Mulla olisi hyviä tyttövauvan vaatteita annettavaksi mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Aina se tosiaan ei ole niin yksinkertaista. Ensin täytyy olla ( tai ainakin kaverilla täytyi ) olla haettuna asumistuki ( jota ei tietenkään myönnetty ) ja jo tähän tuhraantuu melkoisesti aikaa. Pari kertaa ehti mennä mm. sähköt poikki, koska sossu ei aluksi yksinkertaisesti suostunut maksamaan. Toki sitten kun hakivat ja hakivat.
Juu, ei ole niin yksinkertaista. Jos asumistukea ei myönnetä, silloin perheen tulot ovat liian suuret. En mä sitä sano, etteikö ihmiset voisi olla taloudellisissa vaikeuksissa juuri esim työttömyyden vuoksi, mutta jos perhe ei ole oikeutettu asumistukeen eikä toimeentulotukeen, niin silloin perheen tulot on liian suuret. Noista tuista on ihan selkeät rajat, millaisilla tuloilla niitä myönnetään ja miten paljon.

Mä en pidä köyhänä sellaista, joka ei ole oikeutettu noihin tukiin. Se, että menoja on enemmän kuin mihin tulot riittävät, ei mun mielestäni ole köyhyyttä, jos ei kuitenkaan ole tukiin oikeutettu.

Sä et nyt oikein hiffannut tätä asiaa....
Jos ihminen elää kotihoidontuella ja lapsilisällä niin silloin kyllä tulojen perusteella on taatusti oikeutette toimeentulotukeen. ( puhun siis edelleen kaveriperheestäni )
Ongelmana tässä oli se, että ensin täytyy olla päätös Kelalta asumistuesta. Asumistukea ei tietenkään tipu, koska Kela ottaa huomioon koko vuoden tulot = saatu palkka ja jakaa sen kuukausille eikä ota edes huomioon kuin korot. ( Ja tämä perhe asui okt-talossa samaan hintaan kuin vuokrarivarissa) Tämä päätös voi kestää jopa kuukausia, jonka aikana sossu ei myöntänyt mitään koska asumistukipäätöstä ei ollut vielä tullut eli muutaman kuukauden ajan kaikki laskut vaan kerääntyi ja erääntyi.

Kyllä tuossa tilanteessa sosku tekee yleensä päätöksen, joka vaan sitten korjataan kun asumistukipäätös tulee. Näin jopa täällä, vaikkei muuten asiat menekään oikein. Ilmeisesti tuttavasi sai jotain muita tuloja sillä välin tms. koska sosku ei voi olla myöntämättä toimeentulotukea jos tuloja ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Kyllä tuossa tilanteessa sosku tekee yleensä päätöksen, joka vaan sitten korjataan kun asumistukipäätös tulee. Näin jopa täällä, vaikkei muuten asiat menekään oikein. Ilmeisesti tuttavasi sai jotain muita tuloja sillä välin tms. koska sosku ei voi olla myöntämättä toimeentulotukea jos tuloja ei ole.

Niin, _yleensä_ Jos ei ole koskaan sossun kanssa asioinut eikä "tavat" ole tutut niin ei voi olettaa että asiakas tietäisi miten sossun _pitäisi_ toimia. Ei ollut muita tuloja. Elivät kotihoidontuella ja lapsilisällä.

Aina se tosiaan ei ole niin yksinkertaista. Ensin täytyy olla ( tai ainakin kaverilla täytyi ) olla haettuna asumistuki ( jota ei tietenkään myönnetty ) ja jo tähän tuhraantuu melkoisesti aikaa. Pari kertaa ehti mennä mm. sähköt poikki, koska sossu ei aluksi yksinkertaisesti suostunut maksamaan. Toki sitten kun hakivat ja hakivat.
Juu, ei ole niin yksinkertaista. Jos asumistukea ei myönnetä, silloin perheen tulot ovat liian suuret. En mä sitä sano, etteikö ihmiset voisi olla taloudellisissa vaikeuksissa juuri esim työttömyyden vuoksi, mutta jos perhe ei ole oikeutettu asumistukeen eikä toimeentulotukeen, niin silloin perheen tulot on liian suuret. Noista tuista on ihan selkeät rajat, millaisilla tuloilla niitä myönnetään ja miten paljon.

Mä en pidä köyhänä sellaista, joka ei ole oikeutettu noihin tukiin. Se, että menoja on enemmän kuin mihin tulot riittävät, ei mun mielestäni ole köyhyyttä, jos ei kuitenkaan ole tukiin oikeutettu.

Sä et nyt oikein hiffannut tätä asiaa....
Jos ihminen elää kotihoidontuella ja lapsilisällä niin silloin kyllä tulojen perusteella on taatusti oikeutette toimeentulotukeen. ( puhun siis edelleen kaveriperheestäni )
Ongelmana tässä oli se, että ensin täytyy olla päätös Kelalta asumistuesta. Asumistukea ei tietenkään tipu, koska Kela ottaa huomioon koko vuoden tulot = saatu palkka ja jakaa sen kuukausille eikä ota edes huomioon kuin korot. ( Ja tämä perhe asui okt-talossa samaan hintaan kuin vuokrarivarissa) Tämä päätös voi kestää jopa kuukausia, jonka aikana sossu ei myöntänyt mitään koska asumistukipäätöstä ei ollut vielä tullut eli muutaman kuukauden ajan kaikki laskut vaan kerääntyi ja erääntyi.

Ei sossu toimi noin. Hakemuksessa kysytään, mitä muita tukia on haussa ja mistä laitoksesta. Sitten antavat toimeentulotukea sille kuulle ja perivät rahan sitten takaisin siltä instanssilta, joka on jotain muuta tukea antamassa, eli siis yleensä Kelalta. Ei sossu todellakaan niitä asumistukipäätöksiä jää odottelemaan, vaan antaa rahaa silloin kun sitä tarvitaan. Sossuillahan on myös pääsy Kelan asiakastietojärjestelmään, josta voivat tarkistaa toimeentulotuen hakijan Kela-päätökset.

Nimim. Tiedän, mistä puhun

Alkuperäinen kirjoittaja aaaargh:
Ei sossu toimi noin. Hakemuksessa kysytään, mitä muita tukia on haussa ja mistä laitoksesta. Sitten antavat toimeentulotukea sille kuulle ja perivät rahan sitten takaisin siltä instanssilta, joka on jotain muuta tukea antamassa, eli siis yleensä Kelalta. Ei sossu todellakaan niitä asumistukipäätöksiä jää odottelemaan, vaan antaa rahaa silloin kun sitä tarvitaan. Sossuillahan on myös pääsy Kelan asiakastietojärjestelmään, josta voivat tarkistaa toimeentulotuen hakijan Kela-päätökset.

Nimim. Tiedän, mistä puhun

Sossu toimi juuri noin heidän kohdallaan aluksi. Väärin, mutta mistä ensimmäistä kertaa asiakkaana oleva sen aluksi tajuaisi?

Kyllä mä ap hiffaan. Sä sanoit, että Suomessa ei ole oikeasti köyhiä ja se on ihan totta. Sitä varten meillä on tukijärjestelmä. Se, ettei asumistukea lasketa huomioida kuin asuntolainan korot, on mun mielestäni ihan selvä juttu. Oikeasti köyhillä kun mun näkemykseni mukaan ei ole varaa ottaa asuntolainaa ja ostaa asuntoa. Olkoonkin, että siitä asunnosta maksaisi saman tai jopa vähemmän kuukausittain kuin asuessaan vuokralla. Oikeasti köyhän kun on itselleen menoja hankkiessaan mietittävä, mihin on mahdollista tukea saada ja mihin ei.

Ei se kuitenkaan tarkoita, etteikö ihmisellä voisi olla tuollaisessa tilanteessa laskuja maksamatta ja rahat loppu. Asuntovelkaiset ovat aika hankalassa tilanteessa, jos työt loppuu. Ja minusta on hienoa, että juuri tällaisille perheille haluaisit lastenvaatteita lahjoittaa :) Itsekin mielelläni avustan juuri väliinputoajia. Silti mun mielestäni köyhiä ovat ne, jotka ovat oikeutettuja noihin tukiin.

Asuntovelkaiset ovat aika hankalassa tilanteessa, jos työt loppuu. Ja minusta on hienoa, että juuri tällaisille perheille haluaisit lastenvaatteita lahjoittaa :) Itsekin mielelläni avustan juuri väliinputoajia. Silti mun mielestäni köyhiä ovat ne, jotka ovat oikeutettuja noihin tukiin.

Jos asumismenot kohtuulliset niin eivät sen hankalammassa kuin vuokrallakaan asujat. Ihan samalla tavalla ne vuokralla olijat joutuu odottamaan asumistukipäätöstä. Nyt kun he saavat ansiosidonnaisen muun lisäksi, pärjäävät ok. Mutta tuon odotusajan ilman tuloja olivat todella liemessä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle pian:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle pian:
meille tulisi todella tarpeeseen.. tuloina minä kotihoidontuella, mies työtön.. tutun kanssa, joilla melkein sama tilanne, voisimme ne jakaa keskenämme :)

Paljonko teillä tulot?

Kiitos sinulle vinkistä, joka ehdotit turvakotia!

mies saa sen peruspäivärahan ja itse kotihoitotuen, eli miulla jää käteen n. 445?, miehellä 500?

Itse en kylla tukisi ketaan joka ei voi toissa kayda! Menkaa toihin ja ostakaa omat vaatteenne, noloa toisilta kerjata.

Joutuvat toki vuokralla asuvatkin odottamaan tukipäätöstä. Mutta jos vuokra on asunnon kokoon nähden sopiva ja asunnon koko perheen kokoon nähden sopiva, heiltä huomioidaan sitä tukea laskettaessa koko vuokra. Päinvastoin kuin omistusasunnossa asuvilla, joilla huomioidaan vain lainan korot sekä mahdollinen yhtiövastike yms pakollinen meno.

Ja kuten tuolla muut jo sanoivatkin, asumistukipäätöstä ei tarvitse olla ennen toimeentulotuen saamista.

"Tekstiilien tulee olla vähän pidettyjä tai käyttämättömiä, 2000-luvulta, ehjiä, tahrattomia, siistejä ja ehdottomasti vasta pestyjä. Olemme tarkkoja tämä asian suhteen. Sairaalasta lähtiessä osa vaatteista puetaan usein suoraan lapsen päälle. Emme ota vastaan kuluneita, vanhanaikaisia ja tahraisia tekstiilejä, emmekä kirpputorijäännöksiä! Toivon, että silitätte ja/tai laskostatte vaatteet siististi."

Tuo siis Vita Karlan sivuilta. Olenko ainoa jota ärsyttää tämä nykyinen meininki kun mikään muu kuin uusi tavara (joka pitää saada ilmaiseksi tietty) ei kelpaa EDES AVUSTUSJÄRJESTÖILLE?? Enpä usko että todellisessa puutteessa elävä äiti lapsineen katsoo sitä, onko vaatteen printti "so last season" tai housut vähän rypyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja asds:
"Tekstiilien tulee olla vähän pidettyjä tai käyttämättömiä, 2000-luvulta, ehjiä, tahrattomia, siistejä ja ehdottomasti vasta pestyjä. Olemme tarkkoja tämä asian suhteen. Sairaalasta lähtiessä osa vaatteista puetaan usein suoraan lapsen päälle. Emme ota vastaan kuluneita, vanhanaikaisia ja tahraisia tekstiilejä, emmekä kirpputorijäännöksiä! Toivon, että silitätte ja/tai laskostatte vaatteet siististi."

Tuo siis Vita Karlan sivuilta. Olenko ainoa jota ärsyttää tämä nykyinen meininki kun mikään muu kuin uusi tavara (joka pitää saada ilmaiseksi tietty) ei kelpaa EDES AVUSTUSJÄRJESTÖILLE?? Enpä usko että todellisessa puutteessa elävä äiti lapsineen katsoo sitä, onko vaatteen printti "so last season" tai housut vähän rypyssä.
Totahan toi on ollut jo pitkään. Toisaalta...jos siis "sairaalasta lähtiessä" niin ilmeisesti vastasyntyneelle. Ei kai kukaan halua vastasyntyneelle vauvalle likaisia tai rikkinäisiä vaatteita? Toi "vanhanaikaisia" oli kuitenkin ihan huippu :D Mä kun tässä olen kutonut parikin vauvan nuttua vuonna 1985 ilmestyneen käsityölehden ohjeella. Joten eipä tarvitse niitä itärajan taakse lähetellä :D

Voi herranen aika. En uskonut enää hermostuvani mistään, mitä netistä löytyy, mutta nyt tuli pari ylimääräistä sydämenlyöntiä.

Olen ollut vapaaehtoisena töissä ruokajonossa, jonka yhteydessä on myös jaettu lastenvaatteita ja talvitakkeja pitkäaikaisköyhille asiakasperheille ja asunnottomille. Vaatteiden suhteen ei juuri nirsoilla - riittää, että vaate on (vuodenajasta riippuen) lämmin ja mielellään ehjä tai edes kotikonstein parsittavissa. Lastenvaatteista on todellinen pula, vaikka asiakkaat saattavat joskus tuoda myös itse muille jaettaviksi omille lapsilleen jo pieneksi jääneitä - ja huomatkaa, tuovat niitä lahjoituksina hyvästä tahdosta ja antaakseen itse vuorostaan, sen sijaan että kynyttäisivät niistä muutamia euroja kirpparilla.

Ketjun aloittajalla ei ilmeisesti ole köyhyydestä mitään käsitystä, samoin kuin ei sillä, jonka mielestä kierrätysvaatteet eivät köyhille kelpaa. Varsinkin talven tullen hätä on aitoa ja todellista. Jos viitteitä "trokauksesta" ilmenee, niin jakopaikan henkilökunta kyllä kiinnittää huomiota siihen jos joku pyytää jatkuvasti lisää ja ohjaa sen sijaan tuen niille, jotka sitä akuuteimmin tarvitsevat.

Ruokajonoissa tosiaan käy ihan muitakin kuin alkoholisteja, jos se jollekin tekee lahjoittamisen helpommaksi. Varsinkin opintotuella elävien lapsiperheiden määrä on lisääntynyt, samoin pienituloisia osa-aikatöitä tekevien perheellisten määrä. Tarve kaikenlaiselle avulle on aivan todellinen, ja täällä ilmennyt varattomien halveksunta kirpaisee aika lujaa, kun tietää millaisia taustoja ruokajonojen vakiasiakkaillakin on. Aina köyhyys ei todellakaan ole oma valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja jo ehdotettu:
Alkuperäinen kirjoittaja bellezza:
laitahan matkaan venäjälle tai muualle missä on noita oikeesti köyhiä lapsiparkoja.

Niin täytyy mutta mitä kautta?

Keittiönoita, tällä hetkellä on esimerkiksi paljon lomautettuja / työttömiä jotka odottavat päätöksiä kuukausitolkulla ja samaan aikaan sossu ei välttämättä myönnä mitään kun rahaa on tulossa ( kaverille kävi näin) Tällaisessa akuuttitilanteessa haluaisin auttaa.

bellezza, mitä kautta saa laitettua venäjälle?

Venäjälle: www.vitakarla.fi

seurakunnan kautta lähtee myös joillakin paikkakunnilla!

Omasta kokemuksestani sanon, että usein perheet jotka tekevät esim. osa-aikatöitä eivätkä elä täysin yhteiskunnan armoilla, ovat kaikkein tiukimmilla. Meidän tulot on nippanappa yli sossun normien vaikka töitä on molemmilla. Töissäkäynnistä tulee myös kuluja, auton kustannukset ja mm. päivähoitomaksut. Eikä ole aikaa juosta ruokajonoissa eikä täällä landella ole juuri kirppiksiäkään. Paremmin tultiin toimeen kun asuttiin kaupungissa mies työttömänä ja itse lapsen kanssa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja asds:

Totahan toi on ollut jo pitkään. Toisaalta...jos siis "sairaalasta lähtiessä" niin ilmeisesti vastasyntyneelle. Ei kai kukaan halua vastasyntyneelle vauvalle likaisia tai rikkinäisiä vaatteita? Toi "vanhanaikaisia" oli kuitenkin ihan huippu :D Mä kun tässä olen kutonut parikin vauvan nuttua vuonna 1985 ilmestyneen käsityölehden ohjeella. Joten eipä tarvitse niitä itärajan taakse lähetellä :D

Tietääkö kukaan kelpaako tuonne edes sellaset vaatteet jotka ovat ehjiä ja tahrattomia mutta niistä näkee että ovat käytettyjä?

VitaKarla ja muut avustusjärjestöt eivät ota siksi kulahtaneita ja rikkinäisiä vaatteita koska vaatteet pestään näissä kohteissa kuumassa , usein sairaalavaatteiden kanssa jolloin pesuaste on enemmän kuin 60c jolloin vaate kuluu myös. , kuluu enemmän jos se on jo käytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omasta kokemuksestani sanon, että usein perheet jotka tekevät esim. osa-aikatöitä eivätkä elä täysin yhteiskunnan armoilla, ovat kaikkein tiukimmilla. Meidän tulot on nippanappa yli sossun normien vaikka töitä on molemmilla. Töissäkäynnistä tulee myös kuluja, auton kustannukset ja mm. päivähoitomaksut. Eikä ole aikaa juosta ruokajonoissa eikä täällä landella ole juuri kirppiksiäkään. Paremmin tultiin toimeen kun asuttiin kaupungissa mies työttömänä ja itse lapsen kanssa kotona.

No jaa no jaa. Me elämme itsekin juuri sossun normien yläpuolella emmekä TODELLAKAAN ole köyhiä emmekä elä puutteessa.

Eli M.M olet kyllä oikeassa. Köyhyydestä ei ole tietoa niin kuin ei monella muullakaan suomalaisella. Vein vaatteet taas Pelastusarmeijalle.

Alkuperäinen kirjoittaja bellezza:
laitahan matkaan venäjälle tai muualle missä on noita oikeesti köyhiä lapsiparkoja.

Niin täytyy mutta mitä kautta?

Keittiönoita, tällä hetkellä on esimerkiksi paljon lomautettuja / työttömiä jotka odottavat päätöksiä kuukausitolkulla ja samaan aikaan sossu ei välttämättä myönnä mitään kun rahaa on tulossa ( kaverille kävi näin) Tällaisessa akuuttitilanteessa haluaisin auttaa.

bellezza, mitä kautta saa laitettua venäjälle?

Miks annatte ennemmin venäläisille jotka ovat meitä riistäneet kuin niille jotka täällä niitä oikeasti tarvitsevat? Ei voi ymmärtää =(

Yhteistyössä