Muita puheliaita n 1v5kk??

Kirjoitin pari kuukautta sitten 1v3kk:n puhelistaa, mutta nyt sanoja on niin paljon ettei pysty listaamaan. Kiinnostaisi tietää onko muita tämän ikäisiä jotka puhuu lähes tauotta(osaa toki olla hetken hiljaakin joskus kun on keskittynyt johonkin)? Puhuu siis lähinnä yksittäisiä sanoja, ja toistaa mun puheesta sanoja sujuvasti. Kahden sanan lauseita on lähinnä ei saa ja esim. pallo missä. Nyt on useampi päivä käyty läpi tätä missä - tuolla,siellä,täällä-keskustelua. En vain ole huomannut että muut samanikäiset tai vanhemmatkaan lapset olisivat yhtä puheliaita. Olen aika fiilareissa tästä puheliaisuudesta. Mähän näin raskausaikana untakin että lapsi puhui heti synnyttyään. Mutta en opettamalla opeta lapselle sanoja, olen vain luonnnostani puhelias ja luemme paljon kirjoja.
 
Kyllä meillä on lapset puhuneet kahden ja kolmen sanan lauseita 1.5 vuotiaasta. Esikoinen puhui pitkiä lauseita 1 v 9 kk. Olen aina puhunut lapsille paljon, puhelias kun oon... Neuvolassa sanoikin että paljo puhuminen edistää lapsen puheen oppimista.
 
Meilläkin tyttö joka on ollut alusta asti innokas juttelija: muistan kun neiti jokelteli 1kk neuvolassa, ja neuvolatäti sitä ihmetteli että kuinkas se nyt jo jokeltaa =) . Tyttö on nyt 1v11kk ja puhuu oikeastaan ihan kaikkea, lauseet on niin pitkiä kun henkeä vetämättä saa juttua ulos tulemaan ;) . Pitempiä lauseita alkoi tulla juuri tuossa 1v5kk tienoilla, 1v6kk täytettyään oli sanonut jo useamman nelisanaisen lauseen. Meilläkään ei olla mitenkään tietoisesti opetetty tytölle sanoja, ihan tavallista jutustelua ja kirjojen lukemista.
 
Täällä myös tyttö pian 1,5v ja on kovin puhelias. Sanoja ja omaa puhettaan höpöttelee kovasti. Parin sanan yhdistelmiä sanoo jonkin verran ja pari kertaa on sanonut myös kolmisanaisen lauseen: "mikä tää on?" Vuorovaikutuksellista jutustelua tulee myös jonkin verran; vastailee esim. kysymyksiin.
 
:D meilläkin alkoi vanhempi lapsi puhua aikaisin. Ja 1,5-v kanssa tuli kaksi kolmi sanaisia "lauseita" ja 2-v asti puhe on ollut taukoamatonta pulputusta ja asiaahan riittää vaikka muille jakaa. Kakkonen on sitten maltillisempi. Nyt 1v8kk tulee kaksisanaisia lauseita ja välillä höpöttää omaa puhettaan puheen nuotilla mistä ei kyllä mitään selvää meinaa saada :D . Tärkein sana tuntuu olevan nyt EI AUTA. Eli meillä halutaan kaikki tehdä itse...
 
Meillä tyttö nyt 3v3kk joka alkoi puhua pulpattamaan tosi aikasin. 1v4kk puhui selvästi neljänkin sanan lauseilla ja sanavarasto todella suuri. Edelleen puhuu kuin papupata ja hiljaa on ehkä nukkuessaan!! :) Huomasin ketjussa että kaikki taitavat olla tyttöjä jotka aikaisin puhuvat. Toki varmasti poikiakin löytyy mutta tytöillä taitaa olla yleisempää tuo aikaisin puhumaan oppiminen.. Vai kuinka?
Poika meillä nyt 1v6kk ja sanoja tulee todella vähän.
 
samanlainen papupata ja tyttöklapsi täälläkin, nyt 1v 10 kk -
paljon on tullut puhetta ja osaa jo sijamuotoja , jopa näköjään aikamuotojakin yms ...
Sanavaraston laidoilta - " aataminomena, kaulakuoppa, dekoltee , massey ferguson traktori , guacamooli, petanque, boccia, camoon baby, vahingossa, uppopumppu, sateenvarjo, baby booni, Blio-nukenvaunut' yms ... ja 'Saisinko lisää marjamehua' ' Haluaisiko mummo auttaa minua ?' ja ' Leikkaisitko Päivi mulle banaania ' ... 'Antaa vaipan olla siinä, ei oteta pois' ' Kaksikymmentä äitiä , kaksikymmentä Elsaa ... ' sitten miettii hetken ja 'Kaksikymmentä arvieemeliä' - siis tuolleen taivuttelee sanoja ja miettii oikeaa muotoa muutenkin..

Toki ei tule vielä ärrä kunnolla ulos...

Huhtikuussa jo - eli 1v 7 kk - tuli mm 'ketsuppikatsuppikotsuppi' siis ketsupista - itsekin loruilen ja pyörittelen välillä sanoja kyllä - samoin 'yläfemma' ...

Ja mun tyttö oppi kävelemään ja puhumaan tasana samaan aikaan - eli 1 vuotiaana tasan ... siis alkoi tulla vilkaammin puhetta. Sitä ennenkin yksittäisiä sanoja...



 
... niin ja laulunsanoja tuo mun tyttö oppii kanssa hyvin - 'Minä soitan harmonikkaa ' osaa kokonaan (olikos jo ainakin toukokuussa , eli 1v 7 kk) , samoin Paukkumaissin levyltä lauluja (Matkantekkoon ja Saunabiisi kuumakuumakuuma, hikihikihiki), ja Hämähäkki, Jänis istui maassa yms - ja Magdaleenan myös melkein kokonaan...
Nyt on kuumaa kamaa Ipanapa Liikenteessä levyn Pölkkypää ja Heijastin laulut - suosittelen muuten ko levyä...
Bravuuri on myös laulaa mitä tahansa omaa sanoitusta Jänis istui maassa - sävelellä - vaikka mistä aiheesta , samaa sanaa taivutellen 'Linja-auto , auto , linjanen , linjanen ....'
 
Täälläkin 1v5kk tyttö ja puhelee paljon :D Kuukausi takaperin osasi sanoa esim. pappa paapaa ja isi töissä :D Matkii paljon puhetta, R ja S tulee hienosti esim. sanoissa rekka, pora, isi. Kun lelu on hukassa ja löytää sen sanoo täällä ja kun kysyy missä esim. veli on sanoo tuolla. Matkii esim. Ti-ti nallesta laululeikkejä ja ottaa mallia isoista sisaruksista sekä muista lapsista :D
 

Yhteistyössä