Mulle iski nyt järjetön huoli tuosta koiran rokottamattomuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli kun tajusin että rokotettu viimeks 11.2.2004 ja koira nyt 9,5 vuotias. :(

Nyt mietin ja kelaan, että mitäs jos on saatu joku vesikauhu tai jotain siltä. EI liene mahdollista kun koiraa ei käsittääkseni kukaan ole purrut eikä se ole koskaan oireillutkaan mitenkään.

Mutta voi miten ajatus laukkaa nyt.

:laugh:

Sori.

Teidän koira on ehtinyt niin monet rokotukset jo saada, että kyllä sillä suoja loppuelämäkseen on. :)

Tai jos kamalasti huolettaa, niin käy rokotuttamassa, sillähän huolistasi pääset.

Suomi on käytännössä rabies vapaamaa, kiitos ahkeran rokottamisen. Joten on todella epätodennäköistä, että koirasi olisi saanut rabieksen. Lisäksi Rabies saattaa itää puoli vuotta ja kun ensi oireet ilmenee, ei koiraa pysty pelastamaan, vaan kuolee noin viikon kuluttua.

Vaikka koirasi on vanha suosittelen sen rokottamista silti, koska se on paras tapa varmistua, ettei mitään tapahdu teille tai koiralle. Koira rokotetaan myös vain sille vaarallisia tauteja vastaan.

Kipinkapin eläinlääkäriin!

Niin yritän tässä sanoa itselleni, että suomessa tuskin on edes kyseistä tautia niin miten se nyt ois meidän koiralla joka ei mitään edes tee.

Ja kelaan mielessäni veljeni avovaimolla olevia kahta kissaakin, kun kuulin että niidenkään rokotukset ei ole ihan ajantasalla ja lapset menossa sinne yökylään. Mietin että mitäs jos lapset saa niistä kissoista jonkun vesikauhun jos ne vaikka raapasee lapsia tai jotain.

VÄhän ylikäyntiä aivoissa vissiin. :(

Jaaha... kukaan ei tahdo sanoo mitään fiksua.

Onko totta siis, että kun koira saanut jo useamman rokotteen niin se suoja on olemassa vaikka ei ottaisikaan enää uusia rokotteita? Voi kun tämä nyt vaivaa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Onko totta siis, että kun koira saanut jo useamman rokotteen niin se suoja on olemassa vaikka ei ottaisikaan enää uusia rokotteita? Voi kun tämä nyt vaivaa. :(

Olen useammalta eläinlääkäriltä kuullut, ettei koiraa tarvitse läpi elämän rokotella.

Näyttelyissä ja käyttökokeissa vaaditaan tietenkin rokotusten olevan kunnossa, sillä sellaisissa oloissa kymmenet, sadat ja jopa tuhannet koirat ovat tekemisissä keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:

Olen useammalta eläinlääkäriltä kuullut, ettei koiraa tarvitse läpi elämän rokotella.

Näyttely- ja käyttökokeissa vaaditaan tietenkin rokotusten olevan kunnossa, sillä sellaisissa oloissa kymmenet, sadat ja jopa tuhannet koirat ovat tekemisissä keskenään.

No siis silloin kun tuo oli pentu niin eläinlääkäri totesi, että toiset koirat saa elinikäisen suojan jo ekasta rokotteesta.

Olimme kyllä eläinlääkärissä kerran niin, että rokotus oli jo vanhentunut ja mainitsin siitä. Eläinlääkäri olisi sen laittanut, mutta kun koiralla oli silloin pieni tulehdus niin minä sanoin, että jos ei laitetakaan kun niitä ei kai saisi silloin laittaa. Eikä se eläinlääkäri siitäkään mitään tuumannut eli eipä se kai niin vaarallista sitten voi olla. :(

Ja huolettaa noi veljeni luona olevat kissatkin. Toivottavasti muksut ei koske niihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:

Näyttely- ja käyttökokeissa vaaditaan tietenkin rokotusten olevan kunnossa, sillä sellaisissa oloissa kymmenet, sadat ja jopa tuhannet koirat ovat tekemisissä keskenään.

No siis silloin kun tuo oli pentu niin eläinlääkäri totesi, että toiset koirat saa elinikäisen suojan jo ekasta rokotteesta.

Olimme kyllä eläinlääkärissä kerran niin, että rokotus oli jo vanhentunut ja mainitsin siitä. Eläinlääkäri olisi sen laittanut, mutta kun koiralla oli silloin pieni tulehdus niin minä sanoin, että jos ei laitetakaan kun niitä ei kai saisi silloin laittaa. Eikä se eläinlääkäri siitäkään mitään tuumannut eli eipä se kai niin vaarallista sitten voi olla. :(

Ja huolettaa noi veljeni luona olevat kissatkin. Toivottavasti muksut ei koske niihin.

Minä en taida tuntea yhtäkään kissanomistajaa, joka rokottaisi kissansa, joten eivät taida kovin yleisiä olla nuo kissojenkaan ihmisiin tarttuvat kulkutaudit?

Kiitokset vastauksista!

Minä hoidan nyt tuon rokotehomman. Täällä on vaan niin paskanvaikeeta se, että se on osaksi syynä että on jäänyt. Joko pitää ajaa 30km naapurikaupunkiin tai sitten pitää tiettynä päivänä täällä käydä tiettynä aikana. Ja niitä päiviä on vain yksi viikossa ja mies on aina silloin töissä niin ei kuulkaa ilahduta käydä kolmen pienen lapsen kanssa, kun siellä joutuu jonottaan tuntikausia.

Mutta soitan ensin paikalliselle ja ellei ota meitä minään ns. omana aikana niin sitten tonne naapurikylään. Sinne pääsee käytännössä melkein koska vaan.

Mä oon koko lapsuuteni elänyt rokottamattomien kissojen kanssa eikä oo kellekkään koskaan edes tullut kait mieleen et pitäis niitäkin rokotella...

Ei oo kukaan koskaan sairastunut mihinkään vaikka kissat ovat eräänkin kerran raapineet ym.. ja ihan monessa eri paikassakin, maalla kun asuin.

En nyt tuota alkais pelätä.

Tuota elinikäistä suojaa ei pystytä mitenkään todistamaan. Koirasta pitäisi ottaa vasta-ainetestit periaatteessa joka vuosi, jos haluttaisiin tietää onko suoja vielä päällä vai ei. Joten on helponpaa rokottaa eläin.
Totuus on, että harvaa kissaa koskaan edes rokotetaan rabiesta vastaan koskaan, vaikka todennäköisempää olisi, että ne sen saavat kuin tarkoin valvotut koirat.
Minä rokotan koirani, vaikka toinen on 6 ja toinen 12 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja eläintenhoitaja:
Tuota elinikäistä suojaa ei pystytä mitenkään todistamaan. Koirasta pitäisi ottaa vasta-ainetestit periaatteessa joka vuosi, jos haluttaisiin tietää onko suoja vielä päällä vai ei. Joten on helponpaa rokottaa eläin.
Totuus on, että harvaa kissaa koskaan edes rokotetaan rabiesta vastaan koskaan, vaikka todennäköisempää olisi, että ne sen saavat kuin tarkoin valvotut koirat.
Minä rokotan koirani, vaikka toinen on 6 ja toinen 12 vuotta.

Tiedän, että sitä ei voi tietää. Tarkoitinkin sitä, että kun koira on saanut noin monta rokotetta jo kuitenkin niin ilmeisesti todennäköisesti se suoja kuitenkin on....

Ja varmaan on koiriakin paljon joita ei rokoteta. En jaksa uskoa, että äitinikään koskaan on rokotuttanut koiriaan. Tällä hetkellä hänellä ei koiraa olekaan mutta silloin kun oli.

Se on ihan jokaisen omistajan oma valinta, mitä haluaa tehdä.
Siinä olet ihan oikeassa, ettei koiraasi olisi saanut rokottaa, kun sillä on jokin tulehdus tai se on muuten kipeä. Rokotte saattaa mennä niin sanotusti harakoille, kun elimistän immuunijärjestelmä jo "toimii" tai pahemmassa tapauksessa se aiheuttaa konplikaatiota.

Alkuperäinen kirjoittaja älä nyt huolehdi:
Mä oon koko lapsuuteni elänyt rokottamattomien kissojen kanssa eikä oo kellekkään koskaan edes tullut kait mieleen et pitäis niitäkin rokotella...

Ei oo kukaan koskaan sairastunut mihinkään vaikka kissat ovat eräänkin kerran raapineet ym.. ja ihan monessa eri paikassakin, maalla kun asuin.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Ei meilläkään lapsuudenkodissa kissaa (eikä kai koiraakaan) rokotettu. Mutta nykyään on eläinten liikkuvuus eri maiden välillä aika paljon vilkkaampaa, kuin joskus -70 ja 80-luvuilla. Että kyllä ne tauditkin kulkee eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja älä nyt huolehdi:

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Ei meilläkään lapsuudenkodissa kissaa (eikä kai koiraakaan) rokotettu. Mutta nykyään on eläinten liikkuvuus eri maiden välillä aika paljon vilkkaampaa, kuin joskus -70 ja 80-luvuilla. Että kyllä ne tauditkin kulkee eri tavalla.

Eikös nimenomaan ennen ollut rabiestakin silloin tällöin suomessa ,mutta ei enää nykyisin kun rokotetaankin. Ja mitä tulee eläinten liikkumiseen niin rokottamattomat eläimet ei todellakaan liiku miten vaan ja jos joku tuo eläimen suomeen ulkomailta niin se on karanteenissa ensin. Ei pääse tauteja tulemaan todellakaan liiikkuvuuden vuoksi

Suomessa ei eläimet juuri ole enää karanteenissa. Ei ainakaan eu-maat. Eestistä tuodaan rokottamattomia koiria väärillä papereilla jne. Ei oo pitkä aika, kun oli Eestistä tuotu hevonen, jolla todettiin rabies. Että kyllä se riski kasvaa mitä enemmän niitä koiria ja muita eläimiä tuodaan. Omilta koirilta ei olla kertaakaan tarkistettu passeja tai papereita, kun olen tullista tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja eläintenhoitaja:
Suomessa ei eläimet juuri ole enää karanteenissa. Ei ainakaan eu-maat. Eestistä tuodaan rokottamattomia koiria väärillä papereilla jne. Ei oo pitkä aika, kun oli Eestistä tuotu hevonen, jolla todettiin rabies. Että kyllä se riski kasvaa mitä enemmän niitä koiria ja muita eläimiä tuodaan. Omilta koirilta ei olla kertaakaan tarkistettu passeja tai papereita, kun olen tullista tullut.

Tapaukset on kuitenkin oikeasti tosi harvinaisia. Oletko sinä eläintenhoitajana törmännyt rabies-tartuntaan?

Joo mutta aatteles, kun kaikki muut on rokottanut koiransa niin mistäs sun koira sitten saisi tauteja? Sitäpaitsi onko rokotteet koiralle turvallisia? Aiheuttaako ne käytöshäiriöitä tai jotain kummaan koiran mielenterveyteen? Mitä tutkimuksia aiheesta onkaan tehty?

Tällä perusteellahan osa lapsistakin jätetään rokottamatta :xmas:...

Rokottamattomilta tuontieläimiltä ja luonnonvaraisilta eläimiltä ns. metsärabies.
Meillä on aika monta kilometriä tota yhteistä maarajaa ton venäjän kanssa.
Rokotan myös lapseni.

Noniin. Madotin tänään koiran (oli muuten sekin vähän venähtänyt *nolo* ) ja viikon päästä haen rokotteen. Soitin aamulla eläinlääkärille ja kysyin, että olenko tehnyt ison mokan, kun on jäänyt ja sanoi, että ei mitään hätää. :)

Yhteistyössä