Muita rhesus-negatiivisia äitejä joilla vasta-aineita veressä?

Hei! Olen veriarvoltani AB- ja mieheni on A+. Esikoista odottaessani 07 minulla oli eteisistukka, joka vuoti verta viikoilla 28-30. Tapahtui immunisaatio jossa minun ja vauvan veri sekottui. Vauva oli positiivinen rhesus-tekijän suhteen. Niimpä omalle verelleni outojen rhesus-hiukkasten sekoittuessa vereeni, se rupesi muodostamaan niitä tuhoavia vasta-aineita. Käytännössä siis oma vereni rupesi tuhoamaan vauvan verta. Lapsemme olikin lievästi aneeminen syntyessään ja hänelle vaihdettiin verta.

Tämä immunisaatio yritettiin estää ruiskeella joka annetaan normaalistikin kaikille rhesus-negatiivisille synnyttäjille synnytyksen jälkeen, mutta siitä ei ollut apua. Nyt veressäni tulee aina olemaan vasta-aineita (joista minulle itselle ei mitään haittaa) mutta kaikille tuleville vauvoillemme aiheuttavat anemiavaaraa. (Mieheni veriarvoista johtuen kaikki lapsemme tulevat olemaan positiivia.)

Olen nyt toista kertaa raskaana rv34 ja vasta-ainemääriäni on seurattu kuukauden välein verikokeilla ja lisäksi vauvan aivoverenkiertoa ultrattu vähän väliä. Kaikki on toistaiseksi mennyt hyvin, vasta-aineet olleet matalalla ja vauvalla ei havaittu anemiamerkkejä.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Onko jolleki vaihettu verta vauvalle napasuoneen mahan läpi? Oliko synnytysaika suunniteltu vai tuliko vauva omalla ajallaan? Onko kukaan vastaavassa tilanteessa synnyttänyt Rovaniemellä? (Se meitä lähin sairaala, mutta meinaavat, että Ouluun täytyy mennä.)

Olisi kiva kuulla kokemuksianne! :)
 
Snaz: Ne otti verikokeet myös mieheltäni. Selvittivät, voiko lapsi edes olla neg. Jos ois voinu olla niin vauvasta ois otettu lapsivesipunktio jo raskauden alkuvaiheessa jotta ois saatu tietää onko niistä mun vasta-aineista välttämättä lainkaan haittaa.
 
Olen kiinnostunut asiasta myös! Itsellä neg. ja miehellä tod. näk. pos. koska meillä 06 syntynyt pos. lapsi. Ja nyt harkitaan raskautta. Itse en ottanut sitä piikkiä synnytyksen jälkeen, mutta meillä ei tullut ongelmia ton veren kans.. Tää mahd. uus raskaus mietityttää tän rhesus jutun kanssa, mut näköjään on paljon keinoja, oli "mukava" lukea sun kertomus. Olis kiva tietää muitakin!! Tsemppiä sulle leela!!
 
Kiitos!
Rohkeasti vain raskaaksi! Keinoja kyllä on ja kun asia tiedetään etukäteen sitä seurataan ja tarvittaessa osataan puuttua ongelmiin ajoissa.

Pian tuon ensimmäisen kirjoitukseni jälkeen vasta-aineet veressäni nousivat ja sain napaverensiirron oulussa. Siitä kahen viikon päästä syntyi tyttö sektiolla. (Sektiolla siksi koska verien takia oli saatava syntyyn ja kypsymättömien paikkojen käynnistys ois vaatinu niin kovat paukut että edellinen sektiohaava ois voinu revetä). Vauva joutui oleen 9vr sairaalassa, suurimman osan ajasta sinivalossa, sillä vasta-aineet hajotti punasoluja jonka takia bilirupiinit nousi. Yhden kerran vaihdettiin verta. Kotiutumisen jälkeen ollaan käyty säännölisesti verikokeissa ja kerran on vauvalle lisätty punasoluja hemoglobiinin ollessa alhainen. Viimeistään puolen vuoden ikään mennessä viimeistenkin vasta-aineiden pitäisi olla kadonnut vauvan verestä jolloin tää rumba tältä erää on ohi.
 

Yhteistyössä