Mummolassa mummolan säännöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iloinen Possu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ja mummiloissa on aikalailla samatsäännöt. Poikkeus on siinä että niissä paikoissa saa vähän ekstrahemmottelua,muttei mitenkään överisti. Jos me ollaan paikalla, kysyvät saako antaa mehua, tai jätskiä tms, jollei olla, herkkua saa kohtuudella ja sitten jos on ruokaa syöty. Nukuttamiset jne ovat heillä omanlaisena, kotona ei oo haittaa ollu.

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hohhoijakkaa, hirveet säännöt joka paikassa, mummolassakin:( Antakaa nyt lasten olla joskus edes lapsia!

No täytyyhän nyt jotain sääntöjä olla. Mummolassa ne on lähinnä että ei saa huutaa ja elukoita ei kiusata, juu nou.

Näin just. Mummiloissa ei olla pellossa kuten ei kotonakaan, eläimiä ei kiusata eikä toisia ihmisiä. Herkkuja ei mätetä kuten ei kotonakaan jne. Aivan sellasia normijuttuja.

Meilläkin mummolassa syödään herkkuja ja ollaan vallattomia, mutta nuo jutut mua ei haittaa. Ovat mummolan sääntöjä. Meillä on kaksi poikaa pienellä ikäerolla, joten pojat nahistelee milloin mistäkin. Kotona se on kiellettyä, mutta mummo ei raski kieltää. Joten välillä vaari vie toista poikaa toisiin puuhiin ja mummo toista, etteivät nahistelisi. Ja pojat on ihmeissään, miksei nahistelu ole kiellettyä ja parissa päivässä kaikki leviää käsiin. Kotona multa kysellään, miksei mummo kieltänyt, vaikka isoveli vei lelut.

Meillä mummolassa haluttaisiin pitää ihan omat säännöt: esimerkiksi karkkia annetaan koko ajan, samoin kahvia ja ruoka-ajasta todetaan vaan, ettei paljoa mennyt kun ei ollut nälkä ( no ei kai...) . Kun minä olen siellä, niin meinaa mennä sukset ristiin niiden kanssa noiden asioiden takia.

Mä en vaan ymmärrä, miksi kahvia pitää antaa lapselle heti kun se on täyttänyt vuoden... Sekä mustana että maidolla.

Meillä mummolassa haluttaisiin pitää ihan omat säännöt: esimerkiksi karkkia annetaan koko ajan, samoin kahvia ja ruoka-ajasta todetaan vaan, ettei paljoa mennyt kun ei ollut nälkä ( no ei kai...) . Kun minä olen siellä, niin meinaa mennä sukset ristiin niiden kanssa noiden asioiden takia.

Mä en vaan ymmärrä, miksi kahvia pitää antaa lapselle heti kun se on täyttänyt vuoden... Sekä mustana että maidolla.

mää en kyl voi käsittää miten mummi ei kunnioita tollasissa asioissa vanhemman mielipidettä :o eipä ihme jos menee sukset ristiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Meillä kun lapset on ilman meitä mummolassa niin on mummolan säännöt mutta ite pidän omista säännöistä kiinni kun olen paikalla. Mun äidin kanssa on välillä törmäilty kun ei meinaa sitä uskoa :whistle: :xmas:

Mites teillä?

samoin kuin sullakin

Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
en voi edes kuvitella tilannetta missä esim. kiellän lapselta jotain ja mummi silti antaisi luvan vaikka olen siinä vieressä

Mä olen näissä tilanteissa sanonut, että jos mummi lupaa, niin asia on meille vanhemmillekin ok - ollaanhan mummilassa ja isovanhempien kotona, heidän määräysvaltansa pätee siellä.
Mutta olen mä yhdestä asiasta sanonut mummuille - että ensin oikea ruoka, ja sitten herkut. Tämän he ymmärsivät ja sitä kunnioittavat.

Alkuperäinen kirjoittaja mamis:
hermostuttakaa lapset oikein kunnolla..
sääntöjä, aikatauluja.. yms

Hohhoijakkaa, hirveet säännöt joka paikassa, mummolassakin:( Antakaa nyt lasten olla joskus edes lapsia!

No ei kun eletään kuin pellossa, koskaan ei tartte tehä mitään jos ei halua ja sit kun haluaa niin saa tehä ihan mitä vaan. Sillai olis kaikkein paras.

Mites, jos mummolassa pitää päteä teidän säännöt, päätekö teillä sitten aina kulloinkin vierailevien lasten kotisäännöt vaikka ne eroaisivat paljotikin omistanne? Vai menisikö niin että teidän talossa teidän säännöt, ja muiden taloissa teidän säännöt?

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Mites, jos mummolassa pitää päteä teidän säännöt, päätekö teillä sitten aina kulloinkin vierailevien lasten kotisäännöt vaikka ne eroaisivat paljotikin omistanne? Vai menisikö niin että teidän talossa teidän säännöt, ja muiden taloissa teidän säännöt?

Niin tosiaan, en osaa nyt ihan heti sanoakaan. Mutta mä ainakin olen useempaankin kertaan sanonut että mulle on melkein ihan sama mitä tekevät kun en itse ole mummolassa mukana mutta kun olen paikalla niin kyllä komennan lastani. Ja se taas ei käy mun äidille.

Meillä on niin vaikee tää tilanne mummin ja ukin kanssa että minä miniänä en ole tervetullut anoppilaan koska pidämme (pidän) liian kovaa kuria ukin ja mummin kullan-nupuille. Pitkä tarina ois mut ei jaksa...Eli mummillassa saa tehdä melkein mitä vaan ja mitään seurauksia ei ole eikä päikkäreistä yms. nukkuma-ajoista pidetä kiinni. Ovat melkein kuolleita kun palaavat kotiin "mummilasta"...Joo ja silloin kun vielä kävimme koko perhe kylässä mummilassa pidin kiinni säännöistä jotka on kotona mutta se suututti appiukon niin pahasti että meinasi käydä kiinni. No jotain kompromissia nyt ja hissukseen eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja anne:
Lapset olivat reilu viikon ajan mummolassa ja toinen lapsi tuli kotiin KOLME kiloa painavampana!!

ja kaikkea aina vielä tyrkytetään niin että ota nyt vielä!!

Ihan tiedoksi että ei se lapsi syö jos mahaan ei mahdu,ei lapsi syö ketään miellyttääkseen. Ja aika kamalalta kuulostaa jos joku oikein punitsee lapsensa ennen mummolaan menoa:(
Ettei nyt vain olisi niin että lapsi ei saakkaan tarpeeksi kotona syödä kun painoa vahditaan ja nähtävästi salaatin lehteä jyrsitään.

mummiloissa mummilan säännöt - jotka on hyvin samanlaiset kuin meidän kotisäännöt. Ja tietty komennetaan, jos tekevät jotain sellaista, mikä ehkä mummilassa olis sallittua, mutta kotona ehdottoman kiellettyä. Ja kotona kaikki menee meidän sääntöjen mukaan, ja kylässä tietty sitten isäntä-emäntäperheen sääntöjen mukaan (eli vieraita komennetaan, jos tekevät jotain meillä kiellettyä..). Yritetään opettaa lapsille, että on erilaisia sääntöjä, ja toisissa perheissä joku sellainen voi olla kiellettyä, mikä taas meillä on sallittua. Ja aika hyvin tää on toiminut, varsinkin kun asia on selitetty.

Osittain samat säännöt, osittain ei.
Jos mummit saisi päättää ei meidän lapsia koskaan kielettäisi (edes kotona..)jne. Muuten ei niin haittais, mut jos mä sanon lapselle etttei jotain saa tehdä ja mummi vieressä et ""eihän se haittaa ja eikös nyt kuitenkin vois jne" niin on se musta ärsyttävää, ja mitä pienempi lapsi, sen haitallisempaa.
Jos lapsi tajuaa et voi yrittää peluuttaa aikuisia vastakkain, niin lapsi yrittää ja kiukutteluks se sit menee ja kyläilyistä tulee kurjia ainakin lapsen kannalta.

Enkä mä siitä sano jos herkkuja saa, vaan siitä et jos lapsi vaikka huutaa ja komentaa aikuista(mummiaan yleensä) tosi pahalla äänellä ja rumasti jossain pelissä tai leikissä, että me ei sellaista hyväksytä ja et se on huonoa käytöstä niin mummi sanoo et " ei se haittaa".

Mua haittaa, en halua et lapsi oppii et muille ihmisille voi puhua rumasti jos harmittaa ja jos mummi sen hyväksyy niin on aika vaikea selittää ettei niin muualla voi tehdä. Mä ja mun mies kuitenkin ollaan vastuussa siitä et lapsesta kasvaa nuori ja aikuinen joka tulee toimeen muiden ihmisten kanssa ja osaa ainakin alkeelliset käytöstavat.

No hei mammat me ollaan tulevia mummeja ja sitten voidaan hemmotella pienet lapsenlapsemme pilalle, vahinko kiertämään. No ei tietenkään ole pakko mutta kai se
hemmottelu jotenkin vaan tulee luonnostaan kun on jo omat lapset kurissa kasvattanut.

Alkuperäinen kirjoittaja mamis:
hermostuttakaa lapset oikein kunnolla..
sääntöjä, aikatauluja.. yms

Onko joku puhunu aikatauluista? Saako sun muksut olla miten vaan ilman niitä sääntöjä? Kyllä ne tarttee jotkin raamit ettei mee överiksi ja sanottakoon niitä säännöiksi vaikka. Mun muksu mättäs ilman sääntöä niitä herkkuja mielinmäärin, miten se on haitallista rajottaa siihen nähden että on masu kipeä, ruoka ei maistu ja lapsi hyppii seinille sokerimääristä?

Meillä on ainakin kotona tiukempi kuri kuin mummoloissa. Ei mua haittaa että siellä saavat olla vapaammin. Mutta kotona on sitten eri säännöt.

Onko siis silloinkin kun itse olette paikalla ne löydemmät säännöt?

Yhteistyössä