Mun lapsuudenystävien sananjulistusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ateisti-anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ateisti-anne

Vieras
Mulla oli aikoinaan 80-luvulla paljon uskovaisia koulukavereita. Suurin osa kuului helluntaiseurakuntaan tai semmoisiin pieniin "yksityisiin" seurakuntiin, joissa oli aika vapaata ja rentoa menoa. Itsekin tuli pyörittyä kavereitten mukana jos jonkinlaisissa tilaisuuksissa, leireillä ja jumalanpalveluksissa, vaikka ihan riviluterilaisesta perheestä olinkin. Nyt aikuisena tulee joskus mieleen ne "totuudet" mitä kaverini julistivat ja kertomukset joita seurakunnissa lapsille leireillä ja pyhäkouluissa kerrottiin. Olisi kiva kuulla, onko nämä jutut jollekin tuttuja, oletko kuullut vastaavia ja vieläkö nykyään tämmösiä kerrotaan jopa lapsille.

- Kiss-yhtyeen konserttia Suomessa vastustettiin, koska yhtye oli "saatanallinen", tarkoittihan yhtyeen nimikin Kings In Satan's Service
- Jotkut "tiedemiehet" olivat poranneet maahan syvän reiän, joka ulottui maan ytimeen asti. Sinne asennetuista kuuntelulaitteista oli kuulunut itkua ja tuskanhuutoja
- Verilettuja eivät helluntaiseurakuntaan kuuluvat saaneet syödä. Kun syytä kysyttiin ei koskaan tuyllut mitään selitystä, todettiin vain että jos et ole uskossa et voi tätä ymmärtää. Myös lastenleireillä lapsia muistutettiin olemaan syömättä koulussa verilettuja, se oli kuulemma hyvä tapa "julistaa" kavereille
- Jumalalta voi rukoilla uusia muotifarkkuja, jotka Jumala kyllä antaa jos vain usko on tarpeeksi vahva. Kun kaverit sitten kysyvät mistä noin hienot farkut on peräisin voi vastata että Jumalalta
- Maitopurkeissa ja muissa elintarvikkeissa on viivakoodit ja numerosarjat, jotka ovat muodossa: ensimmäinen numero aina 6, sen jälkeen tulee kuuden numeron sarja ja toinen kuuden numeron sarja = 666 = pedon luku. Selitys: paholainen yrittää saada ihmiset hallintaansa ruuan välityksellä
- Yhdessä seurakunnassa kaikki puhuivat ielillä ihan pikkuvauvoja myöten. Jos et puhunut kielillä et ollut oikein edes uskossa ja koko porukka halusi rukoilla puolestasi että saisit saman lahjan. Olivat hyvin hämillään kun mitään ei tapahtunutkaan. Saman seurakunnan pyhäkoulussa lapset saivat aina niin monta tarraa kuin kuinka monta tuntia olivat viikossa puhuneet kielillä

Pitkä teksti, jaksaakohan kukaan edes kahlata läpi. Mutta jos joku juttu kuulostaa tutulta niin kerro, haluaisin tietää onko muut joutuneet samaisen "julistuksen" kohteeksi.

Meillä oli uskovainen opettaja, joka kertoili noita juttuja koulussa uskontotunnilla, ainakin tuota KISS-yhtyeeseen liittyvää.
Ite en käyny uskontotunneilla, joten jutut perustuu kavereilta kuultuihin, mutta ainakin jotain levyjä myös oli kuunneltu takaperin ja löydetty saatanallisia viestejä.

Mun yksi lapsuuden kaveri tuli uskoon ja liittyi helluntaiseurakuntaan täytettyään 18v. Siihen asti oli siis elänyt vallan railakasta nuoruutta. Hän sitten tapasi miehen ja he alkoivat seurustelemaan ja esiaviollinen seksi oli tietysti kielletty. Joskus saattoivat viettää öitä saman katon alla, mutta aina eri huoneissa. Halut kuitenkin kasvoivat TODELLA suuriksi parin vuoden seurustelun aikana ja kovasti rukoilivat jeesukselta erityislupaa seksille. Lupaa ei kuitenkaan herunut, joten avioliittoon oli odotettava. Kyllä suoraan sanottuna nauratti koko touhu. Kaverini ei siis todellakaan ollut neitsyt, päinvastoin, ennen uskoontuloa sattui ja tapahtui vaikka mitä...ja vieläpä ilman jeesuksen lupaa! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Alkuperäinen kirjoittaja ateisti-anne:
Muistan tuon viivakoodi jutun ja Kiss-yhtyeen nimen. :D

Oikeesti? En siis ole ainut "uhri"... Saanko kysyä että oletko pääkaupunkiseudulta?

Ihan kainuusta kotoisin. Että kyllä ne sinnekin levisivät, jos oikeissa piireissä liikkui. :D

Joo toi Kiss-juttu taitaa olla ihan valtakunnallinen. Tota viivakoodi-juttua epäilin tän yhen seurakunnan omaksi keksinnöksi, mutta ei vissiin sitten ollutkaan. Tai sitten vaan olivat tosi kerkeeväistä porukkaa. :D

Vieläköhän jossain aivopestään pieniä lapsia tämmöisillä jutuilla??

Oikeesti? En siis ole ainut "uhri"... Saanko kysyä että oletko pääkaupunkiseudulta?

Ihan kainuusta kotoisin. Että kyllä ne sinnekin levisivät, jos oikeissa piireissä liikkui. :D

Joo toi Kiss-juttu taitaa olla ihan valtakunnallinen. Tota viivakoodi-juttua epäilin tän yhen seurakunnan omaksi keksinnöksi, mutta ei vissiin sitten ollutkaan. Tai sitten vaan olivat tosi kerkeeväistä porukkaa. :D

Vieläköhän jossain aivopestään pieniä lapsia tämmöisillä jutuilla??

jos joku yrittää meijän tenavaa tollaseen aivopestä, niin saa kyllä tuntea nahoissaan mun vihan!

Siis voiko joku uskoa, että maan keskipisteeseen voi porata reiän ja asentaa sinne jotain kuuntelulaitteita? Tai, no, voi kait...

Mutta uhreja ootte kaikki, joille on tuollaista syötetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuikka:
Siis voiko joku uskoa, että maan keskipisteeseen voi porata reiän ja asentaa sinne jotain kuuntelulaitteita? Tai, no, voi kait...

Mutta uhreja ootte kaikki, joille on tuollaista syötetty.

Kyllä toi sillon 9-vuotiaana meni mulle läpi. ;) Ei mulle mitään suurempia traumoja onneksi jäänyt. Mutta tiedänpä muutaman, joilla on mielenterveys aika pahoin järkkynyt uskonnon vaikutuksesta. :/

Mä olen kuullu kans tuon Kiss-jutun. ja olen kainuusta... :o Tuota, Mankell, minä vuonna sä oot syntyny ja oletko Kajaanilainen?

Alkuperäinen kirjoittaja edith75:
Hääh, aika ufoja juttuja mulle vaikka hellari olenkin!!! En muista kuulleeni. :o

Sä oot siis helluntailainen? Ootko koskaan kuullut tosta verilettu-kiellosta? Siihen kun mä en ole ikinä saanut vastausta muilta kuin jehovantodistajilta, ihmetyttää vieläkin.

No joo, mutta noi nyt oli niiden kaikkien yksinkertaisempien ihmisten juttuja.

Verilettu kielto johtuu siitä, että Juutalaisia kiellettiin syömästä verta. vielä uuden liiton puolellakin kielletään, mutta syy on lähinnä se, että verellä pelaus liittyi usein joihinkin uhrimenoihin. Joissain kulttuureissa uskotaan, että eläimen veren syönti antaa kyseisen eläimen ominaisuuksia: nopeutta ja voimaa sun muuta henkieläin jutskaa.

Mielestäni nykyajassa veren syöntiin ei ainakaan suomen kulttuurissa liity mitään, mikä estäisi veren syömisen. Tosin itseäni ajatus ällöttää jostain syystä.

Ja käytin kyllä uskontoa tekosyynä, ettei tarvinnut verilettuja syödä, kun meillä oli koulussa pakko syödä kaikkea. äiti kirjoitti lapun, koska halusi armahtaa minut ällötykseltä, kun taas isän mielestä veren syönti oli ehdottomasti synti. Siitä puhuttiin aika paljon, kun olin pieni.

Telkkariakaan meillä ei ollut. Iwsällä on kyllä tietokone ja se lainaa elokuvia varmaan joka viikko kuitenkin ;) Vaikka telkkari onkin hänestä Sauronin silmä. Itsenäisyyspäivänä odottavat meiltä kutsua katsomaan telkkarista linnan juhlia. :D

Minä kävin 90-luvun lopulla helluntaiseurakunnan nuortenillassa Myyrmäessä ja siellä väitettiin ettei kondomi estä HIV-tartuntaa sillä HI-virus pääsee kondomin kumin huokosten läpi ja siksi kondomi on turha.

Ihan uskomatonta potaskaa, jonka ainoa tarkoitus oli pelotella nuoria olemaan harrastamatta esiaviollista seksiä...

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
No joo, mutta noi nyt oli niiden kaikkien yksinkertaisempien ihmisten juttuja.

Verilettu kielto johtuu siitä, että Juutalaisia kiellettiin syömästä verta. vielä uuden liiton puolellakin kielletään, mutta syy on lähinnä se, että verellä pelaus liittyi usein joihinkin uhrimenoihin. Joissain kulttuureissa uskotaan, että eläimen veren syönti antaa kyseisen eläimen ominaisuuksia: nopeutta ja voimaa sun muuta henkieläin jutskaa.

Mielestäni nykyajassa veren syöntiin ei ainakaan suomen kulttuurissa liity mitään, mikä estäisi veren syömisen. Tosin itseäni ajatus ällöttää jostain syystä.

Ja käytin kyllä uskontoa tekosyynä, ettei tarvinnut verilettuja syödä, kun meillä oli koulussa pakko syödä kaikkea. äiti kirjoitti lapun, koska halusi armahtaa minut ällötykseltä, kun taas isän mielestä veren syönti oli ehdottomasti synti. Siitä puhuttiin aika paljon, kun olin pieni.

Okei, siis veri on kielletty juutalaisilta (tän mä tiesinkin ). Mutta onko sulle vaikka isäsi koskaan sitten tarkemmin selittänyt että miksi se veri on helluntailaiselle synti? Ja sitten toisaalta ei kuitenkaan taida olla joka helluntaiseurakunnassa sama käytäntö kun tuo edith ei ollut moisesta (vissiin? ) kuullutkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä kävin 90-luvun lopulla helluntaiseurakunnan nuortenillassa Myyrmäessä ja siellä väitettiin ettei kondomi estä HIV-tartuntaa sillä HI-virus pääsee kondomin kumin huokosten läpi ja siksi kondomi on turha.

Ihan uskomatonta potaskaa, jonka ainoa tarkoitus oli pelotella nuoria olemaan harrastamatta esiaviollista seksiä...

Niin siis ne traktaatit, joita jotkut (pässit) jakaa, on suorastaan roskaa. Huonosti piirrettyjä. Voi kun se tyhmyys loppuisi. Joissain traktaateissa väitetään, että Katolinen kirkko on Saatanan kirkko. :headwall: ja olen lukenut senkin, jossa sanottiin HIV:n läpäisevän kondomin.

:O ja sitten ne, jotka eivät jaksaneet/halunneet pidättäytyä eivät käyttäneet edes sitä kortsua, kun se on kerran turha... *huoh*

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:

Niin siis ne traktaatit, joita jotkut (pässit) jakaa, on suorastaan roskaa. Huonosti piirrettyjä. Voi kun se tyhmyys loppuisi. Joissain traktaateissa väitetään, että Katolinen kirkko on Saatanan kirkko. :headwall: ja olen lukenut senkin, jossa sanottiin HIV:n läpäisevän kondomin.

Mitä on traktaatit? :ashamed:

Mutta tällaista juttua tuli siis ihan nuortenillassa, seurakunnan nuoriso-ohjaajien suusta joita paikalla oli useampi. Ei mistään lehtisistä..

Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:

:O ja sitten ne, jotka eivät jaksaneet/halunneet pidättäytyä eivät käyttäneet edes sitä kortsua, kun se on kerran turha... *huoh*

Niin, siksi kaverini sai kondylooman..

Toki oman järjen käyttökään ei ole kiellettyä ja tietoa voisi hankkia muualtakin, mutta jos luotetut nuorisotyöntekijät jakavat tällaista tietoa, nuori usein olettaa että siihen voi luottaa :/

Okei, siis veri on kielletty juutalaisilta (tän mä tiesinkin ). Mutta onko sulle vaikka isäsi koskaan sitten tarkemmin selittänyt että miksi se veri on helluntailaiselle synti? Ja sitten toisaalta ei kuitenkaan taida olla joka helluntaiseurakunnassa sama käytäntö kun tuo edith ei ollut moisesta (vissiin? ) kuullutkaan?

Eli siis raamatussa puhutaan siitä, kuinka eläimen veri pitää vuodattaa maahan, koska siinä on eläimen sielu. Minä katson sen tarkoittava sen aikaista pakanoiden uskomusta, jonka mukaan ehkä eläimen sielu siirtyi ihmiseen jos joi sitä verta.

Seuraavana päivänä, kun miehet olivat matkalla ja jo lähestyivät kaupunkia, Pietari nousi kuudennen tunnin vaiheilla katolle rukoilemaan.
10 Hänen tuli nälkä ja hän halusi ruokaa, mutta sillä aikaa kun ateriaa valmistettiin hän joutui hurmoksiin.
11 Hän näki taivaan avoinna, ja taivaasta tuli alas ikään kuin suuri purjekangas, joka laskettiin maahan neljästä kulmastaan kannateltuna.
12 Siinä oli kaikenlaisia maan eläimiä, nelijalkaisia ja matelijoita, sekä taivaan lintuja.
13 Samassa hän kuuli äänen: "Nouse, Pietari! Teurasta ja syö!"
14 Mutta hän vastasi: "Ei, ei, Herra! En ole koskaan syönyt mitään epäpuhdasta tai kiellettyä." [3. Moos. 11:4-45; Hes. 4:14]
15 Silloin ääni puhui uudelleen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi." [Matt. 15:11; Room. 14:14; 1. Tim. 4

Tuo kohta nyt kuitenkin näyttäisi kertovan, että saadaan syödä kaikkea. Tosin tuo kohta liittyi myös siihen tilanteeseen alkuseurakunnassa, kun oli mukana ympärileikkaamattomia henkilöitä, joita ei haluttu hyväksyä mukaan ja heitä yritettiin pakottaa ympärileikkauttamaan itsensä. Pointti on, että Jeesus on jo pyhittänyt omansa, eikä ulkoisilla asioilla, kuten esinahalla, tai sillä, mitä syömme ole väliä.

Ikävää, että ihmiset seurakunnissa edelleenkin kiinnittävät huomiota ulkoisiin asioihin. Se on väärin kuitenkin.

Yhteistyössä