mulla on ongelma... ( lapsi ja mummola)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chrissy

Aktiivinen jäsen
07.09.2005
20 219
6
38
lahti
OOn joskus aikasemmin kertonut et kuinka tarkkaillaan ton likan painoa ja vältellään herkkuja jne.. koska neidin paino nousee aika herkästi.

Viimeks mummolassa ollessaa painoa oli viikossa tullut 1,1kg!!

Neiti oli 5v nvlassa jo 22.7kg ja 109,1cm. Paino hipoo ylärimoja koko ajan.

mun mielestä 1,1kg 5v viikossa on paljon! No anoppiassa syödään 2h välein eli koko ajan! jokaisella kaffihetkellä on tarjolla herkkuja. sit on ruokaa, grillausta jne.

Ollaan mainittu asiasta et ei koko ajan tartte olla likalle antamassa jotain, ja herkkujen syömistä tulis rajoittaa. ( ne oli tolla viikolla vetäny jädee joka pvä. )

Nyt mies ja neiti olivat olleet ke-su ja mies oli sanonu muutamaan kertaan et ei tartte syyä koko ajan ja eikä likalle tartte olla tarjoomas koko ajan jotain. Appiukko oli luojan kiitos ymmärtänyt ja oli kans sanonu anopille et rajoittais.

Tiiäkste mikö oli anopin kommentti asiaan!! " No kyllä se tarhassa ne juoksee sitten pois" :o :o :o :kieh: :kieh: |O |O |O :headwall: :headwall: :headwall:

Nyt se oli sitten likalle puhunu et syksyllä saa sitten pidemmäks aikaa mennä sinne, mut nyt mulle tuli sellanen et en halua päästää sinne ennenkuin ne lopettaa sen syöttämisen! Likka ku ei oo mikää syöttöporsas!!

Mulla oli omien vanhempien kans samaa ongelmaa mut sain taottua niille sen en lellimisen voi osottaa muullakin kuin herkuilla. ( asuvat molemmat kaukana ja mun äiti oli sanonu et haluaa vaan lelliä ) ja onneks niillä on menny perille.

Sanoin jo miehellekki et "katotaan nyt meneekö jos ei ne lopeta sitä syöttämistä" Ei vaan oo kivaa kun ite yrittää pitää aisoissa niin pitkän työn tulos pilataan lyhyessä ajassa.

Miten saan anopille taottua asian ja uskallanko päästää likkaa sinne?

ihan hyvin voi sanoa, että painoa oli tullut niin paljon, että ei enää voida päästää sinne, jollei tavat muutu. Lisäksi anoppi voisi esim. pilkkoa hedelmäsalaatin, pikkuporkkanoita ja kurkkupaloja jne. jos haluaisi eli ei tuo epäterveellinen ole ainoa asia, mitä voi tarjota.

No mä en kyllä sinuna veisi lasta sinne, ja ehkä sanoisin suoraankin, että lapsi ei voi tulla hoitoon kun ruokavalio-ohjeita ei noudateta lainkaan. Tässähän on oikeasti kysymys lapsen TERVEYDESTÄ, eikä mistään pikku pyöreydestä, jota sitten "juostaan tarhassa pois". Kilo viikossa on tosiaankin paljon.. :p

me joudumme kanssa tarkkailemaan esikon painoa koko ajan ( lihavuusgeenit tulleet mun suvun puolelta ) itse olen hiukan pyöreä ja esikko vielä normi rajoissa.
Kova vahtaaminen ja kieltäminen.
Mun vanhemmat jotka asuvat lähellä on ongelma, koko ajan hyvää ja herkkuja, miehen vanhemmat onneksi keskustelun jälkeen ovat ruenneet ostamaan tavaraa tai vaatteita jos jotenkin haluavat ilahduttaa lasta

Sano ihan suoraan että lapsi ei ole mikään syöttöporsas, ja että tarkoituksellinen ruoan ja herkkujen jatkuva tuputtaminen ei ole hyväksi lapselle jolla ei ole mitään tarvetta pulskistua enempää.

Ja että tyttö ei kyläile anopilla pitempää aikaa ennen kuin on saanut painonsa taas ennalleen tarhassa juoksemalla - joka voi kestää aika pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
No mä en kyllä sinuna veisi lasta sinne, ja ehkä sanoisin suoraankin, että lapsi ei voi tulla hoitoon kun ruokavalio-ohjeita ei noudateta lainkaan. Tässähän on oikeasti kysymys lapsen TERVEYDESTÄ, eikä mistään pikku pyöreydestä, jota sitten "juostaan tarhassa pois". Kilo viikossa on tosiaankin paljon.. :p

niinpä varsinkin pienelle lapselle.

Kilo viikossa 5v:lle on aika paljon. En päästäisi lasta mummolaan, jos ruokatavat ei muutu. Ymmärrän toisaalta, et mummo haluaa lelliä, mutta onhan niitä monia muitakin tapoja, kuin ruoka ja herkut.
Tekisin säännöt mummolle ja jos ei niitä noudateta, niin ei lapsikaan tule hoitoon.
Vaikka niin, et sais kerran päivässä antaa pienen herkun, esim vähän jäätelöä tai jotain, jos se on niin tärkeää, muuten sitte ne samat ruoka-ajat kuin teillä itsellännekin. Ihan konkreettisin esimerkein kertoisin ja kirjallisena mummolle ohjeet ja keskustelisin vakavasti tuosta, ettei lapsen terveyttä kannata pilata ylenmääräisellä syöttämisellä.
Ehdäta, että keksii kaikkea kivaa tekemistä lapsen kanssa, uimista näin kesällä, ulkoilua, leikkejä yms. Voihan sekin olla sitä lellimistä, jota mummo ilmeisesti kaipaa..

No jessus. Ymmärrän kyllä varsin hyvin ongelman. Pakko mummo on saada ruotuun, jos ei hyvällä usko, niin sitten sanot suoraan, että et voi tyttöä valitettavasti tuoda. Ei homma voi niin mennä, että mummolassa syödään ja kotona joudutaan rajoittaan senkin edestä.

Meillä kanssa anoppi on melkoinen herkkumummo. Mentiin kesällä illalla kahdeksan aikaan mökille huvipuistopäivän jälkeen ja mummo oli luvannut iltapalan meille. Pöydässä oli pullaa, kuivakakkua, jätskiä, mehua, keksiä ja 3 riisipiirakkaa. Mies sanoi heti, että ei näille lapsille voi antaa enää illalla näin myöhään herkkuja, ne ei nukahda ikinä. No mummo tempas itselleen pullan ja lapsiin katsoen sanoi, että tämä on tosi hyvää, tänään leivottua :o . Minä voitelin pojille riisipiirakat ja sanoin, että pullaa on kyllä vielä aamullakin, syödään nyt nämä että päästään nukkumaan, mies haki kassaista vielä lisäksi molemmille banaanit. Miehen kanssa ei tietysti itsekään niitä herkkuja otettu, ettei lapsille tule paha mieli.

Tilanteessa ei varmaankaan olisi ollut mitään ongelmaa, jos lapset olisi voinut antaa valvoa myöhään, mutta kun he jo silloin olivat ihan yliväsyneitä, niinkuin vaan 2 ja 5 vuotiaat voi olla kun on ihan aamusta saakka oltu menossa, 2-veekin nukkuin vaan puolen tunnin päikkärit.

Niin ja anoppi myös tiesi, että meillä lapset ei saa illalla herkkuja, varsinkin esikoinen menee sokerista väsyneenä ihan sekaisin...

pitää se yrittää takoa anopin lanttuun et ei se "tarhassa kilot pois" oo mikää viikon tai kahen juttu..

anoppi on itse LTO ja likka viihtyy mainiosti siellä ja tekee pahaa lähtee kieltämään meno sinne mut teen sen jos tosipaikka tulee. Onneks mieskin sen ymmärtää ja on mun kans samaa mieltä et liikaa ruokaa on tarjolla niin mun ei tartte yksin taistoon lähtee.

Yhteistyössä