Mulla ois teille pieni? kaunis pyyntö...voisitteko opettaa mua virkkaamaan pyöreän pannulapun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä osaan virkata vain sellaista suoraa pitkää ketjua. Virkkaan oikein näppärästi sormin, mutta koukun kanssa se on hankalaa.

Nyt mä haluaisin virkata pyöreää muotoa, enkä siis osaa. Kun en osaa virkata edes neliötä, kun en osaa mennä edestakaisin, eli kääntyä siellä päässä tai miten sen nyt selittäisi.

Osaiskohan joku antaa semmoiset oikein hyvät rautalankaohjeet?

Pyöreä pannulappu
ks = kiinteä silmukka
Tee etusormesi ympäri lankalenkki = muutama kierros lankaa sormen ympäri - ja 1.krs: virkkaa lenkkiin 6 ks. Virkkaa krs:t spiraalina eli siirry edelliseltä krs:lta suoraan seuraavalle krs:lle.= ei jatkat vaan suoraan ei mitään "kiinityksiä"- 2.krs: virkkaa 2 ks jokaiseen s:aan = 12 ks. 3.krs: virkkaa *1 ks, 2 ks samaan s:aan*, toista *-* = 18 ks. 4.krs: virkkaa *2 ks, 2 ks samaan s:aan*, toista *-* = 24 ks.= joka kierroksella tulee 6 silmukkaa lisää, kannattaa merkitä jollain langan pätkällä tuo kerrosten vaihtumiskohta - Jatka virkkaamista tähän tapaan jolloin joka kerros työhön tulee 6 uutta s:aa. Tee lisäykset aina samaan kohtaan kuin edellisellä kerralla ja lisäysten väliin tulee aina näin 1 s lisää. Jatka lisäyksiä ensin 5 krs:n ajan joka kerros ja sitten joka 2.krs kunnes työn halkaisija on noin 25 cm. Virkkaa vielä reunan ympäri 1 krs kiinteitä ketjusilmukoita. Jatka virkkaamalla ripustuslenkiksi 20 kjs ja kiinnitä lenkin pää patalapun reunaan.

Näin mä sen selittäisin

*kai sä osaat virkata kerroksittain eli just noita kiinteitä silmukoita

[QUOTE="vieras";22609937]Pyöreä pannulappu
ks = kiinteä silmukka
Tee etusormesi ympäri lankalenkki = muutama kierros lankaa sormen ympäri - ja 1.krs: virkkaa lenkkiin 6 ks. Virkkaa krs:t spiraalina eli siirry edelliseltä krs:lta suoraan seuraavalle krs:lle.= ei jatkat vaan suoraan ei mitään "kiinityksiä"- 2.krs: virkkaa 2 ks jokaiseen s:aan = 12 ks. 3.krs: virkkaa *1 ks, 2 ks samaan s:aan*, toista *-* = 18 ks. 4.krs: virkkaa *2 ks, 2 ks samaan s:aan*, toista *-* = 24 ks.= joka kierroksella tulee 6 silmukkaa lisää, kannattaa merkitä jollain langan pätkällä tuo kerrosten vaihtumiskohta - Jatka virkkaamista tähän tapaan jolloin joka kerros työhön tulee 6 uutta s:aa. Tee lisäykset aina samaan kohtaan kuin edellisellä kerralla ja lisäysten väliin tulee aina näin 1 s lisää. Jatka lisäyksiä ensin 5 krs:n ajan joka kerros ja sitten joka 2.krs kunnes työn halkaisija on noin 25 cm. Virkkaa vielä reunan ympäri 1 krs kiinteitä ketjusilmukoita. Jatka virkkaamalla ripustuslenkiksi 20 kjs ja kiinnitä lenkin pää patalapun reunaan.

Näin mä sen selittäisin

*kai sä osaat virkata kerroksittain eli just noita kiinteitä silmukoita[/QUOTE]

Iiiihan siansaksaa.

Ja ei, en osaa virkata kerroksittain :D

Mutta mulla on nyt oma tekniikka, jolla pärjään. Perehdyn noihin mylhemmin. Kiitos :)

Hei,
opettelen itse uusia juttuja Novitan ohjeilla. Esimerkiksi selvittämällä vaikeiksi todettu Salomonin solmu onnistui minultakin Novitan sivujen ohjeilla. Kunhan vain muistat että piirroksissa värillinen lanka on edelleen sitä samaa lankaa, millä työsi aloitit, eikä sitä ole katkaistu tai vaihdettu toiseen väriin. Värillä yritetään selventää ja eroittaa työstettävän silmukan eri vaiheet. Tässä osoite: http://www.novita.fi/index.php?cms_cid=90668

[QUOTE="Sirpa";22937965]Hei,
opettelen itse uusia juttuja Novitan ohjeilla. Esimerkiksi selvittämällä vaikeiksi todettu Salomonin solmu onnistui minultakin Novitan sivujen ohjeilla. Kunhan vain muistat että piirroksissa värillinen lanka on edelleen sitä samaa lankaa, millä työsi aloitit, eikä sitä ole katkaistu tai vaihdettu toiseen väriin. Värillä yritetään selventää ja eroittaa työstettävän silmukan eri vaiheet. Tässä osoite: Novita Oy[/QUOTE]

Tuo mun projektini on jo valmis, mutta kiitos kuitenkin :D

http://www.kallamedia.com/virkkaus/malli1.html

Tuolta löytyy myös lisää ohjeita (pääsivulta). Esim neliön virkkaamiseen ja löytyy ihan ohjeet perus silmukoihin, kuvallisin ohjein (osasta taitaa olla viedeokin). Tää sivusto on osa kaspaikka.fi -sivustoa, joka on tarkoitettu tukemaan yläasteen käsityöntunteja, joten sieltä löytyy alkeet ja muutakin :)

Yhteistyössä