mulle tuli kaamea ajatus mieleen. Ja tää siis ihan oikeesti aika kamalaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Löytyisiköhän jotain papereita sos.viranomaisilta?

Mahtaiskohan? Kun mä kuitenkin olen jo vanha kurppa :D. Harmi jos ei tosiaan itse synnytyksestä saa tietoja. Joo onhan äidin tiedot toki luottamuksellisia, mutta kyllä siinä meikäläiselläkin oli osuutensa :D.

Äh, en mä tiedä. Mä uskon äidistä lähes mitä vaan, sen verran ikäviä muistoja mulla. Toisaalta tieto lisää tuskaa ja ehkä parempikin etten tiedä totuutta...

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Anteeksi jos muistelen väärin,sun isäsi kuoli vähän aikaa sitten?
Onkos sun äitisi vielä hengissä? Meinasin vaan et jos saatkin tietää ikäviä asioita,niin olisko se jotenkin hyvä vai huono asia,mä en itse edes haluais tietää jos mua olis lyöty vauvana :snotty:

Joo isäpuoli kuoli keväällä. Biologinen isä taas kuoli kun olin 16-vuotias. Ei oo kummastakaan mitään ruusuisia muistoja, joten ei tuo enää tuntuisi missään. Mutta toisaalta aloin itekin miettimään että hittojako vanhoista...

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Anteeksi jos muistelen väärin,sun isäsi kuoli vähän aikaa sitten?
Onkos sun äitisi vielä hengissä? Meinasin vaan et jos saatkin tietää ikäviä asioita,niin olisko se jotenkin hyvä vai huono asia,mä en itse edes haluais tietää jos mua olis lyöty vauvana :snotty:

Joo isäpuoli kuoli keväällä. Biologinen isä taas kuoli kun olin 16-vuotias. Ei oo kummastakaan mitään ruusuisia muistoja, joten ei tuo enää tuntuisi missään. Mutta toisaalta aloin itekin miettimään että hittojako vanhoista...

Kuitenkin sullakin on hyviä muistoja vanhemmistasi ja sä jäisit iäisyyksiin murehtimaan et miksi ja kumpi teki sulle niin,niin mä ainakin tekisin :ashamed:

Välttämättä tuohon aikaan ei ole tety edes ilmoitusta lastensuojeluun, vaikka epäilys ravistelusta olisi ollut. Nykyäänhän on ilmoitusvelvollisuus, mutta vielä parikymmentä vuotta sitten ei lasten pahoinpitelyihin puututtu samoin.
Kyllä tuo kuulostaa oudolta, että aivoverenvuoto tulisi muka synnytyksessä tapahtuneiden asioiden vuoksi 2kk myöhemmin...en tiedä onko edes mahdollista.
:(

Alkuperäinen kirjoittaja Surkea Noita:
Oletteko jossain vaiheessa lapsuudessasi olleet sossun asiakkaita? Jos olette niin sinua koskevat paperit saat nähdä.

Ihan varmasti ollaan. Nyt vaan pitää päättää että alanko kaivella vanhoja.

Mistä syistä tuollainen aivoverenvuoto voi saada alkunsa? Entä toi aivonesteenvuoto? Kun siitä varsinkin oon löytänyt tosi vähän tietoa. Se on varmaan joku muu nimeltäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Siiri:
Saat lukea kaikki sinua koskevat sairaalapaperit. Tuo tapaus on myös sinun potilaspapereissa mukana. Rohkeasti vaan pyytämään!!

Näin on. Mutta jos olet ne paperit jo tilannut niin ovat varmaankin kaikki lähettäneet (?) Yleensä potilaasta on ne lääkärin lausunnot ja sitten hoitajien kirjaukset. Ne kirjaamiset saattaa välillä olla aika niukkoja, joten niistä ei pysty oikein mitään selvittämään...Jos lääkärit olisi epäilleet jotakin pahoinpitelyä niin niiden olisi ainakin pitänyt tehdä siitä rikosilmoitus ja sen olisi ainakin pitänyt lukea papereissa....

Alkuperäinen kirjoittaja Surkea Noita:
Oletteko jossain vaiheessa lapsuudessasi olleet sossun asiakkaita? Jos olette niin sinua koskevat paperit saat nähdä.

Ihan varmasti ollaan. Nyt vaan pitää päättää että alanko kaivella vanhoja.

No minä en rupeaisi. Mitä sinä teet sillä tiedolla?

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
onko sun vanhemmat olleet väkivaltaisia lapsiaan kohtaan?

No mähän olen juoppoperheen mukula. Mutta en muista ainakaan kuin tukkapöllyä ja kerran äiti "nosti mut seinälle".

Toisaalta mun varhaisimmat muistot on vasta 6-vuotiaasta eteenpäin.

ja miks sun äiti ois syyllisenä kertonut tosta aivoverenvuodosta, kun olit niin pieni ettet kumminkaan ois muistanu?

Niinpä. Toisaalta mä sain vasta 6-vuotiaana "terveen paperit". Eli olishan noin monen vuoden jutusta sitten jo sukukin voinut jotain kertoa jos ei äiti.

Ja 12-vuotiaana mulle tehtiin diagnoosi levottomista jaloista, joiden epäiltiin olevan jälkitautina tuosta (mulle kun kuulemma piti tulla vähintään epilepsia elinikäiseksi riesaksi).

Mistä syistä tuollainen aivoverenvuoto voi saada alkunsa? Entä toi aivonesteenvuoto? Kun siitä varsinkin oon löytänyt tosi vähän tietoa. Se on varmaan joku muu nimeltäänkin.

Noista mä tiedän vähän, mutta ei ne aivoverenvuodot todellakaan tarvitse mitään ulkopuolelta tulevaa. Kyllähän niitä verisuonia katkeilee muutenkin, jopa sieltä päästä. Mä olin aikoinaan ruumiinavauksessa jossa vainaja oli kuollut juurikin aivoverenvuotoon. Ihan vain sellanen sentin täplä aivoissa ja henki lähti, että ei suurta vuotoa tarvi tulla. Saat olla onnekas ettei sulle ole huonosti käynyt!

Hae likvorivuoto nimellä.Ja mikä aivoverenvuoto sulla oli...niitäkin monia esim subaraknoidaalivuoto...
Melko pitkä aika ja se äitisi tarina kyllä ontuu.
Miksei takkailtu heti syntymän jälkeen?
Ja en ole kuullut että syntymässä moisia vammoja tulisi...ihan siis synnytyksessä.Pää on niin joustava ja emätin ei kyllä mikään murskaamo ole.Ei sieltä läpi kyllä sitten tuu jos ei tuu.

Hermopunosvammat on yleisiä,en verenvuodoista aivoissa ole kuullut saati likvorivuodoista.

Mutta toisaalta mikä sittne olikaan syy,onneksi ole elossa ja terve!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Noista mä tiedän vähän, mutta ei ne aivoverenvuodot todellakaan tarvitse mitään ulkopuolelta tulevaa. Kyllähän niitä verisuonia katkeilee muutenkin, jopa sieltä päästä. Mä olin aikoinaan ruumiinavauksessa jossa vainaja oli kuollut juurikin aivoverenvuotoon. Ihan vain sellanen sentin täplä aivoissa ja henki lähti, että ei suurta vuotoa tarvi tulla. Saat olla onnekas ettei sulle ole huonosti käynyt!

Joo siis todella onnekas olenkin. Nää on TAAS äidin juttuja, mutta hän on kertonut että lääkärit oli jo ilmoittanut että toivoa ei ole. Ja että myöhemmin mulle ennustettiin tosiaan vähintään elinikäistä epilepsiaa. Että missään nimessä mä en tule tervettä päivää näkemään.

Niin ja että on ihme kun pelastuin. Siis että Tyksissä on olemassa joku "ihmeitten kirja" ja mun nimi siellä.

Mutta HUOM!!! Painotan toistavani äitini sanoja joka on oikeesti melkoinen draamakuningatar (ja jolle toden puhuminen on välillä haasteellista).

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Hae likvorivuoto nimellä.Ja mikä aivoverenvuoto sulla oli...niitäkin monia esim subaraknoidaalivuoto...
Melko pitkä aika ja se äitisi tarina kyllä ontuu.
Miksei takkailtu heti syntymän jälkeen?
Ja en ole kuullut että syntymässä moisia vammoja tulisi...ihan siis synnytyksessä.Pää on niin joustava ja emätin ei kyllä mikään murskaamo ole.Ei sieltä läpi kyllä sitten tuu jos ei tuu.

Hermopunosvammat on yleisiä,en verenvuodoista aivoissa ole kuullut saati likvorivuodoista.

Mutta toisaalta mikä sittne olikaan syy,onneksi ole elossa ja terve!

Hei sä selvästi tiedät näistä! Jos mä löydän sen hiton potilaskertomuksen jostain (ikinä ei kannattais kaappeja siivota kun sen jälkeen kaikki on hukassa), niin voinko kysellä sulta suomennosta? Kun se teksti on täyttä hepreaa meikäläiselle...

Ja tuo sun loppukaneettisi...niin totta =) :flower:

Siihen aikaan kirjauksia potilaspapereihin ei tehty nykypäivän tarkkuudella, laitkin olivat erilaisia. Syntymääsi koskevia tietoja et mun tietämyksen mukaan saa ilman äitisi suostumusta.

Mä en ehkäpä kertoisi noista epäilyksistä äidillesi...Jos äitisi puhuu aivan totta niin eiköhän sillä ole ollut tarpeeksi raskasta tuon asian suhteen. On kuitenkin ollut varmasti tosi raskasta sille, että omalla lapsella on tuollasia ollut ja saanut monta vuottakin pelätä. Ehkä vähän jo liikaa, jos lapsi vielä epäilee itse aihetetuksi...Se on ihan ymmärrettävää, jos tarina vähän ontuu vuosia myöhemmin. Sellasissa stressitilanteissa sitä asiat unohtuu, sekottuu ja aikakin tekee tehtävänsä. Ainakin kannattaa todella miettiä mitä tekee!

Aivoverenvuoto ei tule 2kk syntymän jälkeen. Se on faktaa. Kaikki tiedot ensimmäisestä minuutista alkaen kuuluu potilaspaperehin. Esim. "perheen 2/2 tyttölapsi. Syntyy normaaliteitse, apgar 3-4-5. Tulee tehostettuun valvontayksikköön jossa allekirjoittanut..." Kaikki mitä tuon jälkeen tapahtuu,näkyy omisssa papereissa..

Alkuperäinen kirjoittaja Sh:
Aivoverenvuoto ei tule 2kk syntymän jälkeen. Se on faktaa. Kaikki tiedot ensimmäisestä minuutista alkaen kuuluu potilaspaperehin. Esim. "perheen 2/2 tyttölapsi. Syntyy normaaliteitse, apgar 3-4-5. Tulee tehostettuun valvontayksikköön jossa allekirjoittanut..." Kaikki mitä tuon jälkeen tapahtuu,näkyy omisssa papereissa..

En mäkään usko, että sellanen vuoto joka olisi aiheutunut jo synnytyksessä. Mutta voihan se vuoto tulla myöhemmin (ilman sen kummempaa ulkopuolista väkivaltaa). Esimerkiksi jos on jotakin rakenteellista heikkoutta niissä verisuonissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mä en ehkäpä kertoisi noista epäilyksistä äidillesi...Jos äitisi puhuu aivan totta niin eiköhän sillä ole ollut tarpeeksi raskasta tuon asian suhteen. On kuitenkin ollut varmasti tosi raskasta sille, että omalla lapsella on tuollasia ollut ja saanut monta vuottakin pelätä. Ehkä vähän jo liikaa, jos lapsi vielä epäilee itse aihetetuksi...Se on ihan ymmärrettävää, jos tarina vähän ontuu vuosia myöhemmin. Sellasissa stressitilanteissa sitä asiat unohtuu, sekottuu ja aikakin tekee tehtävänsä. Ainakin kannattaa todella miettiä mitä tekee!

En mä missään nimessä äidille kertoiskaan. Ja äiti on takuulla ollut kovilla. 19-vuotias nuori äiti ja kaikkea. Ja ihan oikeesti, vaikka tuo oliskin vanhempieni aikaansaannosta, niin kyllä mulla ilman sitäkin totisesti on aihetta olla katkera. Mutta koitan olla olematta...välillä huonolla menestyksellä.

Ainoa mitä mä mietin, oli just koittaa kaivaa totuutta virastoista ja sairaalasta tms. mutta toisaalta: mitä hittoa mä sillä tiedolla lopulta teen?

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alatiesynnytys saattaa aiheuttaa lapselle verkkokalvon verenvuotoja, jotka häviävät keskimäärin 2-4 viikon ikään ja viimeistään kuuden viikon ikään mennessä (Levin 2002). Tuoreen prospektiivisen tutkimuksen (Whitby ym. 2004) mukaan 111 peräkkäisestä vastasyntyneestä yhdeksällä todettiin magneettikuvauksessa subduraalihematooma. Heistä kolmella oli ollut normaali alatiesynnytys ja kuudella imukuppi- tai pihtisynnytys. Subduraalihematoomia tai niiden jälkitiloja ei enää nähty neljän viikon iässä tehdyssä uusintakuvauksessa.

tämän kopioin muualta. Älä nyt maalaa piruja seinille tän takia, mutta tää nyt ainakin pitäs olla faktaa kun on terveysportista

Kiitos tästä, enkä maalaa :hug: . Tosin vahvistaa vaan epäilyksiä siitä että ainakaan synnytyskomplikaatiosta ei voi olla kyse.

Niin se epilepsiahan voi puhjeta myös myöhemmin. Oikeastaan milloin vain, varsinkin jos paljon asioita jotka voi vaikuttaa (esim. stressi, unettomuss jne.). Eli huolehdi itsestäsi hyvin! :hug:
T. epilepsian 24-vuotiaana saanut

Yhteistyössä