Mulla on tänään herkkupäivä :( Ostin ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahmimishäiriöinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahmimishäiriöinen

Vieras
.... karjalanpiirakoita ja tein munavoita. Aamupalaksi niitä ja kahvia.

Sitten ostin:

lakuja
sipsejä + dippiä
suklaarusinoita
Fazerin sinistä
jäätelöä
tarvikkeita lämpimiin voileipiin
limsaa 3 litraa

lisäksi kaapissa entisestään ruokia, juomia, kaikkee.... ei edes olisi tarvinnut käydä kaupassa tänään :(

riittääköhän nuo?

Lähti lapasesta heti aamusta. Vielä on fiilis ettei ahmittavat edes riitä. Aina päätän etten ahmi mutta sitten menen kauppaan kuin robotti. Sain kassalla melkein paniikkikohtauksen kun yhtäkkiä jonoon tuli kamalasti porukkaa ja minusta tuntui kuinka ne suorastaan tuijotti ja halveksui sitä kuinka paljon herkkuja ostan.

Etkö pysty hillitsemään itseäsi kaupassa? Voisiko ahmimista auttaa se, että jos kaupasta on pakko ostaa paljon kaloripitoista herkkua.. niin et valitsisit mahdollisimman pienet pakkauskoot?

Alkuperäinen kirjoittaja Ahmimishäiriöinen;25906403:
.... karjalanpiirakoita ja tein munavoita. Aamupalaksi niitä ja kahvia.

Sitten ostin:

lakuja
sipsejä + dippiä
suklaarusinoita
Fazerin sinistä
jäätelöä
tarvikkeita lämpimiin voileipiin
limsaa 3 litraa

lisäksi kaapissa entisestään ruokia, juomia, kaikkee.... ei edes olisi tarvinnut käydä kaupassa tänään :(

riittääköhän nuo?

Lähti lapasesta heti aamusta. Vielä on fiilis ettei ahmittavat edes riitä. Aina päätän etten ahmi mutta sitten menen kauppaan kuin robotti. Sain kassalla melkein paniikkikohtauksen kun yhtäkkiä jonoon tuli kamalasti porukkaa ja minusta tuntui kuinka ne suorastaan tuijotti ja halveksui sitä kuinka paljon herkkuja ostan.

..Tuli mieleen kun sanoit että juuri tänään on herkkupäivä..Miten normaalisti saat kontrolloitua tuota ahmimista ja mikä saa homman lähtemään lapasesta? Mikä sua auttaisi?
Mulla ollut bulimia, se oli aika kauheeta.

Tsemppiä kuitenkin tuon kanssa!

[QUOTE="vieras";25906740]Miksi menit kauppaan jos kerran kotona oli jo ruokia ja juomia? Tajuatko miten paljon tohon uppoaa ihan turhaan rahaa?[/QUOTE]

..Jos kyseessä on addiktio niin se on vaikea ajatella ettei vaan ahmi/mene kauppaan. Ikävä kyllä.

Ei tätä voi järjellä ajatella. Tai voi mutta sitten kun tulee se fiilis, niin ei se auta vaikka järjellä ajattelee... sitä antaa mennä vaan.

Ahmimista seuraa ahdistus, ahdistusta seuraa ahmiminen.

Lääkitys on päällä ja hillinnytkin jonkunverran. Mulla auttaa tietynlainen toimintamalli. Dieetille en saa alkaa, se lähes 100% varmuudella laukaisee pahan ahmimiskierteen jossain vaiheessa.

Nyt tuli vaan joku paha fiilis, paha päivä... ja ... ei tätä voi edes selittää miltä se tuntuu :( kun on pakko tilkitä ittensä täyteen ruoalla. Toiset juomalla ja huumeilla, minä ruoalla.

Mä tunnistan tota ahmimisongelmaa itsessäni, ja kuten aloittajakin tuossa kirjoitti, niin ei siitä järkeilyllä pääse eroon. Ainoa älynväläys, mikä mulla on oikeasti helpottanut, on se, että esim. suklaa parin ekan palan jälkeen ei oikeasti maistu enää juuri miltään. Tai siis maistuu makealle, mutta ei siitä enää saa sitä nautintoa, minkä takia sitä haluan syödä. Olen ottanut vaikka omenan välillä ja vaikka vähän ajan päästä ottanut vähän lisää suklaata jne. Mä aina itseäni ihmettelen, että miksi ihmeessä pitää mässätä, kun siitä ei muuta seuraa kuin huono olo.

[QUOTE="vieras";25906830]Kun ahmit, niin täytyykö ruuan aina olla esim. karkkia ja sipsejä? Vai pystytkö suuntaamaan sen esim. hedelmiin?[/QUOTE]

Ei tarvii olla karkkia ja sipsiä, ahmin liikaa myös tavallista kotiruokaa ja salaatteja, oikeestaan mitä vaan ... mut isointa "tyydytystä" saan makeasta.

Mutta jos sitä ei ole niin sit syön mitä löytyy.

Aiotko syödä nuo kaikki tänään? Onko huomenna sama juttu?

Usein putki jää päälle, pahin mitä on ollu on joku kaks viikkoo ja lihoin kamalasti sinäkin aikana. Joskus oon parissa kuukaudessa lihonnut yli 10kg. Itseinho on kamala tuolloin.

Yritän tänään psyykata itteeni huomiseen vaikka se on vaikeeta ajatella, pelkän että huomenna jatkuu. Yritän olla jatkamatta.

Täällä toinen.. Teininä sairastuin bulimiaan, se sitten on vuosien saatossa muuttunut ahmimishäiriöksi (tai virallisesti minulla diagnosoitu epätyypillinen syömishäiriö). Kiloja vaan tulee jatkuvasti lisää, huono itsetuntuo ja ahdistus omasta ulkonäöstä, ahdistukseen sitten taas syön lisää :/ Terapiassa käyn kyllä, siellä jonkin verran puhutaan myös näistä syömisjutuista.

En tiä, että kuinka onnistuis, mut oisko mahollista, että ostat kaupasta hedelmiä tolla rahalla? Varsinkin niitä mistä tykkäät? Ei se nyt varmaan ahmimista vie pois, mutta olis vähän terveellisempää ahmittavaa. Ja sit noiden limsojen tilalle vois ehkä miettiä vaik mehutiivistettä ja hiilihapotettua vettä?

En tiä, että kuinka onnistuis, mut oisko mahollista, että ostat kaupasta hedelmiä tolla rahalla? Varsinkin niitä mistä tykkäät? Ei se nyt varmaan ahmimista vie pois, mutta olis vähän terveellisempää ahmittavaa. Ja sit noiden limsojen tilalle vois ehkä miettiä vaik mehutiivistettä ja hiilihapotettua vettä?

Voisin, mutta se ei takaa sitä etteikö siltikin iskisi "kilahdus" ja olen jopa 20km päästä lähtenyt ajamalla hakemaan niitä herkkuja ahmittavaksi kun sellainen kohtaus iskenyt ja lähempänä kaupat olleet jo kiinni.. :(

Mulla nuo ahmimishimot kohdistuu lähinnä suklaaseen ja jäätelöön, jonkin verran muuhunki sokeriseen. Vaikeampi homma varmasti, jos ihan tavalliseen ruokaanki.
Mitkään järkeilyt, päätökset tai itseinhot ei ole auttanu... Vaikka kirjottais kissan kokoisilla kirjaimilla seinälle että miksi ei kannata syödä, ni kun se himo iskee, sitä sulkee silmänsä järkipuheelta ja painelee kauppaan.
Nyt on pakkokeinot käytössä. Ei mahdollisuutta mennä sinne kauppaan. Jospa muutaman viikon päästä hallitsisin paremmin...

Mulla nuo ahmimishimot kohdistuu lähinnä suklaaseen ja jäätelöön, jonkin verran muuhunki sokeriseen. Vaikeampi homma varmasti, jos ihan tavalliseen ruokaanki.
Mitkään järkeilyt, päätökset tai itseinhot ei ole auttanu... Vaikka kirjottais kissan kokoisilla kirjaimilla seinälle että miksi ei kannata syödä, ni kun se himo iskee, sitä sulkee silmänsä järkipuheelta ja painelee kauppaan.
Nyt on pakkokeinot käytössä. Ei mahdollisuutta mennä sinne kauppaan. Jospa muutaman viikon päästä hallitsisin paremmin...

Tsemppiä sulle...
Mä oon jo ihan ähkyssä täällä, itkeny ja samalla mielessä pyörii vaan et mitä seuraavaks otan... kunhan mä tästä selviän niin ...

Kellekään en voi tästä puhua. Ystävilleni olen yrittänyt mutta ne ei tajua, luulevat ahmimisen olevan samaa laatua niiden "voi ei söin koko suklaalevyn" kanssa. Mulla se ei jää ikinä yhteen suklaalevyyn, pitää saada aina lisää lisää lisää... oon perunut tosi monia tapaamisia ahmimisen takia kun tuntuu ettei mua kukaan saa nähdä. En kehtaa, en....

Yhteistyössä