Lapsen tolloilu kerrostalon pihalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko vika kasvatuksessa vai lapsen kehityksessä. Tietysti lapset tekee normaalistikin jonkin verran "pahojaan" mutta jos tuo toiminta on aivan jatkuvaa, niin keskustelisin JOKA tapauksessa vanhempien kanssa. Lasta on ihan turha syyttää, jos hänelle ei ole opetettu asioita eikä vanhempi kanna vastuutaan.

Osa noista jutuista on mun mielestä sellaisia että olis varmaan ihan hyvä lastensuojelun tarkastaa mitä siellä kotona oikein on meneillään, jos tuonikäinen lapsi on käytännössä heitteillä ison osan päivää, eikä kukaan vahdi tekemisiä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Onko vika kasvatuksessa vai lapsen kehityksessä. Tietysti lapset tekee normaalistikin jonkin verran "pahojaan" mutta jos tuo toiminta on aivan jatkuvaa, niin keskustelisin JOKA tapauksessa vanhempien kanssa. Lasta on ihan turha syyttää, jos hänelle ei ole opetettu asioita eikä vanhempi kanna vastuutaan.

Niinhän se on. Olen ihan samaa mieltä; jos lasta ei ohjata toimimaan oikein niin ei hän sitten voi oppia toimimaan oikein. Vanhempien kanssa keskusteleminen ei vaan johda mihinkään, kerran yksi äiti ihan suoraan sanoi vanhemmille että "sinun pitää nyt sanoa lapsellesi, että hän ei saa koskea toisten ihmisten autoihin" eikä vanhemmat oikein mitenkään reagoineet.

Mä voisin tässä asiaan liittyen kysyä myös palstailijoiden mielipidettä siitä, minkä ikäisen antaisit leikkiä kerrostalon pihalla ilman vanhempia? Kaverin 5-v alkoi leikkiä talonsa pihalla jo paria kk ennen 5-v synttäreitään ja mä vähän ihmettelin kaverin asennetta, itsellä nyt syksyllä eskariin menevä tyttö eikä tod. ole asiaa yksin ulos vaikka hyvin rauhallisella alueella asutaankin! Toi kaverin lapsi on just sellanen että moikkailee kaikille tuntemattomille yms..

Mä voisin tässä asiaan liittyen kysyä myös palstailijoiden mielipidettä siitä, minkä ikäisen antaisit leikkiä kerrostalon pihalla ilman vanhempia? Kaverin 5-v alkoi leikkiä talonsa pihalla jo paria kk ennen 5-v synttäreitään ja mä vähän ihmettelin kaverin asennetta, itsellä nyt syksyllä eskariin menevä tyttö eikä tod. ole asiaa yksin ulos vaikka hyvin rauhallisella alueella asutaankin! Toi kaverin lapsi on just sellanen että moikkailee kaikille tuntemattomille yms..

Niin.. sekin on totta että se on oma kysymyksensä. Omat 5-6 vuotiaat lapseni saavat kyllä lyhyitä aikoja ulkoilla pihalla itsekseen, samoin naapurin 6-vuotias lapsi, samoin jopa toisen naapurin 4-vuotias. Kaikki näistä ovat kuitenkin ulkona todella lyhyitä aikoja itsekseen, kyse on alle tunnista kuitenkin, omani saavat olla ulkona vain 15-30 min kerrallaan yleensä. Lähinnä silloin,kun he menevät edeltä ulos tai minä käyn sisällä hakemassa jotain tms. Pikkuhiljaa harjoitellaan. Kuitenkin nämä kaikki nyt mainitsemani lapset ulkoilevat etupäässä niin, että aikuinen on heidän kanssaan, aloituksessa mainitun lapsen vanhemmat eivät koskaan ole ulkona hänen kanssaan. Tietenkin päiväkodista tullessa tai sinne mennessä, ja joskus käyvät pyöräilemässä, mutta eivät siis muuten koskaan ole pihalla lapsen kanssa.

Mä antaisin kyllä omien lasteni leikkiä pihalla itsekseen jos sisältä näkisi ulos, mutta kun meiltä ei näe kahdesta leikkipaikasta kummallekaan lainkaan, niin en kyllä jätä lapsia yksin, vaikka hyvin luotettavia ja kilttejä lapsia ovatkin.

No, mun mielestä toi on lapsen heitteillejättö, jos lapsi ei pärjää yksin. Ja siitähän tässä on kysymys. Mä kävelisin suoraan vanhempien luo, kertoisin ongelmat ja sanoisin, että jos meno ei muutu (lapsi edelleen yksin pihalla) niin otan yhteyttä lastensuojeluun.

Hirveät ongelmathan tosta seuraa lapselle, jos sama meno jatkuu.

Mä voisin tässä asiaan liittyen kysyä myös palstailijoiden mielipidettä siitä, minkä ikäisen antaisit leikkiä kerrostalon pihalla ilman vanhempia? Kaverin 5-v alkoi leikkiä talonsa pihalla jo paria kk ennen 5-v synttäreitään ja mä vähän ihmettelin kaverin asennetta, itsellä nyt syksyllä eskariin menevä tyttö eikä tod. ole asiaa yksin ulos vaikka hyvin rauhallisella alueella asutaankin!
Mun syksyllä eskariin menevä poika on saanut jo jonkin aikaa ulkoilla yksikseen. En keksi mitään syytä sille, miksei saisi. Siskonsa oli samassa iässä menossa jo kouluun, jonne kulki yksin...poika siis on tammikuun alun lapsi ja tyttö joulukuun lopun.

Pojalla on tietty reviiri, jonka sisällä saa olla. En näe häntä ikkunoista. Mutten koe tarvetta nähdäkään.

Mitä ap:n aiheeseen tulee, niin mä huutaisin kuin palosireeni niille vanhemmille, enkä ihan lässytystyyliin lastakaan komentaisi. Naapureiden kanssa yhdessä voitaisiin ottaa yhteyttä isännöitsijään. Ja koska tuo on ollut jatkuvaa & toistuvaa, niin olisin yhteydessä lastensuojeluun & kysyisin heidän mielipidettään.

Mun syksyllä eskariin menevä poika on saanut jo jonkin aikaa ulkoilla yksikseen. En keksi mitään syytä sille, miksei saisi. Siskonsa oli samassa iässä menossa jo kouluun, jonne kulki yksin...poika siis on tammikuun alun lapsi ja tyttö joulukuun lopun.

Pojalla on tietty reviiri, jonka sisällä saa olla. En näe häntä ikkunoista. Mutten koe tarvetta nähdäkään.

Mitä ap:n aiheeseen tulee, niin mä huutaisin kuin palosireeni niille vanhemmille, enkä ihan lässytystyyliin lastakaan komentaisi. Naapureiden kanssa yhdessä voitaisiin ottaa yhteyttä isännöitsijään. Ja koska tuo on ollut jatkuvaa & toistuvaa, niin olisin yhteydessä lastensuojeluun & kysyisin heidän mielipidettään.

Ihan oikeestiko sä kiljut kurkku suorana, jos asiat ei mene niin kuin haluat? Tosi aikuismaista ja varmasti "saa oikaan oikeanlaisen reaktion" vastapuolessa. Tarkoitus pyhittää keinot, vai? Olisko aika hankkia itsehillintää..

[QUOTE="vieras";26466999]Ihan oikeestiko sä kiljut kurkku suorana, jos asiat ei mene niin kuin haluat? Tosi aikuismaista ja varmasti "saa oikaan oikeanlaisen reaktion" vastapuolessa. Tarkoitus pyhittää keinot, vai? Olisko aika hankkia itsehillintää..[/QUOTE]
Jos tilanne olisi se, että vuodesta toiseen on saman perheen muksun & vanhempien kanssa ongelmia, eikä kaunis puhe ole auttanut, niin saattaisin jopa kiljuakin. Tai ainakin unohtaa kauniit korulauseet ja sanoa tiukasti & rumasti.

Itsehillintää löytyy, eikä ole kyllä juurikaan tarvinnut kiljua. Ei omille lapsille, ei miehelle, ei naapureille.

Jeesus kääntäköön toisen posken :D, meikäläinen ei ehkä loputtomiin sitä jaksaisi tehdä.

Jos tilanne olisi se, että vuodesta toiseen on saman perheen muksun & vanhempien kanssa ongelmia, eikä kaunis puhe ole auttanut, niin saattaisin jopa kiljuakin. Tai ainakin unohtaa kauniit korulauseet ja sanoa tiukasti & rumasti.

Itsehillintää löytyy, eikä ole kyllä juurikaan tarvinnut kiljua. Ei omille lapsille, ei miehelle, ei naapureille.

Jeesus kääntäköön toisen posken :D, meikäläinen ei ehkä loputtomiin sitä jaksaisi tehdä.

Sitä suuremmalla syyllä, että epäilee jotain lastensuojelullista ongelmaa, pitäisi ite käyttäytyä (neuvoa käyttäytymään) asiallisesti. Jos ovella käy rääkymässä ja kiljumassa omia mielipiteitään, ei ilmoituskaan ole kovin uskottava.

Vois taas pikkasen miettiä mitä sieltä näppäimistöstään päästelee..

[QUOTE="vieras";26467042]Sitä suuremmalla syyllä, että epäilee jotain lastensuojelullista ongelmaa, pitäisi ite käyttäytyä (neuvoa käyttäytymään) asiallisesti. Jos ovella käy rääkymässä ja kiljumassa omia mielipiteitään, ei ilmoituskaan ole kovin uskottava.

Vois taas pikkasen miettiä mitä sieltä näppäimistöstään päästelee..[/QUOTE]

En mä oo kenenkään ovelle menossa.

Ja jokainen on itse vastuussa siitä, mitä täältä lukemaansa ottaa käyttöön omassa elämässään.

Mun mielestä vanhemmille voi ihan hyvin sanoa että perkele, mittani on täynnä, katsokaa lapsenne perään saatana...siis jos asiallinen puhe ei ole auttanut tähän mennessä. Joku toinen taas on sitä mieltä, että pitää aina ja ikuisesti olla asiallinen, kuin robotti joka ei koskaan hermojaan menetä. Ja jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Joskus se ärjäisy voi toimiakin, jossain vaiheessa voi olla aika unohtaa kiltteys.

En mä oo kenenkään ovelle menossa.

Ja jokainen on itse vastuussa siitä, mitä täältä lukemaansa ottaa käyttöön omassa elämässään.

Mun mielestä vanhemmille voi ihan hyvin sanoa että perkele, mittani on täynnä, katsokaa lapsenne perään saatana...siis jos asiallinen puhe ei ole auttanut tähän mennessä. Joku toinen taas on sitä mieltä, että pitää aina ja ikuisesti olla asiallinen, kuin robotti joka ei koskaan hermojaan menetä. Ja jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Joskus se ärjäisy voi toimiakin, jossain vaiheessa voi olla aika unohtaa kiltteys.

Joo no, taitaa mennä ihmisten välinen vuorovaikutuksen kaksisuuntaisuus sulta nyt pikkasen ohi. Tai vastuu siitä mitä näppikseltään päästelee.

Silloin kun on lastensuojelulliset asiat kyseessä ei ole mun mielestä järkevää raivota tai riehua oman pään mukaan. Vois vähän ajatella sen lapsen asemaakin.

[QUOTE="vieras";26467148]Joo no, taitaa mennä ihmisten välinen vuorovaikutuksen kaksisuuntaisuus sulta nyt pikkasen ohi. Tai vastuu siitä mitä näppikseltään päästelee.

Silloin kun on lastensuojelulliset asiat kyseessä ei ole mun mielestä järkevää raivota tai riehua oman pään mukaan. Vois vähän ajatella sen lapsen asemaakin.[/QUOTE]
Ai nyt jo tiedetään, että kyseessä on lastensuojelulliset asiat.

Seuraavaksi varmaan tiedetään, että kyse on erityislapsesta.

"Vastuu siitä mitä näppikseltään päästelee". Mitä kamalaa siitä sitten seuraisi, jos ap kävisi karjaisemassa ko. vanhemmille?

Mun vuorovaikutustaidoissa ei kyllä koskaan ole ollut ongelmaa. Päinvastoin, kehuttu niitä on.

Ai nyt jo tiedetään, että kyseessä on lastensuojelulliset asiat.

Seuraavaksi varmaan tiedetään, että kyse on erityislapsesta.

"Vastuu siitä mitä näppikseltään päästelee". Mitä kamalaa siitä sitten seuraisi, jos ap kävisi karjaisemassa ko. vanhemmille?

Mun vuorovaikutustaidoissa ei kyllä koskaan ole ollut ongelmaa. Päinvastoin, kehuttu niitä on.

Käsittääkseni laissa lukee jotenkin näin, että lapsi tarvitsee ikätasoistaan huolenpitoa ja suojelua. Selkeesti lapsi ei ole valmis olemaan pihalla yksin, joten kyllä mä näkisin että kyseessä on lastensuojelun asia (heitteellejättö). Pikkasen eri asia seuraako siitä mitään toimenpiteitä.

Ja jos yhtään mietit niin ymmärrät, että perheessä jossa ei ole homma hallussa, voi tollaset ulkopuolisen purkaukset johtaa ylilyönteihin, suuntaan jos toiseen. Toiseksi mä en koskaan ole kuullut että ihmiset reagoisi hyvin siihen, että niiden ovelle tulllaan "huutamaan kuin palosireeni". Lähinnä nousee vastarinta ja uhmakkuus.

Noinko sä lapsias opetat, että naapurin ovelle voi mennä huutamaan, kun siltä tuntuu?

Kyllä mä karjun jo ihan tosissaan tälle lapselle. Tyyliin "MAIJA NYT KÄDET IRTI NIISTÄ AUTOISTA EIKÖ SIITÄ OO JO MILJOONA KERTAA SANOTTU!!" No joo, mutta vanhemmille en ole huutanut. Toinen asukas on kyllä kerran silleen aika tiukasti sanonut lapsen äidille että "nyt sinun pitää sanoa tuolle lapsellesi, ettei hän saa koskea vieraiden ihmisten koiriin tai autoihin". Mut joo. Kyl kai pitää jotain tehdä vielä.

Tee lastensuojeluilmoitus, ei tuollaisia vanhempia kiinnosta muuten (jos silloinkaan). Meillä kanssa yksi tolloilija pihalla ja katson tarkkaan, ettei oma 5-vuotiaani joudu hänen kanssaan kaksistaan...seuraukset voi arvata.

Yhteistyössä