Mummonmökki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rania
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rania

Aktiivinen jäsen
06.08.2006
1 359
0
36
Löytyykö sielunsiskoja, jotka ovat menettäneet sydämensä mummonmökeille? Etsin unelmieni mummonmökkiä, peruskuntoista, remontoitavissa olevaa puista taloa. Siinä olisi alakerrassa tupa, olohuone ehkä yksi kammari. Yläkerrassa kaksi kammaria. Siihen olisi helppo rakentaa "ylellisyys-siipi" -siis kylppäri, vessa ja sauna. Jos ei jo olisi.

Ulkosauna lisäksi olisi ihana. Samoin maakellari ja vaikka vanhakin navetta/tallirakennus. Ja pihaa myllätä! Oma hyvä kaivo.

Tämmöinen olisi unelmani. Oletteko muut onnistuneet toteuttamaan toiveenne? Millaisia asioita pitää ottaa huomioon, kun lähtee projektiin?

Valmiiseen ollaan päädytty siksi, ettei mies tykkää ajatuksesta rakentaa alusta asti. JA vanha kiehtoo ihan hirveästi. Myös remontti tehtäisiin talvella, koska isännällä on kesäisin ihan muuta tekemistä... :whistle:

Me on asuttu vuosi mummonmökissä.. onneksi oltiin vaan vuokralla.. alakerrassa oli iso keittiö, kammari/olohuone ja pitkä käytävä.. taloon oli 70-luvulla rakennettu takkahuone ja sauna (saunassa löyly- ja pesutilat yhdessä huoneessa).. ylä kerrassa oli yksi iso makuuhuone ja toinen ikkunaton pieni makuuhuone..

Talo osoittautui hirveän epäkäytännölliseksi pohjaratkaisuiltaan ja äärettömän kylmäksi.. joka ikisestä välistä veti, vaikka ikkunatkin oli uusittu alakertaan lähiaikoina.. saunassa ei ollut mitään muuta lämmitystä kuin puukiuas.. talvella, jos ei jaksanut lämmittää saunaa ja halusi käydä vain suihkussa, pesutilassa oli pakkasta.. paljas betonilattia ei mitenkään edesauttanut saunan lämpeämistä.. remontillahan saunan olisi kuntoon saanut..

Sähköt taloon oli vedetty hiukkasen "säästeliäästi".. eli pistorasioita sai etsimällä etsiä.. yläkerrassa oli tasan yksi pistorasia.. niin ja homettakin talosta löytyi..

Itse tykkään mummonmökeistä, mutta pakkaavat olemaan vähän pieniä.. mökkinä voisin sellaisesta pitää.. mun isovanhemmillani on suht samanlainen talo, hieman suurempi vain, ja se on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin toi missä me asuttiin..

Mummonmökkejä on tietysti monenmoisia.
JA siksi kai sen oikean etsiminen kestää. :saint: Tuo oli hyvä pointti, sähköt. Hmm..juu -pistänpä muistiin. Mummolassakin ne oli ennen remonttia ihan päin mäntyä. Mummolassa saunasiipeen tehtiin lattialämmitys -ja nykyään semmoisen voi laittaa jo tehtyyn lattiaan, kaakeliremontin yhteydessä. Ja kosteusvahingot on inhoja. Eli tarkka saa olla. Onneks mulla on tarkka mies, eikä innostu ihan tosta vaan niinkuin minä. Se on vissiin jotain jo oppinu mun kanssa!
Mutta mulla on silti mökkikuume. :snotty:

Kaipa hieman tuon tyylistä asuttaa. Omaa kaivoa ei kyllä ole eikä lisä siipeä tehty. Alhalla keittiö ja kaksi pientä kamaria sekä tehtiin eteisestä pieni wc/suihkuhuone. Ylhällä kaksi kamaria, kellari talon alla. Ulkosauna löytyy, mut ei muita ulkorakennuksia. Tontti 1400 neliöö. Jokainen kaipaa eri asioita et vaikee kommentoida, mut me ollaan ihan hyvin viihdytty. Tärkeet aina on tietty et rakenteet ok, kivijalka ja seisoo jykevästi suorassa sekä katto kunnossa. Usein parempi saattaa olla remontoimaton kun ottaa remontoitu, jos ei sitä ole asiallisesti tehty, koska usein siitä johtuu esim. homeongelmat. Sähköt ei ole ongelma saahan helposti vedettyä lisää pistorasioita ja suurennettua sähkötaulua, vaikka rahaa niihin kuluukin niinkuin kaikkeen remontointiin, mutta voimavirran veto uutena on hieman tyyriimpi, joten hyvä olisi mikäli olisi valmiina. Lattiat helposti vanhassa saattaa falskata, joten se kannattaisi huomioida mahdollisissa remonteissa joko tiivistyksillä tai ainakin lattia materiaalin valinnalla. Kylmiin lattioihin laminaatti ei ehkä ole paras valinta. Nykyään suurin tarkkailtava asia lienee tuo viemäriasia, että on helppo liittyä joko verkkoon tai helppo tehdä kenttä.

Täällä yksi sielunsisko. :wave: Meillä puinen mummonmökki,joka ostettaessa oli täysin remontoitavissa.Nyt remontoitu jonkin verran ja paljon olisi vielä tekemättäkin.Mutta tehdään pikkuhiljaa ja kun siitä ei stressiä ota,niin mikäs tässä on ollessa.Alakerrassa on tupa ja olohuone sekä yläkerrassa 2 kammaria.Talon alla on myös pieni kellari.Niin ja se "ylellisyys"siipikin on rakenteilla tällä hetkellä.Pihasta löytyy myös sauna,joka on aivan ihana kesällä.Tonttia on reilut 0,5 ha,eli saapi omaa maata kaapia.(vai pitäisikö sanoa vielä pankin maiksi :whistle: )Niin ja vesi tulee omasta kaivosta...

Yhteistyössä