Mullakin imetysongelmia

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja heliht:
tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että kysynpä nyt täältä.

Eli tilanne tämä: vauva on kohta 8vko vanha. laitokselta asti saanut korviketta, kun oma tuotanto ei lähtenyt kunnolla käyntiin. Imetystä tapahtuu 3-4 kertaa päivässä ja loput pullosta. Mutta nyt on tilanne mennyt kummalliseksi. Onkohan maidossa jotain vikaa, koska lapsi alkaa itkemään imetyksen jälkeen. ei siis mitään pientä kitinää vaan karjumalla karjuu, eikä mikään oloa helpota. Tätä ollut nyt viikon ajan ja pistin merkille, että karjunta alkaa imetyksen jälkeen (saa syötyä vatsansa täyteen eli ei jää nälkä) .

painoa minulta on lähtenyt, koska aina en ehdi syömään kunnolla, saatan olla pitkiäkin aikoja huonolla ruokavaliolla. tuli vaan mieleen kun jostain luin, että äidin kuonat ja myrkyt siirtyy maitoon. en tiedä... ajatuksia kellään?
Kuulostaa aika vähältä tuo imetys. Meilläki saatii laitoksella lisämaitoo. 3-4 kertaa päivässä syötiin jo puoleenpäivään mennessä. Ja iltapäiväivällä alko syömä maratoni (17-21).
Niin siis onko jo oppinu pulloon?
Ja erittyyhän ne äiti maitohapot sinne maitoon.
Elikkä kannattee syödä kunnolla jos haluaa imettää.
ja siis lisään vielä, että imetän aina kun tisseissä on jotain. en joka syötöllä.
 
kovasti kuulostaa ilmavaivalta. anna aamuin illoin disflatyltippoja.
ja jos haluat niin maidontuloa voit lisätä syömällä ja juomalla kunnolla ja mammatee on kanssa hyvä apu.
ja siellä tississä on kokoajan jotain, kannattaa kokeilla antaa joka syötöllä ensin tissiä ja sitten pulloa. :hug:
lisäys: siinävaiheessa kun tissiä kivistää se on jo liian täys ja aiheutaa sen että maidontuotanto vähenee kun ne tissit kuvittelee ettei tarvia niinpaljoa tuottaa
 
^kompsit. Eli anna tissiä ensin vaikka tuntuis tyhjältä(ei se silti ole tyhjä). Silleen se maitotuotanto lisääntyy ja jos vauva on vielä nälkäinen niin sitten pullosta lisää.

Ite annoin joka itkuun tissiä ja useimmiten itkut loppu. Imetin parhaimmillaan 2 tunnin välein ja molemmista rinnoista välillä. Ja maitoa tuli lopulta riesaks asti, mutta täysimetin 5kk ja 8kk asti pelkkää tissiä ns. ruokajuomaksi.

Imettäessä kannattaa vältää ruokia jotka aiheuttaa ilmavaivoja/vatsavaivoja, sipulia, kaalia, mansikat on kuulemma tosi paha.
 
mia
Jos annat vaan kun tunnet rinnoissa olevan jotain niin epäilen maidon tulevan niin kovalla paineella, että vauva saa ilmavaivoja. Rinnoissa ei tarvitse tuntua olevan mitään, mutta kyllä siellä silti on. Koita imettää vauvaa niistä tyhjän tuntuisista rinnoista.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja heliht:
ja siis lisään vielä, että imetän aina kun tisseissä on jotain. en joka syötöllä.
Anteeksi en ymmärtänyt tätä, että mitä tarkoitat tuolla "tisseissä on jotain"? Tisseihinhän nimenomaan kertyy maitoa imettämällä, ja kun syöttää toisen rinnan tyhjäksi niin sillä aikaa toiseen rintaan valmistuu lisää maitoa. Ei rintojen pinkeys tai muut sellaiset kerro välttämättä mitään maitomäärästä. Jos et joka syötöllä edes tarjoa rintaa, tulee imetys varmasti pian loppumaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja heliht:
ja siis lisään vielä, että imetän aina kun tisseissä on jotain. en joka syötöllä.
Anteeksi en ymmärtänyt tätä, että mitä tarkoitat tuolla "tisseissä on jotain"? Tisseihinhän nimenomaan kertyy maitoa imettämällä, ja kun syöttää toisen rinnan tyhjäksi niin sillä aikaa toiseen rintaan valmistuu lisää maitoa. Ei rintojen pinkeys tai muut sellaiset kerro välttämättä mitään maitomäärästä. Jos et joka syötöllä edes tarjoa rintaa, tulee imetys varmasti pian loppumaan..
eli siis tässä oon tehny vähän väärin :ashamed: oon siis antanut tissiä, kun itse tunnen, että siellä on jotain... ei vielä kivistä, mutta on painavat, josta tiedän maitoa olevan.
 
Röyhtäytätkö kunnolla imetyksen jälkeen? Kuulostaa siltä että vauvalle jää ilmaa masuun. Kokeile kävellä vauva olkapäällä heti imetyksen jälkeen muutamia minuutteja niin että vauva saa olla hyvin pystyasennossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaMMannA:
Röyhtäytätkö kunnolla imetyksen jälkeen? Kuulostaa siltä että vauvalle jää ilmaa masuun. Kokeile kävellä vauva olkapäällä heti imetyksen jälkeen muutamia minuutteja niin että vauva saa olla hyvin pystyasennossa.
kyllä mie joka kerta röyhtäytän niin että kuuluu oikein miehinen törähdys. ja vielä röyhkän jälkeenkin jää hetkeksi olkapäälle.
 
onkohan miun ruokavaliossa jotain vikaa... en syö näitä tuotteita:
-kananmunia
-sipulia
-mansikoita
-paprikaa
-viljatuotteita

syön todella paljon hedelmiä... kurkkua, herkkusieniä ja kanaa. niistäpä miun ruokavalio lähinnä koostuu. ja kesäkurpitsaa syön paljon!
aamulla juon aamukahvin, muuten päivällä en juo koskaan kahvia.
en syö mitään sokerista, koska olen itse yliherkkä
 
Heips
Tutkailehan tuota imetystukipalstaa, sieltä löytyy paljon tarinaa asian tiimoilta :)
Itsellä on kaksi vanhempaa lasta ja nyt 5kk kaksoset, olen todennut että välistä ne vauvat "vaan itkee". Ei tarvitse mitään syytä sen kummempaa. Olen koittanut analysoida itkuja, joskus syytä ei vaan löydy. Vatsanpuruja voi olla vaikka mistä syistä johtuen.

Ja kuten moni sanoikin, imetys lisää maidontuotantoa, tyhjänkään tuntuiset rinnat eivät ole tyhjät maidosta. Tässäkin pätee kysynnän ja tarjonnan laki.

Onnea vauvasta ja ihana että jaksat asiaa pohtia ja tarjota vauvalle rintaa.
 
pistin yv:tä :wave:
ja tosiaan, siellä tississä on kokoajan maitoa, imetät vaan useemmin, vaikka sitten joka itkuun niin maitoakin alkaa tulla enemmän, ja saattaa jopa käydä niin että kohta ei lisämaitoa tarvita ollenkaan =)
 
kesäkurpitsa aiheutti mun tytölle kaamet vattapurut, kokeile jättää se pois.

yöimetys lisää maidoneritystä tehokkaasti, kannattaa siis yöllä antaa mielummin tissiä kuin pulloa niin kohta et pulloa tarvi ollenkaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Brianna:
kesäkurpitsa aiheutti mun tytölle kaamet vattapurut, kokeile jättää se pois.

yöimetys lisää maidoneritystä tehokkaasti, kannattaa siis yöllä antaa mielummin tissiä kuin pulloa niin kohta et pulloa tarvi ollenkaan =)
tätä yöimetystä harrastetaan meillä. joskus tarvii pulloo lisäksi.
 
mie vaan
Kannattaa tosiaan aina tarjota ensin rintaa. Itse tein niin kun epäilin omaa maidontuotantoani, että illalla viimeiseksi annoin pullosta niin, että tuli maha täyteen. Ensin määrät oli 100ml ja sitten pikkuhiljaa väheni ja 2 kk kohdalla oli 20ml eli ei oikeaa tarvetta ollut. Sen jälkeen pystyin jättämään pullon pois ja imetän edelleen. Lapsi nyt 1 v 3 kk=D

Tsemppiä imetykseen!
 
ll
Alkuperäinen kirjoittaja heliht:
yöllä imetin, ei huutoa, tänään aamupäivästä imetin ei huutoa. ero viime viikkoon, etten antanut tänään d vitamiinitippoja... tässäkö tää nyt ratkesi?
ihme ettet aiemmin kokeillu, eikös noita tippoja just kaikkialla kovasti syytellä vatsavaivojen aiheuttajaks.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Alkuperäinen kirjoittaja heliht:
yöllä imetin, ei huutoa, tänään aamupäivästä imetin ei huutoa. ero viime viikkoon, etten antanut tänään d vitamiinitippoja... tässäkö tää nyt ratkesi?
ihme ettet aiemmin kokeillu, eikös noita tippoja just kaikkialla kovasti syytellä vatsavaivojen aiheuttajaks.
kun miusta tuntuu, että ne ei joka päivä oo käyny mahaan... voikohan olla mahdollista. ja jekovitiä käytetään.
 

Yhteistyössä