Mun käly ei tajua lopettaa lapsensa päiväunia...

• Viestiketjun aloittaja jannika
  • Ensimmäinen viesti
jannika
Hänellä siis 2,5v tyttö. Nukahtaa iltaisin vasta 22-23 aikaan ja saattaa olla klo 05:00 ylhäällä jo. Nukkuu vielä päiväunet.Olen monesti sanonut että vinkvink kannattasko lopettaa ne päiväunet että saattais yöunet pidentyä. No sit mun käly sanoo että pakko ottaa päiväunet kun tyttö muuten menee ihan yliväsyneeks ja kiukuttelee koko ajan.? Mutta tuskin tuo nyt kauaa kestäis että rytmi vaihtuis ja kaikki sais heidän perheessä nukkua. Vai onko 2.5 liian nuori olemana ilman päikkäreitä?

dd
Jos toi lapsi menee jossain vaiheessa päivähoitoon, niin siellä joutuu päikkäreille joka tapauksessa. Myös meidän liki 7v joutuu päikkäreille...joskus nukkuu, joskus ei, mutta joka tapauksessa pitää sängyssä maata.

juuh
Päiväunet on tuon ikäisen aivojen kehityksen kannalta tosi tärkeät. Muuten käy just niinkuin kälysi kertoo, eli lapsi menee yliväsyneeksi ja hyperaktiiviseksi. Asia ei tosiaan sulle kuulu :)

a
Ei se päikkäreiden poisjättö välttämättä auta yhtään mitään. Meillä molemmat lapset aamuvirkkuja, hereillä puoli kuuden aikaan normaalisti. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä nukkuuko päikkärit vai ei. Silläkään ei ole mitään merkitystä mihin aikaan illalla menee nukkumaan. Heräävät aina samaan aikaan. Tai on se merkitys että jos päikkärit jääneet välistä tai ilta mennyt myöhäiseen niin sitten seuraavana päivänä kiukuttelevat väsymystään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Jos toi lapsi menee jossain vaiheessa päivähoitoon, niin siellä joutuu päikkäreille joka tapauksessa. Myös meidän liki 7v joutuu päikkäreille...joskus nukkuu, joskus ei, mutta joka tapauksessa pitää sängyssä maata.
näin.

ap
no kyllä se kuuluu ja näkyy kun mulle soittaa ja valittaa asiasta kerran viikossa ja joka päivä facebookissa tilapäivityksenä että voi kun väsyttää kun likka oli jo aikasin ylhäällä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no kyllä se kuuluu ja näkyy kun mulle soittaa ja valittaa asiasta kerran viikossa ja joka päivä facebookissa tilapäivityksenä että voi kun väsyttää kun likka oli jo aikasin ylhäällä.
No älä vastaa puhelimeen jos noin ärsyttää ja voit myös piilottaa hänen statuspäivityksensä:D

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No älä vastaa puhelimeen jos noin ärsyttää ja voit myös piilottaa hänen statuspäivityksensä:D
Ei kovin hyvä juttu sukulaisuussuhteiden kannalta ;)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kovin hyvä juttu sukulaisuussuhteiden kannalta ;)
No älä sitten valita.;)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Lisäyksenä vielä äskeiseen että meillä tosin lapset yleensä menevät nukkumaan 8 ja 9 välillä ja nukahtavat helposti eli päikkärit ei vaikuta iltauniin.
Sama meillä. Eiköhän se käly lapsensa hoida miten itse parhaaksi näkee.:)

Meillä on melkeen identtinen tilanne sun kälyn kanssa. Tyttö alle kolme ja nukkuu yhdet päikkärit, nukkumaan mennään 21-22 ja neiti jo herää 05-06 maissa. Ollaan yritetty pikku hiljaa jättää päikkäreitä pois mutta ei meinaa onnistua juuri tuon yliväsymyksen ja kiukuttelun takia ja toinen on se että kun tyttö väsähtää niin sitä on lähes mahdoton pitää hereillä ellei olla ulkona. Muuten sitten nukahtaakin 18-19 ja voit kuvitella kuinka yöunille käy jos tuohon aikaan vielä torkahtaa. Toinen on ettei anneta nukkua niitä päikkäreitä tuntia pidempään aamupäivällä jolloin tytön herättämiseen saa varata aikaa kun ei haluaisi herätä. Minä kyllä mielellään alkaisin jättää niitä päikkäreitä pois että tyttö saisi pidemmät yöunet, mutta ei se ole vaan niin helppoa. Nyt on jo pari kuukautta tehty hommia noiden päikkäreiden karsimiseksi ja samalla opeteltu päiväkuivaksi. Eli voi olla että kälysi tekee kyllä hommia pikkuhiljaa noiden päikkäreiden suhteen, mutta se ei vain tapahdu niin helposti.

vieras
Meillä päiväunien poisjättäminen auttoi ihan hirveästi arjen sujumista. Poika oli 2v3kk ja nukuttaminen päikkäreille kesti pahimmillaan 1,5h ja sitten nukkui liian pitkään, jolloin illalla oli samanlaiset 1,5h nukutussessiot edessä. Unta ei vaan riittänyt enää molempiin. Kun päikkärit jätettiin pois, nukahtaa illalla 10 minuutissa ja yöllä nukkuu 1-2h pidempään kuin aiemmin. Poika on kotihoidossa. Jos olisi päivähoidossa, varmasti tarvitsisi vielä päikkärit.

narikka
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
täälä ei tarvi mennä päikkäreille jos ei kotonakaan ole päikkäreitä nukkunu. kirjan luku hetki on ku muut menee unille. n 10-15min

mie:)
jospas ehdottaisit hälle lisäämään erilaista toimintaa tälle muksulle?:) Raitis ulkoilma uuvuttaa palleroisen jos toisenkin:D Puistoilua, uintia, pyöräilyä, jalkapallon pelailua jne.. mikä nyt millonki tuntuu parhaimmalta..

meillä nimittäin poju saattaa joskus nukkua jopa 3 tunnin päikkärit, mutta koska ulkoillaan paljon viikari kyllä väsähtää hyvissä ajoin illalla:)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja marleena-84:
Meillä on melkeen identtinen tilanne sun kälyn kanssa. Tyttö alle kolme ja nukkuu yhdet päikkärit, nukkumaan mennään 21-22 ja neiti jo herää 05-06 maissa. Ollaan yritetty pikku hiljaa jättää päikkäreitä pois mutta ei meinaa onnistua juuri tuon yliväsymyksen ja kiukuttelun takia ja toinen on se että kun tyttö väsähtää niin sitä on lähes mahdoton pitää hereillä ellei olla ulkona. Muuten sitten nukahtaakin 18-19 ja voit kuvitella kuinka yöunille käy jos tuohon aikaan vielä torkahtaa. Toinen on ettei anneta nukkua niitä päikkäreitä tuntia pidempään aamupäivällä jolloin tytön herättämiseen saa varata aikaa kun ei haluaisi herätä. Minä kyllä mielellään alkaisin jättää niitä päikkäreitä pois että tyttö saisi pidemmät yöunet, mutta ei se ole vaan niin helppoa. Nyt on jo pari kuukautta tehty hommia noiden päikkäreiden karsimiseksi ja samalla opeteltu päiväkuivaksi. Eli voi olla että kälysi tekee kyllä hommia pikkuhiljaa noiden päikkäreiden suhteen, mutta se ei vain tapahdu niin helposti.

Kannattaa kokeilla päikkärien poisjättöä vähän pidemmän aikaa, vaikka lapsi alkuun olisikin iltaisin tosi väsy. Eli ulkoilette vaan iltaisin tai keksitte jotain muuta ohjelmaa, ettei lapsi ala nukahtelemaan liian aikaisin. Kun jatkatte viikon parin verran systemaattisesti uudella tavalla, tilanne korjaantunee ja kenties lapsi alkaa yöllä nukkua vähän pidemmät unet.

Yhteistyössä