Mummu ja pappa tekivät oharit aattona, meille riitti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei enää.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei enää.

Vieras
Kutsuimme vanhempani meille jouluaatoksi. Halusimme antaa heille täysin rennon joulun, teimme kaiken itse (tosin mummolassa ollessamme olen tehnyt muutenkin) ja lapsi odotti isovanhempiaan. Sovittiin, että tulevat klo 14.

Veljeni saapui, isovanhempia ei näkynyt. Tiesin siinä vaiheessa, että jaahas, mummu on saanut perinteisen "juhlapyhäraivokohtauksensa" ja eivät taida tullakaan. Soittihan se sitten hautausmaalta, että onko pappa siellä. Kysyin, että nyt olisi joulupukki täällä, tuletteko syömään. Ei kuulemma ilkeä yksin tulla. Jos vaikka joku saa tietää, että hän on yksin kyläilemässä. Tyttärensä luona! Löi luurin korvaan.

Kuulostaa varmaan oudolta, mutta tätä nämä juhlapyhät ovat. Mummu saa hirmuiset kilarit joulun aikaan vuoden aikana kertyneistä patoutumista ja purkaa ne pappaan. Odotimme vielä kaksi tuntia, sitten laitoin ruoat pöytään ja söimme. Lapsi onneksi lopetti jossain vaiheessa isovanhempien kaipaamisen ja keskittyi touhuihinsa. Mutta nyt minulle riitti. Meillä oli loistava ilta ja toisaalta en olisi kaivannutkaan tänne ihmistä, joka morkkaa ja vähättelee kaikkea, mutta nyt olen katsellut tätä touhua jo niin monta vuotta, että taisi mittani täyttyä.

Joka jumalan joulu tämä sama homma. Mummu raivoaa, kun ei saa olla pyhiä töissä (joutuu pelkäämään kotona, että tuleeko vieraita, vai eikö tosiaankaan tule ketään, hirveä stressi koko ajan, kaikki vuoden patoumat puretaan ja itketään ja raivotaan..) ja me koetamme elää kuten ennenkin, kyyneliä nieleskellen, teeskennellen, että tämäkin, kuten kaikki kohtaukset, menevät ohi. Ikinä niistä ei puhuta, ei niihin koskaan palata.

Mieheni, leppoisin ihminen ikinä, päätti tänä iltana, että me emme tarvitse enää tuota kohtelua. Vähintään viikottain saan paskaa niskaani (mummu purkaa vihansa muita ihmisiä kohtaan minuun) ja juhlapyhinä kilahtaa. Hän ei suostu enää kutsumaan heitä meille, ja menee tovi, ennen kuin astumme jalallamme sinne. Tiedän, että huomenna mummu teeskentelee, ettei mitään ole tapahtunut, ja kaikki pitäisi unohtaa, mutta saako yli 30 vuotta äitinsä henkistä väkivaltaa (ja lapsena myös fyysistä) kestänyt pistää jo touhulle pisteen?

Luojan kiitos joulumme onnistuminen ei ollut sinänsä heistä kiinni, mutta kävipä sydämeen kipeää, kun toinen karjuu puhelimessa, että helvetti minä en yksinäni kylästele, mitä ne ihmisetkin ajattelee, hulluko oot.. ja siinä kaikki. Hän onkin sanonut, että mieluummin välit poikki lapseen kuin joutua kärsimään lapsen tuottamasta häpeästä.

Meillä oli silti ihana ilta. Puran tätä ajatusvirtaa vaan tässä, väsyneenä, surullisena mummun tyypillisestä käytöksestä, mutta niin onnellisena, että meidän omassa perheessämme ei tämä käytösmalli toistu. Ei väkivaltaa, ei vähättelyä, vaan kaikennielevä, vilpitön rakkaus lapseen ja puolisoon.

Toivon, että joskus tämäkin raivoaja tajuaa, että hiljalleen ihmiset erkanevat, eivät enää tule kylään, lapset käyvät vain pakolliset tv:n tuijotukset kylästelemässä ja lähtevät heti kun vain voivat, koska keskustella ei enää voi. Ellei olisi lapsenlapsia, joiden touhuista puhua, emme puhuisi enää mistään. Minä yritän edelleen miellyttää, tehdä häntä onnelliseksi, mutta yli 30 vuoteen en ole onnistunut, enkä enää jaksa yrittää. Nyt minun tehtäväni on keskittyä omaan perheeseeni ja kerätä palaset ja jatkaa.

Kiitos, että sain purkautua. :)

Ymmärrän täysin sua! Tsemppihali. Meiän mutsi sieltä soittaa syyllistäviä itkupuheluita, ku kukaan neljästä lapsestaan ei haluu tulla jouluks sinne... vois vähän miettiä miten käyttäytyy sen koko muun ajan, ei jouluna vaan painella villaisella koko elämää, minkä ajan se on meitä fyysisesti ja psyykkisesti pahoinpidelly...

Tärkeintä on juuri tuo, että olet saanut omaan perheeseesi rakennettua toisenlaiset toimintamallit :)

Äitisi kuulostaa onnettomalta ihmiseltä, ja varmasti tulee kaikenlaiset sekavat tunnemyrskyt, kun joutuu raivoa kuuntelemaan. Eikä tarvi kuunnella, jos ei jaksa. Ei tarvi ottaa loputtomasti vastaan toisen kiukkua. Sitten jos äitisi pystyy asiallisesti tilannetta korjaamaan, tai tapaamaan esim lapsenlapsia kiukkuamatta, niin kannattaa yrittää.

Lämmintä joulunjatkoa teidän perheelle :hug:

Mun äitini sairastaa kaksisuuntaista ja on pitkin joulukuuta vuoronperään ollut tulossa meille, kutsunut meitä kylään ja nyt sitten vihdoin eilen suvaitsi ilmoittaa että meneekin ihan muualle. Toissailtana yritti soittaa kun olimme lasten kanssa saunassa ja sain kauheat kilariviestit siitä kun en heti ehtinyt vastata. Et ole yksin.

Ihan oikeesti pienenä vinkkinä teille, ei ole pakko sietää tota.
Mä oon aikoja sitten laittanu välit poikki moneen sukulaiseen ja kyllä on elämä helpompaa. Ei voi käsittää miks jotkut jaksaa tollasta katella ja sit valittaa asiasta. Oma valinta.

Mulle olis tärkeätä saada lapsille isovanhemmat. Itselläni tosin todella pahasti mt-ongelmainen äiti joka pisti välit poikki pari vuotta sitten. Jos lapsia ei olisi niin evvk.

Mulla samantyyppinen tilanne, äidin mt on aina ollut ailahteleva, mutta viime vuosina todella heikko. Yritän jaksaa, "koska kyseessä on sentään oma äiti", vaikka mieli tekisi laittaa välit poikki. Muihin minua huonosti kohdelleisiin ihmisiin olenkin osannut pistää rajan vastaan, mutta äiti temmeltää mun elämässä ihan mennen tullen jatkuvasti. Ap:lle peukut siitä, että osaa pistää äidille rajat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei enää.;29371721:
Soittihan se sitten hautausmaalta, että onko pappa siellä. Kysyin, että nyt olisi joulupukki täällä, tuletteko syömään. Ei kuulemma ilkeä yksin tulla. Jos vaikka joku saa tietää, että hän on yksin kyläilemässä. Tyttärensä luona! Löi luurin korvaan.

Oliko pappa siis jättänyt hänet kyydistä hautausmaalle vai miksi hän kyseli pappaa teiltä?!

Olisiko niin, että äidilläsi on oikeasti mielenterveyden kanssa ongelmia, ei vain pieniä kilareita? Jotenki tuo kuulosta tosi äärimmäiseltä käytökseltä.

Minusta sinä voit olla hänen kanssaan tekemisissä, mutta lakkaa odottamasta häneltä yhtään mitään. Hän saattaa tulla kylään luvattuaan niin, mutta älä lupaa lapsille, että mummi tulee. Olet vain ilahtunut, jos oikeastikin tulee etc. Säästä itseäsi, mutta älä hylkää häntä. Oletan, että hän tässä kärsii kuitenkin kaikkein eniten, syitä voin vain arvella.

Anopilla on tapana juhlapyhinä alkaa itkeä jotain itsesäälijuttua, omasta lapsuudesta. Ja laittaa ruokaa mutta valittaa koko ajan siitä ja jos kutsuu käymää laittaa ruokaa kerran.

On aika ankeaa pelätä koko ajan että milloi alkaa marttyyriitkut tai valitukset, keskipisteenä hänen pitäisi aina olla.
Kun oli mun eka äitienpäivä niin mentiin tietysti lapsen mummoillakin käymään niin appi puhui koko ajan anopista sankarina.

Pappa ei siis saa edes soitettua, ettei aio tulla. Mummon raivoamiset kostaa teille? Vai saako mummon "raivoamisista" tekosyyn juomiselleen?

Pappa on absolutisti. Molemmat ovat. Mutta pappa ei ole näkevinään näitä raivareita. On siis überrauhallinen, ottaa haukut vastaan, ei puuttunut silloinkaan kun lapsena minua hakkasi tämä herttainen mummu.

Mummu siis yleisön silmissä herttainen ja antelias...On taustalla varmasti pahoja mt-ongelmia, mutta aina näiden kohtausten jälkeen niistä vaietaan. Kaikki leikimme, ettei niitä ole olemassa. Pahoja traumoja mummulla ilmeisesti lapsuudesta, mutta niistäkään ei puhuta. Mistään ei tosiaan puhuttaisikaan, ellei olisi näitä lapsenlapsia.

Pappa ei soittanut siksi, että sitä varmaan hävetti, mutta kuten sanottua, pappa ei puutu. Mummu siirtää yleensä kaiken päätösvastuun papalle, jotta saa sitten sanoa "pappa ei halua sitä/tätä, pappa ei lähde.." , jopa ruokaostoksistakin haluaa toisen tekevän päätöksen, jotta voi sitten valittaa, että "minä en ole näitä saanut päättää..".

Alkoholilla ei siis mitään osuutta asiaan. Nyt sitten leikitään, ettei tätä tapahtunut.. veljiäni hän kohtelee erilailla, mutta se johtuu siitä, että hän ei arvosta tyttölapsia ja toisekseen veljilläni on "paremmat ammatit". Minullakin on hyvä työ, mutta tienaan vähemmän,sellainenkin merkitsee mummulle paljon. Eivätkä nämä ole mielikuvitukseni tuotetta, vaan suoraan sanottuja faktoja.

Surullista, mutta lapseni en anna kärsiä. Vaikka hän onkin äitinsä johdosta huonommassa asemassa kuin veljen lapset, mutta silti. Ei se tee pojastani huonompaa, vaikkei äitinsä suurjohtaja olekaan.

Kotiini en tuota käytöstä halua, ja meillä onkin onnellinen pieni perhe. Ehkä on jo aika luovuttaa, ja tajuta, että tyttärenä en todellakaan merkitse yhtään mitään. Enää ei edes itketä, mutta kipeää käy todella paljon.

asia aikuistumisessa on oppia seisomaan omilla jaloillaan. Ymmärsin et oot noin 30v. ikäinen. Nyt viimeistään katkaiset napanuoran ja hyväksyt sen tosiasian et äitisi on mikä on. Katkeroitumalla siirrät vaan traumaa eteenpäin omille lapsillesi. Ikävä tilanne ja ymmärrän sua kuitenkin. Mut vanhempiaan ei voi valita. Mikä on pahinta, mitä äitisi enää voisi sinulle tehdä? Sanallinen mollaus, paskanjauhanta ja dissaus jo kuultu. Lapsena suhun käyty kiinni fyysisesti. Perinnöttömäksi ei voi tehdä, lakiosan saat joka tapauksessa ku mutsis delaa. Elä omaa elämääsi, sulla kuulostaa olevan hyvä ja ymmärtäväinen puoliso.

Kokeileppa jos vaikka kannabista tai jotain huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä veisit sen mummun käsilaukkuun tai tyynyn alle ja teet poliisille ilmoituksen mummustasi. Eiköhän meno rauhoitu.

Kokeileppa jos vaikka kannabista tai jotain huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä veisit sen mummun käsilaukkuun tai tyynyn alle ja teet poliisille ilmoituksen mummustasi. Eiköhän meno rauhoitu.

Luuletko, että jonkun kannabiksen (viihdekäytön) takia poliisi tekee kotikäynnin? Ja millä tavalla meno rauhoittuisi, mummo varmaan räyhäisi pää punaisena? Kyllä papallakin on oma vastuunsa kotiinjäämisestä, jos räyhääjä olisi pappa, niin kaikki ihmettelisivät mummoa, joka ei rakasta lapsiaan ja lapsenlapsiaan tarpeeksi, että kylään asti vaivautuisi.

Anna olla. Vanhempasi eivät muuksi muutu, mutta sinun on aika kasvaa aikuseksi ja katkaista napanuora! Sinulla on oma perhe ja vanhempasi ovat tervetulleita viettämään joulua luoksenne, mutta sinun perheesi ehdoilla - Mikäli ehdot eivät sovi, voivat he viettää joulunsa muualla. Välit voivat olla asiallisen kohteliaat, eikä likaämpäriksi ei tarvitse suostua! Tiedän, koska "olen ollut siellä". Olen kokenut saman ja vetänyt rajat omien vanhempieni kanssa ( ja etenkin isäni).

Yhteistyössä