Multa lähtee järki! (liian runsaat kuukautiset)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "punahilkka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"punahilkka"

Vieras
Mulla alkaa oikeesti hermo mennä näiden kuukautisten kanssa. Kaikki alkoi sen jälkeen kun mulle tehtiin sterilisaatio =( Mä vuodan kaksi - kolme ekaa päivää kuin hanasta! Tää alkaa todellakin rajoittaa jo mun elämää kun menkkojen aikaa ei muuta voi tehdä kun istua kotona ja vaihdella sidettä ja kuppia ja suihkutella alapäätä =( Nytkin oli tunnin nukuttamassa lapsia niin jo lorisi yösiteestä veret ohi.

Mä käytän siis kuukuppia sekä sidettä (isoa) nykyään päällekkäin. Kuppi on toiminut aiemmin (ennen sterilisaatiota) loistavasti ja kaveriksi riitti pikkuhousunsuoja, usein ei tarvinnut sitäkään. Koskaan ei vuotanut ohi. Ja nyt en ensimmäisinä päivinä saa kuppia edes toimimaan kunnolla kun on ilmeisesti emätin niin turvoksissa. Jää reunat kasaan vaikka kuinka hyvin yritän laittaa. Plus että se sattuu kun on paikoillaan. Vituttaa ihan tosissaan.

Sitten vielä se että menkat alkaa kokoajan aiemmin ja aiemmin, ts kierto lyhenee. Nytkin oli vaan kolme viikkoa väliä menkoilla. Kiva sit kun oot suunnitellu jotain matkaa tai muuta kyläilyä ja ne tulee miten sattuu. Ja näiden lisäks mä vuodan ovulaatioaikaan kolme päivää jotain helvetin ruskeaa limaa. Itkettää =(

Mä en kestä!! =( Mä en halunnut tätä ja jos olisin tiennyt niin todellakin olis jääny sterilisaatio tekemättä.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Onko mitään tehtävissä? Pliis kertokaa että tämä tästä tasaantuu tai helpottaa ennen vaihdevuosia =( Kaikki kokemukset on tervetulleita.

Mulle ei ole tehty sterilisaatiota, mutta mun menkat on aina olleet runsaat ja nyt 3 lapsen jälkeen hoka jo 2,5v. niin nyt ne vasta runsaat onkin!:( Ei nyt ihan noin kun sulla, mutta käytän tamppoonia sitä suurinta ja kyllä tunti on on max. mitä pystyy pitämään päivällä.Yöllä sitten tamppooni + paksu side. Kyllä muakin ärsyttää suunnattomasti jo tämä. Uskallankohan mennä itse koko stresilisaatioon kun oli tarkoitus just varata siihen aikaa...:O

Ja lisään vielä että mun äidillä kans ihan sama juttu... Sillä meinas kans järki mennä kun minnekään ei voinut lähtee pariin ekaan pvä. Nyt kun hän 57v. niin vasta 2v. menny paremmin , eli ovat niukenneet siedettevälle tasolle.. Huoh...

Mulla on ihan sama juttu! Tosin mulla oli runsaat kuukautiset jo ennen sterilisaatiota, sen jälkeen tuli vaan vielä pahemmaksi.
Runsaaseen vuotoon saa lääkityksen, mä en sitä halunnut ja "hoidan" runsasta vuotoa buranalla. Illalla burana ennen nukkumaanmenoa niin pärjää puoli yötä suht hyvin.
Yks vaihtoehto on kuumapallohoito, mä harkitsen nyt parhaillaan menenkö siihen. Mulla kun noi menkat on pari-kolme ekaa päivää tosi runsaat.

"KIVA", että muillakin samaa vaivaa... 7pvää ja kuin hanasta vuodan. isoin side + tamp. ja tiheesti saa vaihtaa. 3 lasta synnyttänyt ja nyt hirveä vuoto. Menossa gynelle, että saa pillerit...

Runsaat on kuukautiset täälläkin, en tiedä mitä pitäisi tehdä kun en meinaa pystyä töissäkään olla. Olen ope ja kun vuoto on runsasta ei yösiteet riitä pitämään 45 minuutin oppituntia. Olo tunnilla on ihan hirveä ja välkän saakin sitten istua vessassa. Ihan kamalaa, en tiedä voiko tästä syystä saada jotain saikkua tai mitä työterveyshuolto tuohon sanoo. Eikä minua siis olo edes steriloitu, kaksi lasta on ja niiden syntymän jälkeen tämä on tämmöiseksi mennyt.

lääkäriin vaan, kohdun limakalvon voi polttaa niin että kuukautiset niukentuu ellei sitten häviä kokonaan. Tehdään humauksessa samalla lailla kuin kaavinta. Ei pitäisi olla ongelma jos ei lapsiakaan meinaa enään hankkia, meinaan tuo limakalvon poltto.

Mulle gyne ehdotteli vain hormonikierukkaa, jota en halua. Pärjäilen jotenkuten e-pillereillä (joilla saa vuodot tulemaan harvemmin, syön kolme liuskaa pillereitä eli 9 viikkoa putkeen ja sitten se viikon tauko) ja Caprilonilla (jossa annos saa olla suuri, 3 tablettia kolme kertaa päivässä). Niin, ja ikää on vasta 44 eli riesaa riittää vielä vuosia ja vuosia.

Tavallaan lohdullista tietää että on muitakin jotka ymmärtää kuinka tämä voi haitata oikeasti elämää. Itsellänikin on kolme lasta joista nuorin vasta 1v 9kk. Voihan olla että sterilisaatio ei sitten olekaan ainoa syy runsaaseen vuotoon. Mene ja tiedä. Kakkosen ja kolmosen välillähän mulla ei ehtinyt kuukautisia tulla ollenkaan. Ekan lapsen jälkeen ne olivat vielä normaalit. Ja ikää mullakin jo 38v. Itse en missään nimessä halua mitään hormoneja koska ne pistää mun kropan ihan sekaisin.

Mitä tuo kuumapallohoito on? Ja kiinnostuin myös tuosta kohdun limakalvojen polttamisesta. Täytyy ottaa selvää siitä olisko se hyvä vaihtoehto mulle.

Tsemppiä kohtalotovereille.

En sitten tiedä, olisiko sterilisaatiolla oikeasti vaikutusta, mutta luulen niin. Itselläni oli lähinnä niukahkot menkat ennen sterilisaatiota, mutta nyt vuodan kuin pistetty sika. Pariin päivään ei oikeasti voi lähteä mihinkään. Eli samoja kokemuksia täälläkin. Kumma juttu, kukaan hoitohenkilökunnasta ei missään vaiheessa maininnut, että näin voi käydä. Olisin voinut vielä harkita.

kuumapallohoito taitaa olla suunnilleen sama asia kuin limakalvojen polttaminen? NHS kutsuu operaatiota ihan vain limakalvojen polttamiseksi, en tiedä miten sen hoitavat. Kuumapallohoidossa kohtuun laitetaan pallo joka täytetään nesteellä, joka sitten kuumennetaan. -> tuhoaa limakalvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttävää;25624844:
En sitten tiedä, olisiko sterilisaatiolla oikeasti vaikutusta, mutta luulen niin. Itselläni oli lähinnä niukahkot menkat ennen sterilisaatiota, mutta nyt vuodan kuin pistetty sika. Pariin päivään ei oikeasti voi lähteä mihinkään. Eli samoja kokemuksia täälläkin. Kumma juttu, kukaan hoitohenkilökunnasta ei missään vaiheessa maininnut, että näin voi käydä. Olisin voinut vielä harkita.

Muakin ärsyttää se että kuulin jostain ennen sterilisaatiota että menkat vois sen jälkeen runsastua ja sysyin asiaa noin viideltä naistentautien lääkäriltä jotka kaikki vakuuttelivat että niin ei varmasti käy. Että sterilisaatio ei sillä tavalla vaikuta. Ja tsädää, tässä ollaan.

Ja kyllä, isoja hyytymiä tulee myös. Sellaisia joita side ei ime =(

Minulle gyne selitti, ettei sterilisaatiolla ole sitten mitään kuukautisia vähentäviä vaikutuksia. Gynelle neuvoisin menemään ja tarkistuttamaan mahdollisen myooma tilanteen, ne ovat usein syynä voimakkaisiin vuotoihin, myooman poiston jälkeen kuukautiset tuntuivat jopa niukoilta. Samalla voi sitä kuumapallohoitoakin kysellä, sen edellytyksenähän taitaa olla, että lapsiluku on täynnä ja sterilisaation myötä sen voi kuvitella olevan.

Sen jälkeen alkoikin ongelmat kierrossa! Tehtiin sektion yhteydessä ja siitä jonkun 4kk:n kuluttua jouduin erittäin voimakkaiden kipujen vuoksi ambulanssilla sairaalaan (en voinut liikahtaakaan). Pari päivää siellä pidettiin mua ilman ravintoa leikkausuhan vuoksi ja tehtiin kymmeniä tutkimuksia. Veivät kiireellisenä leikkuusaliin kun kivut yltyi niin, että meinasin kuolla niihin. Löytyi märkäisää nestettä vatsaontelosta (avasivat vatsan pystysuunnassa), imivät sen pois ja totesi kaiken muun olevan ok. Antibioottia suoneen ja aloin toipua. Tämä siis ei sinänsä sterkkuun liittyvä, mutta siitä seurannut komplikaatio. =(

No sitten alkoi kamala kiukku eli PMS-oireet jo reilu viikko ennen menkkojen alkua ja nyt kierto enään 21-22 päivää! Eli vähissä on mukavat päivät.
Kuukautiset on vaan hissuksiin runsaantuneet ja runsaantuneet, ollen nyt niin valtaisat kipuineen kaikkineen, että toisena ja kolmantena päivänä en voisi poistua kotoa kuin max. viereiseen kauppaan tuplasuojilla hakemaan maidon. =(

Jostain luin, että on tyypillistä, että sterkun jälkeen naiset valittavat pms:n, vuodon ja häiriöisen lisääntymistä, mutta on kuulemma uusimpien tutkimusten mukaan vedottu siihen, että nainen ennen sterkkua on käyttänyt usein pillereitä tai ollut raskaana tmv. ja kokee sterkun jälkeen ensimmäistä kertaa luonnollisen kierron kipuineen päivineen voimakkaampana.

EN ALLEKIRJOITA!
Itselläni ei ole ollut koskaan mitään hormoneita eikä kierukkaa, 5 lasta on. Väitän tietäväni oman luonnollisen kk-kiertoni kaikkineen ja tämä ON muuttunut paljon pahemmaksi nyt.
Harkitsen tämän takia purkuleikkuuta ja aikakin on Tarttoon varattuna loppukesään.

VOIMIA kanssasisarille!

Mulle ei oo tehty sterilisaatiota mut menkat on vaan runsastunu joka synnytyksen (3) jälkeen, viimenen oli hätäsektio. Samoja ongelmia täällä, 2-3 päivään ei voi kotoa poistua, puolen tunnin välein (vähintään) saa istua vessassa ja veri vaan lorisee, yösiteitä saa käyttää päivälläkin ja silti saattaa tulla yli :(
Mulla on ollu Cyklokapronit käytössä mut en mä tiedä vähentääkö ne vuotoa paljoakaan. Hormonivalmisteita en haluais. Voi huokauksen huokaus, kai se on taas mentävä vessaan. Mulla mielessä vaan maanantai kun sit pitäs jo helpottaa, viikonloppu meni aivan piloille. Jaksamista meille kaikille!

Nostetaanpa ylös tämä ketju, sillä olisi kiva kuulla oletteko saaneet apua ongelmiinne? Itselläni alkoi menkat nyt ekaa kertaa kuudennen raskauden ja sen myötä tehdyn sterilisaation jälkeen. Voi luoja! Vuodan kuin pistetty sika. Neuvolaankin soitin ja sieltä heti tiedusteli voisiko olla keskenmeno, mutta sterilisaatio on tehty joten se hyvin epätodennäköistä.
En pysty poistumaan kotoa kun veret valuu vartin päästä kuukupista ja tuplasiteestä huolimatta pitkin reisiä... Mitä hittoa?
Kuinka monta päivää teillä on ollut samanmoinen meno? Laskin eilen, että verta valunut 6-7 dl, kun googlettamalla runsaiden kuukautisten aikana verta voi koko kierrossa menettää 80 ml. Nyt on vähän runsasta joo... Mutta koska tämän pitäisi loppua? Epätoivo tässä jo iskee.

Mulla lähtee järki puutteessa olevan kullini kans. Pystyn naimaan vaikka 5 kertaa päivän aikana pitkät panot ja nyt olen ollut viikon ilman sattuneista syistä.

Yhteistyössä