mulle tuli lasku ultrasta :o

Seera
Alkuperäinen kirjoittaja :

Verotus on taalla Hollannissa korkeampaa kuin Suomessa, tarkistakaan vaikka jos ette usko. Silti tuista on turha unelmoidakaan.

Palkkataso ehka hiukan korkeampi kuin Suomessa, mutta kateen jaa verotuksen jalkeen vahemman. Taman olen tarkistanut.

Verrattuna minkäkokoiseen kuukausipalkkaan ?[/quote]

Minulla brutto alle 3k eur/kk ja maksan lahemmas 40% taalla. Tiedan etten maksaisi Suomessa niin paljoa.

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:

Verotus on taalla Hollannissa korkeampaa kuin Suomessa, tarkistakaan vaikka jos ette usko. Silti tuista on turha unelmoidakaan.

Palkkataso ehka hiukan korkeampi kuin Suomessa, mutta kateen jaa verotuksen jalkeen vahemman. Taman olen tarkistanut.

Verrattuna minkäkokoiseen kuukausipalkkaan ?
Minulla brutto alle 3k eur/kk ja maksan lahemmas 40% taalla. Tiedan etten maksaisi Suomessa niin paljoa.

[/quote]

Jos sulla on 1 lapsi, sittein sulle jää töissä käymisestä päivähoitomaksun jälkeen n.400-500 eur /kk käteen. Kannattaako todellakin sen rahan takia pikkuvauva viedä hoitoon?!

Ja se taittaa jäätäkin teidän ainoaksi lapseksi, koska äsekin tuli todestettua oiekin kovaäänisesti, että ei kannata tehdä lapsia, jos on kysyttävää, pystyykö niistä maksamaan. Ja kun miehesi tulot niin pienet, että se sinun 400eur on välttämätön, sitten ei voi kyllä lisää hankkia. Otan osaa!
Ja varmaankin Hollannissa on enimmäkseen vaan yksilapsiset perheet, samoista syistä.

(mun kavereilla siellä on tosiaan 4 lasta, muuttivat palkan perässä sinne siis neljän lapsensa kanssa, mutta palkkatasosta ja verotuksesta ei olla ikinä jutletu)

Seera
Ja ajatelkaa siella Suomessa viela etta maksan tosiaan palkastani viela tuon 1200 eur paivakotimaksun. Mutta niinkuin joku tokaisikin, ei liity asiaan.

Mutta se liittyy asiaan etta olisin onnellinen jos saisin nauttia Suomen tuista!

Seera
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Jos sulla on 1 lapsi, sittein sulle jää töissä käymisestä päivähoitomaksun jälkeen n.400-500 eur /kk käteen. Kannattaako todellakin sen rahan takia pikkuvauva viedä hoitoon?!

Ja se taittaa jäätäkin teidän ainoaksi lapseksi, koska äsekin tuli todestettua oiekin kovaäänisesti, että ei kannata tehdä lapsia, jos on kysyttävää, pystyykö niistä maksamaan. Ja kun miehesi tulot niin pienet, että se sinun 400eur on välttämätön, sitten ei voi kyllä lisää hankkia. Otan osaa!
Ja varmaankin Hollannissa on enimmäkseen vaan yksilapsiset perheet, samoista syistä.

(mun kavereilla siellä on tosiaan 4 lasta, muuttivat palkan perässä sinne siis neljän lapsensa kanssa, mutta palkkatasosta ja verotuksesta ei olla ikinä jutletu)[/quote]

Joo enempaa ei hankita kuin 1 lapsi, muuten ollaan vararikossa.

Mieheni maksaa paivahoitomaksun. Itse olen toissa koska olin jo vuoden kotona ja sitakin taalla toissa syvasti ihmeteltiin. Ei taalla voi kotiin jaada pidemmaksi aikaa jos haluaa jatkaa toita.

Miehellani on korkea palkka, toisin kuin minulla, mutta veroprosentti 50%...

Seera
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

(mun kavereilla siellä on tosiaan 4 lasta, muuttivat palkan perässä sinne siis neljän lapsensa kanssa, mutta palkkatasosta ja verotuksesta ei olla ikinä jutletu)
Joo enempaa ei hankita kuin 1 lapsi, muuten ollaan vararikossa.

Mieheni maksaa paivahoitomaksun. Itse olen toissa koska olin jo vuoden kotona ja sitakin taalla toissa syvasti ihmeteltiin. Ei taalla voi kotiin jaada pidemmaksi aikaa jos haluaa jatkaa toita.

Miehellani on korkea palkka, toisin kuin minulla, mutta veroprosentti 50%...[/quote]

Siis meilla on yhteinen tili, kaikki menee sielta.

mm
En koko ketjua lukenut, mutta en ole itsekkään ollut tietoinen, että jossainpäin Suomea "perus ultrakäynnit" maksavat, vaikkakin sitten poliklinikkamaksu muodossa. Aika eriarvoiseen asemaan saattaa raskaana oleva joutua riippuen siitä missä päin Suomea asuu. Itse Pirkanmaalta ja täällä on ultrat(2kpl) ulkoistettu Suomen Terveystalolle, mutta ne ovat täysin ilmaisia.

Pakko leuhkia. Meiän pikku paikkakunnalla on neuvolassa ultra, lääkäri käynnin yhteydessä aina ultrattiin ja jos neuvola täti vähäänkään epäili jotain ni varattiin taas aika lääkärille ja katseltiin (ihan turhia ultria oli muutama)..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja töihin:
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma-82:
Alkuperäinen kirjoittaja järkeä:
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma-82:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Voi huoh teidän kanssa taas. Tuskin tässä ny siitä oli kyse, että joku ei tahtoisi maksaa ultrastaan sitä polimaksua, vaan että KÄYTÄNNÖT VAIHTELEVAT ja näemmä myös MUUTTUVAT ilman että siitä sen kummemmin tiedotellaan. Käsittääkseni kaikkien Suomen odottavien naisten tulisi olla tasavertaisessa asemassa, eli että kaikilta menisi/ei menisi samat maksut. Tämä on ns. hyvinvointiyhteiskunnassa ihan yleinen katsantokanta, muut yhteiskunnat on sitten asia erikseen.
jep. just näin :hug:
ja nyt tää asia käännettiin niin että me ei saatas edes lapsia tehdä.. kyllä täälä osataan pahottaa äidin mieli taitavasti. parhaansa sitä yrittää ja nyt mä en ole edes lapsiani ansainnut. mutta eihän nuo arvostelijat mua tunne. ei ne tiedä millanen äiti mä oikeasti olen. tai kuinka paljon mun mies tekee täitä perheensä elättääkseen eli ei tässä kaupunginrahoilla eletä. okei no mun pieni kotihoidon tuki..
no se on varmaan miehestä mukava painaa niitä töitä tosi paljon, että sä saat olla äiti niin paljon kuin haluat. Ihan oikeasti, jos ei ole mitään säästöjä eikä tavoitteita eikä itsekuria eikä vastuunottoa itsestä, niin miettikää nyt hyvät ihmiset.

Ja out of this ketju, jos lapsi kulkee kirpparivaatteissa eikä reimateceissä, niin kahta suuremmalla syyllä olisi miettiä, että onko tosiaan varaa niihin lapsiin. Se on myös vastuunottoa syntymättömästä ja syntyneistä lapsista, että on varaa mennä lääkäriin auttaakseen edellä mainittuja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
huh huh, sä sit tiedät mikä mun miehen mielestä on meidän lapsille parhaaksi? ehkä mies tekee töitä paljon että lapset saa kasvaa kotona. jälkimmäiseen en enää edes kommentoi, kommentoin samaa jo monta kertaa ja jos täälä ei osata lukea niin sillehän minä en mitään voi
"kuinka paljon mun mies tekee täitä perheensä elättääkseen" siis ilmeisesti töitä kuitenkin...

Niin, mä en tiedä onko lapsen parhaaksi se, että yksi perheessä raataa kuin pieni eläin ja näkee omia lapsiaan harvoin tai on aivan kuitti kun päsee kotiin niin töistä. Oikein luxuxperhe-elämää. Siinä opetetaan lapsillekinn, että äiti on kotona ja isä koko ajan poissa. Vai?

Jos nimimerkkisi numerot kertovat syntymävuotesi, tämä koko purnaus palveluiden maksullisuudesta ei yllätä.

Niin ja tietääkseni saat ainakin yhteiskunnalta lapsilisää ja hoitovapaan aikaista korvausta. Entä saatteko asumistukea tms. muuta hyvitystä KELAlta tms., mietipä
Katsohan oma tekstisi ennen kuin alat nussia pilkkua kirjoitusvirheistä.
"Luxux":D;)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
En koko ketjua lukenut, mutta en ole itsekkään ollut tietoinen, että jossainpäin Suomea "perus ultrakäynnit" maksavat, vaikkakin sitten poliklinikkamaksu muodossa. Aika eriarvoiseen asemaan saattaa raskaana oleva joutua riippuen siitä missä päin Suomea asuu. Itse Pirkanmaalta ja täällä on ultrat(2kpl) ulkoistettu Suomen Terveystalolle, mutta ne ovat täysin ilmaisia.
Tuo poliklinikka maksuhan on omavastuuosuus, eikä siis kata läheskään koko ultraa. Onko tässä joku vaikea juttu tajuta?

vieras
Meillä pieni kunta ja aiemmin kuntamme kuului ns. kuntayhtymään. Tuolloin ultrat tehtiin tuolla pienessä kaupungissa ns. kuntapuolella ja ilmaista oli.
Nyt kun kuntamme on vaihtanut terve.huollon järjestäjää, joudumme käymään isommassa lähikaupungissa SAIRAALAN yhteydessä olevalla äitiyspoliklinikalla ja siellä käynti on maksullista. Eli vaihtelua on riippuen missä asut ja miten kunta asiat terve.huollossa järjestänyt.

Mun on vaikea ymmärtää, että jollain talous on oikeasti niin tiukilla, että 20-30? on ihan mahdottoman suuri summa. Itse olen kahden lapsen yh ja kotihoidontuilla, mutta kyllä mulla nyt yksi polimaksu on varaa maksaa vaikka tulis kuinka yllätyksenä. Kyllä mulle ainakin on selvää, että aina kun mennäänm sairaalaan mihin tahansa toimenpiteeseen, niin luultavasti siitä seuraa polimaksu.

Mistäs sitä tietää jne...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mistäs sitä tietää ennen ensimmäistä kertaa:
No minä ainakin voin myöntää, etten itsekään ole ollut selvillä näistä kaikista maksuista joita peritään julkisessa terveydenhuollossa. Tämä ultra-maksu Naikkarilla ei tullut yllätyksenä, mutta sen sijaan tulivat kyllä yllätyksenä
-lasku lapsen ambulanssikyydistä ensiapuun
-poliklinikkamaksut Lastenklinikan ensiavusta
-myös synnytyssairaalan maksut tavallaan yllättivät siinä vaiheessa kun niistä kuuli ekaa kertaa

Tuolta Lastenklinikalta aina vielä lähettivät meidät välillä kotiin, että menkää kotiin ja tulkaa uudelleen sitten jos tarvii. No tarvitsi, 3 kertaa, ja joka käynnistä tietenkin menee eri poliklinikkamaksu...

Ja juu mä tiedän, että ne maksut on murto-osa todellisista kustannuksista, ja ollaan täällä Suomessa onnekkaassa asemassa. Mutta kai sitä silti saa olla yllättynyt kun ensi kertaa niihin törmää...
Aika yllättävää, että et ollut osannut varautua noihin maksuihin.. Ihan selkeitähän nuo ovat. Kaikki pitäisi ilmeisesti olla maksutonta kun on lapsi kyseessä.. Ihme jupinaa.
Siis en tiennyt ylipäätään mistään poliklinikkamaksuista, enkä siitä että hätätilanteessa kutsuttu ambulanssi maksaa. Oli lapsi tai ei. En ole koskaan ennen näihin törmännyt, kun en ole ennen moisia palveluja tarvinnut. Nyt toki on jo itsestäänselvää, mutta pointti oli, ettei kaikki välttämättä tiedä näitä syntymästään asti, jos ei ole koskaan ollut sairas tai sattunut tapaturmaa. Sitten kun niihin on ekaa kertaa törmännyt, tietää.

Enkä jupissut enkä valittanut, sanoin, että ne tulivat yllätyksenä. Varautuminen tai varautumattomuus oli muutenkin ihan yksi hailee, koska meidän tuloilla ne eivät tunnu missään ne maksut. Kunhan sanoin, etten TIENNYT.

Yhteistyössä