mummo hoitaa lasta kotona, millaista palkkaa maksaisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta on outoa maksaa, ihan yhta outoa jos maksaisin miehelleni lastemme hoidosta. Eika kukaan isovanhemmista kylla missaan nimessa huolisi rahaa, samaa perhettahan tassa ollaan.

Minusta on outoa maksaa, ihan yhta outoa jos maksaisin miehelleni lastemme hoidosta. Eika kukaan isovanhemmista kylla missaan nimessa huolisi rahaa, samaa perhettahan tassa ollaan.

En minäkään mistään satunnaisista hoitopäivistä mitään maksa isovanhemmille, mutta jos tilanne olisi se, että useamman kk lapsi olisi vaikka 40 t/kk hoidossa, niin kyllä jo mielestäni kuuluu jotain maksaa, kun se on kokopäivätyötä.

No, se kotihoidontuki + päivähoitomaksu nyt on asiallinen korvaus. Mutta jos mummo itse sanoo ettei halua rahaa niin en kävisi tuputtamaan ja ihan ilolla ottaisin avun vastaan. Voisin sitten vaikka kiitollisena ostaa mummolle jälkikäteen jonkun lahjan, tarjota vaikka jonkun kylpyläpaketin tms.

Riippuu aina tilanteesta. Jos mummo on taloudellisesti vakavarainen niin tuskin hänelle olisi noilla rahallisilla korvauksilla mitään merkitystä, voisivat jopa päinvastoin ärsyttää kun hän haluaa vaan auttaa ja viettää aikaa lapsenlapsen kanssa. Toisaalta jos mummo on heikossa taloudellisessa tilanteeessa ja tuo lapsen hoitaminen rasittaa taloutta entisestään niin silloin joku korvaus olisi ihan mukava.

En minäkään mistään satunnaisista hoitopäivistä mitään maksa isovanhemmille, mutta jos tilanne olisi se, että useamman kk lapsi olisi vaikka 40 t/kk hoidossa, niin kyllä jo mielestäni kuuluu jotain maksaa, kun se on kokopäivätyötä.

Minsutakin noissa on eroa onko kyse satunnaisista hoitopäivistä vai "täyspäivä" hommasta. Mutta siltikin tykkään että maksaa kuuluu silloin jos toinen haluaa siitä korvausta. Jos ei halua niin ei ole suinkaan mikään pakko maksaa.

Itse jos kuvittelisin että oma talous olisi ihan ok ja minulla olisi aikanaan mahdollista hoitaa lapsenlasta sen pari kuukautta niin ilomielin sen tekisin. Enkä tosissaan ajattele että perheen kuuluisi maksaa siitä mitään, jos tarjoaisivat rahaa niin kieltäytyisin.

Komppaan edellista, riippuu mummon tilanteesta. Jos pienella elakkeella ym, luonnollisesti se kodinhoidontuki ja ruokailisi tietysti meilla, ja ajasta riippuen, jos pitkan aikaa hoitaisi niin joku lahja lopuksi viela kiitokseksi.
Jos taas mummo on kohtuuvarakas, tuntuisi todella oudolta antaa rahaa, kun ainakin meidan suvussa mummot pikemminkin on aina antaneet rahaa jalkipolville ennakkoperintoina ym. ettei tarvitse niin paljoa pankeille korkoja maksaa asuntolainoista ym. Eli meilla ainakin olisi ihan absurdia menna edes ehdottamaan mitaan "palkkaa". Ostaisin sitten jonkun tosi kivan lahjan kuten juuri kylpylaloman (jos tykkaisi sellaisesta) tai muuta arjen ylittavaa kivaa luksusta hoitajalle.

Mä tarjoaisin ainakin sen kotihoidontuen, mutta en tuntisi huonoa omatuntoa vaikka mummo hoitaisi omasta toiveestaan ilmaiseksi tai jos emme maksaisi itse hänelle mitään, vaan saisi pelkästään sen kotihoidontuen. Miehen vanhemmat asuvat täysin ilmaiseksi meidän kanssa samassa talossa, joka on jaettu kahdelle perheelle sopivaksi, joten on mielestäni ihan luontevaa, että auttavat tarvittaessa meitä lastenhoidossa ja maataloon liittyvissä töissä. Ja luonnollisesti me autetaan heitä monissa käytännön asioissa. Kaikki hyötyvät.

Jos asuisivat "omillaan", haluaisin maksaa sitten paremmin, kun todennäköisesti mummo joutuisi rajoittamaan omia menojaan ja harrastuksiaan päästäkseen hoitamaan meidän lasta, ja saa pientä eläkettä, joten raha tulisi varmaan ihan tarpeeseen.

Ollaan yritetty tarjota mummille rahaa lapsen hoidosta, ei ole suostunut ottamaan. Päinvastoin sanoi, että lopettaa hoitamisen, jos yritetään rahaa tyrkyttää. Mielellään ja ilolla auttaa :)

ihan ensiksi se on sun ja mummon välinen asia, itse en väkisin rahaa tyrkyttäis, jos mummo ei sitä halua, vaan haluaa vaan auttamisen halusta hoitaa sitä lastenlastaan ja siitä syystä, että saa viettää paljon aikaa lapsenlapsen kanssa. mummohan voi vaikka loukkaantua, jos väkisin tyrktät rahaa. mutta jos maksusta sovitte, niin varmaan kohtuu summa olis joku 300-400 euroa kuukaudessa

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25101345:
ihan ensiksi se on sun ja mummon välinen asia, itse en väkisin rahaa tyrkyttäis, jos mummo ei sitä halua, vaan haluaa vaan auttamisen halusta hoitaa sitä lastenlastaan ja siitä syystä, että saa viettää paljon aikaa lapsenlapsen kanssa. mummohan voi vaikka loukkaantua, jos väkisin tyrktät rahaa. mutta jos maksusta sovitte, niin varmaan kohtuu summa olis joku 300-400 euroa kuukaudessa

kiitos sulle näistä molemmista vastauksistasi :) kyselen vielä mummon mielipidettä. kyseessä ei ole minun äitini, vaan isäni äiti. eli lapsen isomummo. siksi tuntuu, että haluan maksaa. :)

Yhteistyössä