Mulla oli liikaa aikaa miettiä... (elatusmaksuasiaa)

Tossa kun bussilla tänään menin hesaan ja takas kotiin, mulla oli rutkasti aikaa pohdiskeluun kun jätkä otti pitkät tirsat mennessä ja tullessakin joskin lyhemmät.
Aloin pohtia vakavasti meidän elatussopimusta, joka siis mulla on neitistä neitin isän kanssa. Periaatteessa sitä on kerran muutettu: alunperin summa oli 200 e, kun mä en ollut elatuskykyinen ja isänsä taas oli, mutta sehän muuttui kertaheitolla kun muutin yksiin miehen kanssa ja nykyään tytön isä maksaa vain puolet alkuperäisestä kuukaudessa. sopimuksessa kyllä sanotaan, että muutetaan elämäntilanteen muuttuessa, mutta mä en hakenut siihen muutosta jätkän syntymän jälkeen, ja mietin tässä että entäs nyt jos mies pääsee sinne opiskelemaan puoleksi vuodeksi ja meille syntyy uusi vauvakin? Kun periaatteessa tälläisissa tilanteissa pitäisi mennä muutoslaskelmaa tekemään, mutta mä en jotenkin pidä oikeana sitä, että mä vaan teen tässä lapsia ja vähän opiskellaan ja sellasta ja ex joutuu meidän elämän maksumieheksi: tai siltä se musta tuntuisi. Mitä mieltä ootte? Miten tekisitte?
 
Siis täh? eihän sun uuden kuulu sun lasta elättää käsittääkseni, vaan lapsen isän? 200e tänä päivänä (sori vaan kaikki) on todella vähän. Vai osallistuuko exä sitten kaikkii ylimääräsiin ja yllättäviin menoihin heti?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siniliida:
Siis täh? eihän sun uuden kuulu sun lasta elättää käsittääkseni, vaan lapsen isän? 200e tänä päivänä (sori vaan kaikki) on todella vähän. Vai osallistuuko exä sitten kaikkii ylimääräsiin ja yllättäviin menoihin heti?
Ei osallistu mihinkään muihin menoihin, vaikka alunperin periaatteessa näin oli sovittu. En kyllä ole sitä missään vaiheessa vaatinutkaan, oon antanut olla vaan koko asian: hankkii sitt paidan kerran vuodessa tai jotain, hyvä niinkin.

Mä en jotenkin nyt oikein tiedä, oon ihan sekasin jo tän asian kanssa.

Kun me yhdessähän tässä on päätetty lisääntyä: jokainen tuleva lapsi katsotaan kuitenkin vaikuttavan mun elatuskykyyni neitin suhteen vähentävästi. Ja ollaan yhdessä päätetty ostaa talo ja opiskella ja kaikkea: sitt mun pitäis ottaa se satanen enemmän taas neidin isältä, vaikkei sen mielipiteitä kyllä pätkääkään ole kyselty. :ashamed: Äh, tajuaakohan kukaan..
 
Siis eihän sun elatuskykyysi vaikuta sun avoliittosi mitenkään. Sinun tulot/menot siinä katsotaan. Toki asumiskulut kenties pienenivät kohdallasi, kun muutitte yhteen. Jos sun mielestä teidän elarit on nyt kohdillaan, eihän niihin tarvii mitään muutosta hakea.

Toisaalta taas lapsen elatustahan se laskelma koskee ja jos äidin tulot ovat jostain syystä hetkellisesti pienemmät (ihmisellä on oikeus opiskella!) niin lasta vartenhan se summa on.

Ja ihan useampaa tapausta tarkastelleena, vaikka elareita saava vanhempi olisi työelämässä, se ei takaa mitään pieniä elareita. Sitten voi olla isommat asumiskulut kun on lainaa, lapsen päivähoitomaksut jne. Olenpa nähnyt, että laskettu elari on jopa isompi työssäkäyvälle vanhemmalle kuin vaikka opiskelijalle. Että ihan hyvin ilman morkkista voit hakea muutosta elareihin.
 
Anteeks, jos mie oon tyhmä... mutta mie en ymmärrä miten se uus vauva, tai jo olemassa oleva tytön veli vaikuttaa siihen, mitä sun ex maksaa tyttärestään... kun eihän kai se veli ja tää tuleva vauva kuulu mitenkään sun ex:n elätettäviin?
Tai miten sun nykyisen miehen opiskelu vaikuttaa siihen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Anteeks, jos mie oon tyhmä... mutta mie en ymmärrä miten se uus vauva, tai jo olemassa oleva tytön veli vaikuttaa siihen, mitä sun ex maksaa tyttärestään... kun eihän kai se veli ja tää tuleva vauva kuulu mitenkään sun ex:n elätettäviin?
Tai miten sun nykyisen miehen opiskelu vaikuttaa siihen?
Nykyisen miehen opiskelu ei vaikutakaan mutta uusi perheenjäsen vaikuttaa elatuskykyä alentavaksi *on tullut näitä laskelmia pyöriteltyä viime aikoina*
 
eihän se ex.säs teidän elämän maksumies ole vaan se on lakivelvoitteinen homma että maksaa omasta lapsesta elatusta. meillä ihan sama homma kuin sulla että asun uuden miehen kanssa ja odotan vauvaa ja kyllä mun exän pitäs maksaa määrätty elatus pojasta...mutta eipä ole maksanut ja olen pistänyt asian ulosottoon....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Anteeks, jos mie oon tyhmä... mutta mie en ymmärrä miten se uus vauva, tai jo olemassa oleva tytön veli vaikuttaa siihen, mitä sun ex maksaa tyttärestään... kun eihän kai se veli ja tää tuleva vauva kuulu mitenkään sun ex:n elätettäviin?
Tai miten sun nykyisen miehen opiskelu vaikuttaa siihen?
Nykyisen miehen opiskelu ei vaikutakaan mutta uusi perheenjäsen vaikuttaa elatuskykyä alentavaksi *on tullut näitä laskelmia pyöriteltyä viime aikoina*
Jaa... mutta päteekö se sit myös toisinpäin? Eli jos tämä ex solmii uuden suhteen ja saa siihen lapsen, niin lasketaanko se sit myös hänen elatuskykyään pienentäväksi osatekijäksi tämän tytön suhteen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Anteeks, jos mie oon tyhmä... mutta mie en ymmärrä miten se uus vauva, tai jo olemassa oleva tytön veli vaikuttaa siihen, mitä sun ex maksaa tyttärestään... kun eihän kai se veli ja tää tuleva vauva kuulu mitenkään sun ex:n elätettäviin?
Tai miten sun nykyisen miehen opiskelu vaikuttaa siihen?
Joo mun miehen opiskelu ei (se liittyi vaan mun pohdintoihin nyt muuten). Mutta lapset siltä osin, että jokainen mun ja miehen yhteinen lapsi vähentää mun elatuskykyäni neidin suhteen, samoin meidän isompi asuntolaina, joka taas tarkottaa sitä että periaatteessa tytön isän pitäisi sosiaalitoimiston laskujen mukaan maksaa mulle enemmän rahaa. Ja kyllä: kun mies lähtee opiskelemaan (jos siis pääsee) tokihan me se raha tarvittaisiin. Mutta piru kun mun pää nyt ei anna periksi vaan soittaa sinne ja sanoa että kyllä kiitos, uusitaan se sopimus. :ashamed: Ja mä oikeastaan haluaisin, että joku ois nyt mun kanssa samaa mieltä, jotta mä voisin hyvällä omalla tunnolla jättää ne lisäelarit perimättä, ja syödä sitten itse vaikka näkkileipää. Koska mä en halua sitä rahaa. Vaikka tarve on. Äh.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Anteeks, jos mie oon tyhmä... mutta mie en ymmärrä miten se uus vauva, tai jo olemassa oleva tytön veli vaikuttaa siihen, mitä sun ex maksaa tyttärestään... kun eihän kai se veli ja tää tuleva vauva kuulu mitenkään sun ex:n elätettäviin?
Tai miten sun nykyisen miehen opiskelu vaikuttaa siihen?
Nykyisen miehen opiskelu ei vaikutakaan mutta uusi perheenjäsen vaikuttaa elatuskykyä alentavaksi *on tullut näitä laskelmia pyöriteltyä viime aikoina*
Jaa... mutta päteekö se sit myös toisinpäin? Eli jos tämä ex solmii uuden suhteen ja saa siihen lapsen, niin lasketaanko se sit myös hänen elatuskykyään pienentäväksi osatekijäksi tämän tytön suhteen?
Joo, kyllä.
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Anteeks, jos mie oon tyhmä... mutta mie en ymmärrä miten se uus vauva, tai jo olemassa oleva tytön veli vaikuttaa siihen, mitä sun ex maksaa tyttärestään... kun eihän kai se veli ja tää tuleva vauva kuulu mitenkään sun ex:n elätettäviin?
Tai miten sun nykyisen miehen opiskelu vaikuttaa siihen?
Nykyisen miehen opiskelu ei vaikutakaan mutta uusi perheenjäsen vaikuttaa elatuskykyä alentavaksi *on tullut näitä laskelmia pyöriteltyä viime aikoina*
Tungeksin tänne kyselee... Kun aiheeseen liittyy ja en viitti uutta alotusta tehä.
Eli exän kanssa yksi yhteinen lapsi ja maksaa ite elarit, odotan toista eli siis pitäisikö toisen synnyttä tarkistaa tytön elarit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Anteeks, jos mie oon tyhmä... mutta mie en ymmärrä miten se uus vauva, tai jo olemassa oleva tytön veli vaikuttaa siihen, mitä sun ex maksaa tyttärestään... kun eihän kai se veli ja tää tuleva vauva kuulu mitenkään sun ex:n elätettäviin?
Tai miten sun nykyisen miehen opiskelu vaikuttaa siihen?
Nykyisen miehen opiskelu ei vaikutakaan mutta uusi perheenjäsen vaikuttaa elatuskykyä alentavaksi *on tullut näitä laskelmia pyöriteltyä viime aikoina*
Tungeksin tänne kyselee... Kun aiheeseen liittyy ja en viitti uutta alotusta tehä.
Eli exän kanssa yksi yhteinen lapsi ja maksaa ite elarit, odotan toista eli siis pitäisikö toisen synnyttä tarkistaa tytön elarit.
No jos teillä lukee siinä sopimuksessa, että tarkistettava olosuhteiden muuttuessa. Mä tosin jätin sen siis tekemättä silloin, vaikka meillä periaatteessa se ois pitänyt tehdä.
 
vierasminäkin
No, höh. Otat sen rahan,mitä on aikaisemmin määrätty. Mitään korotuksia uuden elämäntilanteen takia tarvitse.
Ei ex ole velvollinen maksamaan muuta, kuin omasta lapsestaan.
 
Ihmettelenpä vaan
Just näitä riittää!!!!!!! tehdään lisää lapsia ja lypsetään sitten lisää elareita exältä. Surullista:(

Kyllä miehet joutuu myös tiukille noiden elareiden takia. Ajatellaanpa jos mies vaikka saisi n.1600e käteen kuukaudessa. Huollettavia siis elatettavia olisi vaikka kolme. Sitten aletaan miinustelemaan.... Vuokra 500e, minimi elari 3x130, bussilippu 70e (autoahan ei saa omistaa), sähkö 20e, puhelin ja netti 50e, ruoka 200??? ja muut lasku (vakuutukset, lehdet, tv-lupa yms.) 50e, työ lounaat 100e Ja sitten lapset tulee vielä joka toinen viikonloppu, joten mällättävää niihin jää vielä ruhtinalliset 220e

Ei ole helppoa ei osallistua pyörän ostoihin, luistimiin ja uusien suksien ostoon. Listasta puuttui vielä harrastukset, ulkona käyminen yms.

Yh äidin minimi normi vuokran ja sähkön jälkeen on mitä???? Kuka tietää????
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelenpä vaan:
Just näitä riittää!!!!!!! tehdään lisää lapsia ja lypsetään sitten lisää elareita exältä. Surullista:(

Kyllä miehet joutuu myös tiukille noiden elareiden takia. Ajatellaanpa jos mies vaikka saisi n.1600e käteen kuukaudessa. Huollettavia siis elatettavia olisi vaikka kolme. Sitten aletaan miinustelemaan.... Vuokra 500e, minimi elari 3x130, bussilippu 70e (autoahan ei saa omistaa), sähkö 20e, puhelin ja netti 50e, ruoka 200??? ja muut lasku (vakuutukset, lehdet, tv-lupa yms.) 50e, työ lounaat 100e Ja sitten lapset tulee vielä joka toinen viikonloppu, joten mällättävää niihin jää vielä ruhtinalliset 220e

Ei ole helppoa ei osallistua pyörän ostoihin, luistimiin ja uusien suksien ostoon. Listasta puuttui vielä harrastukset, ulkona käyminen yms.

Yh äidin minimi normi vuokran ja sähkön jälkeen on mitä???? Kuka tietää????

Siis nyt multa meni kyllä ohi, saisinko oikein hyvin selitettynä?? :ashamed:
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Anteeks, jos mie oon tyhmä... mutta mie en ymmärrä miten se uus vauva, tai jo olemassa oleva tytön veli vaikuttaa siihen, mitä sun ex maksaa tyttärestään... kun eihän kai se veli ja tää tuleva vauva kuulu mitenkään sun ex:n elätettäviin?
Tai miten sun nykyisen miehen opiskelu vaikuttaa siihen?
Nykyisen miehen opiskelu ei vaikutakaan mutta uusi perheenjäsen vaikuttaa elatuskykyä alentavaksi *on tullut näitä laskelmia pyöriteltyä viime aikoina*
Tungeksin tänne kyselee... Kun aiheeseen liittyy ja en viitti uutta alotusta tehä.
Eli exän kanssa yksi yhteinen lapsi ja maksaa ite elarit, odotan toista eli siis pitäisikö toisen synnyttä tarkistaa tytön elarit.
No jos teillä lukee siinä sopimuksessa, että tarkistettava olosuhteiden muuttuessa. Mä tosin jätin sen siis tekemättä silloin, vaikka meillä periaatteessa se ois pitänyt tehdä.
Joo ei olla tehty 18 vuotista sopimusta vaan sitä saa muuttaa tarpeen tullen. Kiitos en olisi tällästä edes tienny.
Sota varmaa syttyy ku sanon exälle, et voitais sopimusta kattella uudestaa.. Plaah..
 
Sussu
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelenpä vaan:
Just näitä riittää!!!!!!! tehdään lisää lapsia ja lypsetään sitten lisää elareita exältä. Surullista:(

Kyllä miehet joutuu myös tiukille noiden elareiden takia. Ajatellaanpa jos mies vaikka saisi n.1600e käteen kuukaudessa. Huollettavia siis elatettavia olisi vaikka kolme. Sitten aletaan miinustelemaan.... Vuokra 500e, minimi elari 3x130, bussilippu 70e (autoahan ei saa omistaa), sähkö 20e, puhelin ja netti 50e, ruoka 200??? ja muut lasku (vakuutukset, lehdet, tv-lupa yms.) 50e, työ lounaat 100e Ja sitten lapset tulee vielä joka toinen viikonloppu, joten mällättävää niihin jää vielä ruhtinalliset 220e

Ei ole helppoa ei osallistua pyörän ostoihin, luistimiin ja uusien suksien ostoon. Listasta puuttui vielä harrastukset, ulkona käyminen yms.

Yh äidin minimi normi vuokran ja sähkön jälkeen on mitä???? Kuka tietää????
Eli kumpi tulee paremmin toimeen yh vai elättäjä iskä? Minä veikkaisin että yh;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierasminäkin:
No, höh. Otat sen rahan,mitä on aikaisemmin määrätty. Mitään korotuksia uuden elämäntilanteen takia tarvitse.
Ei ex ole velvollinen maksamaan muuta, kuin omasta lapsestaan.
Niin just, eikö? Mehän tässä ollaan päätetty elää mun miehen kanssa perhe-elämää, joten eikö se ookin vähän kuin meidän ongelma, miten nää tilanteet ratkotaan, vaikkakin neitin isä onkin biologisesti eri?

Yleisön painostuskin on kova, joten siksi mä olen vähän.. no, hämilläni. Ja tällä hetkellä alakynnessä. Tarviin tukea ajatuksilleni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sussu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelenpä vaan:
Just näitä riittää!!!!!!! tehdään lisää lapsia ja lypsetään sitten lisää elareita exältä. Surullista:(

Kyllä miehet joutuu myös tiukille noiden elareiden takia. Ajatellaanpa jos mies vaikka saisi n.1600e käteen kuukaudessa. Huollettavia siis elatettavia olisi vaikka kolme. Sitten aletaan miinustelemaan.... Vuokra 500e, minimi elari 3x130, bussilippu 70e (autoahan ei saa omistaa), sähkö 20e, puhelin ja netti 50e, ruoka 200??? ja muut lasku (vakuutukset, lehdet, tv-lupa yms.) 50e, työ lounaat 100e Ja sitten lapset tulee vielä joka toinen viikonloppu, joten mällättävää niihin jää vielä ruhtinalliset 220e

Ei ole helppoa ei osallistua pyörän ostoihin, luistimiin ja uusien suksien ostoon. Listasta puuttui vielä harrastukset, ulkona käyminen yms.

Yh äidin minimi normi vuokran ja sähkön jälkeen on mitä???? Kuka tietää????
Eli kumpi tulee paremmin toimeen yh vai elättäjä iskä? Minä veikkaisin että yh;)

Niin joo, mä en ole yh. Että nyt on paha kyllä sanoa. Tulin kyllä toimeen yh:na yhden lapsen kanssa ihan kivasti. Mutta miten se liittyy tähän asiaan?
 
Yh
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelenpä vaan:
Just näitä riittää!!!!!!! tehdään lisää lapsia ja lypsetään sitten lisää elareita exältä. Surullista:(

Kyllä miehet joutuu myös tiukille noiden elareiden takia. Ajatellaanpa jos mies vaikka saisi n.1600e käteen kuukaudessa. Huollettavia siis elatettavia olisi vaikka kolme. Sitten aletaan miinustelemaan.... Vuokra 500e, minimi elari 3x130, bussilippu 70e (autoahan ei saa omistaa), sähkö 20e, puhelin ja netti 50e, ruoka 200??? ja muut lasku (vakuutukset, lehdet, tv-lupa yms.) 50e, työ lounaat 100e Ja sitten lapset tulee vielä joka toinen viikonloppu, joten mällättävää niihin jää vielä ruhtinalliset 220e

Ei ole helppoa ei osallistua pyörän ostoihin, luistimiin ja uusien suksien ostoon. Listasta puuttui vielä harrastukset, ulkona käyminen yms.

Yh äidin minimi normi vuokran ja sähkön jälkeen on mitä???? Kuka tietää????
Tää taisi olla vain joku esimerkki! Ei varmaankaan liittynyt sun juttuun.


Siis nyt multa meni kyllä ohi, saisinko oikein hyvin selitettynä?? :ashamed:
 
?
Minusta sinä et saa nostaa isän elareita sen takia jos itse pusket lisää kakaroita maailmaan ja miehesi lähtee opiskelemaan. Tietty kukin tavallaan;) Jos on pokkaa maksatuttaa uusi elämä exällä niin mikäs siinä!
 
vieras
Aika hyvä pohdinta, ap, myös näin päin. Kun yleensä etävanhempi laskettaa elatusmaksut heti uudelleen kun saa uuden puolison kanssa uusia lapsia. Niin entäs näin päin? Kun lähivanhempi saa lisää lapsia, niin eikö hänenkin elatuskykynsä laske?

En ole muuten ajatellutkaan tätä näin päin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Minusta sinä et saa nostaa isän elareita sen takia jos itse pusket lisää kakaroita maailmaan ja miehesi lähtee opiskelemaan. Tietty kukin tavallaan;) Jos on pokkaa maksatuttaa uusi elämä exällä niin mikäs siinä!
Mutta päteekö sama sitten toisinpäin? Eli kun se isä puskee lisää kakaroita maailmaan, niin se ei saa vähentää yhden lapsen elatusmaksuja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika hyvä pohdinta, ap, myös näin päin. Kun yleensä etävanhempi laskettaa elatusmaksut heti uudelleen kun saa uuden puolison kanssa uusia lapsia. Niin entäs näin päin? Kun lähivanhempi saa lisää lapsia, niin eikö hänenkin elatuskykynsä laske?

En ole muuten ajatellutkaan tätä näin päin.
Niin, en tiedä mitä tytön isä tekisi. Sillä on kyllä perhe mutta ei yhteisiä lapsia nykyisen avonsa kanssa. Toisaalta taas, jos summa pysyy jatkossakin siinä satasessa kuussa, sitä ei ole vara laskea siltäkään puolelta, vaikka niiden perheessä tapahtuisi mitä.. Eli pitäisikö antaa senkin takia vaan olla, ei tipu tulot yhtäkkiä, jos ex päättääkin alkaa lisääntymään?

 
Mie
Minä olen ollut joskus yh ja minä tulin silloin hyvin toimeen. En kehdannut lypsää exältä rahaa, koska minä olin opiskelija silloin, joten sain normien mukaiset kuukausittaiset summat viis siitä mitä ex maksaisi. Enkä kyllä ole tänäkään päivänä nostanut niitä, koska tiedän ettei exällänikään ole mitkään isot tulot. Minä olen nykyisin naimisissa ja meillä on kaksi yhteistä lasta mieheni kanssa.
 

Yhteistyössä