Mulla räjähtää pää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kookosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja unimatti:
Miksi ihmeessä pienen lapsen tulisi osata nukahtaa yksin? Yö on aina lapse mielestä erotilanne ja se voi olla pelottavaa nukahtaa yksin. Parempi mun mielestä, jos lapsi ei nukahda yksin, sitten nukuttaa ja antaa siten turvaa+läheisyyttä kun saada aikaan se, että lapsi menee turvattomuuden tunteen kanssa nukkumaan. Siitä voi tulla turvattomuuden tunnetta laajemminkin ja vaikuttaa pitkälle elämään.

Ehkä meidän poikkeus sitten vahvistaa tämän säännön, kun esikoisen vieressä makoiltiin ja koetettiin nukuttaa häntä siten - illasta kului tähän aina 1½-2 tuntia. Eräänä iltana sitten vain väsyin siihen vieressä makoiluun, lähdin pois ja poika oli unessa 5 minuutissa. Seuraavana iltana kokeilin jättää hänet taas yksin nukahtamaan, ja jälleen 5 min. kuluttua hän nukkui. Niin menettelimme siitä eteenpäin ja sen jälkeen poju onkin nukahtanut hienosti yksin.
Tärkeämpää minusta on se, että lapsi nukahtaa ja herää samassa paikassa. Eli ei esim. niin, että lapsi nukahtaa syliin ja herää omassa sängyssä.

mä kanssa tiedän tuon tunteen tuntuu niin loputtomalta, ja minä en kestänyt yhtään kun kaverien lapset nukahti aina ja heti ihan itse sänkyyn ei tarvinnut edes toivottaa hyvää yötä kun siellä jo nukkuivat ja meidän neiti ei millään ei millään ja olen niin sen perään etten raaski sitä huutmaan jättää poloista pienokaista, sitten tehtiin pikkuhiljaa ensin sylin kautta pinnasänkyyn ja nyt ollaan jo edistytty siihen malliin että nukahtaa itse sänkyyn joko pullon kanssa niin että laitan mimmin minuutin välein takasin maaten tai sitten vaan nukahtaa, ei kyllä kovin aikaisin yleensä aletaan unille samoihin aikoihin tai katson sängyssä töllöö tai olen koneella mimmin sänky on omani jalkopäässä joskus harvoin nukahtaa ihan ilman pientä taistelua...kyllä siitä, muitan vaan kun ennen nukkui vieressä ja mennä vaelteli sängyn pituudelta, kerran mimmi oli valahtanut sängyn ja yöpöydän väliin nukkui siinä seisaallaan, silloin päätin että ei enään... alkoi pelottaa jo....nyt mennään näin ja paremmin mun mielestäni se omassa nukkuu herää per yö yhden kerran otta kaksi kulautusta vettä ja jatkaa unia...näin meillä eikä se ole loputonta ja minustakaan lasta ei tarvitse yksin jättää väkisin...en itsekään ole niin suostunut nukkumaan pikkuinen kaipaa vaan turvaa. :)

Meillä oli noiden kahden vanhimman kanssa välillä just tommosta. pienempien kohdalla on nukkumiset sujunu hyvin kun on sitä puuhaa ja ulkoilua riittävästi että nukkuma-aikana jo väsyttääkin. Mutta kahdelle vanhimmalle piti tehä sellanen touhu viikon ajan, että sammuttelin kämpästä kaikki valot ja sanoin muksuille että nyt aletaan nukkumaan ( vanhimmalla ja seuraavalla 1v ikäeroa joten samalla kertaa molemmat opetettiin ) menin omaan sänkyyni ja lapset alko rallin, jollois tiuskasin vaan että pitää olla hiljaa on yö. Ja tuumasin muksuille vaan, että jos ei kerran nukuta niin siihen olkkarin lattiallle saa mennä istumaan, mut valoja ei päälle, eikä meluamista... meni 5min ja lapset kuiskali mulle että väsyttää, mä haluun nukkumaan..

Meillä tuo keskimmäinen on kanssa ollut hankala nukkumaan alkaja. Esikoinen oppi nopeesti omaan sänkyyn, mut kun siirrettiin keskimmäinen pinniksestä tavan sänkyyn niin siitä riemu repes! Kauheeta juoksua illat läpeensä... Ja meillä lapset nukkuu samassa huoneessa keskenään, että yksin ei tarvii olla.
Vieläkin tuo tyttö saattaa alkaa illalla ravaamaan, mutta joskus ehtii mennä hermot ennenku nukkuu... Ollaan annettu unikaverit sänkyyn, se jeesaa kun saa niillä hiljaa leikkiä jos uni ei heti tule. Tai sitten voisit kokeilla kirjaa, et jos se itekseen selailis sitä?
Jaksuja, mä tiedän kuinka rankkaa tuo on, mutta ehkä se joskus helpottaa :hug:

Jättäkää s e huomiotta. Antakaa juosta, sanokaa, että katsotte nyt ohjelmaa (tms. ) ja kattokaa kauanko se jaksaa juoksennella ,kun se ei ole leikki. Sitten petiin ja heipat, ja jos alkaa taas juosta, antakaa olla.
Muutama päivä voi mennä, mutta eipä se nykyinenkään vaihtoehto ole paras.

Me kokeiltiin yllämainitun lisäksi myös unimusiikkia.

ja jos sulla on mahdollisuus pimeänä pitää huone, sellainen valo, mikä heijasaa kattoon kuvioita, on uutuudenviehätyksessään aika hypnotisoiva.

Juu, meillä illalla pestään hampaat minkä jälkeen mennään yhdessä lukemaan iltasatu ja sadun jälkeen ois sitten tarkotus alkaa nukkuun.
Pitää varmaan koittaa tota että ei noteraa mitenkään. Kämppä melkeen pimeeks, käsityö eteen ja antaa pojan juosta. Toivottavasti ei saa mitään hyper-energia kohtausta :whistle:
Toi unimusiikkikin vois olla kokeilemisen arvonen juttu.
Tällä nykyisellä tavalla ei kyllä pitkälle pötkitä.

Yhteistyössä