muita vanhoillislestadiolaisia, jotka ehkäisevät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vl

Vieras
onko täällä palstalla muita vanh.lestadiolaisia, jotka syystä tai toisesta käyttävät ehkäisyä?
meillä on ehkäisy ollut käytössä puoli vuotta, viidennen lapsemme syntymän jälkeen. tilanne tuntui ainoalta vaihtoehdolta, sillä olin niin väsynyt ja epätoivoinen. olen joillekin vl:lle puhunut ehkäisystämme ja he ovat ymmärtäneet tilanteemme. siltikin asian suhteen täytyy olla varovainen ja yrittää olla niin, ettei kukaan saa tietää.

Ok. Niin kuin sanoin en ole vl. Ehkäisyä emme kuitenkaan käytä, muuta kuin varmoja päiviä. Hyvin nekin on toimineet jo pidemmän aikaa ja ajatuksena on että jos raskaaksi tulisin, niin vauva otetaan hyvillä mielin vastaan.

[QUOTE="fas";26756556]miksi ette kiellä uskoanne?[/QUOTE]

miks pitäis? Jos kaikki muut asiat pelittää ja jengeissä viihtyy niin miksi pitäisi kaikki vesittää pikkujutun takia?

[QUOTE="fas";26756556]miksi ette kiellä uskoanne?[/QUOTE]

siksi, koska edelleen uskomme samalla tavalla kuin aina ennenkin. väsymys ja uupumus jatkuvista raskauksista, synnytyksistä ja vauva-ajoista johtuen eivät olleet mielestämme oikeita syitä kieltää uskoa.

me käytimme vl:na ehkäisyä kolme vuotta. Ja meillä oli ennestään vain yksi lapsi. Lopulta päädyimme irtaantumaan koko tuosta uskosta, sillä emme jaksaneet enää sitä kukoistavaa kaksinaismoralismia joka tuon liikkeen kohdalla vallitsee. Juurikin tuo, että ei sitä ehkäisyasiaa voi oikeen kellekään sanoa, koska heti oltais tuomittu. Mutta meillä nyt tuli sitten ihan opillisia näkemyseroja muutenki niin paljon että ei enää jaksettu. Vapaampaa ja ihanampaa elämä on näin :)

Ehkäiskää rauhassa ja jos olette onnellisia vl:ssa niin jatkakaa samalla polulla :)

[QUOTE="vieras";26756569]Ok. Niin kuin sanoin en ole vl. Ehkäisyä emme kuitenkaan käytä, muuta kuin varmoja päiviä. Hyvin nekin on toimineet jo pidemmän aikaa ja ajatuksena on että jos raskaaksi tulisin, niin vauva otetaan hyvillä mielin vastaan.[/QUOTE]

mekin olemme ajatelleet noita varmoja päiviä ja luulen, että aika moni vl laskee päiviä ehkäisymielessä. kuinka te niitä varmoja päiviä laskette, jos ne toimivat?

[QUOTE="aloittaja";26756605]mekin olemme ajatelleet noita varmoja päiviä ja luulen, että aika moni vl laskee päiviä ehkäisymielessä. kuinka te niitä varmoja päiviä laskette, jos ne toimivat?[/QUOTE]

Mulla on säännöllinen kierto ja tunnistan ovulaation. Kierron 9 ensimmäistä päivää ollaan ilman ehkäisyä. Sen jälkeen käytetään kumia (tai keskeytettyä) kp 10-15/16. Loppukierto taas sitten ilman ehkäisyä.

Lapsia meillä on useampi, joten tiedän että olen ainakin aiemmin tullut melko nopeasti raskaaksi. Nyt on useampi vuosi menty näin ja hyvin on toiminut.

Yhteistyössä