Muita karkkia lapsille säännösteleviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Greippi

Vieras
Meillä täyttää poika 3 v vajaan viikon päästä eikä ole koskaan vielä syönyt karkkia. Ei ole ollut tarjolla eikä ole halunnutkaan. Kirjoitteluja seuratessa tulee joskus mieleen, että ollaan suunnilleen ainoita, jotka haluavat rajoittaa pienten lasten karkin syöntiä. Onko meitä muita?

Jotta ei tulisi ihan väärää kuvaa, poika on kyllä saanut muita herkkuja, esim. jäätelöä ja keksejä, mutta rajan olen vetänyt karkkiin ja tuohon kolmeen vuoteen. Meillä ei muutenkaan syödä karkkia eikä muitakaan lapsilta kiellettyjä herkkuja lapsen edessä, joten homma on ollut aika helppo. Pari kertaa on pitänyt jossain kekkereillä asiasta sanoa, mutta lapsi on hyväksynyt asian todella helposti.

Mutta tosiaan, ajattelevatko muut asiasta samalla tavalla vai ollaanko ainoita?

no, rajotetaanhan meilläkin karkin syöntiä... tosin vähän erilailla ;) teillä taitaa olla ainut lapsi kyseessä?

mulla oli periaatteena, että mahollisimman pitkään 1v. päivän jälkeen ei karkkia. Mutta minkäs teet, kun meiän vesseli todellakin ON halunnut maistaa -ja tykännyt karkista. Eli meillä ei todellakaan vanhemmat eikä kukaan muuu ole ikinä voinut syödä herkkuja ilman, että lapsikin haluais.

Periaatteessa lapsella on karkkipäivä. Nyt ikää 3v. Sillon saa valita kaupasta pienen karkkiaskin tai esim. kaupötkön ja tikkarin. Iskä ja äiskä on kuitenkin sen verran herkkusuita, että sillon tällön tulee viikollakin napsittua jotain mukamas salaa. Ei mee läpi meillä. Sit tehdään vaan niin, että jokainen saa pari namia ja loput kaappiin. Sama koskee keksejä ym. Ei niitäkään mun mielestä joka päivä syödä.

Et meillä ei tuo olis onnistunut ja toisaalta aika turhaakin, mun mielestä. Hampaat harjataan kahdesti päivässä eikä ole reikiä. Ehkä jos lapsi noin helposti hyväksyy asian. Mutta päiväkotikin on jo muuttanut syömiskäsityksiä aika tavalla.

En keksi mitään syytä, miksi koskaan alkaisin ostaa karkkia tuolle kohta 2veelle. Jotain herkkuja on saanut, mummolassa ja kylässä vähän olen höllännyt että saa maistella. Pari jäätelöä olen itse ostanut kun ollaan oltu kesästä nauttimassa. Herkkuja ei juuri kotona syödä, joskus leivon jotain esim. kuivakakkua ja sitä en koe hirveän epäterveellisenä, jos tyttö siitä maistiaisia ottaa. Kaupan namit lisäaineineen on mielestäni se pahin, joita ilman pärjää oikein hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Miksi ette ole antaneet karkkia?

Meidän reilu 2 v ei ole saanu karkkia. Myös keksiä ja jäätelöä ym saa esim kahvipöydästä tai jälkkäriksi. Helppoa kaupassakin kun ei tiedä karjua karkkihyllyillä. Ei lapsi karkkia tarvitse eikä ainakaan kärsi jos ei sitä saa. Kyllä ehtii sitä sorttia elämänsä aikana kiskoa muutenkin.

Ei sen kummemmin säännöstellä, mutta ei oo silti ollu karkkihyllynujakoita. Saavat joskus kerran viikkoon, joskus harvemmin, joskus spesiaalitilanteissa 2-3 päivänä viikon sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Meidän reilu 2 v ei ole saanu karkkia. Myös keksiä ja jäätelöä ym saa esim kahvipöydästä tai jälkkäriksi. Helppoa kaupassakin kun ei tiedä karjua karkkihyllyillä. Ei lapsi karkkia tarvitse eikä ainakaan kärsi jos ei sitä saa. Kyllä ehtii sitä sorttia elämänsä aikana kiskoa muutenkin.

tulee sellanen olo, kun laitat että kiskoa, niin viinaa ja kaljaa kiskoa, oletko kenties absolutisti???

Niin, no siis kyllä meilläkin on vain yks karkkipäivä viikossa, mutta ei meillä oo ollu ikärajaa karkille.

Ja mikäs siinä, minusta voit kieltää karkin syönnin vaikka sinne 18v. päiville asti, jos se on teille hyvä ratkasu =)

Tiesitkö, että lasten diabetes (se jota hoidetaan insuliinipistoksilla sitten koko loppuelämä) on lisääntynyt todella paljon. Syytä ei tiedetä, mutta lasten ylipaino on lisääntynyt samaa tahtia. Sokerin mussuttaminen on kaikella tapaa epäterveellistä, energiaa, jossa ei ole mitään elimistön tarvitsemia hiven- tms. aineita. Lapsen kylläisyyskeskus aivoissa häiriintyy, jos annetaan korkeaenergistä ruokaa liikaa = karkkia päivittäin. Sitten on seurauksena pullukka, joka pahimmassa tapauksessa saa sen diabeteksen, joka taas aiheuttaa verenkierto-ongelmia ja muita hengenvaarallisia sivuvaikutuksia.

SIKSI

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

tulee sellanen olo, kun laitat että kiskoa, niin viinaa ja kaljaa kiskoa, oletko kenties absolutisti???

Täh? En ole absolutisti todellakaan. Mutta itse tulee välillä "kiskottua" namia kun lapset nukkumassa... Täysin turhaa itsekään karkkia syödä mutta pahasta tavasta vaikea päästä eroon :)

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
tekeekö se sinut onnelliseksi kun olet rajoittanut sitä karkin syöntiä????

Miksi ihmeessä lapsen pitäisi syödä karkkia!? Ihminen ei todellakaan tarvitse sitä ravinnokseen.

Emilyniä peesailen. Mistä tämä hyökkäävä asenne "kysyn vaan"? Huono omatunto?

Alkuperäinen kirjoittaja hups:

Tiesitkö, että lasten diabetes (se jota hoidetaan insuliinipistoksilla sitten koko loppuelämä) on lisääntynyt todella paljon. Syytä ei tiedetä, mutta lasten ylipaino on lisääntynyt samaa tahtia. Sokerin mussuttaminen on kaikella tapaa epäterveellistä, energiaa, jossa ei ole mitään elimistön tarvitsemia hiven- tms. aineita. Lapsen kylläisyyskeskus aivoissa häiriintyy, jos annetaan korkeaenergistä ruokaa liikaa = karkkia päivittäin. Sitten on seurauksena pullukka, joka pahimmassa tapauksessa saa sen diabeteksen, joka taas aiheuttaa verenkierto-ongelmia ja muita hengenvaarallisia sivuvaikutuksia.

SIKSI

Kyllä tiesin :)
Itse kyllä luulen, että syynä on epäterveellinen ruokavalio. Jos lapsilla on kerran viikossa karkkipäivä, ei siitä varmastikaan diabetestä tule.
Ennemmin olisin huolissaan siitä roskaruuan määrästä, mitä lapset syö.

SIKSI

Itse kyllä luulen, että syynä on epäterveellinen ruokavalio. Jos lapsilla on kerran viikossa karkkipäivä, ei siitä varmastikaan diabetestä tule.

Ihmettelenpä vaan, miksi pitäisi alkaa pitää edes kerran viikossa karkkipäivää kun hyvin pärjää ilmankin.

Meidän esikoinen sai ekan kerran karkkia jossain kylässä 2,5-vuotiaana. Kun täytti kolme, sai ekan kerran omaa karkkia. Saa nykyään (3,5-vuotiaana) satunnaisesti niiskuneiti-askin. Saa siis vain xylitol-karkkeja, kunnes ei enää voi rajoittaa helposti. Pikkusiskoni sai vasta 5-vuotiaana tavallista karkkia, ja toivon nyt jotakin samansuuntaista. En siis kiellä kylässä ottamasta, muttei osteta kotiin muuta kuin xylitolikarkkeja, niitäkin ehkä kerran kuussa.

En ymmärrä miksi sitä karkkia pitäisi antaa....? Herkkuja meillä mm. rusinat, joskus keksit (jos muutkin ottaa) ja jäätelö etenkin kesällä.

Toivottavasti osaatte vähän löysätä sitä otetta ennen kuin lapsi kasvaa, tyly jos ei mitään saa tehdä vaikka kaikki muut saa. Minusta tuollaiset äidit ovat niin jääneet kiinni siihen hyvä äiti -rooliin, että eivät huomaa eristävänsä lastaan muusta maailmasta ja muista ikäisistään.

Meillä esikoinen sai maistaa ekan kerran karkkia reilu kaksi vuotiaana kun päiväkodin joulupussista tupsahti karkki. Siitä eteenpäin sai synttäreillä ja juhlissa. Meillä ei siis ollut karkkipäivää. Kun tyttö oli 5,5v kysyi yksi päivä "äiti, miksi mulla ei oo karrkipäivää". Vastausta en siihen osannut sanoa :ashamed: Siitä asti meillä ollut karkkipäivä.

Tällainen valinta meidän perheessä mun oman ammattini johdosta.

Meillä poika 2v8kk ja on kyllä karkkeja, keksejä ja jäätelöä saanut. Jäätelö suurinta herkkua.
Ei huuda kaupassa herkkujen perään. Joskus pyytää jäätelöä ja valitsee aina Eskimopuikon.
Itse ylipainoisena vaalin pojan kiloja. Kannatan että ennemmin silloin tällöin jotain hyvää, kun että sitten isompana söisi herkkuja salaa kuten mä pienempänä.
Nyt varsinkin kun itse laihdutan niin meillä ei ole enää mitään herkkuja kotona. Hedelmiä poika onneksi syö. Valitsee kaupasta raejuustoa itselleen :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toivottavasti osaatte vähän löysätä sitä otetta ennen kuin lapsi kasvaa, tyly jos ei mitään saa tehdä vaikka kaikki muut saa. Minusta tuollaiset äidit ovat niin jääneet kiinni siihen hyvä äiti -rooliin, että eivät huomaa eristävänsä lastaan muusta maailmasta ja muista ikäisistään.
Nyt oli kyse karkin antamisesta. Vähän suhteellisuudentajua. Ei karkin rajoittaminen ole yhtä kuin lapsen eristäminen muusta maailmasta. Voi pyhä sylvi taas etten paremmin sanois!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

SIKSI

Ihmettelenpä vaan, miksi pitäisi alkaa pitää edes kerran viikossa karkkipäivää kun hyvin pärjää ilmankin.

Ihmettele vaan :)
Itse muistan ainakin lapsuudesta karkkipäivän, joka oli viikon paras päivä.
Miksi annat jäätelöitä, keksejä jne, mutta karkkeja et? Ei ne sen parempaa hoitoa tulevalle diabetikkolapselle ole kuin karkitkaan ;)

Yhteistyössä