Mulla on joku pakko-oireinen häiriö tms. miksikä sitä sanotaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viears
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viears

Vieras
Eli pelkään yhtenään jotain sairautta, joko itselläni tai lapsilla. Yleensä tuolla vauvalla, harvemmin noilla kahdella isommalla, mutta ylihuolehtiva olen heidänkin suhteensa. Tai sitten saatan pelätä kaikkia ötököitä ja pelkään jatkuvasti, että meille tulee joku tekstiilituholainen vaatehuoneeseen ja syö reikiä täyteen meidän vaatteet. Tai että pesuhuoneessa on vesivahinko.

Tiedän, että pitäisi puhua, mutta en vaan jotenkin saa aikaiseksi. Haen sitä vertaistukea ja apua täältä ja netistä ylipäätään.

Pelkään, että jos menisin ja sanoisin neuvolassa, että pelkään että meidän vauvalla on myös lonkkaluksaatio kuten keskimmäiselläkin ja sitten meidät laitettaisiin mielenrauhani takia jatkotutkimuksiin. Tai siis vauva laitettaisiin kuviin sen takia, että saan rauhan. Mutta henkinen puoli ei kestäisi sitä, että joutuisin menemään sinne. Pelkäisin, että siellä selviääkin, että oikeasti onkin luksaatio tällä kolmannellakin ja sitä ei samalla tavoin vain huomattu vastasyntyneenä kuten keskimmäiselläkin. Vauva 5kk ja lonkat siis todettu joka lääkärintarkastuksessa kunnollisiksi, mutta kakkosella sitä alettiin epäillä vasta 4kk iässä ja hoito aloitettiin 6kk ikäisenä.

Huomaan kropassani kaikki jutut ihan ylikorostetusti. Vähänkin jos vihlaisee tai pistää jostain niin heti huomaan sen ja mietin, että mikähän se oli. Ja päässä vilistää tiäs mitkä ajatukset, että kun eilen vihlaisi tuosta ja tänään tuolta niin se varmaan tarkoittaa, että syöpä on jo koko kropassa.

En kaipaa näitä "hakeudu hoitoon - ei ole normaalia" juttuja vaan vertaistukea ja järjen sanaa.

Mullakin tulee semmosia kausia että huomaan kaiken kropassani ja kehittelen kaikkea siitä. Onneks oon niin laiska etten koskaan saa aikaseks mennä lääkärille tms! Muuten ravaisin siellä syyttä kokoajan.

Ja tuntuu siltä, että ympäristöstä tulee tohon vauveliin liittyen paljon semmosta "nyt sillä on sitä ja tätä, vie lääkäriin..." Tai tuntuu että muut luulee että haluan kuulla tommosta jos totean neidillä olleen jotain vaivoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mullakin tulee semmosia kausia että huomaan kaiken kropassani ja kehittelen kaikkea siitä. Onneks oon niin laiska etten koskaan saa aikaseks mennä lääkärille tms! Muuten ravaisin siellä syyttä kokoajan.

Ja tuntuu siltä, että ympäristöstä tulee tohon vauveliin liittyen paljon semmosta "nyt sillä on sitä ja tätä, vie lääkäriin..." Tai tuntuu että muut luulee että haluan kuulla tommosta jos totean neidillä olleen jotain vaivoja.

Mulla lisäksi se että kun kuulen jostain mitä jollekin on tapahtunut niin alan miettiä, että varmaan meillekin käy noin. Esim. nyt tämä Ville Pusan vaimon kuolema sai mut tosi maihin. Ihan järkyttävä kohtalo nuorella naisella ja nuorella perheellä. Olen sitten kelannut sitä kaikkea, että jos niin kävisi meillekin ja pelännyt.

Se auttaa, kun tiedostan, että tämä kaikki on korvien välissä mutta syö valtavasti energiaa välillä nämä pelot.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Mulla lisäksi se että kun kuulen jostain mitä jollekin on tapahtunut niin alan miettiä, että varmaan meillekin käy noin. Esim. nyt tämä Ville Pusan vaimon kuolema sai mut tosi maihin. Ihan järkyttävä kohtalo nuorella naisella ja nuorella perheellä. Olen sitten kelannut sitä kaikkea, että jos niin kävisi meillekin ja pelännyt.

Se auttaa, kun tiedostan, että tämä kaikki on korvien välissä mutta syö valtavasti energiaa välillä nämä pelot.
En määän voi kuulla pahoja uutisia heti lulen että käy mullekin noin,ei ihan kaikista mutta tommosesta aihesta mitä mulle sopi :/

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Minulla on kans pakkojatuksia,inhoan niitä niin paljon mutta stressaan vaikka en tajua edes mistään 24/7 minulla aina joku huoli löytyy :'(

Meillä ois varmaan paljon puhuttavaa keskenään. Sulla tuntuu kans noita pelkoja olevan. :(

Alkuperäinen kirjoittaja viears:
En kaipaa näitä "hakeudu hoitoon - ei ole normaalia" juttuja vaan vertaistukea ja järjen sanaa.

Mutta sehän se järjen sana juuri on :hug:
Jos ymmärrät itse, että pelkosi ovat liioiteltuja, tajuat että oman olosi takia sinun pitää hakea muutakin apua kuin vertaistukea. Vertaistuki antaa vaan sen "en ole ainoa"-tunteen, mutta ei auta irti noista peloista. Pitää hankkia työkalut joilla päästä eroon peloista.

mua oikeesti rasittaa tuommoiset tyypit,anteeksi vaan!Mulla ja tytölläni on oikeasti vaikea perinnöllinen sairaus,johon hoitoa ei ole.Johtaa kuolemaan.Mutta kai se sairautta on tuommoinenkin,jonka voi hoitaa jos vain haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
mua oikeesti rasittaa tuommoiset tyypit,anteeksi vaan!Mulla ja tytölläni on oikeasti vaikea perinnöllinen sairaus,johon hoitoa ei ole.Johtaa kuolemaan.Mutta kai se sairautta on tuommoinenkin,jonka voi hoitaa jos vain haluaa.

No minua taas rasittaa tuo, että joku ei muka ymmärrä tätä sairaudeksi. Sitä se todellakin on. Henki siitä ei lähde - luojan kiitos - mutta helppoa ei ole.

Ja jos luulet, että minä olen vain sellainen lässyttäjä, että mietin että mitä jos sairastun tms. EI. Nämä pelot on nimenomaan pahentuneet, kun lähipiirissä ja omalla miehellä on ollut vakava sairaus. Lisäksi tuo lapseni lonkkaluksaatio oli minulle henkisesti yksi elämäni rankimmista asioista, vaikka toki korjattavissa oleva vaivakin.

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että mistään ei saisi sanoa ja valittaa, "koska jollain toisella on kuitenkin huonommin". Minä olen todella, todella pahoillani sinun ja lapsesi sairaudesta ,mutta niistä tietäminen ei poista tätä omaa sairauttani.

Minulla on ruokaan ja siisteyteen liittyviä pakko-oireita jotka stressin tai pahan mielen johdosta pahentuvat mutta muuten olen oppinut pitämään kurissa ja elän onnellista elämää.
Ihana neuvola lääkärini aikoinaan sanoi etten tarvitse lääkitystä koska en koe asiaa ahdistavaksi vaan tämä on vain yksi hassu osa minua =)

Laita ihmeessä yksityisviestiä jos haluat jutella asiasta. En halua tässä tarkemmin julkisesti kertoa yksityiskohdista.

Alkuperäinen kirjoittaja fifi:

No minua taas rasittaa tuo, että joku ei muka ymmärrä tätä sairaudeksi. Sitä se todellakin on. Henki siitä ei lähde - luojan kiitos - mutta helppoa ei ole.

Ja jos luulet, että minä olen vain sellainen lässyttäjä, että mietin että mitä jos sairastun tms. EI. Nämä pelot on nimenomaan pahentuneet, kun lähipiirissä ja omalla miehellä on ollut vakava sairaus. Lisäksi tuo lapseni lonkkaluksaatio oli minulle henkisesti yksi elämäni rankimmista asioista, vaikka toki korjattavissa oleva vaivakin.

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että mistään ei saisi sanoa ja valittaa, "koska jollain toisella on kuitenkin huonommin". Minä olen todella, todella pahoillani sinun ja lapsesi sairaudesta ,mutta niistä tietäminen ei poista tätä omaa sairauttani.

nimen omaan tuossa kirjoituksessani mainitsin,että sinulla on sairaus,jonka voit hoitaa!Mikset halua hoitaa sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Ihana neuvola lääkärini aikoinaan sanoi etten tarvitse lääkitystä koska en koe asiaa ahdistavaksi vaan tämä on vain yksi hassu osa minua =)

Niin, ap, ei se että haet apua asiaan tarkoita välttämättä suinkaan mitään lääkitystä! Mutta jotain työkaluja asian käsittelemiseksi kannattaa hankkia, muutakin kuin tieto siitä, että muita samanlaisia on.

mut mutsi luulee,että sen asunnossa käy joku kun se on pois kotoa.sillä lukee ovessa lappu,että asunnossa turvakamera.Laittaa myös teipin oveen,josta näkee onko ovea avattu.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Niin, ap, ei se että haet apua asiaan tarkoita välttämättä suinkaan mitään lääkitystä! Mutta jotain työkaluja asian käsittelemiseksi kannattaa hankkia, muutakin kuin tieto siitä, että muita samanlaisia on.

Aivan ehdottomasti samaa mieltä. Tälläiset asiat vain tuppavaat pahenemaan jos ei ota ohjia omiin käsiin.
Raskauden aikana minulla meni tilanne siihen että kraana vesikin tuntui ällöttävän likaiselta ja tajusin alkaa puhumaan asiasta. Kas kummaa tällainen on hirmu yleistä.

Itse puhuin asiasta miehelle, lääkärille ja vanhemmilleni joille asia ei ole mikään big deal vaan ottavat sen ihan osana minua. Kukaan ulkopuolinen ei varmasti minusta huomaa että mietiskelen normi ihmistä enemmän pöpöjä.

Hirveän monella ihmisellä on jotain pientä erikoisuutta luonteessa eikä sitä tarvitse mitenkään ajatella negatiivisena asiana.

Alkuperäinen kirjoittaja hiltsu:
mut mutsi luulee,että sen asunnossa käy joku kun se on pois kotoa.sillä lukee ovessa lappu,että asunnossa turvakamera.Laittaa myös teipin oveen,josta näkee onko ovea avattu.

Tämä on jo varmasti aika pahanlaatuista sorttia jos pakko-oireiksi ajattelee. Enemmän kuulostaa ihan harhoilta. Skitsofreniaa sairastavilla on hirmuisesti noita tunteita että joku katsoo, valvoo ja seuraa.

Minäkin pelkään ajoittain sairastavani jotain vakavaa sairautta. Olen sairaanhoitaja ja tieto lisää tuskaa..
Pahimmat pelot on neurologisia sairauksia kohtaan ja tarkkailen itseäni jatkuvasti.
Tällähetkellä pelkään syöpää ja lihasrappeumaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minäkin pelkään ajoittain sairastavani jotain vakavaa sairautta. Olen sairaanhoitaja ja tieto lisää tuskaa..
Pahimmat pelot on neurologisia sairauksia kohtaan ja tarkkailen itseäni jatkuvasti.

meillä just neurologinen ja lihasrappeumaan liittyvä sairaus.

Alkuperäinen kirjoittaja hiltsu:

Tämä on jo varmasti aika pahanlaatuista sorttia jos pakko-oireiksi ajattelee. Enemmän kuulostaa ihan harhoilta. Skitsofreniaa sairastavilla on hirmuisesti noita tunteita että joku katsoo, valvoo ja seuraa.

niin mutta kun hän ei niitä ongelmaksi itse tiedosta.Ikää hänellä kota 70v ja varmaan 40v asti ollut tuommoisia..

Mistä syystä pelkäät lihasrappeumaa? Mitä syöpää? Miten käsittelet noita pelkoja?

Mistä syystä pelkäät lihasrappeumaa? Mitä syöpää? Miten käsittelet noita pelkoja?

Pelkäämäni sairaudet vaihtelee. Nyt "oireita" jotka yhdistän näihin sairauksiin..
Lääkärissä olen ravannut erilaisissa tutkimuksissa mutta aina terveeksi todettu. Ensi viikolla olen taas menossa ja ajattelin kysyä apua näihin palkoihin, joista olen kärsinyt esikoisen syntymästä asti (8v). Kesällä syntyi vauva ja nyt pelot taas palanneet (Ville Pusan vaimon tapaus vaikutti).

Pelkäämäni sairaudet vaihtelee. Nyt "oireita" jotka yhdistän näihin sairauksiin..
Lääkärissä olen ravannut erilaisissa tutkimuksissa mutta aina terveeksi todettu. Ensi viikolla olen taas menossa ja ajattelin kysyä apua näihin palkoihin, joista olen kärsinyt esikoisen syntymästä asti (8v). Kesällä syntyi vauva ja nyt pelot taas palanneet (Ville Pusan vaimon tapaus vaikutti).

Mulla myös tuo Ville Pusan vaimon tapaus laukaisi lisäpelkoja. Kesä meni ihan rauhallisesti.

Mulla myös tuo Ville Pusan vaimon tapaus laukaisi lisäpelkoja. Kesä meni ihan rauhallisesti.

Siis pelkään syöpää, joka on levinnyt jo ainakin aivoihin ja keuhkoihin. Nämä pelot laskevat elämänlaatua ja ole muissa maailoissa pelkojeni kanssa. Mies hermostuu jos näistä peloista/oireista alan puhumaan.

Yhteistyössä