Mulla kasvaa pihalla basilikaa, voiko sitä pakastaa, kun kohta tuo kasvi kuolee.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ollaan pakastettu sitä niin, että ensin riivitty lehdet irralleen ja levitetty tarjottimelle ja sellaisenaan pakastimeen, jäätyvät nopeasti. Ja siitä sitten nopsasti pakasterasiaan ne jäiset lehdet ja sieltä pikkuhiljaa käytetty, saa otettua muutaman lehden kerrallaan. Eivät kyllä enää kelpaa koristeluun,mutta kun äkkiä jäisenä murustelee ruokaan, toimii kyllä. Jos pääsevät sulamaan, tarttuvat toisiinsa ja muuttuvat tummanvihreäksi lötköksi. Kuivata en ole yrittänyt.

[QUOTE="Tuikku";24544393]Leikkaat varren poikki. (Huuhtaiset vedellä ?) Sidot puuvillanarulla kiinni varresta ja laitat roikkumaan alaspäin.[/QUOTE]

Tota...mistä mä tiedän mikä naru on puuvillaa ja mikä ei?! :D

Ja onko se koko kasva syötävää vai vain ne lehdet? Ja miten pitkään kestää kuivua?

Kasvikuivuria sinulla tuskin on, se on helpoin. Kannattaa tutustua oman uunin ohjekirjaan, siinäkin voi olla kuivatustoiminto. Noilla hoituu nopeammin kuin ripustamalla jonnekin. Varret on aika puisevia syödä, kuivatut ovat samaa tavaraa kuin maustepurkissa myytävä basilika.

Ja pakastaminenkin onnistuu.

No juu, ei ole kyllä mitään kuvureita. Ja uuniin ei ole ohjekirjaa, mutta tuskin siinäkään mitään tuommosta on. Eli mä nyt laitan sen johki roikkumaan ja sitten lehdet käyttöön. Ok.

Ootko sä aina yhtä lapsellinen?
Ei se mitään haise vaan basilikan tuoksu on ihana.
Miksi sä edes käytät sitä jos et tykkää?

Mielestäsi on lapsellista kokea joku haju pahana? Ok, ei siinä sitten mitään :D Paskakin tuoksuu sitten sun nenääsi varmaan hyvältä, vai oletko säkin niin lapsellinen, että sanot jotakin hajua pahaksi?!

Jos mä sanon että se haisee pahalta niin silloin se haisee mun mielestäni pahalta ja piste. Sä voit omalta osaltasi olla vapaasti toista mieltä.

Käytän sitä siksi, kun tykkään siitä, mutta vain pieninä määrinä ruoan joukossa, en koko alakerran kattavana hajuna. Terassillakin se välillä suorastaan löyhkäsi, joten siirsin sen muualle.

Mielestäsi on lapsellista kokea joku haju pahana? Ok, ei siinä sitten mitään :D Paskakin tuoksuu sitten sun nenääsi varmaan hyvältä, vai oletko säkin niin lapsellinen, että sanot jotakin hajua pahaksi?!

Jos mä sanon että se haisee pahalta niin silloin se haisee mun mielestäni pahalta ja piste. Sä voit omalta osaltasi olla vapaasti toista mieltä.

Käytän sitä siksi, kun tykkään siitä, mutta vain pieninä määrinä ruoan joukossa, en koko alakerran kattavana hajuna. Terassillakin se välillä suorastaan löyhkäsi, joten siirsin sen muualle.

Mulla on pienilehtistä basilikaa 1 olkkarissa ja toinen keittiössä, eikä se tuoksu niin voimakkaalle kuin tavallinen.

Yhteistyössä