mun kaveri aina haluaa tietää paljon saa palkkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "moi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"moi"

Vieras
on kummallista kun joku kysyy että paljon sä saat palkkaa
olen kierrellyt ja kaarrellut enkä sanonut mitään
nyt kun mies pääsi töihin kysy siltäkin
itse se on kotona, mutta kertoo avoimesti mitä saa kuukaudessa ja mitä mies saa palkkaa..sinänsä aika erikoista..en tiiä tykkääkö sen mies kun juoruaa noi raha-asiat

Mun mielestä palkkaus on sellainen että sitä ei toisilta kysytä. Omistaan voi kertoa ja jos toinen haluaa itse kertoa niin mikäs siinä.

En itse kertoisi ja edes työkavereiden kesken näistä ei ole selvinpäin puhuttu. Kerran jossan työpaikan bileissä yksi kysyi että onhan kaikilla palkka vähintään xxxx ja mun oli todettava että ei kyllä ole... :(

En siis olisi halunnut kertoa palkkaani mutta tuossa tilanteessa en halunnut antaa sitä käsitystä että tienaan enemmän kuin oikeasti palkkani on.

Joo mulla on kaveri joka pitää rahaasiansa ominaa ja se on ihan ok en mäkään kerro palkkaani tai menojani muille . Samainen kaveri kertoo kyllä kaikki ja siis ihan kaikki seksielämästään sekin on ihan ok mutta en välttämättä haluaisi tietää kaikkea :(
Tapansa kullakin ja suoraan voi sanoa kysyjille että pidän raha asiani omana tietonani .

[QUOTE="vieras";24871776]Toimii toisinkin päin. Pienituloisen kotihoidontuella olevan ystävän kanssa ei tee mieli kehuskella sillä miten paljon rahaa kuukaudessa tilille kilahtaa. En halua että ystäväni olisi minulle rahasta kateellinen.[/QUOTE]

No mitäs menee kysymään :D

Mun mielestä raha-asiat, uskonto, politiikka (= ketä äänestit) ja seksielämä ovat sellaisia asioita että niistä ei tarvitse toisille kertoa jos ei halua. Kohtelias ihminen ei utele toisten kantaa näihin asioihin. Eivät ne ole varsinaisesti salaisuuksia (paitsi vaalisalaisuus) mutta kuitenkin jokaisen yksityisasioita.

[QUOTE="moi";24871744]on kummallista kun joku kysyy että paljon sä saat palkkaa
olen kierrellyt ja kaarrellut enkä sanonut mitään
nyt kun mies pääsi töihin kysy siltäkin
itse se on kotona, mutta kertoo avoimesti mitä saa kuukaudessa ja mitä mies saa palkkaa..sinänsä aika erikoista..en tiiä tykkääkö sen mies kun juoruaa noi raha-asiat[/QUOTE]

no mikä valtionsalaisuus se on mitä kukakin tienaa? aika kummallsita sinulta. jotku voi haluta tietää palkkoja jos miettii kouluttautumista ja mistä saa mitäkin palkkaa

tää mun kaveri oli silloin aikoinaan kun oli toi verolehti katsonut mitä mun sisko tienaa ja ihmetellyt kaikille miten se tulee niin vähällä toimeen. varmaan tekee pimeetä työtä..mun sisko yrittäjä ..

[QUOTE="vieras";24871793]Mun mielestä raha-asiat, uskonto, politiikka (= ketä äänestit) ja seksielämä ovat sellaisia asioita että niistä ei tarvitse toisille kertoa jos ei halua. Kohtelias ihminen ei utele toisten kantaa näihin asioihin. Eivät ne ole varsinaisesti salaisuuksia (paitsi vaalisalaisuus) mutta kuitenkin jokaisen yksityisasioita.[/QUOTE]

Peesi tähän.

Minäkään en ymmärrä miksi palkka on niin suuri salaisuus ja en kyllä ymmärrä miksi ihminen ei voi kertoa ketä äänestää. Vaikka kuinka olisi vaalisalaisuus, niin se kuulostaa aika oudolta, että salataan ketä on äänestetty ja ei siis voida seistä ehdokkaan takana, vaan se pitää salata.

Ei palkka ole salaisuus, mutta mitäs luulette miten tässä käy?

Työpaikalla on kolma henkilöä tekemässä samaa työtä. Kaikki ovat olleet talossa 5 vuotta. Ensimmäinen lähtee, tilalle palkataan hlö 400 euroa/kk pienemmällä palkalla perusteella "ei kokemusta". Kahden vuoden päästä toinen kauanolleista lähtee. Tilalle palkataan hlö 200 eur kalliimmalla kuin edellinen tulija.

Kauimmin ollut saa eniten palkkaa.
Toisena tullut saa -400 eur kk palkkaa.
Uusin (myös kokematon) saa -200 eur palkkaa.

Kuinkahan motivoituneita kauemmin olleet ovat neuvomaan tuoreinta?

En mäkään halua kellekään puolitutuille, kavereille tai sukulaisille palkkaani huudella, kaipa ne sen suunnilleen tietää kun duunipaikan tietävät mutten käsitä mitä kukaan tarkoilla tiedoilla tekisi.
En kovinkaan monelle myöskään kertonut viimeksikään ketä äänestin, ihan on oma asiani. En tässäkään tajua mitä kukaan muu sillä tiedolla tekee. Politiikasta tykkään kyllä keskustella yleisellä tasolla.
Ja ei mua kyllä ihan kamalasti kiinnosta muidenkaan nämä asiat.

Multa on kysytty mieheni palkkaa, mutta ei kukaan ole jankannut. Minä kans kierrän aina asian. :D (olen siis kotona ja mun "palkka" lienee selvä) :D
Ja on ymmärretty. Parempi oikeasti olla sanomatta, ei ainakaan mitään hyötyä kertoa. Mun mielestä raha-asiat kuuluu perheen sisäisiksi asioiksi, tai oikeastaan perheen aikuisten asioiksi, en edes lapselleni halua niitä sanoa missään vaiheessa. Jos kysyy joskus sanon, että ei tarvitse huolehtia.

Aikaisemmin kerroin mutta huomasin että parempi olla sanomatta ja hyvä näin.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="madame";24871799]no mikä valtionsalaisuus se on mitä kukakin tienaa? aika kummallsita sinulta. jotku voi haluta tietää palkkoja jos miettii kouluttautumista ja mistä saa mitäkin palkkaa[/QUOTE]
Netistä löytyy pilvin pimein eri alojen palkkataulukoita ja keskiansoita, joten saadakseen jonkin ammatin palkkauksen selville ei toki tarvitse tehdä gallupia kavereiden keskuudessa.

Aika kummallista minusta on se, että joidenkin mielestä heidän tulisi tietää toisten asioista kaikki mahdollinen. Miksi ihmeessä?

Yhteistyössä