mulle tuli lasku ultrasta :o

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja ei se maksa:
Niin, siis eihän se toimenpide maksa. Mutta sairaalassa asioidessasi maksat poliklinikkamaksun, aina.
No ei meillä kyllä mee kunnallisesta ultrasta mitään poliklinikkamaksua :-O
Sinulla taitaa olla maksukatto täynnä, jos ei mene enää poliklinikka maksuja.
Ei voi olla, kun en käytä kunnallisia muuten ollenkaan. Siis lasta käytän neuvolassa ja omat raskausajan neuvolat oon käynyt, mutta muuten ei käytetä terveyskeskusta lainkaan, ja neuvoloistahan ei mene maksua. Eikä mulla oo kummassakaan raskaudessa tullut mitään poliklinikkamaksuja kunnallisista ultrista - ekan raskauden aikana alkuraskauden- ja rakenneultra, tässä tokassa alkuraskauden- ja yksi ylimääräinen ultra.

Siis neuvolasta EI mene mitään poliklinikka laskuja, mutta kyllä äitipolilta pitäisi mennä ihan normaalisti.

possu
Oulussa normi ultrat ei maksa (ne tehdään kaupungin sairaalassa), mut jos joutuu käymään yliopistollisessa sairaalassa esim äitiyspolilla tai päivystyksessä, niin silloin joutuu maksamaan polimaksun.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma-82:
entäs sokerirasitus johon mut taas määrättiin. sekin tehtiin sairaalassa, niin tehtiin myös 2v. sitten. onkohan tällä kertaa siitäkin odotettavissa lasku?
Jos se tehdään äitipolilla niin kyllä, mutta minulle ei tullut laskua, kun se tehtiin neuvolan kautta. .
ei vaan labrassa.
Niin, niin, eli se on neuvolan kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
26 eur!! Mita ihmetta sa jaksat valittaa moisesta summasta. Taalla ulkomailla olen maksanut yli 100 eur joka ultrasta (vakuutus ei korvaa kaikkea). Turhaa valitusta, hyvin on asiat Suomessa kun ihmiset jaksavat valittaa pikkurahasta.
mähän sanoin että olis ultraan menty vaikka olisin asiasta tiennytkin, mutta ei ollut kiva yllätys. kun 2v sittne ei vielä maksanut niin en osannut edes odottaa. halusin vain kysyä onko käytäntö muuallakin tämä.
eikä tuo 26? meille pikku raha edes ole :kieh: mutta tottakai ultra on sen verran tärkeä että siihen olis joka tapauksessa menty. kunhan ihmettelin miten käytäntö on näin muuttunut eikä neuvolassa asiasta mitään mainittu

vieras
Kunta voi itse päättää mitkä ultrat se odottaville tarjoaa tai tarjoaako mitään. Jokaisella on sen lisäksi mahdollisuus käydä sairaalassa ultrassa, jos on tarvetta. Näistä menee polimaksu niin kuin muustakin sairaalassa käynnistä.

vieras
Kunta voi itse päättää mitkä ultrat se odottaville tarjoaa tai tarjoaako mitään. Jokaisella on sen lisäksi mahdollisuus käydä sairaalassa ultrassa, jos on tarvetta. Näistä menee polimaksu niin kuin muustakin sairaalassa käynnistä.
No ei se nyt ihan noin mene. Ne ultrat mistä maksetaan poliklinikka maksu on kuntien tarjoamia, mutta jotkut knnat voivat maksaa vielä sen polimaksunkin. Muutoin voi käydä sitten ykstityisellä puolella.

hmm
mitenhän sinä ap selviäisit, jos tulisi raskauden suhteen joku seuranta...äitipolille siis tai vaikka osastolle. jos tuo raha on teidän perheelle iso raha, niin vois tehä tiukkaa maksaa se pari kertaa kuussa tai niinkuin minä 3 vkon vuodelevosta osastolla kun meinasi vaavi syntyä ennenaikojaan....

tööt
lyhyt oppimäärä:

jos neuvolasta lähetetään esim. sokerirasituskokeeseen labraan, niin tämä ei maksa mitään. Jos tästä käynnistä seuraa ts. arvot päin hemm.. niin sitten seuraa yleensä äitipolikäynti, esim. Treen alueella TAYSissa. Tästä toki lasku, kun on hoitajan/lääkärin vastaanotto ja sisältää mm. rutiiniultran jne.

Jos neuvolassa ultraan, niin käytäntöhän on, että ei maksa mitään. Jos kunta ei ole vielä hoitanut asiaansa eli 2 ultraa/raskaus ilmaiseksi, niin joudut menemään yksityiselle ja maksat itse. Joskus neuvolassa tehdään vain toinen ultra ja esim. tuon raskaudenaikaisen ultran teko on ns. ostopalvelua eli pääset lähetteellä yksityiselle. Tällöin ei siis maksa mitään, koska kuuluu lakisääteisesti kunnan tarjoamiin palveluihin.

Eikä se äidit ihan oikeasti niin kallista ole. Mäkin kävin 5 kertaa äitipolilla raskauden aikana ja sairaalassa käynnistyksineen meni 1,5 viikkoa eli lasku oli melkoinen, kun tipahti luukusta Silti mietin, että hyvin pieni hinta siitä, mitä oikeasti maksaa.

EIKÄ lapsi kannata hankkia, JOS EI OLE varaa!

Seera
26 eur!! Mita ihmetta sa jaksat valittaa moisesta summasta. Taalla ulkomailla olen maksanut yli 100 eur joka ultrasta (vakuutus ei korvaa kaikkea). Turhaa valitusta, hyvin on asiat Suomessa kun ihmiset jaksavat valittaa pikkurahasta.
mähän sanoin että olis ultraan menty vaikka olisin asiasta tiennytkin, mutta ei ollut kiva yllätys. kun 2v sittne ei vielä maksanut niin en osannut edes odottaa. halusin vain kysyä onko käytäntö muuallakin tämä.
eikä tuo 26? meille pikku raha edes ole :kieh: mutta tottakai ultra on sen verran tärkeä että siihen olis joka tapauksessa menty. kunhan ihmettelin miten käytäntö on näin muuttunut eikä neuvolassa asiasta mitään mainittu
Ulkomailla taasen jokainen on oman onnensa seppa, mitenkohan taalla parjaisitte? Olisin onnesta soikeana jos "joutuisin" maksamaan parikymppia ultrasta. Ei yhteiskunnalta voi odottaa tukea joka asiaan, missa on teidan oma vastuu?

juu
mä asun lahden liki pikku kunnassa ja ultrat on aina lahdessa keskussairaalan äitipolilla ja viimeiseimmässä raskaudessa mut ultrattiin 7 kertaa ja joka kerta meni se 25,60euroa. normaali on siis.

ii
Minä taas olen iloinen, että pystyin sumplimaan itseni nt-ultraan äitipolille, jossa maksan polimaksun, eikä joutunut tk:n puolelle (jossa en olisi maksanut), koska sairaalassa keskimäärin paremmat koneet ja kokeneemmaat tekijät. Neuvolatäti eivarmaankaan tullut ajatelleksi sinua varoittaa, kun se on niin normaalia, että polikäynnistä tulee polimaksu, mutta toki kun et ole aiemmin sairaalassa asioinut, sitten se voi olla yllätys.

Sokerirasituksesta et maksa, se ei ole käynti, vaan labrassa näytteiten otto. Näytteenotto ei maksa.

Seera
Alkuperäinen kirjoittaja tööt:
lyhyt oppimäärä:

jos neuvolasta lähetetään esim. sokerirasituskokeeseen labraan, niin tämä ei maksa mitään. Jos tästä käynnistä seuraa ts. arvot päin hemm.. niin sitten seuraa yleensä äitipolikäynti, esim. Treen alueella TAYSissa. Tästä toki lasku, kun on hoitajan/lääkärin vastaanotto ja sisältää mm. rutiiniultran jne.

Jos neuvolassa ultraan, niin käytäntöhän on, että ei maksa mitään. Jos kunta ei ole vielä hoitanut asiaansa eli 2 ultraa/raskaus ilmaiseksi, niin joudut menemään yksityiselle ja maksat itse. Joskus neuvolassa tehdään vain toinen ultra ja esim. tuon raskaudenaikaisen ultran teko on ns. ostopalvelua eli pääset lähetteellä yksityiselle. Tällöin ei siis maksa mitään, koska kuuluu lakisääteisesti kunnan tarjoamiin palveluihin.

Eikä se äidit ihan oikeasti niin kallista ole. Mäkin kävin 5 kertaa äitipolilla raskauden aikana ja sairaalassa käynnistyksineen meni 1,5 viikkoa eli lasku oli melkoinen, kun tipahti luukusta Silti mietin, että hyvin pieni hinta siitä, mitä oikeasti maksaa.

Sen verran kannattaa tosiaan miettia ennen lastentekoa etta vaikka yhteiskunta lopettaisi kokonaan lapsiperheiden tukemisen, niin silti olisi varaa lapsensa kasvattaa.

Poliklinikka käynneistä menee aina poliklinikkamak
minä jouduin kakkoselta käymään äitipolilla ultrassa joka viikko viimeiset 3 kk. eli 12x polimaksu eli reilu 300 euroa, eikä käynyt mielessä kitistä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
mitenhän sinä ap selviäisit, jos tulisi raskauden suhteen joku seuranta...äitipolille siis tai vaikka osastolle. jos tuo raha on teidän perheelle iso raha, niin vois tehä tiukkaa maksaa se pari kertaa kuussa tai niinkuin minä 3 vkon vuodelevosta osastolla kun meinasi vaavi syntyä ennenaikojaan....
voi hyvää päivää. sitten tingittäs jostain muusta. kyllä meillä asiat osataan oikeaan tärkeysjärjestykseen laittaa. edelleen painotan että tuo tuli ihan yllätyksenä niin ei ollut kiva yllätys tuo kun ei ole ihan mitätön raha meille kuitenkaan varsinkaan nyt kun sähkön 180? tasauslasku oli jo painamassa mieltä..
Mä ymmärrän hyvin, että jos maksua ei ollut 2 vuotta sitten, niin ei ollut kovin kiva yllätys.

Gluteus maximus
Ulkomailla taasen jokainen on oman onnensa seppa, mitenkohan taalla parjaisitte? Olisin onnesta soikeana jos "joutuisin" maksamaan parikymppia ultrasta. Ei yhteiskunnalta voi odottaa tukea joka asiaan, missa on teidan oma vastuu?
Näinhän se on! Täällä on asiat todella hyvin, mutta ei sitä ymmärretä kun kaikki pitää tulla tarjottimella ja mielellään ilmaiseksi, varsinkin jos kysymys on lapsista ja niille tulevista hankinnoista. Ihmeellistä, mutta totta.

salla
sitäpaitsi minusta perheen talous on aika heikolla jos 26 euron polimaksu on suuri summa.

täytyy toivoa kovasti että lapselle ei tule mitään kroonista sairautta tai paljon tapaturmia, silloin näitä vinkumisia saa lukea jatkuvasti

Jenis
Voi huoh teidän kanssa taas. Tuskin tässä ny siitä oli kyse, että joku ei tahtoisi maksaa ultrastaan sitä polimaksua, vaan että KÄYTÄNNÖT VAIHTELEVAT ja näemmä myös MUUTTUVAT ilman että siitä sen kummemmin tiedotellaan. Käsittääkseni kaikkien Suomen odottavien naisten tulisi olla tasavertaisessa asemassa, eli että kaikilta menisi/ei menisi samat maksut. Tämä on ns. hyvinvointiyhteiskunnassa ihan yleinen katsantokanta, muut yhteiskunnat on sitten asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja tööt:
lyhyt oppimäärä:

Sen verran kannattaa tosiaan miettia ennen lastentekoa etta vaikka yhteiskunta lopettaisi kokonaan lapsiperheiden tukemisen, niin silti olisi varaa lapsensa kasvattaa.
jahas tää meni nyt sit tähän taas :eek: et kun meidän lapsi kulkee kirpparivaatteis eikä reimateceis ja meille yllättävä muutaman kympin menoerä on isohko niin lapsia ei saataisi tehdä. ollaanhan tässä nyt monet muutkin yllättävät menot pärjätty, kyse ei ole siitä esim miehen isän hautajaiset.. köyhistä perheistä ollaan miehen kanssa ja ihan ollaan normaaleiksi ihmisiksi kasvettu :D edelleenkin pointti oli se miksei me tiedytty asiasta etukäteen, sitä kun vaan odotti että asiat hoituu niin kuin esikoista odottaessa. onhan sitä nyt saakeli sama summa tyhmempäänkin laitettu

mitä yhdestä laskusta, kun toiset joutuu ultrissa laukkaamaan jatkuvasti ja aina tulee lasku.
Semmoista se on. Mekin joudutaan esikoisen sairauden vuoksi ramppaamaan lääkärissä ja osastolla ja tutkimuksissa ja kaikki ne maksaa. Onneksi on maksukatot.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
voi hyvää päivää. sitten tingittäs jostain muusta. kyllä meillä asiat osataan oikeaan tärkeysjärjestykseen laittaa. edelleen painotan että tuo tuli ihan yllätyksenä niin ei ollut kiva yllätys tuo kun ei ole ihan mitätön raha meille kuitenkaan varsinkaan nyt kun sähkön 180? tasauslasku oli jo painamassa mieltä..
Mä ymmärrän hyvin, että jos maksua ei ollut 2 vuotta sitten, niin ei ollut kovin kiva yllätys.
kiva et joku tajus mun pointin :hug: tarkotus ei todellakaan ollut marista siitä että lapsiin menee rahaa. ei todellakaan. ite olen kotiäityden valinnut, koska raha ei ole mulle tarpeeksi hyvä syy laittaa esikoista vielä hoitoon niin kauan kun jotnekin pärjätään :)

Yhteistyössä