Muita keillä nukkumaan meno lapsilla on aina yhtä pelkkää tappelua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Meillä on 1v 7kk ikäinen pieni jonka nukkumaan meno on aina vähintään tunnin taistelu. :/ Nukkuu jo nuorisosängyssä ja siinä on pakko olla vieressä kun ei itekseen suostu sänkyyn jäämään. Miten ootte saanu nukkumaan menon helpommaksi? Vinkkejä kaivataan? Missä iässä nukkuminen helpottui?

Meillä on säännölliset iltarytmit. Ensin vaipan ja yöpuvun vaihto. Sitten iltapala ja hetki leikkiä ilman riehumista tai iltasatu. Sitten hampaiden pesu ja maidon kanssa nukkumaan. Ja siitä alkaa se rimpuilu. Joskus kun on maidon juonut ja joskus jo ennen kuin edes maitoa on maistanut. Iltamaidosta olisi siis jossain vaiheessa tarkoitus päästä eroon.

Sikäli en oo mikään neuvomaan kun meillä se yks asia mikä sujuu,on just nukkumaanmeno(nykyään,aina ei oo sujunu) Poika 2v. Mut johtunee aikapitkälti siitä että ei nuku päikkäreitä ja on jättänyt ne jo aikapäivää pois...ellei sit nukaha autoon joskus. Nukkumaan mennään hyvin aikasin tästä syystä ja yleensä alkaa jo itse pyyteleen puuroa. Jos on sattunut nukahtamaan (annetaan kyl nukkua jos vaan kerrankin nukahtaa) nukahtaminen yöunille kestää heti kauemmin...vaikka mennään myöhemmin unille. Olen myös vieressä sen minuutin mitä kestää nukahtaminen.
Tälläset asiat mulla tulee mieleen että...
Kuinka pitkät päikyt nukkuu/kuinka myöhään?.. oon kuullut monelta että pieni lyhentäminen päikyistä helpottaa heti yöunille menoa.
Oliskohan mahdollista jättää se rauhallinenkin leikki pois siitä just ennen nukkumaanmenoa ja rauhottaa kokonaan se iltatoimille(pesut,pisut,yökkärit,satu...)?

Aika noihin kai aina sit auttaa,toivotaan että pian helpottaa!

Meillä taisi olla tuossa vaiheessa se että tassutin pojan uneen ja sitten vasta läksin huoneesta pois. Meillä on tehty se pehmeesti muutenkin aina. N. 2,5 vuotiaana aloitettiin vasta itsekkeen nukahtamisen vaihe. Ei ole tarvinnut äidin polttaa päreitä eikä lapsen itkeä itseään uneen. Nyt lapsi nukahtaa itsekeen (3,5 vuotias)

mulish, kokeiltiin pariin kertaan tota taluttamista mut tuli samoin tein pois sängystä et kun 10 min sisään oli 6 kertaa käyny viemässä takasin sänkyyn niin ei kärsivällisyys vaan riittäny. :/

Repa, käy päiväunille 11.30-12.30 ja nukkuu noin tunnin tai puoltoista. Joskus jos on kipeenä tai tosi huonosti nukuttu yö takana niin saattaa nukkua reilun pari tuntia. Yöunille käy sitten siinä 20-21 välillä. Täytyy varmaan kokeilla tota et jättäis sen iltaleikin pois et suoraan nukkumaan kun on syöty ja hampit pesty.

Paras ohje, minkä olen saanut, on se, että iltarituaalien pitää olla mahdollisimman lyhyt. Esim. vauvalle vain tutti suuhun ja sänkyyn ja äiti pois huoneesta. On toiminut hyvin, tosin vain parin vuoden ikään asti. Sen jälkeen on tehty niin, että toinen vanhemmista menee nukkumaan lapsen kanssa yhtä aikaa. Lapsi siis nukkuu omassa sängyssä, mutta vanhempien huoneessa. Emme ole kokeneet tätä rasituksena vaan mukavana asiana. Tulee mentyä itselläkin ajoissa nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä taisi olla tuossa vaiheessa se että tassutin pojan uneen ja sitten vasta läksin huoneesta pois. Meillä on tehty se pehmeesti muutenkin aina. N. 2,5 vuotiaana aloitettiin vasta itsekkeen nukahtamisen vaihe. Ei ole tarvinnut äidin polttaa päreitä eikä lapsen itkeä itseään uneen. Nyt lapsi nukahtaa itsekeen (3,5 vuotias)

Meillä tuo on aikalailla tassuttelua mut siinä on se maito vielä mukana. Pojalla vain temperamenttia niin paljon et rimpuilee sit vastaan ja huutaa huvin vuoksi.

meilläkin oli toi vaihe ja luovuttiin talutuksistakin kun illasta toiseen sama peli ja jossain vaiheesa alko itkuraivari kun takasin vein. Jatkoin kotvasen vielä nukutusta(olin vieressä valvomassa että pysyy sängyssään) ja nyt 2,5v nukahtaa itse. Miksi oisin väkipakolla pakottanu nukahtamaan itse aikasemmin ja itkuunsa...se meni näinkin että oppi itse tuon nukahdusjutun. Nykyään menee nätisti sänkyyn iltatoimien ja sadun jälkeen.

Saman ikäinen tyttö mutta nukkuu pinniksessä juuri tämän takia että äitille olisi helpompaa ;)
Ja lisäksi siis 3 nukutettavaa ja yksin olen tässä taloudessa,siksi vielä pinnasängyssä eipä tästä nyt ollut apua,mutta lohdutukseksi sanon että tappelua se on kaikkien 4 kanssa ja välillä tuntuu että tulen hulluksi :/

Yhteistyössä