Mun kaveri aikoo jättää 11.v poikansa yöksi kotiin samanikäisen kaverinsa kanssa!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Siis... Onko niillä pojilla jotain ongelmia, eivätkö käyttäydy kuin ikäisensä? Jotenkin mä en kyllä nää tossa mitään kauheeta. Melkeen yläaste-ikäisiä kuitenkin. Ja on varmasti puhelimet millä soittaa jos joku hätä tulee.

Mutta lastensuojelun mukaan pojat ovat alaikäisiä, eivätkä saa öitä vielä yksin viettää. Miten se äiti ja isä pääsee apuun 200km päästä, jos jotain sattuu?? Mitä he syövät??

Niin ei se eroo tee onko yö vai päivä!! Laki sanoo että alle 18-vuotiasta ei saa jättää yksinään!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Riippuu:
:o Onko teistä kaikista oikeesti ok että 11-v on yksin(tai sen kaverin kanssa) kotona :o

Se riippuu niin paljon lapsesta! Omani ovat vielä pieniä, joten en omakohtaista kokemusta osaa sanoa. Tiedän että esim. mun serkun muksu 11 v voisi varmaan hyvinkin olla yksin kotona yötä, jos haluis. On niin vastuun tuntoinen ja kunnollinen.

Jos lapsi itse haluaa olla yksin kotona niin miksi ei?
Toki ruuat laittaisin valmiiksi ja niin päin pois.

Koska lapsi ei päätä sellaista itse?

No niinpä. Että jotain pitäis tehdä vaan siksi kun lapsi haluaa. Ne kun ei aina oikein osaa niin kauas kantoisesti niitä seurauksia miettiä.
Mutta nytpä tiedän, että kun mun 3-vuotias haluaa mennä yksin kauppaan ison tien yli, niin pakkohan se on päästää kun toinen kerta haluaa

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Siis ei herännyt siihen, kun laitettiin kaikki palovarottimet hälyttämään.
Meillä ihan sama juttu. Kotiin ovat saaneet jäädä yksin yöksi vasta sitten, kun sekä heräävät palohälyttimeen että osaavat poistua asunnosta vaarantamatta itseään.

Siis... Onko niillä pojilla jotain ongelmia, eivätkö käyttäydy kuin ikäisensä? Jotenkin mä en kyllä nää tossa mitään kauheeta. Melkeen yläaste-ikäisiä kuitenkin. Ja on varmasti puhelimet millä soittaa jos joku hätä tulee.

Mutta lastensuojelun mukaan pojat ovat alaikäisiä, eivätkä saa öitä vielä yksin viettää. Miten se äiti ja isä pääsee apuun 200km päästä, jos jotain sattuu?? Mitä he syövät??

Kyllä mä voisin kuvitella jättäväni yöksi yksin 12-vuotiaani 14-vuotiaan veljensä kanssa. Pojat osaavat esim. huolehtia lemmikkieläimistä, laittaa ruokaa, tiskata, käydä kaupassa ja paljon muuta. Ei vielä ole tullut sellaista tilannetta että olisivat olleet kaksin yötä kotona, mutta mikään lastensuojeluasia ei kyllä minusta ole, vaikka ovat alaikäisiä. Miten uusavuttomia 11-vuotiaita teillä on? Lisäksi voi vaikka sopia naapureiden kanssa, että käyvät katsomassa, ettei ole mitään hätää tai tarvittaessa apua sieltä.

En sano muta kuin en jättäiis, jos mu ois ihan pakko mennä sinne 200 kilsan päähän, niin lapsi lähtis mukaan. YÖKSI EN JÄTÄ YKSIN, mutta muutamaksi tunniksi tosin illalla voin jättää

Alkuperäinen kirjoittaja :

Niin ei se eroo tee onko yö vai päivä!! Laki sanoo että alle 18-vuotiasta ei saa jättää yksinään!!!

Nostan tämän edelleen!!!

:o Onko teistä kaikista oikeesti ok että 11-v on yksin(tai sen kaverin kanssa) kotona :o

On.

11-vuotias ei ole enää mikään vauva.

Jos on reipas ja ns. normaali 11 v kyseessä, niin hän pärjää taatusti ihan yksikseen päivän tai pari. Kaverin kanssa vielä paremmin. Osaa soittaa vanhemmilleen tai soittavat kaverin vanhemmille jos tulee tenkkapoo.

Itse jäin usein parhaan ystäväni kanssa meille tuossa iässä, kun vanhemmat lähtivät mökille ja ottivat veljeni+veljeni ystävän (joka oli bestikseni pikkuveli) mukaan. Katsottiin telkkaria, juteltiin, kikatettiin, tehtiin itse pizzaa (kaapissa oli pizzapohjia, tomaattia, tonnikalaa, juustoraatetta yms). Hiton hauskaa oli. Emme todellakaan pelänneet tai tunteneet oloamme turvattomiksi :)

Nykyään pitäisi pitää 11-vuotiastakin vielä kädestä kiinni koko ajan. Pullamössöä, sanon minä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
On.

11-vuotias ei ole enää mikään vauva.

Jos on reipas ja ns. normaali 11 v kyseessä, niin hän pärjää taatusti ihan yksikseen päivän tai pari. Kaverin kanssa vielä paremmin. Osaa soittaa vanhemmilleen tai soittavat kaverin vanhemmille jos tulee tenkkapoo.

Itse jäin usein parhaan ystäväni kanssa meille tuossa iässä, kun vanhemmat lähtivät mökille ja ottivat veljeni+veljeni ystävän (joka oli bestikseni pikkuveli) mukaan. Katsottiin telkkaria, juteltiin, kikatettiin, tehtiin itse pizzaa (kaapissa oli pizzapohjia, tomaattia, tonnikalaa, juustoraatetta yms). Hiton hauskaa oli. Emme todellakaan pelänneet tai tunteneet oloamme turvattomiksi :)

Nykyään pitäisi pitää 11-vuotiastakin vielä kädestä kiinni koko ajan. Pullamössöä, sanon minä.

11-v on lapsi, eikä lapsen kuulu huolehtia itsestään noin pitkiä aikoja.

Åbo, 11v on lapsi. Jos joku hätä tulee, mistä sitä tietää miten lapsi reagoi? Lamaantuu? Hätääntyy? Panikoituu? Siitähän voi seurata mitä vaan.

Ei tuon ikäisen voi luottaa toimivan rationaalisesti hätätilanteessa.

meidän tyttö oli viimeviikonloppuna peloissaan , vaika on jo 14v, kun me viivyttiinkin reissussa 3 tuntia pidempään kuin piti.
Hän ei uskaltanut nukkua edes, ressukka.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Åbo, 11v on lapsi. Jos joku hätä tulee, mistä sitä tietää miten lapsi reagoi? Lamaantuu? Hätääntyy? Panikoituu? Siitähän voi seurata mitä vaan.

Ei tuon ikäisen voi luottaa toimivan rationaalisesti hätätilanteessa.

Todennäköisesti mitään hätää ei tule.
Ja normaali 11 v osaa taatusti jo soittaa hätänumeroon tai poistua talosta.
Voihan se hätä päivälläkin tulla, vai eikö 11 v saa olla päiväsaikaankaan yksin, koulun jälkeen esimerkiksi?

11-v on lapsi, eikä lapsen kuulu huolehtia itsestään noin pitkiä aikoja.

Niin, 18 ikävuoteenhan saakka pitää olla vieressä koko ajan.

Kauanko nuo ovat yksin? Yön yli? En näe siinä mitään kamalaa.

Tuossa 11 ja 18 välissä on aikasta monta vuotta, eikö?

Tuossa 11 ja 18 välissä on aikasta monta vuotta, eikö?

On, mutta joku tiesi kertoa että laki sanoo noin :D

Jotenkin uskomatonta, ettei nykyään saisi jättää edes noin isoa muksua yksin.

Noin isoa siis se 11-v? Mun mielestä joku 14-15-v voi olla jo yötä yksin kotona, jos sillonkaan.

Noin isoa siis se 11-v? Mun mielestä joku 14-15-v voi olla jo yötä yksin kotona, jos sillonkaan.

Hitto, mun nuoruudessa oltiin jo kaveriporukalla Kreikassa 14-15 v iässä, ilman vanhempia :). Käytiin festareilla ja punkattiin kavereiden kanssa toistemme luona aina, kun jonkun vanhemmat oli poissa.

Niin ne ajat näköjään muuttuu.

Pian on varmaan iltapäiväkerhot kuudesluokkalaisillekin :snotty:

Hitto, mun nuoruudessa oltiin jo kaveriporukalla Kreikassa 14-15 v iässä, ilman vanhempia :)

Niin ne ajat näköjään muuttuu.

Pian on varmaan iltapäiväkerhot kuudesluokkalaisillekin :snotty:

No onneks muuttuu. Olis ihanaa kun lapset sais olla lapsia, meinaan just sellanen vaikkapa ap:n aloituksen 11-v on.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja Uudi:

Minusta ei ole.

No ei helvetissä ole, oikeasti. Mä en tajua mitä ihmisten päässä liikkuu.

Vastuu lapsesta, anyone?

Ei minustakaan. Oon aika ihmeissäni palstan mielipiteistä, sillä 11-v on kuitenkin lapsi. Vaikka lapsi olisi reipas, omatoiminen jne., ei minusta senikäisen kuulu vielä olla yksin yötä kotona. Tulee mieleen se, kun asiantuntijat ovat huolissaan siitä, kuinka aikaisin lasten on nykyään itsenäistyttävä. Eikä se liity mihinkään pullamössöilyyn.

melkein yläasteikäsiä..meidän poika on 10v. ja 3. luokalla

melkein yläasteikäsiä..meidän poika on 10v. ja 3. luokalla

No onneks muuttuu. Olis ihanaa kun lapset sais olla lapsia, meinaan just sellanen vaikkapa ap:n aloituksen 11-v on.

Lapsia mekin oltiin, pidempään mitä nykyään ollaan. Jos esim. alkoholi- ja seksiasioita miettii.

Mun mielestä on ylisuojelevaisuutta, jos 11-vuotiaan ei anneta olla yksin. Olettaen siis, että kyseessä on reipas, omatoiminen, luotettava 11-vuotias.

Yhteistyössä