Miten teillä nämä jakaantuvat? Miehen laiskuus raivostuttaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuppi yli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä näin,yksi lapsi,toinen tuloillaan :)

hammaspesut / isän juttu alusta asti,samoin kun kylvetys/muut pesut
ruokailut /enimmäkseen äiti
vaatehuolto / äiti
hoitoon vieminen ja hakeminen /äiti
yöheräilyt / molemmat,äiti yleensä herää ensin
neuvolat ja hammaslääkärit / enimmäkseen äiti
ulkoilu / enimmäkseen isä,välillä yhdessä
hoitopaikan/koulun asiat / äiti
vaatteiden hankinta / äiti
lääkkeiden anto / enimmäkseen äiti
siivous / jaetut "alueet" isällä ja äidillä

Saan siis olla miehestäni tyytyväinen. Taitaa olla hyvin koulutettavaa sorttia kun alusta asti oli selvät sävelet,sama juttu tulevaisuudessa kun koulut ja harrastukset ovat ajankohtaisia.

90% äiti, mutta meillä mies on kotona vaan viikonloppusin. Saa silloin viettää aikaa lasten kanssa ja mä teen kotityöt ja ruokaostokset. Viikonloppu haarastukset ja ulkoilut hoitaa kotona ollessaan. Lomilla hoituu 50/50 ellei jopa mies tee enemmän ku minä.

[QUOTE="anele";27687317]hammaspesut / enimmäkseen äiti

Sitten jos lähdetään noihin miesten hommiksi lueteltuihin, niin:
ruohon leikkaus / yhtä paljon kumpikin
lumityöt / kumpikin tekee + ulkopuolinen hoitaa
Auton huollit / mies huollattaa
kodinkonehankinnat / yhdessä, samoin myös maksamiset
tietotekniikka / miehen hommia
[/QUOTE]

Lumitöitä tekee molemmat, minä huollatan oman autoni ja mies omansa, tietotekniikan hoitaa minun ystäväni, eikä siihen aikaa juuri mene.

Meillä täysin miehen vastuulla on ollut ainoastaan saunapuiden tekeminen ja kantaminen, auton renkaiden vaihto ja ruohon leikkaaminen. Näitä töitä ei ole joka päivä, toisin kuin vain minun kontollani olevia hommia, joten mies pääsee huomattavasti helpommalla. Mies ei pese vessoja, ei imuroi, ei pyyhi pölyjä, ei siivoa lastenhuonetta, ei pese mattoja. Lapsilla on kaksi sairautta, jotka vaativat päivittäistä lääkitystä. Ne pahentavat myös muita perustauteja.

Ei jaksaisi yksin tehdä näin paljoa, mutta minkäs teet, kun ukko ei suostu osallistumaan. Olen kokeillut tuota työlistaa jääkaapin ovessa. Minun puoleni täyttyi vauhdilla, mutta ei sillä ollut vaikutusta mihinkään.

Joku sanoi ihan fiksusti, ettei lasten eteen tehtyjä työtunteja kannata laskea. Totta, mutta pelkään uupuvani ja romahtavani kohta kokonaan. Pinna on kireällä koko ajan.

Minä teen ruuan, siivous hoidetaan yhdessä. Mies tekee kaikki "miesten hommat" (ja niitä riittää :D). Mies hoitaa lapset aina ollessaan paikalla. Mies tekee enemmän kuin minä, ehdottomasti. Mutta minä olenkin patalaiska ja mies sellainen yli-ahkera :D

Meillä näin.

hammaspesut / enimmäkseen äiti
vaatehuolto / äiti
hoitoon vieminen ja hakeminen /isä
yöheräilyt / äiti
neuvolat ja hammaslääkärit / tasapuolisesti
kaverisynttärit (lahjat ja viemiset) / äiti
harrastukset / tasapuolisesti
puheterapiaharjoittelu / äiti
ulkoilu / enimmäkseen äiti
hoitopaikan/koulun asiat / isä
läksyjen tarkistaminen /tasapuolisesti
siivous / enimmäkseen äiti

hammaspesut / enimmäkseen isä
vaatehuolto / aika tasaisesti molemmat
hoitoon vieminen ja hakeminen / isä vie ja äiti hakee
yöheräilyt / enimmäkseen isä
neuvolat ja hammaslääkärit / enimmäkseen äiti
kaverisynttärit (lahjat ja viemiset) / molemmat tai äiti
harrastukset / isä
puheterapiaharjoittelu / ei käydä
ulkoilu / enimmäkseen päiväkoti. :D (molemmat;))
hoitopaikan/koulun asiat / isä
lääkkeiden anto / enimmäkseen mies antaa D:t ja äiti kalakapselit
läksyjen tarkistaminen / ei läksyjä vielä
siivous / molemmat, mutta työt on aika jakaantunu

Renkaiden vaihtaminen ei kyllä ole raskas työ. :O
Vai nostatteko itse auton käsillä ylös??? Miten siitä saa raskaan homman?

Pulttien vääntäminen saattaa vaatia voimaa, jos ovat jumittuneet tiukasti kiinni. Muuten homma on täysin olematon. Mies vaihtaa kahden auton renkaat reilussa puolessa tunnissa ja tämä tapahtuu kaksi kertaa vuodessa. Eipä siis voida laskea kovin rasittavaksi hommaksi.

Otetaan vertailukohdaksi vaikkapa sesonkivaatteiden päivitys. Ulkovaatteiden 'vaihtoon' menee useampi päivä sekä keväällä että syksyllä, kun laitetaan menneen vuodenajan vaatteet pesun jälkeen varastoon ja pengotaan uudet esille. Samoin sisävaatekaapin päivitys on tehtävä pari kertaa vuodessa.

[QUOTE="aapee";27692484]Pulttien vääntäminen saattaa vaatia voimaa, jos ovat jumittuneet tiukasti kiinni. Muuten homma on täysin olematon. Mies vaihtaa kahden auton renkaat reilussa puolessa tunnissa ja tämä tapahtuu kaksi kertaa vuodessa. Eipä siis voida laskea kovin rasittavaksi hommaksi.

Otetaan vertailukohdaksi vaikkapa sesonkivaatteiden päivitys. Ulkovaatteiden 'vaihtoon' menee useampi päivä sekä keväällä että syksyllä, kun laitetaan menneen vuodenajan vaatteet pesun jälkeen varastoon ja pengotaan uudet esille. Samoin sisävaatekaapin päivitys on tehtävä pari kertaa vuodessa.[/QUOTE]

Onko oikeasti jollakin elämä tällaisesta kiinni?! Mä ainakin sata kertaa mieluummin vaihtelen ja plärään vaatteiden kanssa kuin vaihdan renkaita. Olen renkaita vaihtanut ja ehkä se miehille on helppoa ja "kevyttä", mutta omasta mielestäni ne renkaat on painavat ja tottumattomalla (lue: minulla) tärvääntyy aikaakin siihen enempi kuin miehellä, enkä ole mikään hentoinen hempukka, että voiman puutteesta ei ole kiinni. Meillä siis menee pitkälle myös kiinnostuksen mukaan työnjako.

Joten sano miehellesi ihmeessä, että sinä voisit jatkossa sitten vaihtaa renkaat autoihin ja miehesi plärää ne vaatteet!

hammaspesut / aamu äiti, ilta isä
ruokailut /molemmat
vaatehuolto / molemmat
yöheräilyt / molemmat
neuvolat ja hammaslääkärit / molemmat
kaverisynttärit (lahjat ja viemiset) / enimmäkseen lahjat hankkii äiti, molemmat kuskaa
harrastukset / ei ole vielä
ulkoilu / molemmat
hoitopaikan/koulun asiat / molemmat, mutta äiti enemmän
lääkkeiden anto / molemmat
siivous / molemmat

Ja minä siis olen päivisin pienen lapsen kanssa kotona. Teen tietenkin miehen ollessa töissä noita asioita itsekseni, mutta kun ollaan molemmat kotona niin jako menee noin. Eli mies osallistuu kotiin ja lastenhoitoon tasavertaisesti aina kun vain töitään pystyy.

[QUOTE="aapee";27692484]
Otetaan vertailukohdaksi vaikkapa sesonkivaatteiden päivitys. Ulkovaatteiden 'vaihtoon' menee useampi päivä sekä keväällä että syksyllä, kun laitetaan menneen vuodenajan vaatteet pesun jälkeen varastoon ja pengotaan uudet esille. Samoin sisävaatekaapin päivitys on tehtävä pari kertaa vuodessa.[/QUOTE]

Mitä helvettiä on sesonkivaatteiden pläräys :O

Ja imten jumalattomasti niitä vaatteita on jos siihen menee useampi päivä??
Mulla menee ehkä 2 minuuttia kun nostan talvikamat esille :whistle:

Tässä pari käytännön ohjetta:

Älä nalkuta asiasta vaan keskutele järkevästi ja tuo asia esille nautraalisti muttei syyttävästi. Käykään siis ihan kunnon keskustelu aiheesta.

Onko suhdeluku ollut aina sama? Miten homma toimi ennen lapsia tai kun muutitte yhteen?

Fakta on, että vanha koira ei opi uusia temppuja eli asiat on käytävä selvästi läpi ennenkuin on liian myöhäistä.

hammaspesut / isä tai äiti
ruokailut /äiti tai isä, viimeaikoina enemmän isä
vaatehuolto / äiti jonkun verran enemmän kuin isä
hoitoon vieminen ja hakeminen /tasapuolisesti äiti useammin vie, isä useammin hakee
yöheräilyt / isä vähän useammin kuin äiti
neuvolat ja hammaslääkärit / äiti tai isä, aikalailla tasan
harrastukset / äiti ja isä
"puheterapiaharjoittelu" / äiti
ulkoilu / enimmäkseen isä
hoitopaikan/koulun asiat / molemmat
vaatteiden hankinta / äiti enemmän kuin isä
läksyjen tarkistaminen / enimmäkseen äiti
siivous / jaa-a ajallisesti varmasti äiti enemmän kuin isä, mutta...

hammaspesut / enimmäkseen äiti
vaatehuolto / äiti
hoitoon vieminen ja hakeminen,kerhokuskaukset/äiti
yöheräilyt / molemmat
neuvolat ja hammaslääkärit / äiti
harrastukset / äiti
puheterapiaharjoittelu / äiti
ulkoilu / kumpikin
läksyjen tarkistaminen / enimmäkseen äiti
siivous / äiti
tiskit/kumpikin
roskien vienti/kumpikin
kolaaminen/enimmäkseen äiti
uunin lämmitys/enimmäkseen äiti
saunan lämmitys/isä
lasten pesut/isä useimmiten
hiusten leikkaaminen/isä
pihatyöt/äiti
halon hakkuu/enimmäkseen isä
joululahjojen osto/äiti
ruokakaupassa käynti/äiti
auton siivous/äiti
renkaiden vaihto/isä
auton rempat/isä
kakan pesut, vaipan vaihdot/kumpikin
syöttäminen/kumpikin
iltarukous/isä enimmäkseen
leipominen/äiti
halkojen kantaminen liiteristä/äiti enimmäkseen

Lisäilin muutaman. Olen päivät kotona, joten väkisinkin hommaa on minun tehtävänä enemmän.

hammaspesut / Isä, paitsi isän iltatyöviikolla äiti
ruokailut /molemmat, isä tekee ruokaa useammin
vaatehuolto /molemmat
kerhoon vieminen ja hakeminen / yleensä äiti
yöheräilyt / yleensä äiti
kaverisynttärit (lahjat ja viemiset) /-
harrastukset / -
puheterapiaharjoittelu / -
ulkoilu / yleensä äiti, paitsi jos äitiä laiskottaa niin komentaa isin lasten kans ulos
lääkkeiden anto / äiti
läksyjen tarkistaminen / -
siivous / enimmäkseen äiti

tämän lisäksi isän kontolla on auton huolto kokonaisuudessaan, sekä yleensä vie roskat töihin mennessään. minä leikkaan yleensä nurmikon kesällä ja lumityöt tekee se joka ensin ovesta ulos astuu.

Olen yh joten teen kaiken itse MUTTA olen ollut parisuhteessa ja näin jälkikäteen ajateltuna viisaus voisi piillä siinä, että osaisi itsekin joskus mennä sohvalle makaamaan hetkeksi, eivät ne kotityöt karkaa tai ole mitään maailman tärkeimpiä asioita edes. Siinä voisi nököttää vähän aikaa oman rakkaansa kanssa ja sitten virkeämpänä hoitaa kotia.

Toinen juttu on se, että miehen mielestä joku mattojen pesu ei vain ole "näkyvä ongelma", ajatusmaailma on erilainen.

Minä nousen aamulla ensin, laitan aamupalat, herätän lapset, syödään, kerään aamupala tarvikkeet pois ja laitan tiskit, haen lasten vaatteet, pesen heiltä hampaat, laitan tytöltä hiukset kiinni, huolehdin jumppa ym vermeet kouluun, laitan lapset koulutielle. Tämän kaiken sivussa hoidan omat aamutoimet: suihkun, hammaspesun, hiusten-ja naamavärkinojennukset, puen ja lähden töihin.
Mies herää ja tekee omat asiansa ajallaan (lue: istuu aamupalapöydässä ja lukee aamulehteä antaumuksella näkemättä ja kuulematta mitään)
Sitten tulen töistä, joinain pv käyn kaupassa pikasesti, laitan ruoan, samalla lataan pyykkikonetta/kuivuria, käyn näinä aikoina lumitöissä, muuten pihaharavointia ym. Lapset ulkoilee tuossa samaan aikaan ja enemmänkin. Sitten iltapalat, pesut ja pisut. Ja sen jälkeen tekee mies päivän suuren urotyön - lukee lapsille iltasadun, jotta minä saan hetken omaa-aikaa, kuten hän asiaa ilmaisee.

Voitte uskoa, että väliin olen aivan poikki, vaan toiselle ei mene jakeluun tämä jakaminen. Heti suuttuu jos asiasta puhuu ja yrittää, että tee sinäkin jotain tämän kodin eteen!!!!!!

Meillä näin:

hammaspesut / molemmat
ruokailut / arkena äiti, viikonloppuisin isä
vaatehuolto / äiti
hoitoon vieminen ja hakeminen / toinen vie, toinen hakee
yöheräilyt / nykyään enemmän isä
harrastukset / molemmat
puheterapiaharjoittelu / -
ulkoilu / molemmat
lääkkeiden anto / molemmat
läksyjen tarkistaminen / -
siivous / siivoaja pari krt/kk, muuten tasan. Mies hoitaa pyykkipuolen melkein yksin.

Yhtään ei ole tarvinut kouluttaa tätä miestä. Hyvin oma-aloitteinen on ollut aina kotihommien suhteen.

hammaspesut / enimmäkseen äiti, koska lapsi ei halua isää
vaatehuolto / äiti
yöheräilyt / eimmäkseen äiti, mutta viikonloppuisin ja joskus viikolla myös isä
kaverisynttärit (lahjat ja viemiset) / lahjat äiti, myös isä voi viedä jos on kotona
harrastukset / äiti ja isä (jos kotona)
puheterapiaharjoittelu / äiti, meillä tosin fysioterapia, mies ei oo vilkaiissutkaan harjotteita
ulkoilu / enimmäkseen äiti, joskus viikonloppuisin myös isä, mutta vain esikoisen kanssa
siivous / molemmat, mutta äiti toki enemmän kun on enemmän kotona

Meillä mies reissutyössä ja minä kahden lapsen kanssa kotona, vanhempi käy kerhossa. Aika samoin jakautui myös silloin kun olin itsekin töissä.

[QUOTE="vieras";27692714]Olenko ainoa jonka mielestä renkaiden vaihdolla ei ole mitään tekemistä "raskaan miesten työn" kanssa?[/QUOTE]

No ei ainakaan meillä, koska mies kayttää molemmat autot liikkeessä. :) Mut onhan siinä niiden renkaiden roudaus tallista auton takakonttiin. Mua ei kuitenkaan kiinnosta hoitaa renkaan vaihtoa, joten on mun mielestä miehen homma, ihan sama miten hoitaa.

hammaspesut / enimmäkseen isä
ruokailut /enimmäkseen isä
vaatehuolto / enimmäkseen isä
hoitoon vieminen ja hakeminen / kotihoidossa ovat
yöheräilyt / ei ole enää heräilyikäisiä. Kun oli, niin isä.
neuvolat ja hammaslääkärit / Neuvolat äiti, hammaslääkärit isä
kaverisynttärit (lahjat ja viemiset) / Lahjat äiti, kuskaamiset kuka ehtii
harrastukset / äiti
ulkoilu / 50-50
koulun asiat / 50-50
lääkkeiden anto / 50-50
läksyjen tarkistaminen / 50-50
siivous / useimmiten tuntuu, ettei kukaan.

Mulla menee ehkä 2 minuuttia kun nostan talvikamat esille :whistle:

Minä teen tämän ehkä hankalasti, mutta mulla menee siihen vähän enemmän aikaa kuin kaksi minuuttia. Tosin vähemmän kuin useampi päivä :) Syysvaatteet pitää pestä ja lajitella eri laatikoihin, toiseen keväällä sopivat ja toiseen pienet :) Sitten talvivaatteiden tarkistus, onko pieniä, mitä puuttuu yms. Menee vähän kauemmin kuin kaksi minuuttia, ehkä saman verran aikaa kuin renkaiden vaihtoon.

[QUOTE="vieras";27692714]Olenko ainoa jonka mielestä renkaiden vaihdolla ei ole mitään tekemistä "raskaan miesten työn" kanssa?[/QUOTE]

Et ole. Mä en kyllä keksi tavallisessa ok-talossa muutakaan erityisen raskasta työtä, joka pitäisi miehellä teettää. No ehkä jostain ojankaivuusta yritän luistaa jos voin, mutta eipä sitäkään alvariinsa tehdä.

Meillä miehen omia hommia ovat saunan lämmitys (tykkää istua siellä hiljaisuudessa pelaamassa angry birdsiä), yöheräilyt ja tietotekniikan ongelmat. Jos ränni menee kaatosateessa tukkoon klo 11 illalla, niin mies on se, joka menee putsaamaan.

Mun spesiaalihommia ovat pyykit ja lasten vaatteiden hankinta.

Yhteistyössä