Osaisko joku auttaa *yrttien kasvattamista siemenestä*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Siis miten mun kuuluu toimia jos ja kun tahdon kasvattaa yrttejä? Mulla on nyt useampi eri siemenpussi, mm. basilikaa, meiramia, kirveliä, rosmariinia ja sitruunamelissaa.

Mä oon monena vuonna tyrinyt homman täysin ja siksi ajattelin tällä kertaa koittaa turvautua paremmin tietäjiin :D.

Siis joko mä kasvatan noita yrttejä ruukkuihin tai sitten voin tehdä maahan penkin. Meillä tosin on tontilla täysin hiekkapohja, eli en tiedä miten se toimii.

Mä saan aina ne yrtit kasvamaan semmoisiksi pieniksi versoiksi ja sitten ne kuolee. Mitä mä teen väärin? Ja pitäiskö niiden kasvualustaa vaihtaa tossa vaiheessa? Miten koulitaan (vai onko tuo nyt oikea sana) jne.

Auttakee, joohan?

Mä ainakin tekisin niin, että laittaisin viili-/jogurttipurkkiin/tms muutaman siemenen, esim 4kpl. Pohjaan reikiä, että vesi pääsee läpi. Sitten kun on tullut sirkkalehtien lisäksi yhdet/yksi lehti, niin taimet koulitaan omiin ruukkuihinsa. Siinä vaiheessa vaihtuu tietenkin multakin. Ei saa kastella liikaa eikä liian vähän. Kasvattaisin ihan reilun kokoiseksi ennen kuin istuttaisin ulos. Kunkin yrtin kohdalla pitää erikseen tarkastaa millaista kasvualustaa se tykkää käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
osta kaupasta kasvatetut ja laita multaan, onnistuu parhaiten ja koko ajan on vihreää

Joo tälleen mä olenkin tehnyt sitten lopulta kun omat kasvatusyritykset on menneet mönkään. Mutta haluaisin oppia itsekin kasvattamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Mä ainakin tekisin niin, että laittaisin viili-/jogurttipurkkiin/tms muutaman siemenen, esim 4kpl. Pohjaan reikiä, että vesi pääsee läpi. Sitten kun on tullut sirkkalehtien lisäksi yhdet/yksi lehti, niin taimet koulitaan omiin ruukkuihinsa. Siinä vaiheessa vaihtuu tietenkin multakin. Ei saa kastella liikaa eikä liian vähän. Kasvattaisin ihan reilun kokoiseksi ennen kuin istuttaisin ulos. Kunkin yrtin kohdalla pitää erikseen tarkastaa millaista kasvualustaa se tykkää käyttää.

Mitä tuo kouliminen tarkoittaa? Miten se siis käytännössä tehdään). Ja kiitos viilipurkki-ideasta :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Mitä tuo kouliminen tarkoittaa? Miten se siis käytännössä tehdään). Ja kiitos viilipurkki-ideasta :flower:

Kaivetaan vaan varovasti ne taimet sieltä, ja istutetaan uuteen, isompaan ruukkuun. Ja jokainen taimi omaan ruukkunsa siis. :) Mä olen onnistunut kasvattamaan itse persiljaa, basilikaa, tilliä, timjamia, ruohosipulia.. no, vaikka mitä. :D Ja isompia kasveja tietysti, kuten kesäkurpitsaa, tomaattia, kurkkua jne. :D Rosmariini ja laventeli multa ei ole onnistunut koskaan, en ole saanut itämään. :|

Mä laitan siemenet aina mietoon multaan (ei mitään väkevästi lannotettuja kukkamultia!). Jos laitat siemenet itämään väkevään multaan niin ne saattaa siitä sitten kasvaessaan "palaa" eli kuolla lannoitteen takia.
Ei yrttejä paljoa tartte koulia. En laittaisi myöskään esim basilikaa tai rosmariinia suoraan maahan missään vaiheessa. Rosmariini etenkin tarvitsee paljon lämpöä menestyäkseen, ja jos ulos sen siirrät, voit laittaa vaan ISOON kippoon, ja siirrät kippoa sitten auringon mukaan aina lämpimään kohtaan.

Mä en vaihda kasvualustaa/multaa missään vaiheessa. Kunhan kastelen ja katton että on lämmin hyvä paikka. Kun kasvatan siemenistä, niin laitan yleensä alussa itämisvaiheessa muovikelmun purkkien päälle, niin kosteus pysyy sisällä paremmin, ja ne itää nopeemmin. Myöhemmin voin laittaa alumiinifoliota purkin toiselle puolelle "seinäksi", niin että auringonvalo tulee tujummaksi.

Kaivetaan vaan varovasti ne taimet sieltä, ja istutetaan uuteen, isompaan ruukkuun. Ja jokainen taimi omaan ruukkunsa siis. :) Mä olen onnistunut kasvattamaan itse persiljaa, basilikaa, tilliä, timjamia, ruohosipulia.. no, vaikka mitä. :D Ja isompia kasveja tietysti, kuten kesäkurpitsaa, tomaattia, kurkkua jne. :D Rosmariini ja laventeli multa ei ole onnistunut koskaan, en ole saanut itämään. :|

Okei, kiitti :flower: . Ja hei, mä olen saanut kerran basilikan jotenkuten kasvamaan. Tein varmaan kaikkien taiteen sääntöjen vastaisesti kun viskasin siemenet suoraan multapenkkiin. Ja penkki oli paikassa jossa paistoi aurinko todella kuumasti, eli maaperä pysyi väkisinkin melkolailla kuivana. Ehkä basilika tykkää siis sellaisesta kasvualustasta :D

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mä laitan siemenet aina mietoon multaan (ei mitään väkevästi lannotettuja kukkamultia!). Jos laitat siemenet itämään väkevään multaan niin ne saattaa siitä sitten kasvaessaan "palaa" eli kuolla lannoitteen takia.
Ei yrttejä paljoa tartte koulia. En laittaisi myöskään esim basilikaa tai rosmariinia suoraan maahan missään vaiheessa. Rosmariini etenkin tarvitsee paljon lämpöä menestyäkseen, ja jos ulos sen siirrät, voit laittaa vaan ISOON kippoon, ja siirrät kippoa sitten auringon mukaan aina lämpimään kohtaan.

Mä en vaihda kasvualustaa/multaa missään vaiheessa. Kunhan kastelen ja katton että on lämmin hyvä paikka. Kun kasvatan siemenistä, niin laitan yleensä alussa itämisvaiheessa muovikelmun purkkien päälle, niin kosteus pysyy sisällä paremmin, ja ne itää nopeemmin. Myöhemmin voin laittaa alumiinifoliota purkin toiselle puolelle "seinäksi", niin että auringonvalo tulee tujummaksi.

Kiitos :flower: . Mä ostin jotain taimimultaa, onko se sopiva noille yrteille?

Yrttejä ei tarvitse laittaa harvaan niinkuin vaikka useat kukat ja tomaatintaimet yms. Niiden kuuluu kasvaa "puskassa".

Yrttejä ei missään vaiheessa koulita kasvamaan omiin ruukkuihinsa. Niitä voi hiukan harventaa, mutta se on usein turhaa.

Yrttejä ei tarvitse laittaa harvaan niinkuin vaikka useat kukat ja tomaatintaimet yms. Niiden kuuluu kasvaa "puskassa".

Yrttejä ei missään vaiheessa koulita kasvamaan omiin ruukkuihinsa. Niitä voi hiukan harventaa, mutta se on usein turhaa.

No, en tiedä, mutta näin toimimalla mä olen saanut hyviä ja suuria yrttejä. Toki esim. ruohosipuli pitää kylvää niin, että tulee monta siementä samaan koloon. Mutta mulla on toiminut. :)

Kiitos :flower: . Mä ostin jotain taimimultaa, onko se sopiva noille yrteille?

Taimimulta on oikein sopivaa yrteille =)
Sitten jos istuttaa isompaan ruukkuun voi laittaa "normimultaa" eli lannoitettua multaa osan tai purkin pohjalle pari kanankakkaraetta tms. (vähemmän kuitenkin kuin kukkiville kukille. Yrtit tykkää aika laihasta maasta. )
5-7 siementä kylvän yleensä yhteen ruukkuun, enkä kouli niitä erikseen.

Monet asintuntijat ovat sitä mieltä, että kaupan purkkiyrttejä ei kannata juurikaan enää maahan istutella, niitä ei ole sellaiseen jalostettu. Taimitarhoilta voi ostaa yrittien taimia. Noin muuten sit noin niin kuin ohjeistusta olet saanutkin. Ja kannattaa uskoa pussin ohjeita valontarpeesta ym. Esim. basilikahan on todella kylmänarka - ei viihdy edes viileässä.

Yhteistyössä