Mulla on ongelma... Sairauslomasta ja töihin ilmoittamisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen tuntipalkalla töissä ja tiedän, että jään sairauslomalle just kun uusi lista alkaa. Eli, jos sanon sairauslomasta ennen kuin lista on tehty ei mulle varmasti laiteta siihen kohtaa tunteja. Olen saikulla 3 viikkoa. Viikkoa ennen leikkausta pitää käydä labrassa ja silloin lista on tehty. Sanonko siis silloin, että jään saikulle mikäli päsen labroista läpi vai sanonko jo ennen kuin lista on tehty???

Tuntuu vaan niin kurjalta jättää toiset pulaan, kun tietää, että sairauslomalle jää, mutta omaa napaa ajattelen, että haluan kyllä sairausajanpalkankin siltä ajalta...

[QUOTE="hei";25886333]meillä saa tuntityöläiset, ja se tulee keskimääräisen päiväpalkan mukaan, eli sama sairasajanpalkka päivässä oli suunniteltu työaika 4 tai 12 tuntia.[/QUOTE]

Meillä kyllä maksetaan ihan työvuorolistaan merkattujen tuntien mukaan. Jos 8 tunnin päivänä olet saikulla sat 8:lta tunnilta sairausajanpalkan, jne...

[QUOTE="aapee";25886345]Meillä kyllä maksetaan ihan työvuorolistaan merkattujen tuntien mukaan. Jos 8 tunnin päivänä olet saikulla sat 8:lta tunnilta sairausajanpalkan, jne...[/QUOTE]

Tämä on varmaan tes kohtaista, meillä tulee tosiaan tuon keskiansion mukaan.

Minä en kertoisi etukäteen. Niin paljon on (niin moni eri) työnantaja ottanut minun nahkastani, että joskus olisi minullakin oikeus saada jotain asemasta huolimatta - niin myös sinulla. Opetusalalla on niin, että jos on sivutoiminen tuntiopettaja, ja esim. sairastuu, ei palkkaa makseta. Eli maksetaan vain pidetyistä tunneista. Kaupan alalla taas on toisin, eli lienee ihan alakohtaista.

[QUOTE="aapee";25886319]On mulla minimituntimäärä, mutta teen käytännössä tunteja melkein tuplat siihen nähden. Voi olla, ettei saikkua tule, jollen pääse labroista läpi -> ei leikata...[/QUOTE]

Eli sitten kerrot vasta kun on 100% varmaa, tietenkin :)

Ainakin ravintola-alalla tuollaisessa tilanteessa lasketaan sairasajan palkka keskimääräisen toteutuneen työajan mukaan, eli soppari ei siihen vaikuta. Uskoisin, että muilla aloila suunnilleen sama systeemi.
Jos työpaikallasi noudateaan tessiä, niin voit varmasti kertoa etukätee asiasta. Paljon helpompaa kaikille.
Ja jos siis kyseessä on lyhyt sairasloma, jonka ajalle lista on jo laaditu, niin siinä tapauksessa maksetaan niiden listalla olevien vuorojen mukaan.

[QUOTE="aapee";25886327]Tottakai saan, kun vuorot on kerran työvuorolistaan merkattu. Ettei vaan sun tuttua kuseteta?[/QUOTE]

Mä en ainakaan saa palkaa, jos en mene töihin. Teen tuntitöitä henkilöstövälitysfirman kautta yhdelle ainoalle työpaikalle. Vaikka siis ollaankin suunniteltu etukäteen mun työtunnit listalle, menetän palkan jos sairastun. Silloin sinne työpaikalle menee siis joku toinen henkilö.

No sairaslomastahan on hieman hankala kertoa etukäteen, mutta ehkä mahdollisesta leikkauksesta voi mainita, tietenkin riippuu millainen esimies on. Sanooko tess jotain etukäteen tiedetystä poissaolosta?

Yhteistyössä