\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2005 klo 11:38 mummi kirjoitti:
Älä huoli :hug: oma äiti ja isä ovat aina kuitenkin ne ikiomat vanhemmat!
olen hoitanut hyvin paljon lapsenlastani ja olemme hyvin kiintyneitä toisiimme. mummin kanssa on aina ns. omat jutut eli toimitaan ehkä hiukan eritavalla kun kotona, mutta tietysti sovittujen rajojen puitteissa.
mummin lihapullat on tietysti niitä maailman parhaita, ja mummihan jaksaa tehdä niitä aina kun pikkuinen niitä halajaa... ( no niitä on aina pakkasessa

) ja kun tätä aikaa on ihan eri tavalla kun työssäkäyvillä vanhemmilla voidaan keskittyä leikkimiseen ja muuhun tekemiseen ihan kokonaan... ja ehkä on rahaakin käytettävissä vähän enempi kun nuorilla asuntovelallisilla.
meillä ainakin joka päivä puhutaan ikiomasta äiskästä ja iskästä, lähetetään lentosuukkoja ja siunataan iltarukouksessa!
Lapsen ensimmäiset vuodet ovat erittäin tärkeitä lapsen kehitykselle =) . Minua kummastuttaa, miksi isovanhemmat hoitavat pientä lasta, 2½-vuotiasta, näinkin pitkiä aikoja yhteen menoon

? Kyllä kuulostaa tosi oudolta, että 2½-vuotias on kuukauden yhteen menoon hoidossa isovanhempien luona maalla ilman vanhempiaan! Voi herranjestas sentään!
Alkuperäisen kirjoittajan tekstistä käy ilmi, että 2½-vuotias lapsi on hyvin kiintynyt isovanhempiinsa. Äiti ja isä kokevat jäävänsä täysin isovanhempien varjoon

.
Mummilta haluaisin kysyä, oletko tuntenut mustasukkaisuutta lapsen omia vanhempia kohtaan? Onko Sinun ollut helppoa kunnioittaa lapsen vanhempien tapoja ja sääntöjä? Annatko lapselle periksi, jos vanhemmat kieltävät? Miten suhtaudut lapsen yökyläilyyn mummolassa?
Onko Sinusta 2½-vuotiaalle lapselle hyväksi olla kuukausi erossa omista vanhemmistaan? Minusta ei. Jos vanhemmat ovat töissä, niin kyllä lapsella on oikeus päivähoitoon kodin lähellä. Kamalaa, että nykyään joku lähettää näin pienen lapsen yksinään mummolaan kuukaudeksi! Jos toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona kesälomalla, niin miksi he eivät hoida itse lastaan?
Minulla on aika läheisriippuvaiset appivanhemmat, varsinkin anopin käytös on välillä erittäin ahdistavaa. Onko Teistä ihan normaalia, että yli 60-vuotiaat vanhemmat soittavat aikuisille lapsilleen joka jumalan päivä, kyselevät kaikki asiat, painostavat aikuisia lapsiaan viettämään juhlapyhiä ( joulu, juhannus, pääsiäinen, kesälomat ) kanssaan, tunkevat kylään ilmoittamatta? Minusta tuo menee jo liiallisuuksiin! Tosin he kyttäävät enää vain muita lapsiaan! Me saamme olla rauhassa.
Anoppini oli erittäin omistushaluinen ensimmäisestä lapsenlapsestaan

. Hän yritti tunkea väliin parisuhteeseemme jo odotusaikana

. Anoppi soitteli tuolloin meille joka päivä, tarkisti missä menen ja mitä teen, vahti millaisia huonekaluja ja kodinkoneita hankimme kotiimme (! ), jne

. Minä koin erittäin ahdistavana tämän jatkuvan kyttäämisen.
Haluaisin tietää, mistä läheisriippuvuus johtuu? Josko joku viisas osaisi vastata =) ? Miksi isovanhemmat eivät anna aikuisten lastensa elää omaa elämäänsä

?
Minä en ole antanut periksi jääräpäisille isovanhemmille =) . Olen tehnyt selväksi anopille ja apelle, että me elämme omaa elämäämme omassa kodissamme. Meidän lapset eivät mene isovanhemmille yökylään vastoin tahtoamme =) . Meillä määräämme me, minä ja mieheni. Lastenhoito ja -kasvatus kuuluvat meille vanhemmille. Isovanhemmat saavat katsella valmista.
Uskon, että näin aikaiset yökyläilyt ovat karmeita kokemuksia pienelle lapselle. Mitä mahtaa tämä lapsi ajatella vanhemmistaan ja lapsuudestaan aikuisena? Että kun olin lapsi, asuin mummolassa lähes aina? Pidin mummia äitinäni ja vaaria isänäni

?
Minä haluan, että omat lapseni tietävät, kuka on äiti ja isä =) =) =).