Mun 1v10kk lapsi tönii toisia lapsia ja kiukuttelee aikuisille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Mun 1v10kk lapsi on alkanut kiukutella päiväkodissa hoitajille joka asiasta.
Ei kuulema halua ensin ulos eikä sitten sieltä sisään. Ei halua mennä nukkumaan päiväunia muttei halua noustakaan kun herätetään. Ei halua askarrella mutta sitten ei halua nousta pois askarelupöydästä kun on siihen päässyt hommiin.
Listaa jatkuu loputtomiin.
Tämän lisäksi hoitajat sanoivat että lapsi on alkanut töniä kavereitaan, varsinkin vielä pienempiä mitä itse on. Tönii ja joskus läpsiikin.

Kotonakin on kiukuttelua muttei mielestäni noin uhmakasta ja täällä ei ole ketään pientä jota töniä, meitä vanhempiaan ei sentään ole kokeillut töniä.

Miten siis minä voin siihen asiaan puuttua kun tuollaista ei kotona esiinny vai eivätkö hoitajat odotakaan että minun pitäisi mahtaa asialle jotain, kertovatko he vain siksi että tiedän miten lapseni aiheuttaa päiväkodissa hankaluuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ei kuulema halua ensin ulos eikä sitten sieltä sisään. Ei halua mennä nukkumaan päiväunia muttei halua noustakaan kun herätetään. Ei halua askarrella mutta sitten ei halua nousta pois askarelupöydästä kun on siihen päässyt hommiin.
Tämän lisäksi hoitajat sanoivat että lapsi on alkanut töniä kavereitaan, varsinkin vielä pienempiä mitä itse on. Tönii ja joskus läpsiikin.

Kotonakin on kiukuttelua muttei mielestäni noin uhmakasta ja täällä ei ole ketään pientä jota töniä, meitä vanhempiaan ei sentään ole kokeillut töniä.

Miten siis minä voin siihen asiaan puuttua kun tuollaista ei kotona esiinny vai eivätkö hoitajat odotakaan että minun pitäisi mahtaa asialle jotain, kertovatko he vain siksi että tiedän miten lapseni aiheuttaa päiväkodissa hankaluuksia?

No tottakai he olettavat ja toivovat että sinä lapsen vanhempana juttelet lapsesi kanssa kotona, miten hoidossa tulee käyttäytyä. höh.

Meidänkin tyttö 2v5kk kuulemma välillä kiukkuaa ja on töninytkin pienempäänsä hoidossa(on perhepäivähoidossa) mutta hoitaja sanoi että on normaalia ja kuuluu ikään. Eikä kyllä tee sitä joka päivä. Eilen oli kotonaki kiukkunen, ei olis syöny mitään ja kaikki oli muutenkin väärinpäin! Sisaruksia ei hänellä ole, välillä mietinkin että kotona saa minun kanssa olla koko ajan kun ei toisia ole et voisko sekin vaikuttaa... koitan kyllä välillä tehä itekseni jotain ettei likka totu justiin siihen että äiti on joka touhussa mukana enkä mene heti luo vaikka pyytää vaan sanon että teen tän homman ensin loppuun jne... tulipas taas juttua!

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:

No tottakai he olettavat ja toivovat että sinä lapsen vanhempana juttelet lapsesi kanssa kotona, miten hoidossa tulee käyttäytyä. höh.

Haloo 1 v ja 10 kk ikäinen lapsi! Ei sen ikäisen kanssa oikein syväluotaavia keskusteluja käydä. Ongelmiin täytyy puuttua heti, ei auta puhua monen tunnin päästä.

2-vuotiaana lapsi on agressiivisimmillaan. Ajan kanssa ja oppiessaan puhumaan tunteitakin on helpompi hallita ja osoittaa. Mutta joku kannustussysteemi (hymytarra hyvästä päivästä) voisi olla toimiva, vai olisiko se sittenkään, hänhän on niin valtavan pieni vielä...

Meidän pojalla oli samanlaista toimintaa juuri vajaa 2 vuotiaana. Tilanteeseen pitäisi kyllä puuttua juuri sillä hetkellä kun asia tapahtuu. Meillä poika joutui halaamaan ja pyytämään anteeksi. Nyt 2 v 4 kk töniminen on vähentynyt huomattavasti. Eli joku vaihe oli selvästi.

Meillä poika aloitti hoidon 6kk sitten ja käytös on muuttunut tällaiseksi kuluneen kuukauden aikana. Minusta lapseni on niin pieni ettei hän voi ymmärtää mistä on kyse kun otan asian puheeksi miltei puhumattoman lapsen kanssa 5tuntia sen jälkeen kun on esim. töninyt..

Normaalia.

Menee ohi, varmaankin siinä vaiheessa kun lapsen kommunikointi kehittyy sille tasolle että hän pystyy kertomaan tunteistaan sanallisesti, eikä enää tarvitse käyttää fyysisiä keinoja. Tuon ikäisellä kun olisi ajatuksia, mielipiteitä, tahtomisia yms vaikka kuinka, vaan ei (yleensä ) vielä keinoja ilmaista niitä.

Kokemusta on.

Yhteistyössä