Mulla niin ärsyttää väsymys-tilitykset facebookissa!!

• Viestiketjun aloittaja ärrinmurrin
  • Ensimmäinen viesti
jassssoo
ehkä raskaus on ollut vahinko, eikä keskeytys ollut vaihtoehto. Varmaan he pitävät nyt kiinni ehkäsystä kun näkivät mitä voi tapahtua ja elämä muuttua paljon entisestä.

gigli
kyllä mullakin alkas kiehuttaan tuollaset päivitykset joissa vaan valitetaan koooko ajan. Varsinkin jos vasta tullut vauva taloon. jos niin väsyttää, miten koneella ehtii istumaan? makoilisi sohvalla vauva kainalossa tms.

ihmeellistä
Minuu ärsyttää kun yleensäkin ihmiset valittavat kaikesta. JOS ei ole lapsia valitetaan siitä, JOS on lapsia valitetaan kun ei saa hetken rauhaa, JOS on vauva niin valitetaan kun on kokoajan rinnassa kiinni ja kuinka vaikeaa on hoitaa muita lapsia tai saada omaa aikaa..
Herranjestas! Pientä positiivisuutta elämään!

"vieras"
Mua taas ärsyttää ne "väsymys tilitykset" missä valitetaan koko viikko ja kuitenkin on vähintään viikonloppu vapaa, ilman lapsia. Joskus viikkokin. Kyllä joillain yh:lla vaan on niin helppoa, ja kehdataan vielä valittaa joka asiasta.

welle
Minullakin on yksi tuollainen tuttu. Hänellä on krooninen vauvakuume ja lapset on saanut yrittämättä ja nyt on neljän lapsen äiti, nuorin ihan pieni. Valittaa fb:ssa väsymystään aika usein. Välillä ilkeämielisesti ajattelen että itsepä on soppansa keittänyt. Ja mietin että jos olisi joutunut odottamaan raskautta pitempään, pari vuotta, arvostaisiko lapsia enemmän niin että ei väsymyksestä valittaisi.
Mutta tosiasiahan on että ihmisiä tässä kaikki ollaan. Ei elämän rankkuudesta voi kilpailla ja toivottukin tilanne voi joskus väsyttää ja se on ihan sallittua.
Ihmiset eivät ole myöskään täydellisiä ja varsinkin jos kärsii kroonisesta vauvakuumeesta, voi tehdä päätöksiä tunteella ja sitten kuitenkin omat voimavarat tulee vastaan.

Kumma juttu kun ei saa valittaa väsymystään lapsien teon jälkeen..Aina törmää tähän "mitäs teit sen" kommentteihin..Samaa periaatetta käyttäen, älkää ihmiset valittako töistänne, miehistänne tai mistään muustakaan, itehän olette ne valinneet.
Tässä olen samaa mieltä! Minäkin törmään usein siihen asenteeseen, että sanallakaan en saisi mainita kyllästymistä tai väsymystä, koska itse olen lapseni halunnut. Nyt siis meille syntyy neljäs lapsi, vanhin on 5,5v. Herranen aika kaikkia äitejä väsyttää joskus! Mutta vain yhden tai kahden lapsen vanhemmat saavat valittaa, tai no oikeastaan yhden ei koska se taas on kaikkien mielestä liioittelua, eihän yhden kanssa voi väsyä! Eli vain vahingossa 2 lasta saaneet saavat väsyä!

Tällä logiikalla sinäkään et olisi saanut hankkia enää yhtään lasta kun sinulla on JO kaksi erityislasta. Ja vielä vähemmän valittaa väsymystä.. se on vain esikoislasten äitien etuoikeus, koska nähtävästi he eivät ole tajunneet minkälaisen sopan ovat keittäneet ja ovat siis syyntakeettomia. ;)

BTW, onnittelut uusimmasta perheenjäsenestänne! :flower:
Kiitokset onnitteluista! =)

Juu, täältä jos pitäisi hakea lupaa lisääntyä niin voisi olla että yhdellä jos toisella perhekoot pienenisivät. :whistle: Hassu tosiasia tuo että yhden lapsen kanssa saa valittaa vaikka kuinka mutta mitä useampi ja/tai haastavampi lapsi sitä vähemmiksi käy nuo oikeudet. Toki sinänsä ymmärrän että jos kokisin tai olisin kokenut arjen kahden vanhemman lapsen kanssa niin kovin raskaaksi en olisi enää kolmatta hankkinut. Kuitenkin elämä on vähemmän mustavalkoista, eli sen "kaikki on aina niin kamalaa ja raskasta" ja "oi kuinka kaikki on niin täydellistä ja ihanaa" välille mahtuu paljon monenmoista. Vaikka äiti joskus kirjoittaisikin fb:iin tai valittaisi ystävälleen väsymystä kun vauva valvottaa ja uhmaikäinen kiukkuaa jne, ei se vielä meinaa että hän olisi kokoaikaa niin tympääntynyt ja väsynyt arkeensa. Joskus vaan unohtuu kirjoittaa niistä positiivisista jutuista vastapainoksi.

tonttu...
itse erityislapsen äitinä harkitsin tarkkaan haluanko vielä vauvaa. Kun esikoinen oli 3vuotias niin uskalsin... Mutta kaikki me näemme arjen haasteet eri tavalla. Minulle oli hyvin suuri merkitys sillä, että esikoinen saisi kasvaa "helpompaan ikään" ennenkuin jätämme ehkäisyn uudelleen pois. Jos taas olisin tullut vahingossa raskaaksi esikoisen ollessa pieni, niin en tiedä mitä olisin tehnyt... onneksi niin ei käynyt. Mutta apua olisin tarvinnut, joissain asioissa. Ja olisin sitä pyytänytkin avoimesti. Koska kaikki tietävät meidän tilanteemme tuttava-ystäväpiireissä.
En näe avun pyytämisessä mitään väärää. Mutta kokoaikaista valitustakaan ei jaksaisi kukaan lukea taikka kuunnella. Tämä kaverisi on nyt vielä herkässä tilassa, mutta vauva-aika menee nopeasti ohi ja pääsevät varmasti kunnolla arkeen kiinni. Toivottavasti hän apuja saa kun sitä pyytää.

"vieras"
Mua taas (ärsyttää on aika voimakas ilmaisu) pikemminkiiä ällöttää ja ärsyttää yhtä aikaa päivitykset: punaviiniä, mies hieroo jalkoja, lapset mummolassa, nautitaan takkatulen ääressä, rakkaimpani kanssa, hemmotellaan toinen toistamme blaa blaa blaa

On meilläkin noita hetkiä, mutta ei mulla tulis mieleenkään kirjoitellla niitä facebookkiin. Varsinkin sitten tykkää napista painaa tuo kirjoittanut itse ja lisäksi se puolisokin :LOL:

ok
Mua ärsyttää kanssa vähän yksi kaveri joka aina valittaa (fb:ssa ja muutenkin). Aina lapset riehuu, lunta on liikaa, töissä ei jaksa olla. Töistä se enimmäkseen valittaa, maanantaina aina "taas 5 päivää viikonloppuun, äääääh ei jaksa" ja muulloinkin aina töissä on tyhmää. Oltiin ennen samassa työpaikassa, onneks ei enää, ei tarvitse kuulla sen kitinää. Taidan blokata sen uutiset fb:stakin.

ok
[QUOTE="vieras";22656019]Mua taas (ärsyttää on aika voimakas ilmaisu) pikemminkiiä ällöttää ja ärsyttää yhtä aikaa päivitykset: punaviiniä, mies hieroo jalkoja, lapset mummolassa, nautitaan takkatulen ääressä, rakkaimpani kanssa, hemmotellaan toinen toistamme blaa blaa blaa

On meilläkin noita hetkiä, mutta ei mulla tulis mieleenkään kirjoitellla niitä facebookkiin. Varsinkin sitten tykkää napista painaa tuo kirjoittanut itse ja lisäksi se puolisokin :LOL:[/QUOTE]

:D Onneksi mulla kukaan kaveri ei raportoi tuollaisia :D Pari kestovalittajaa ollut, blokkasin molempien uutiset.

"elli"
[QUOTE="vieras";22656019]Mua taas (ärsyttää on aika voimakas ilmaisu) pikemminkiiä ällöttää ja ärsyttää yhtä aikaa päivitykset: punaviiniä, mies hieroo jalkoja, lapset mummolassa, nautitaan takkatulen ääressä, rakkaimpani kanssa, hemmotellaan toinen toistamme blaa blaa blaa

On meilläkin noita hetkiä, mutta ei mulla tulis mieleenkään kirjoitellla niitä facebookkiin. Varsinkin sitten tykkää napista painaa tuo kirjoittanut itse ja lisäksi se puolisokin :LOL:[/QUOTE]

No huh-huh! Mä kun luulin, että mulla ei oo elämää.

....
Mun yhdellä fb-kaverilla on 2 lasta 3v ikäerolla, isompi on päivähoidossa 5pvää/viikossa ja äiti tilittää lähes päivittäin miten väsynyt on, voisko joku tulla avuksi että sais päikkärit jne.
Taitaa olla synnytyksen jälkeistä masennusta...

Mua kanssa jotenkin etoo tollaset, ja herää epäilys että mitenkähän huonoilla kantimilla koko parisuhde ja ihmisten itsetunto on kun tarvii oikein maailmalle kuuluttaa tuollaisia? Tulee fiilis että ehkäpä kaikki ei olekaan oikeasti niin hyvin......

Mua kanssa jotenkin etoo tollaset, ja herää epäilys että mitenkähän huonoilla kantimilla koko parisuhde ja ihmisten itsetunto on kun tarvii oikein maailmalle kuuluttaa tuollaisia? Tulee fiilis että ehkäpä kaikki ei olekaan oikeasti niin hyvin......
Minä olen joskus päivittänyt, että punaviiniä ja kahdenkeskinen ilta.
Ja laittanut ainakin kerran shakkipeli-viinalasi-takkatulikuvankin, kun siitä tuli niin hauska (näyttää pääkallolle) ja ateriakuviakin joskus laittanut.

Pitäiskö minun nyt huolestua, että parisuhteeni ei ehkä olekaan kunnossa? ;)

Vakavammin puhuen, minusta on hassua ärtyä muiden päivityksistä; sen kummemmin väsymyksestä kuin muustakaan fiilistelystä. Ne pelikutsut ja lähetä sydän-jutut joskus aavistuksen tympivät, mutta niillekin saa eston, joten tunnustan:
Pidän kovasti facebookista.

:)

PMP
Mulla heräis kyllä myötätunto ja haluaisin auttaa tuota "valittajaa". Enkä kuvittelisi, että äiti on aina onneton, jos joskus tai aika useinkin valittaa väsymystään. Naamakirjaahaan voi käyttää monenlaiseen, jotkut käyttävät paineiden purkamiseen. Ei kenenkään elämästä sieltä saa koko kuvaa.

N_x
Ootte te empaattisia.. Itselläni on kaveri, jolla on kolme lasta, nuorin on vauva. Kaikki lapset ovat olleet huonoja nukkujia aina. Tämä kaveri kirjoittaa jatkuvasti kuinka väsynyt on, vauva valvottaa öisin ja keskimmäinen herää aamulla 5.30. Kaverilla on alkanut jo fysiikka pettää. Ja itselläni tunne joka herää on sääli. Tottakai välillä mietin, että miksi hankkivat sen kolmannen, mutta enhän tiedä edes oliko suunniteltu. Tuollaiset kolmen neljän lapsen äidin päivitykset ovat itselleni hyvä muistutus siitä, että kaksi lasta riittää meille, vaikka vauvakuume välillä nostaa päätään. En vain jaksaisi tuollaista elämää vuosikausia.

Minusta on omituista, että valtaosaa tällaiset päivitykset ärsyttävät. Ettekö tunne lainkaan empatiaa?

Minä olen joskus päivittänyt, että punaviiniä ja kahdenkeskinen ilta.
Ja laittanut ainakin kerran shakkipeli-viinalasi-takkatulikuvankin, kun siitä tuli niin hauska (näyttää pääkallolle) ja ateriakuviakin joskus laittanut.

Pitäiskö minun nyt huolestua, että parisuhteeni ei ehkä olekaan kunnossa? ;)

Vakavammin puhuen, minusta on hassua ärtyä muiden päivityksistä; sen kummemmin väsymyksestä kuin muustakaan fiilistelystä. Ne pelikutsut ja lähetä sydän-jutut joskus aavistuksen tympivät, mutta niillekin saa eston, joten tunnustan:
Pidän kovasti facebookista.

:)
Harvemmin minä henkilökohtaisesti ärryn mistään sen enempää, ei tosiaan ole minun elämääni kaatavia juttuja nuo. Mutta kun kerran tuli puheeksi niin sanoinpa vain oman tunteenläikähdykseni joka saattaa tietynlaisten statuspäivitysten kohdalla tulla.

Minä itse olen varmaan ärtymyksenherättäjien top kympissä tuolla facebookissa omilla päivityksilläni... Ettei sen puoleen...

"vieras"
Minua ärsyttää ihmiset, jotka ärsyyntyvät toisten fb-päivityksistä!!!! Blokkaisivat pois, jos alkaa ärsyttää. Kerran joku valitti toiselle facebookissa, ettei jaksa lukea aina positiivisia päivityksiä?!?! Kaikkia ei voi miellyttää, ja jotkut ovat sitä mieltä, että juuri heitä pitäisi miellyttää............

kateellistakansaa
Alkuperäinen kirjoittaja ärrinmurrin;22655664:
Yksi kaveri sai vasta vauvan. Heille viides lapsi. Heidän aiempi kuopuksensa on lievästi kehitysvammainen ja tarvitsee paljon exrtahoitoa ja huomiota ja nyt heille syntyi uusi vauva vuoden ja kuukauden ikäerolla. Tämä äiti nyt koko kansalle tilittää väsymystään ja pyytelee siellä apuja arkeen kun mies on yrittäjä, eli melkein koko ajan töissä.
Mulla raivostuttaa. Itseppä soppansa keitti. Minä olisin enemmänkin kuin tyytyväinen jos saisimme vielä vauvan, mutta kun ei. Ja tämä yksi tekee niitä viisi kahdeksan vuoden sisään ja sitten pyytää hoito-apuja... (joo hieman katkeraa tilitystä sori :kieh: )
Jos on niiiiin rankkaa, niin voisko harkita ehkäisyä....
mitäs se sulle kuuluu miten ihmiset niitä lapsia tekee?jos et jaksa lukea status päivityksiä ni poista hänet "kavereistasi".

4
tottakai saa valittaa väsymystään mutta tarviiko sitä joka päivä tehdä?? joo tiedän semmosiakin tapauksia. mutta se on ku kaikki on pakko päivittää tilaan heti kun olotila vähänkin muuttuu. väsyttää, on nälkää, vituttaa jne. tosi kiinnostavaa..

Yhteistyössä