muita Ylipainoisia odottajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja caeza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

caeza

Vieras
oliskohan meitä muita??? Täällä mittaa 162 ja painoa reilusti rv 18 menossa..Minulle neuvolantäti sanoi ettei tarttei yhtään painon nousta nyt seuraavaan käyntiin (3 viikkoa aikaa...) viimeksi se oli 78,3 ja lähtöpaino 74kg tosin juuri ennen raskautumista sain tiputettua parhaimmillaan 70 kilon tietämiin, ja olin jo NIIN onnellinen tuosta saavutuksesta...eli onhan tota taas tullut...

painon nousu ahdistaa ja varsinkin kun terkka lisäs että tällä painolla ei raskauskilojakaan tarvitsisi enää niin kerätä, kunhan syö monipuolisesti ja terveellisesti niin semmonen 5-8 kiloakin lisää piisaa hyvin johtuen juuri "korkeasta" alkupainosta. Painanut olen joskus PALJON enemmänkin, silnällään minulle tuo paino on matala..mutta tuntuu tuo paino olevan jotenkin erityisen syynin aihe ja siksi toivoisinkin että löytyisi joku joka saman asian kanssa ajatuksiaan voisi jakaa....

korvien välissähän tää paino asia minulla on ongelma...mutta paino aina on ollut sitä joten helppoa tämä ei ainakaan ole....

Minulla oli myös jonkin verran ylipainoa jo ennen raskautta, BMI 26 (158/64). Asetin itselleni tavoitteeksi, että max 8 kg saa paino nousta, terkkarin mukaan sellainen 8-12 kg nousu olisi ok minulle. Alkuun nousu olikin maltillista, muutamia satoja grammoja, puoleen väliin mennessä 4 kg ja nyt rv 30 yhteensä 7-8 kg. Eli jo se, mitä suunnittelin ja 10 vko vielä edessä. Liikunta ei supistusten vuoksi onnistu ollenkaan ja varmaan kiloja vielä kertyy. Toisaalta naama, peppu, reidet eivät ole pyöristyneet ollenkaan, mahakin on aika pieni muihin heinäkuun odottajiin verrattuna eikä tuvotustakaan ole, joten en tiedä, missä se 8 kg oikein luuraa. Onneksi ruokahalukin on lepäillessä mennyt, pitää vaan tsempata syömään itseään mahd. terveellisesti. Sokerirasitus oli onneksi kunnossa, vaikka kaikki raskausdiabeteksen riskitekijät onkin (ikä, ylipaino, PCO).

Eli ei auta kuin tsempata ja tsemppiä sinullekin! Kun vain yrittää muistaa, että äidin ylipaino on riksi sekä äidille itselleen että pienokaiselle sekä raskaudessa että synnytyksessä että sen jälkeenkin, niin ehkä on sitten helpompi pitää itseään kurissa.. Mulla on siitä ihana terkka, että se ei ole mua ollenkaan painosta (tai muustakaan) moittinut, itse olen aina itseäni käynneillä "ruoskinut" ja hävennyt painoa..

oliskohan meitä muita??? Täällä mittaa 162 ja painoa reilusti rv 18 menossa..Minulle neuvolantäti sanoi ettei tarttei yhtään painon nousta nyt seuraavaan käyntiin (3 viikkoa aikaa...) viimeksi se oli 78,3 ja lähtöpaino 74kg tosin juuri ennen raskautumista sain tiputettua parhaimmillaan 70 kilon tietämiin, ja olin jo NIIN onnellinen tuosta saavutuksesta...eli onhan tota taas tullut...

painon nousu ahdistaa ja varsinkin kun terkka lisäs että tällä painolla ei raskauskilojakaan tarvitsisi enää niin kerätä, kunhan syö monipuolisesti ja terveellisesti niin semmonen 5-8 kiloakin lisää piisaa hyvin johtuen juuri "korkeasta" alkupainosta. Painanut olen joskus PALJON enemmänkin, silnällään minulle tuo paino on matala..mutta tuntuu tuo paino olevan jotenkin erityisen syynin aihe ja siksi toivoisinkin että löytyisi joku joka saman asian kanssa ajatuksiaan voisi jakaa....

korvien välissähän tää paino asia minulla on ongelma...mutta paino aina on ollut sitä joten helppoa tämä ei ainakaan ole....

Viimeksi muokattu:
Mukava kun kirjoittelit...minä tosiaan sain ennen raskautta painon jo 70kiloon ja sen 4 kiloa keräsin ennen eka neuvolaa ja nyt tosiaan jo 78,3 painoin viikolla 18 joten...terkka on asiallisesti asiasta puhunut mutta itse itseään sitä ruoskii...ja nyt olenkin päättänyt rajoittaa namit yms. yhteen karkkipäivään viikossa...Muuten pyrin lisäämään kasvisten, hedelmien ja kuitujen määrää ruuassani.. turvotus minulle viimeksi oli ++ elikkäs pieniä toiveita olisi saada turvotusta pois ja sen muötä tuo painon nousukin ainakin pysähtymään joksikin aikaa. PCO on minullakin, ylipaino ja ikääkin tulee joka vuosi yksi lisää. Nyt 28v ja raskaus on kolmas...

Sinulla enää 10 viikkoa jäljellä, loppusuora alkaa näkyä ja painokin on noussut todella maltillisesti, hyvin on menny!!!! eikun aurinkoista kesän jatkoa, ja käythän kertomassa kuulumisiasi =)

Tuo paino asia on hyvin herkkä asia joka suhteessa, on sitten raskaana tai ei. Toki terkkarit ajattelevat työnsä puolesta kaikkien parasta, mutta pitäisi myös muistaa, että raskaudet ovat erilaisia niin kuin myös miten keho reagoi painonnousuun tai raskausajan kipuihin ym. Jos tiedät itse syöväsi terveellisesti ja monipuolisesti ja painoa silti kertyy, sinun kehosi saattaa vain olla sellainen. Kyllä hoikillakin tuo painonnousu on erilaista. Esimerkkinä kollegani, joka on myös liikunnanohjaaja, painoa hänelle kertyi 25kg, vaikka hänellä kulutus työnsä puolesta oli kova ja syö terveellisesti. Minulla taas ensimmäisestä paino nousi vain 10kg ja olisi siis saanut nousta enemmänkin terkkarin mukaan. Itse söin aivan tolkuttomat määrät jäätelöä koko raskausajan, mutta sokerit pysyivät silti kurissa samoin paino. Joten aina se painonnousu ei ole suoraan verrannollinen kulutukseen ja syömisen määrään ja laatuun, kun puhutaan raskausajasta.
Toki kaikkein tärkeintä on että syöt nyt säännöllisesti, terveelisesti ja monipuolisesti. Paljon kasviksia, marjoja, täysjyvätuotteita ja vähärasvaisia liha-kalatuotteita. Herkuttelu aivan minimiin ja pitkäkestoista liikuntaa kuiten kävelyä ym vain runsaasti. Jos siltikin paino nousee niin sinun kehosi vain reagoi raskauteen niin. Voit myös pyytää ajan ravintoneuvojalle, jos tuntuu, että itse kaipaat apua ravinnon laadun suhteen. Tai et tiedä syötkö oikein ja terveellisesti. Onnea raskauteen ja nauti siitä. Ne terkkarit tekevät vain työtään.

Yhteistyössä