Mummin palkkaus lapsenhoitajaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytär

Vieras
Onko kukaan palkannut äitiä ihan virallisesti lapsia hoitamaan? Kertokaa kokemuksianne ja käytännön vinkkejä!

Meillä on siskon kanssa molemmilla alle 1-vuotiaat lapset ja ollaan mietitty, että kun molemmat lapset ovat yli vuoden ja menemme töihin alkaisi äitimme hoitaa lapsia. Äiti on periaatteessa valmis tähän ja hän otti asian aluksi puheeksikin, mutta mitään konkreettista emme ole hänen kanssaan vielä puhuneet.

Äiti on tällä hetkellä työtön. Hän ei suostuisi ottamaan meiltä rahaa, mutta haluamme, että hän saa meiltä vähintään sen 200, mitä päiväkotikin maksaisi. Jos palkkaamme äidin virallisesti, niin mitä se tarkoitttaa? Tietenkin työkkärin rahat jää pois, mutta elääkö tuilla ja sillä meidän 200+200 eurolla?

Siis jos olen ymmärtänyt oikein, niin Kela maksaa yksityisen hoidon tukea noin 135,- ja kuntalisää (Turussa) 335,-. Nämähän siis ovat per lapsi, vaikka palkkaisimmekin äidin yhdessä? Eikös niin? Vai pitääkö meidän tavallaan molempien palkata hänet? Kuinka paljon käytännössä ne tellit ja lellit ja muut on? Onko paperihommat vaikea hoitaa? Siis meidänhän pitää hoitaa ne ennakonpidätykset ja noi tellit ja muutkin...

Lukisin mielelläni myös kokemuksia siitä, miten tähän normaaliin äiti-tytär-lapsenlapsi-suhteeseen vaikuttaa se, että äiti onkin lapsiensa palkollinen? Vai vaikuttaako se mitenkään? Suhteemme on ihan perushyvä, mutta jotenkin pelkään, että saamme tämän asian kanssa jonkun kauhean sukuriidan aikaiseksi. Me molemmat siskon kanssa kyllä luotetaan äitiin ja äitikin on vielä nuori (55) ja varmasti jaksaa ja tykkää, mutta joku mättää... Päiväkotiin en kuitenkaan lasta vielä haluaisi ja muutenkin vieras hoitaja tuntuisi vielä pahemmalta.

Mutta jos teidän lapset on alle 3v. ja ette vie siis kunnalliseen hoitoon, niin ei kannata vaihtaa yksityisenhoidon tukeen vaan jatkaa kotihoidontuella, joka on isompi... Näin siihen saakka kun tulee 3v täyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Mutta jos teidän lapset on alle 3v. ja ette vie siis kunnalliseen hoitoon, niin ei kannata vaihtaa yksityisenhoidon tukeen vaan jatkaa kotihoidontuella, joka on isompi... Näin siihen saakka kun tulee 3v täyteen.

Paitsi jos kunta tukee yksityistä hoitoa niin paljon, että se kaikkien maksujen jälkeen silti kannattaa suhteessa kotihoidontukeen. Näin esim. täällä meillä.

Meillä mun äiti pitää lapsia,tosin ei ole työkkärin listoilla. Ollaan sovittu pieni päivä korvaus,kun lapset ei ole joka päivä hoidossa. Mutta mielelläni maksan äidilleni,koska saa viettää siten ennemmän aikaa lasteni kanssa ja kunnallinen hoito on NIIN kallista näillä tuloilla. Mutta noista virallisista palkka jutuista en tiedä miten menee. Meillä on ainakin välit pysyneet hyvinä ja tulee enemmän oltua tekemisissäkin =)

Käsittääkseni äitis pitäis alkaa eka yksityiseks perhepäivähoitajaks. Verot, vakuutukset ja eläkemaksut maksais itse. Kaupungilta tulee sit sos.työntekijä tarkistaan tilat. Ainoostaan tolla tavalla saatte yksityisenhoidontuen ja kuntalisän.

Tietysti, jos maksatte pimeenä ja saatte samalla kodinhoidontuen?

Alkuperäinen kirjoittaja muuma:
Käsittääkseni äitis pitäis alkaa eka yksityiseks perhepäivähoitajaks. Verot, vakuutukset ja eläkemaksut maksais itse. Kaupungilta tulee sit sos.työntekijä tarkistaan tilat. Ainoostaan tolla tavalla saatte yksityisenhoidontuen ja kuntalisän.

Tietysti, jos maksatte pimeenä ja saatte samalla kodinhoidontuen?

Kyllä meillä ainakin kotiin saa palkata yksityisen hoitajan ja siihen saa kaikki tuet. Työnantaja tietysti hoitaisi sitten maksut.

Eikö hoitajan sitten täydy olla "laillistettu"?? :o

Ei ainakaan meilläpäin (Kymenlaaksossa ollaan). Ainut SUOSITUS on, että hoitaja olisi yli 18 vuotta, mutta sekään ei ole pakko (yli 16-vuotias pitää olla).

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Eikö hoitajan sitten täydy olla "laillistettu"?? :o

Ei ainakaan meilläpäin (Kymenlaaksossa ollaan). Ainut SUOSITUS on, että hoitaja olisi yli 18 vuotta, mutta sekään ei ole pakko (yli 16-vuotias pitää olla).

Ok, kannattaa ap kuitenkin varmistaa.

Ei kai äidin tarvii pph:ksi ryhtyä??? Siihenhän pitää olla kuitenkin koulutua ja kaikkea!

Ja niin, äiti varmaan hoitaisi lapsia vuorotellen mun ja siskon luona.

(Miksi ihmeessä kaikki pitää tehdä niin vaikeaksi? Kun me haluttais ihan periaattteen vuoksi tehdä niin kuin kuuluu, maksaa verot ja kaikki ja pimeesti kaikki olisi niiiin paljon helpompaa....)

Siis miksei äitisi hoida lapsianne "pimeästi"?
kaikkein helpoiten menisi kun äiti nostaisi työttömyyskorvausta ja te molemmat tyttäret kotihoidontukea jonka maksaisitte äidillenne.

Ei tarvi olla mikään perhepäivähoitaja! Mutta kyllä mä suosittelisin, että otatte mummin siihen muuten vaan ja maksatte sitten sen verran kun tuntuu "kulukorvauksena". Koska tuo pieni summa mitä maksaisitte, ei kuitenkaan vastaa palkkaa. Mummi saisi itse sitten päättää jatkaako itse riskipeliä työkkärin kanssa vai ilmoittaako, ettei enää ole työvoimana käytettävissä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siks kun se on pimeestimaksaminen on laitonta.

Mutta sukulainenhan saa hoitaa lapsianne ilman sopimusta, ja tuolloin saisitte kotihoidontukea (koska lapsenne eivät ole kunnallisessa eikä yksityisessä hoidossa). Ei siinä ole mitään laitonta.

(sorry nää kirjoitusvirheet...)

Mutta kyllähän noista tuista ja meidän parista sadasta tulee enemmän kuin työttömyyskorvaus on!

Siis Kelan 137,33 + kuntalisä 335,- + meidän 200,- kerrottuna kahdella.

Kelan sivuilta:
Lasta voi hoitaa sukulainen (esim. isovanhempi), jos olet tehnyt hänen kanssaan työsopimuksen ja maksat hänelle palkkaa. Jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi, voit hakea lapsillesi kotihoidon tukea, jolloin sukulainen voi hoitaa lapsia ilman työsopimusta.

Sorry, että jankkaan, mutta ihan oikeasti, vääntäkää rautalangasta:
Onko laillista, että äitini nostaa työtömyyskorvausta ja hoitaa lapsiamme, josta maksamme hänelle ainakin sen kotihoidontuen?

Tosi hyvä, jos on ok, mutta mun pitää selittää asia uskottovasti myös siskolle ja varsinkin äidille, joka on niin tunnontarkka, että saattaa ilmoittaa työkkäriin asiasta.

Jos toi ei ole laillista, niin miksi ihmeessä kaikki täällä ehdottaa sitä? Ja eikö kukaan muka ole palkannut hoitajaa, kun en ole sellaisilta vastauksia saanut...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sorry, että jankkaan, mutta ihan oikeasti, vääntäkää rautalangasta:
Onko laillista, että äitini nostaa työtömyyskorvausta ja hoitaa lapsiamme, josta maksamme hänelle ainakin sen kotihoidontuen?

Tosi hyvä, jos on ok, mutta mun pitää selittää asia uskottovasti myös siskolle ja varsinkin äidille, joka on niin tunnontarkka, että saattaa ilmoittaa työkkäriin asiasta.

Jos toi ei ole laillista, niin miksi ihmeessä kaikki täällä ehdottaa sitä? Ja eikö kukaan muka ole palkannut hoitajaa, kun en ole sellaisilta vastauksia saanut...

Ei ole laillista, mutta ymmärrät kai, että kaikista noista kertomistasi maksuista menee verot, joten äitisi tulevat tulot eivät todellakaan ole tuota luokkaa. Lisäksi tulevat sosiaalimaksut.

Yhteistyössä