mukavin lahja ystävältä lapsen syntymän johdosta?

• Viestiketjun aloittaja ideoita
  • Ensimmäinen viesti
Tässä muutama meidän mieleinen: eläin-mobile sängyn yläpuolelle, kipsinen taulu johon ikuistimme lapsen jalanjäljen. Myös muutamat kauniit vaaleanpuneiset nutut olivat hyvin mieleisiä.

Oli myös ihanaa, kun osa vieraista toi tarjoilut (pullat ym.) mukanaan meille. Se piristi kivasti, kun ei itse tarvinnut emännöidä kaiken väsymyksen keskellä!

Minusta oli kaikkein ihaninta, kun muutama rakas ystävä tuli meille ruokakassin kanssan ja kokkas neljää ruokaa ( kaalilaatikkoo, pitsaa, pinattilättyjä ja kastiketta ja pastaa). Niistä pistin osan pakkaseen ja osa syötiin heti ja osa viikon mittaan. Mielestäni se oli suloisinta mitä joku voi tehdä väsyneelle äidille. Taisin saada vielä samassa syssyssä hartiahieronnan ja lapsemme sai ystävien huomiota ja hoivaa.

No ei ainakaan kukkia kannata viedä. Jotkut mun luo sairaalaan ja kotiinkin tulleista vieraista kysy et mitä äiti tai vauva tarvii. Sieltä tuli sit vaippoja ja vaatteita. Niitä ainakin tarvii aina!!!

Riippuen äidin etukäteishankinnoista / valmiista vaatevarastosta, mutta esikkoa odottaville jos vaatelahjaa meinaa niin mieluisimmat vaatteet on ne ihan arkiset käyttövaatteet. Niitä kuuluu monta vaatekertaa päivässä (poikavauvoilla ainakin pissaa on usein korviin asti unien jälkeen, tai jos on taipumusta pulautteluun... vaatteita kuluu).

eli bodyt, puolipotkarit, potkarit, ohut pehmeä puuvillainen collegeasu, myssy.

Vaikka on kuinka "ihania" ym. suloisia aikuisten vaatteiden pienoismalleja, jotka siis yleensä on päällivaatteita (ei siis suoraan paljaalle iholle), ei niitä tule käytetyksi. Nyttenkin kesävauvallani olen tasan kerran käyttänyt "plyyshistä" paksumpaa collegeasua. Se on selkeästi päälliasu että alle tarvitsee jotain, ja näin kuumalla ei ole tarvinnut kuin lyhkähihaisen bodyn pelkästään. Eli jättäkää "kivannäköiset" vaatteet kauppaan ja ostakaa käytännöllisiä arkivaatteita.

sitte kiva lahja ois vuodevaatteet. Niitäkin kuluu koska pissiä on usein lakanoissa.

-just jotkut mobilet / lelut / aktiviteetit
-kantoliina (käy jo lähes vastasyntyneelle) tai rintareppu (käy tosin vasta vanhemmalle)
-imetystyyny
-sideharsoja (meillä nyt varmaan 30 rättiä ja puolet on aina pesukoneessa. ovat tosi tarpeen, käyvät moneksi mm. päänaluseksi, istuinsuojaksi ja pukluräteiksi...) ja vaippoja
-sitteri
-lahjakortti lastentarvikeliikkeeseen
-aventin rintapumppu / aventin tuttipulloja

tietty osa näistä on tosi henkilökohtaisia, että ehkä äiti haluaa ne itse ostaa, mutta näitä itse tarvitsin ja oisin tahtonut että joku ois kysynyt mitä haluaisin.

ja ruoka-avustukset jääkaappiin on tietysti tosi tervetulleita kaiken kiireen ja väsymyksen keskellä.

Niin... tietysti riippuu äidistä/perheestä, että mitä heillä jo valmiksi on hankittuna, mutta minä ainakin olisin ollut oikein tyytyväinen niinkin "tavallisista" jutuista kuin esim. pukluräteistä (aika kalliita on minusta kaupasta ostettuna ja niitä tarvitaan kuitenkin aina) tai vaiposta.

Itsellä pieniä vaatteita oli yllin kyllin, joten olin tosi iloinen isoista (70-74 cm) vaatteista, koska niitä ei ollut vielä hankittuna.

Ja sitten minä olisin kyllä toivonut kukkiakin!! :flower: Sain kaksi kimppua (toinen mieheltä ja toinen vasta paljon vauvan syntymän jälkeen entisiltä työkavereilta) ja olisin kyllä ollut iloinen enemmistäkin kukista. Turhiahan ne ovat, mutta piristävät.

Yksi kivoimmista lahjoista oli kori, jossa oli kaikkea pientä kuten tuttipullo, body, torkkupeitto äidille, vähän herkkuja ja sellaista. :)

Melkein turhimpia minusta on pehmolelut vauvalle. Vaikka ne suloisia ovatkin, niin vauva ei niillä toistaiseksi mitään tee ja kun niitä jo nyt kertyy kasakaupalla, niin niitä lienee tosi paljon lapsen ollessa vähän isompi.

Jos ruokaa tai muuta tarjottavaa vie, kannattaa miettiä, että ne olisivat sellaisia, jotka voi myös pakastaa. Me saatiin samaan aikaan pari pussia pullia (jotka oli pakastimesta sulatettuja), marjarahkapiirakkaa, täytekakkua ym. Sitten vaan itse jouduttiin syömään kaikkia ihan urakalla, kun ei vieraita nyt niin paljon käynyt ja muuten olisi mennyt pilalle... :/

Yhteistyössä