Mulla jäi tämän verran laskujen jälkeen rahaa, mielestäsi paljon vai vähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja momomomo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

momomomo

Vieras
Eli laskut maksettu, autossa tankki täynnä, 2 viikon ruuat ostettu ja 500e jäi tilille.

Mielestäsi paljon vai vähän?

Mun mielestä aivan helvetin vähän! Toki kun kilometrit laitan työnantajalle niin siitä tulee muutama satanen viikon sisällä kuittauksesta jotta...

Yht 450e oon maksellu pelkästään sairaalamaksuja 2 kuukaudessa eli tämän vuoden puolella.

Ei ihme ettei jää mitään säästöön.

Lähihoitaja, peruspalkka 2030e/kk + 2vuorotyölisät + Kilometrikorvaukset sekä lapsilisät.

Lainanlyhennyksiä 300e/kk, verojen jälkeen palkkaa jää käteen 1200-1500e/kk lisineen + ne verottomat kilometrit.

5 hengen perhe (3 lasta, vaippaikäisiä.)

Miksi ostat 2 viikon ruuat kerralla? Siinähän on todella suuri riski happanemiseen ja moni tuoretuote ei edes kestä viikkoa.

Mutta ei, ei ole paljon rahaa tilillä
mä ostan aina usemman viikon ruat, Pakastin on keksitty ja kuivatuotteet ei mee miksikään. järkevä ostamista ja säästökin tulee ku vähemmin tulee ostettua heräteostioksia. Maitoa ostan useammin ja vihanneksia, mutta muut ruuat kyllä säilyvät.

Miksi ostat 2 viikon ruuat kerralla? Siinähän on todella suuri riski happanemiseen ja moni tuoretuote ei edes kestä viikkoa.

Mutta ei, ei ole paljon rahaa tilillä

Maitoa ei tarvitse ostaa, eikä lihaa. On pakastin täynnä lihaa ja maitoa riittämiin.

Pakastan paljon, toki vihanneksia yms. pitää käydä ostamassa, mutta esim jukurteissakin oli pitkälle ensiviikkoon eräpäivät ja ostin useamman purkin jotta piisaa.

Jos alkaa kaappi tyhjetä, käytetään pakastimesta marjoja kiisseliin yms ja teen itse viiliä lapsille. Leipääkin osaan leipoa. jotta sitäkään ei heti tartte kaupasta hakea jos loppuu.

Maitoa ei tarvitse ostaa, eikä lihaa. On pakastin täynnä lihaa ja maitoa riittämiin.

Pakastan paljon, toki vihanneksia yms. pitää käydä ostamassa, mutta esim jukurteissakin oli pitkälle ensiviikkoon eräpäivät ja ostin useamman purkin jotta piisaa.

Jos alkaa kaappi tyhjetä, käytetään pakastimesta marjoja kiisseliin yms ja teen itse viiliä lapsille. Leipääkin osaan leipoa. jotta sitäkään ei heti tartte kaupasta hakea jos loppuu.

Etkai pakasta maitoa?

Lähihoitaja, peruspalkka 2030e/kk + 2vuorotyölisät + Kilometrikorvaukset sekä lapsilisät.

Lainanlyhennyksiä 300e/kk, verojen jälkeen palkkaa jää käteen 1200-1500e/kk lisineen + ne verottomat kilometrit.

no johan tuolla rahamäärällä PITÄIS jäädä säästöön, kun KUUSIHENKINEKIN perhe elää noin 2500e/kk ( tässä mukana työttömyspäivärahat , asumistuki ja kolmesta lapsilisät) meillä jää ssätön kuuss a 50-150e.
meilä ei toisn oo autoa joten siinä tulee se säästö =)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Paljon! Mulla on 5 henkinen pesue,ja viikon kauppalaskuun saa varata sen satasen..sis siis pesuaineet ja kissojen eväät+hiekat. Mulla ei hirveesti kuussa jää "varastoon",ihan maks ykkös kympistä puhutaan...

mulla harvoin jää tilille kans mitää, unohdin mainita myös koiran ruuat ja aiheuttamat kulut.

Mä ostan aina paremmasta tilistä pesuaineita enemmän kerralla, yleensä niin että 3-4kk:een ei tarvi ostaa esim palasaippuaa, shampoota, hoitoainetta, lattianpesu-, tiskiaineita eikä pyykinpesuaineita. Myös vw paperi ostetaan isoissa säkeissä. Talouspaperia meillä ei käytetä.

vaipoissa voi säästää, ne halvemmatkin on yhtä hyviä. itte aikoinaan ostin niitä halvempia ja ne toimi aivan mainiosti.

Mä oon kokeillu, on ihan hyviä joo, mutta meidän käytöllä ne megapakit tulee halvemmaksi kappalehinnaltaan. Ja yksi lapsista on kova yökastelija joten hälle pitää kuitenkin ostaa noita Liberoita. Mut se aika rupeaa pian olemaan ohi, kesällä päästään toivottavasti lopuistakin vaipan ostoista.

Nostan kyllä hattua tässä kohtaa. Ei voi olla kovin helppoa elämää (siis taloudellisesti). Eikö sun miehellä ole tuloja ollenkaan?

Tienaan ap saman verran kuin sä, melkein eurolleen :) Käteen jää kuusta riippuen 1400-1700€, meillä taitanee olla veroprosentissa vähän eroja? Ja mullekin tulee veroton kilsakorvaus, yleensä parinsadan euron luokkaa, mutta sen verran on meidän bensalaskukin (toki vähän muutakin ajoa kuin vaan työajot).

Mulla jää asunto- ja opintolainan jälkeen rahaa n. 900-1100€. Tästä sitten maksellaan laskut, yleensä kuussa n. 200-400€ (sähkö, puhelin, netti, hoitomaksu, vakuutukset, satunnaiset lehtitilaukset), joten ruokaan, vaatteisiin ja muuhun jää kuussa n. 700€. Ei ole minusta järin paljon, mutta onneksi en ole ainoa työssäkäyvä meidän perheessä.. Harmi vaan kun mies tienaa vielä vähemmän, mutta itsepä ollaan alamme valittu. Ja auto on aikamoinen menoerä, vaikka onkin jo vanha. Vakuutukset, renkaat, huollot.. Vaan pakkohan se on olla jos töissä mielii käydä.

Ja huomautan vielä, että meidän asuntolaina on varsin maltillinen, alle 80t€ (ja tämä siis miehen kanssa puoliksi).

[QUOTE="Jenis";25780788]Nostan kyllä hattua tässä kohtaa. Ei voi olla kovin helppoa elämää (siis taloudellisesti). Eikö sun miehellä ole tuloja ollenkaan?[/QUOTE]

Jäi työttömäksi ja on ollut pätkätyöläinen eli työssäoloehto ei aikanaan täyttynyt joten ei saa liitosta rahaa. Työkkärin/kelan mielestä taas mulla on niin ruhtinaalliset tulot jotta pystyn meidät elättämään.

No, kyllä tällä pärjää jos ei katastrofia (esim auto hajoaa) tule.

Itse tekemällä oppii esim siinä ruuassa säästämisen. Ja vaikka metsästys on kallista lystiä, sallin sen miehelle koska sillä saadaan pakastin aina vuodeksi täyteen lihaa (hirveä,peuraa, sorsaeläimiä yms. Jopa jänistä joskus.) Maun vuoksi joskus ostan kanaa tai sikaa mutta harvoin. Kalaa saadaan kesäisin paljon.

Itse teen myös kesällä/syksyllä mansikka-, mustikka- ja puolukkahillot. Myös kokonaisena pakastimeen ja mehuna punaviinimarjaa + mustaherukkaa + vadelmaa.

-ö-

Onko teillä lapsia? Mun veroprosentti on 26.5 ja se on laskettu niin että mätkyjen kannalta +/-, eli ei pitäisi tulla. Kuulemma lapsista saatavat etuudet nostavat veroprosenttia.... En tiedä, eipä ole tullut pitkään aikaan kuin muutaman kympin palautukset muttei mätkyjä jotta parempi niin.

Me onneksi saatiin maksettua asuntolaina pois ennenkuin mies menetti työnsä, mutta työni ja lasten takia autoa oli pakko uusia/suurentaa. Mutta siinä sitten halpeni vakuutusmaksut.

Unohdin mainita opintolainalyhennyksen. Sekin vielä :)

Ja noihin tuloihin vaikuttaa se vuorotyö. joskus saattaa olla kuukausi ettei ole yhtään iltaa tai viikonloppua. Se näkyy palkassa...

Ap, meillä on yksi lapsi. Asuntolaina tietysti hiukan pienentää tuota prosenttia, ja vaikuttaahan kunnan veroäyrikin käteen jäävään osuuteen. Mulla siis bruttotulot lisien mukaan vaihtelee siinä 2100-2500€ välillä muistaakseni.. Veroprosentti mulla on nyt 21%, aiempina vuosina olen saanut n. 300€ palautuksia prosentin ollessa siinä 22,5 paikkeilla. Nyt täytyy varmaan nostaa kesällä, kun tuloraja mennee varmaan yli muuten. Ja verohallinnon mukaanhan mun prosentti olis 19, sehän nyt ei riitä mihinkään :)

Yhteistyössä