mummi jättää lapsen yksin pihalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miniä-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Meillä vähän samanlainen tilanne kuin ap:llä.
Isovanhemmat, etenkin mummi, haluaisi kovin poikamme 5v mökille yöksi. Ongelmana vaan on etteivät he vahdi koko ajan siellä, kun mummi häärää keittiössä ja ukki voi unohtaa koko pojan touhuissaan. Mökki sijaitsee rannalla ja autotiekin on suht lähellä. Miehen kanssa olemme päättäneet ettemme vielä anna poikaa mökille ilman vanhempia.
Ja toiseen asiaan, tämä 5v voi omalla pihalla olla yksin hetken aikaa kun esim. puen pienempää mutta 2v7kk ei tule olemaan vielä pitkään aikaan. Ja minusta se ei ole hysteriaa tai ylivarovaisuutta, vaan ainoastaan järkevyyttä =)

aivan. Nuo mökkijutut on vielä asia erikseen. Minä päästän lapset mökille ilman läsnäoloani varmaan vasta tosi isoina.

Alkuperäinen kirjoittaja poitsuli:
Alkuperäinen kirjoittaja pahapaha:
Alkuperäinen kirjoittaja poitsuli:
no huh mikä hysteria taas!meil ainaki poika 3v o ihan yksin mee pihas ja autoja kulkee enmpi ja vähempi tost pihan läpi naapurii,mut eipä o pelkoo et alle jää ku pelkää autoja ku ruttoo(pysää ja pakenee johki puskaa ku auto tulee)!ja ihan neuvolaski sanottii et voi alkaa opettaa olee jo yksin ulkona!
Heh, ai oikeen neuvolantäti on tollaista sanonut... no kyllähän se on SITTEN uskottava! :-D Olikos se niin että tuossa iässä käydään neuvolassa jopa kerran vuodessa? Kyllähän neuvolantäti nyt puolen tunnin visiitin aikana selvästikin saa lapsen luonteesta enemmän irti kuin oma äiti, ja voi tehdä tuollaisia "suosituksia"... tai jospa se ei jostain syystä tykkääkään sun lapsesta, ja salaisesti toivoo jotain ikävää tapahtuvaksi ;-)

no muahan ei kiinnosta mitä se neuvolatäti ajattelee mun lapsesta tai mee perheestä ylipäänsä =) ja tarkotin et kyl jo tollasta 3v voi alkaa opettaa olee yksin ulkona...ei tarkota et mee poika olis aina yksin ulkona vaa esim.sillo ku minä esim.puen pienempää(menee n.5-10min) ja sillon ku haluu mennä yksin mummulaan ja joskus harvoin on yksin pitemmä aikaa pihalla ja ihan omasta halustaan!eikä o koskaa ollu sellanen et lähtee suin päin mihkää juoksee vaan aina pysyy kaupungissaki vieressä ja kotonaki!ja toi sun viiminen kommentti o aika saakelin tyly!

Voipi olla, mutta itsepä vetosit neuvolan ohjeisiin. Sitäpaitsi, kolmevuotias ei meillä sais mennä tielle yksin kävelemään, näkyi keittiön ikkunasta mummulaan tai ei. Ei auttais vaikka kuinka itse haluais. Kun kolmevuotias ei ainakaan meidän perheessä voi itse päättää kaikista tekemisistään. Edes kouluikäinen ei pysty oikein arvioimaan lähestyvän auton nopeutta ja etäisyyttä, saati sitten kolmevuotias. Ja voishan sitä huomioida vaikka ne autoilijatkin - voihan autoilijakin pelästyä tien varrella hilluvaa lasta.

Meillä ainakin 7v poika ulkoilee yksin pihassamme. (Asumme siis kerrostalossa, ja ikkunoistamme näkee sekä etu- että "takapihalle", eli parkkiksille.) Joskus pojalla on 12v isosisko mukana, muttei aina. Kännykkää poika ei yleensä kuljeta mukana.

Pari kertaa hänen on tehnyt mieli kovasti lähteä melko vilkasliikenteisen tien yli koululle leikkimään, mutten vielä ole päästänyt kuin siskon kanssa, jos ollenkaan. Pihasta poika ei saa lähteä minnekään ilman lupaa ja kännykkäänsä. Yleensä poika on kerralla ulkona noin 45min, ja pari kertaa "ulkoilun" aikana kurkkaan ikkunasta tai parvekkeelta. Kun on sisääntuloaika, huudan että tuleppa jo sisälle. Jos poikaa ei muutaman huudon jälkeen näy eikä kuulu, isosisko lähtee usein katsomaan että onko kaikki ok ja minne poika on livahtanut. Yleensä on löytynyt turvallisesti jostakin nurkan takaa leikkimästä, tai sitten jostakin pihan kolkasta, jonne ei ole kuullut huutoa.

Pakko myöntää, että alkaa kyllä vähän sydän jyskyttämään ja juoksentelemaan ikkunasta toiseen, jos lasta ei näy pihalla vaikka huutaisi ja kurkkisi joka ikkunasta. Mielestäni tämä ei ole mitään hysteriaa tai ylihuolehtivaisuutta/suojelua, haluan vain olla hyvä ja järkevä äiti enkä anna lasten mennä enkä tulla missä sattuu ja miten sattuu oman mielen mukaan.

Sinä tiedät itse, onko tyttösi sen ikäinen/siinä kehitysvaiheessa, että hänet voi jättää siihen mummon pihaan yksin. Jos ei voi, ilman muuta ilmoittaisin sitten, ettei tyttö tule yökylään, jos mummo ei uskoisi selvää puhetta. Mikä siinä on, ettei sen lapsen kanssa voi viettää aikaa sinä aikana, kun lapsi siellä on? Miksei mene mukaan?

Yhteistyössä