen aikaista pakanoiden uskomusta, jonka mukaan ehkä eläimen sielu siirtyi ihmiseen jos joi sitä verta.

Kyseessä siis jokin alkukantainen uskomus, joka vain jostain syystä irrotettu asiayhteydestään ja siirretty nykypäivään? Vieläkö tuota sääntöä joku nykyään noudattaa? Silloin 80-luvulla kuulin tästä Helsingin suurimman helluntaiseurakunnan lastenleirillä ja silloin tuntui olevan ihan tavallinen juttu tuo veren välttäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:
Minä kävin 90-luvun lopulla helluntaiseurakunnan nuortenillassa Myyrmäessä ja siellä väitettiin ettei kondomi estä HIV-tartuntaa sillä HI-virus pääsee kondomin kumin huokosten läpi ja siksi kondomi on turha.

Ihan uskomatonta potaskaa, jonka ainoa tarkoitus oli pelotella nuoria olemaan harrastamatta esiaviollista seksiä...

:O ja sitten ne, jotka eivät jaksaneet/halunneet pidättäytyä eivät käyttäneet edes sitä kortsua, kun se on kerran turha... *huoh*

Niin, siksi kaverini sai kondylooman..

Toki oman järjen käyttökään ei ole kiellettyä ja tietoa voisi hankkia muualtakin, mutta jos luotetut nuorisotyöntekijät jakavat tällaista tietoa, nuori usein olettaa että siihen voi luottaa :/

Minä heitin kortsut pois, koska en halunnut tehdä huoruutta suunnitelmallisesti. Tulin raskaaksi ennen, kuin ehdin oppia nauttimaan seksistä. Onneksi minun äiti on niin peloittava henkilö, että saimme olla suhteellisen rauhassa ottaen huomioon, että olimme seurakuntanuoria mieheni kanssa molemmat.

Kunnollista seksivalistusta tarvittaisiin seurakuntiin, eikä mitään korvat punaisena puhistelua ja pelottelua.

Okei, siis veri on kielletty juutalaisilta (tän mä tiesinkin ). Mutta onko sulle vaikka isäsi koskaan sitten tarkemmin selittänyt että miksi se veri on helluntailaiselle synti? Ja sitten toisaalta ei kuitenkaan taida olla joka helluntaiseurakunnassa sama käytäntö kun tuo edith ei ollut moisesta (vissiin? ) kuullutkaan?

Eli siis raamatussa puhutaan siitä, kuinka eläimen veri pitää vuodattaa maahan, koska siinä on eläimen sielu. Minä katson sen tarkoittava sen aikaista pakanoiden uskomusta, jonka mukaan ehkä eläimen sielu siirtyi ihmiseen jos joi sitä verta.

Kyseessä siis jokin alkukantainen uskomus, joka vain jostain syystä irrotettu asiayhteydestään ja siirretty nykypäivään? Vieläkö tuota sääntöä joku nykyään noudattaa? Silloin 80-luvulla kuulin tästä Helsingin suurimman helluntaiseurakunnan lastenleirillä ja silloin tuntui olevan ihan tavallinen juttu tuo veren välttäminen.

No itseasiassa siitä on ollutr viimeaikoina kovaakin keskustelua Ristin Voitto lehdessä. Ristin Voitto lehden kunniaksi voisin sanoa, että ote on paljon avoimempi, kuin vielä viisi vuotta sitten. Veri-asiasta ollaan eri mieltä. Aika harva kuitenkaan tosissaan mietittyään asiaa on sitä mieltä, että on syntiä, että Masai-soturi juo aamiaiseksi verta rutikuivalla pihallaan.

Nuo muut jutut nyt on mitä on, mutta veren syönti tosiaan on kielletty Raamatussa ja myös Uuden Testamentin puolella.

Itse asiassa siellä annetaan kristityille vain muutama ohje, pitää välttää veren syöntiä, haureutta ja epäjumalille uhrattua lihaa.

Itse en verta syö tästä syystä.

Mutta pelastumiseen tämä ei liity, kristityt pelastuvat Jeesuksen sovitustyön takia, ei omien tekojen.

Minä kävin 90-luvun lopulla helluntaiseurakunnan nuortenillassa Myyrmäessä ja siellä väitettiin ettei kondomi estä HIV-tartuntaa sillä HI-virus pääsee kondomin kumin huokosten läpi ja siksi kondomi on turha.

Ihan uskomatonta potaskaa, jonka ainoa tarkoitus oli pelotella nuoria olemaan harrastamatta esiaviollista seksiä...

:O ja sitten ne, jotka eivät jaksaneet/halunneet pidättäytyä eivät käyttäneet edes sitä kortsua, kun se on kerran turha... *huoh*

Toki oman järjen käyttökään ei ole kiellettyä ja tietoa voisi hankkia muualtakin, mutta jos luotetut nuorisotyöntekijät jakavat tällaista tietoa, nuori usein olettaa että siihen voi luottaa :/

Minä heitin kortsut pois, koska en halunnut tehdä huoruutta suunnitelmallisesti. Tulin raskaaksi ennen, kuin ehdin oppia nauttimaan seksistä. Onneksi minun äiti on niin peloittava henkilö, että saimme olla suhteellisen rauhassa ottaen huomioon, että olimme seurakuntanuoria mieheni kanssa molemmat.

Kunnollista seksivalistusta tarvittaisiin seurakuntiin, eikä mitään korvat punaisena puhistelua ja pelottelua.

tuo kondomin käyttö "kielto" on itseasissa niinkin "korkealta taholta" kuin Vatikaanista tullut :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

tuo kondomin käyttö "kielto" on itseasissa niinkin "korkealta taholta" kuin Vatikaanista tullut :whistle:

No helluntaiseurakunnissa tuskin Vatikaanin opetuksia niin kamalasti noteerataan...

helluntailaiset eivät ole katolisia...

vatikaanin antamalla kondominkäyttökiellolla ja ehkäisyn vastustamisella on tuhoisia seurauksia kehtiysmaissa, ja todellakaan ein ymmärrä kuinka sellaista kehdataan tehdä.

Sä muuten PahaSilmä olet ihan eri maata kuin ne helluntailaiset joiden kanssa aikoinani kuljin. ;) Ja tämä on kohteliaisuus! :D

No muutamassa vuodessa on tapahtunut paljon muutosta. Itse kärsin lastenleireillä pakkorukoilusta enkä halua omille lapsille mitään sellaista. Haluan kuitenkin, että he oppivat tuntemaan Jeesuksen, joten olen kokenut, että pysymällä seurakunnassa voin eniten vaikuttaa sen ilmapiiriin.

Ja seurakunnissa on eroja. Siitä harmillisesta syystä, ettei kaikkia halua liittyä helluntaikirkkoon, kun pelkäävät, että se on maallistumisen alku. Muutama äänekäs vastarannan kiiski ilmeisesti estää kotiseurakuntaanikin liittymästä, mutta onneksi meillä on mukava pastori, joka ilmeisesti haluaisi liittyä.

Juu, mutta esim. just helluntailaisille kondomin käyttö ei kyllä ole kiellettyä avioliitossa, niin kuin ei muunkaan ehkäisyn käyttö. Kiellettyä vain esiaviollinen seksi.

No helluntaiseurakunnissa tuskin Vatikaanin opetuksia niin kamalasti noteerataan...

joo no ei, mut katolilaisilla samalla tavalla käännytystä kondomin käytön estämiseksi, ei pelkästään helluntailaisten keskuudessa.
Varsinkin afrikassa hiv tilastot on aika järkkyjä, ja siellä kun ei haluta kondomia käyttää kun uskonto sen kieltää.

Juu, mutta esim. just helluntailaisille kondomin käyttö ei kyllä ole kiellettyä avioliitossa, niin kuin ei muunkaan ehkäisyn käyttö. Kiellettyä vain esiaviollinen seksi.

Niin siis kortsuja ei käytetä (luulisin) siksi, että ajatellaan naivisti, että ei edes aijota yhtyä. Sitten kun ollaan kahdestaan huoneessa nyhjäämässä, niin niin saattaa hyvin helposti käydä. siihen ei kumpikaan ehdota kortsua, ettei tarvitsisi havahtua siihen, mitä onkaan tekemässä. Kiellettyä se ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja luitko tuosta aiemmin:
Niin hei keppälerttu, ei kyse ole siitä että helluntailaiset yleisesti haluaisi kieltää kondomin käytön.

Juu, ja ymmärrän et on eriasiasta kyse, mut kun samaa selitystä käytetään, hivin estämättömyyttä niin pistää hieman mietityttämään et kenen keksintö se on, siis onko sen jompikumpi uskonto napannut toiselta.Vai sattumoisinko vaan molemmilla sama peruste sille miksi ei saa kondomia käyttää.

Minä olen myös kuullut tuosta viivakoodista, että se olisi pedon merkki (Raamatussa puhutaan tästä pedon merkistä muistaakseni Ilmestyskirjassa ). Tosin olen samasta asiasta kuullut nyt moderninkin version: pedonmerkki onkin kuulemma mikrosiru (näin siis jotkut oikeasti uskovat ).

Alkuperäinen kirjoittaja luitko tuosta aiemmin:
Niin hei keppälerttu, ei kyse ole siitä että helluntailaiset yleisesti haluaisi kieltää kondomin käytön.

Juu, ja ymmärrän et on eriasiasta kyse, mut kun samaa selitystä käytetään, hivin estämättömyyttä niin pistää hieman mietityttämään et kenen keksintö se on, siis onko sen jompikumpi uskonto napannut toiselta.Vai sattumoisinko vaan molemmilla sama peruste sille miksi ei saa kondomia käyttää.

Kyse on ihan eri jutusta. Katoliset ovat perinteisesti pitäneet kaikkea seksuaalisuutta joka ei lasten saamiseen johda syntisenä, jolloin kondomit ja muutkin ehkäisyvälineet ovat syntiä.

Protestanttisissa kirkkokunnissa näin ei lainkaan ajatella, seksuaalisuus on lahja ihmiselle ja parisuhteelle muutenkin kuin lasten saamisen yhteydessä, joten ehkäisy on ihan ok. Nuoria kuitenkin pyritään suojelemaan avioliiton ulkopuolisilta suhteilta, koska seksi kuuluu avioliittoon. Siksi kondomeja ei mainosteta nuorille.

Nuoria kuitenkin pyritään suojelemaan avioliiton ulkopuolisilta suhteilta, koska seksi kuuluu avioliittoon. Siksi kondomeja ei mainosteta nuorille.

Kutienkin on todettu että mitä parempi ehkäisy- ja seksivalistus, sitä myöhemmin aloitettu seksielämä. Eikä edes ilmaisten kondomien jakaminen nuorille edistä seksin harrastamisen aloittamista mutta saattaa suojata sitä nuorta joka seksiä harrastaa joka tapauksessa... joten seurakunnat tekevät vahinkoa nuorilleen kun yrittävät pimittää asioita nuorten "suojelemiseksi".

Nuoretkin osaavat myös ajatella itse, eikä jokainen nuori ole sitä mieltä että seksi kuuluu vain avioliittoon ja näillä nuorilla on oikeus saada asianmukaista ja luotettavaa tietoa aikuisilta, silloinkin kun kun nämä aikuiset ovat seurakunnan nuorisotyöntekijöitä. Valehteleminen siitä että kondomi ei suojaa HIV:ltä koska virus pääsee kumin läpi, on edesvastuutonta ja törkeää.

Eli viivakoodit ja Kissin saatanallisuus tuntuvat olevan yleisemmin tunnettuja "pelotteita". Näin jälkeen päin mietittynä aika "hurjissa" piireissä mä olen liikkunut kun noita miettii. :O

Mun entisen kämpän naapurissa asui semmoinen mummo, joka oli aivan varma, että minussa ja mun miehessä asuu saatana. Se teki ilmaan ristinmerkkejä, kun me käveltiin ohi ja huuteli jotain rukouksia. Oltiin kuulemma pahan siemeniä. Oltiin kohteliaita mummolle, avattiin ovi ja tervehdittiin ym. Mutta silti se oli sitä mieltä, että meissä kytee pahuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Akka:
Mun entisen kämpän naapurissa asui semmoinen mummo, joka oli aivan varma, että minussa ja mun miehessä asuu saatana. Se teki ilmaan ristinmerkkejä, kun me käveltiin ohi ja huuteli jotain rukouksia. Oltiin kuulemma pahan siemeniä. Oltiin kohteliaita mummolle, avattiin ovi ja tervehdittiin ym. Mutta silti se oli sitä mieltä, että meissä kytee pahuus.

Se oli ehkä psyykkisesti sairas.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Akka:

Se oli ehkä psyykkisesti sairas.

Ihanko tosi? En huomannutkaan.

Yhteistyössä