Muita työkkärin työkokeilussa olleita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Itsellä alkamassa kuun alussa työkokeilu. Kiinnostais kuulla muiden kokemuksia.
Millaista työaikaa teitte? Oliko tyyliin 9-15 vai teittekö eri vuoroja?
Entä kuinka pitkään olitte yhdessä paikassa?

Työnantaja ei osannut sanoa noista oikein mitään. Ja mietin että pyydänkö sellaset mitkä mulle parhaiten sopii vai joustanko sitten ja minkä verran. Kun soitin tuosta kokeilusta niin työnantajalle tuntu käyvän kaikki miten vain haluan.
Kun menin sopimuspapereita tekemään niin sanokin sitten että olishan tuo hyvä kokeilla eri vuoroja ja aikaakin jatkaa kuukaudella jne.

Tottakait on parempi jos teen eri vuoroja jne. Mutta esim päiväkoti on vain viiteen auki. Ja miehellä pääsääntöisesti loppuu työt kuuden seitsemän välillä.

Minä olin lopputalvesta loppukesään. Tein alussa 4h/4pv, sitten 5h/4pv, välillä pidempiäkin vuoroja.
Tykkäsin kovasti ja sain hyvää työkokemusta, lisäksi tulin taloudellisesti mainiosti toimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja määä;28972081:
Mikä on työkokeilu??

Esim. minä loukkaannuin tapaturmassa sen verran etten pysty palaamaan entiseen työhöni (mulla siis on voimassa oleva työsuhde mutta työ on fyysisesti raskasta), nyt sitten menen työkokeiluun että saadaan selville ala mitä pystyn tekemään fyysisistä rajoitteista huolimatta...

Mä tein yleensä 8-14, tarvittaessa 6-12. Ehdotin 4-5 tuntia, mutta työnantajan mielestä liian lyhyt aika. Mielestäni tuo viisi tuntia olisi voinut olla sopivampi, koska ehdin tekemään työt viidessä tunnissa. Viimeisen tunnin sitten vaan siivoilin rauhassa, eli ainakin siellä oli putipuhdasta. Työ ei siis ollut siivoamista, mutta toki loppusiistiminen kuului työhön.

Oon menossa kauppaan joka on auki 8-21.
Mulla tuo työkokeilu sen takia kun oon ollu melk 16v kotona. Pari vuotta tehny osa-aikaista hommaa alle 50h/kk.

Mietin vain sitten että jos en nyt jousta niin meneekö mulla mahdollisuudet sit jatkossa saada sijaisuuksia. Ja tosiaan tuossa joustamisessa ainoa ongelma tuo lasten hoito. Ja kyllä sen kuus tuntia teen ihan mielellääln. Siitäki sovittaessa jäi kuitenkin olo et työnantaja olis halunnut sen 8 h.

Saan työttömyys korvausta reilu 600 e/kk. Kokeilun ajan mulla jää käteen n 350 e. Eli todellakin talkoilla oon töihin menossa. Siksi vain tuo 2 kk vaikka olis se puolivuotta mahd. tehdä yhdessä paikkaa.

En tiedä. Työkkäristä ei saanu noihin oikein mitään neuvoja et millaisia sopimuksia yleensä ihmiset tekee.

mä menin kauppaan työkokeiluun yhdeksi kuukaudeksi(suosittelivat työkkärissä tehdä sopimus aluksi vain kuukaudeksi, saahan sen jatkettua sitten jos haluaa pidempään olla). Olin sen 5h päivässä(9-14). Ihan itse ehdotin sitä ja se oli työnantajan mielestä ok kun kerta "ilmaiseksi" sitä työtä tehdään. miten sulla voi kokeilun ajaksi jäädä käteen vaan 350€??? Vai onko hyvin pitkä työmatka??

mä menin kauppaan työkokeiluun yhdeksi kuukaudeksi(suosittelivat työkkärissä tehdä sopimus aluksi vain kuukaudeksi, saahan sen jatkettua sitten jos haluaa pidempään olla). Olin sen 5h päivässä(9-14). Ihan itse ehdotin sitä ja se oli työnantajan mielestä ok kun kerta "ilmaiseksi" sitä työtä tehdään. miten sulla voi kokeilun ajaksi jäädä käteen vaan 350€??? Vai onko hyvin pitkä työmatka??

Lapsi menee täydellä hoitomaksulla päiväkotiin ja ajoa tulee 50 km per päivä.
Itelläkin jäi puhelimessa sellainen kuva että työnantajalle miten vaan mulle itelle hyvä. Mutta sitten kun tuota sopimusta tehtiin niin tuli tuollaisia epämääräisiä kommentteja. Sopimuksessa ei kellon aikoja.

Ap, en tahdo pilata fiiliksiäsi, mutta 99% varmuudella et saa tuolta töitä etkä sijaisuuksia. Yleensä lupaillaan kuu ja tähdet taivaalta, mutta ne on pelkkää löpinää, jotka unohtuu työkokeilun lopulla. Tee hyvällä omallatunnolla 6h/pvä

[QUOTE="Niinno";28972325]Ap, en tahdo pilata fiiliksiäsi, mutta 99% varmuudella et saa tuolta töitä etkä sijaisuuksia. Yleensä lupaillaan kuu ja tähdet taivaalta, mutta ne on pelkkää löpinää, jotka unohtuu työkokeilun lopulla. Tee hyvällä omallatunnolla 6h/pvä[/QUOTE]

No ei mitkään suuret odotukset edes ole. Mutta se että meneekö ne viimeisetkin mahdollisuudet jos alan omia toivomuksia latelemaan.
Asutaan tuppukylällä ja tuo se kylän isoin kauppa..

Ei ihme,että kauppias haluaa sut kokopäiväiseksi työntekijäksi (ei tarvitse palkkaa maksaa). Tee se minimi, koska kaupassa harvoin on palkallisillekaan töitä sitä 8h /pv. Yrityshän tuossa vaan hyötyy ilmaisesta työvoimasta..eipä tarvi palkata uutta työntekijää. Lisäksi kaikki työnantajat eivät katso välttämättä työkokeilua työkokemuksena,ainakaan palkkaan ei vaikuta. Esimerkiksi: saat kaupasta kokemusta ja myöhemmin pääset kauppaan palkalliseen työhön = et voi vaatia isompaa palkkaa,vaikka työkokeilun kautta kokemusta olisikin kertynyt jonkun verran. Työkokeilu, kun ei ole palkallista. Lisäksi harjoittelijat harvoin saavat henkilökuntaetuja mitä kaupassa on. Menetkö mitä tekemään sinne kauppaan? Hyllyttämään vaiko kassalle? Vai molempia?

• Tykkää
Reactions: hipsterström
Ei ihme,että kauppias haluaa sut kokopäiväiseksi työntekijäksi (ei tarvitse palkkaa maksaa). Tee se minimi, koska kaupassa harvoin on palkallisillekaan töitä sitä 8h /pv. Yrityshän tuossa vaan hyötyy ilmaisesta työvoimasta..eipä tarvi palkata uutta työntekijää. Lisäksi kaikki työnantajat eivät katso välttämättä työkokeilua työkokemuksena,ainakaan palkkaan ei vaikuta. Esimerkiksi: saat kaupasta kokemusta ja myöhemmin pääset kauppaan palkalliseen työhön = et voi vaatia isompaa palkkaa,vaikka työkokeilun kautta kokemusta olisikin kertynyt jonkun verran. Työkokeilu, kun ei ole palkallista. Lisäksi harjoittelijat harvoin saavat henkilökuntaetuja mitä kaupassa on. Menetkö mitä tekemään sinne kauppaan? Hyllyttämään vaiko kassalle? Vai molempia?

Ei noistakaan ollu vielä mitään puhetta. Puhelimessa tosin kysy että mille osastolle mieluiten menisin (on siis muutakin kuin ruokaa) . Sanoin mitkä mua kiinnostaa ja sit perään että tottakait teen ihan millä puolella vain. Kassalle menosta ei ollut mitään puhetta, mutta pitää sitte ite kysyä sitä jos ei tuu puheeksi. Työkkärin mielestä se kassalle pääseminen olis se paras vaihtoehto.

Kuten voitte päätellä, niin työkokeilusysteemi syö palkallisia työpaikkoja, kun ilmaistyövoimaa on työnantajille tarjolla pilvin pimein valtiovallan siunauksella. Sitten kun kokeilu loppuu, niin olette taas ihmettelemässä työttöminä niin kuin kaikki muutkin. Koko systeemi pitäisi lopettaa, koska se syö palkalliset työt. Kohta meillä ei ole lainkaan sellaisia paikkoja, joiden palkalla eläisi ja valtio maksaa ihmisille minimitoimeentulon, jotta nämä voivat tuottaa hunajaa yksityisille yrittäjille!

[QUOTE="a p";28972214]Saan työttömyys korvausta reilu 600 e/kk. Kokeilun ajan mulla jää käteen n 350 e. Eli todellakin talkoilla oon töihin menossa.[/QUOTE]

Kyllä sun pitäisi enemmän saada kuin mitä sanot. Perusmäärä on bruttona 32,46e/päivä, lapsikorotus (väh. 3 alle 18v lasta) max. 9,92e/päivä. Eli tekee yhteensä 42,38e/päivä.

Kuukausitulo saadaan kertoimella 21,5 päivää eli 911e/kk -verot.

Lisäksi muistaakseni työkokeilupäiviltä maksetaan 9e/osallistumispäivä verotonta kulukorvausta. Tästä en ole ihan varma.

Siis työkokeilu?? Onko ihan totta, että aikuisia ihmisiä pakotetaan (?) ilmaiseksi työhön kokeilun nimellä? Tietysti työstä on palkka saatava! Vai onko nämä kokeilut niitä vastikkeita tukia ajatellen?

Alkuperäinen kirjoittaja Kela-täti;28972723:
Kyllä sun pitäisi enemmän saada kuin mitä sanot. Perusmäärä on bruttona 32,46e/päivä, lapsikorotus (väh. 3 alle 18v lasta) max. 9,92e/päivä. Eli tekee yhteensä 42,38e/päivä.

Kuukausitulo saadaan kertoimella 21,5 päivää eli 911e/kk -verot.

Lisäksi muistaakseni työkokeilupäiviltä maksetaan 9e/osallistumispäivä verotonta kulukorvausta. Tästä en ole ihan varma.

En ole saanut vasta kuin yhden kk työttömyyskorvauksen ja se oli jotain 629 tms. Veroprosentti oli n 20. Eli en kyllä tiedä missä mättää. Tuon 900 sain minäkin kun kelan sivuilla laskin.

[QUOTE="a p";28972763]En ole saanut vasta kuin yhden kk työttömyyskorvauksen ja se oli jotain 629 tms. Veroprosentti oli n 20. Eli en kyllä tiedä missä mättää. Tuon 900 sain minäkin kun kelan sivuilla laskin.[/QUOTE]

En nyt ehdi alkaa noita laskemaan mutta pitää huomenna kattoa että miksi ei tullu enempää. Karenssi oli jo aikaisemmin se 10 pv joten ei siitäkään kiinni. Tuo siis ensimmäinen täys kuukausi.
Koulutuksista ainakin saa tuon 9 e lisää, mutta tuo jäi epäselväksi saiko sen myös tuon kokeilun ajalta.
Ja oikeasti tuntuu että täys työ näiden tukien selvittämisessä että mitä mistäkin ja jatkuvasti pitää jotain lappua olla johonkin kiikuttamassa. Monta vuotta menny ettei ole Kelan kanssa ollut mitään asiointia. Lapsilisät on tullu sieltä mut muuten ollaan oltu ihan omillaan.

Kuukausi on hyvä aika ja työajaksi 6h alkaen aamulla.

Mun mielestä tuo työkokeilu on ihan sairas ja toimimaton systeemi.
Meilläkin on kokeilijaa kokeilijan perään ja aidosti avoimia paikkoja nolla.
4 kokeilijaa putkeen tarkoittaa ilmaista työntekijää VUODEKSI!

Ihan järjetön systeemi, ei kannata lähteä siihen mukaan kusetettavaksi. Kuukaudessa jo näkee jokainen työnantaja onko työntekijässä potentiaalia töihin, ihan varmasti.
Loppu on sitten kusetusta.

[QUOTE="a p";28972776]En nyt ehdi alkaa noita laskemaan mutta pitää huomenna kattoa että miksi ei tullu enempää.[/QUOTE]

Laskuissa kannattaa ottaa huomioon tietty se, että tilille tulee tuki 20 päivän jaksoissa, mutta kuukausitasolla, jos haluaa tulon laskea niin kerroin on 21.5.

Ei tuokaan selitä sun saamaa summaa.

Kyllä työkokeilukin katsotaan työllistymistä edistäväksi palveluksi, joten yleensä siitä saa kulukorvauksen. Olikohan siinä vielä ehtona, että tämä työkokeilu täytyy olla mainittu sun te-toimiston kanssa tekemässäsi työllistymissuunnitelmassa.

Tarkista ihmeessä, paljon on päätöksessä mainittu euro/päivä, onko lapset huomioitu, onko päätöksessä sanottu tuosta kulukorvauksesta. Verkkopankkitunnuksillahan löydät Kelan asiointisivulta päätöksen, jos paperinen on kadonnut.

Yhteistyössä