Muita, jotka syövät "oudosti"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24225149]No vielä kalliimpaa on ostaa kaikki erikseen ja jotain suikaleitakin kalliimpaa lihaa..[/QUOTE]

No kyllähän niitä vihanneksia, juureksia ja lihoja kai käyttää useampaankin ruokaan kuin vain siihen wokkiin?

(No okei, en tiedä miten paljon isoissa perheissä menee ruokaa kerralla...)

meillä on varmaan oudot ruokailutottumukset. en edes muista koska olisin tehnyt jotain oikeaa ruokalajia. Päivittäin teen kanaa/kalaa + tuoreita eri hedelmiä, kasviksia,vihanneksia tai juureksia wokattuna, paistettuna, keitettynä tai salaattia. välillä pakastepinaattikeittoa kananmunalla. Itse syön tästä annoksesta töissä. Lapsi syö päiväkodissa vuoroista riippuen kaikkea aamupalasta iltapalaan. eli siellä saa normaaleja ruokia onneks ku oon ite niin laiska.

Vapaapäivinä ja usein myös arkena aamuvuorojen jälkeen olemme mummolassa, jossa syömme näitä perusruokia ja myös eineksiä välillä.

Lapsi syö kotona aamiaiseksi, ilta- tai välipalaksi jugurttia, leipää, hedelmiä, muroja, rahkaa tms.
perinteistä mitään laatikkoa, keittoa, kastikketta jne en ole itse kotonani valmistanut ainakaan 1,5-vuoteen enkä edes riisiä, pastaa tai perunaa keittänyt kotona :D olenkohan vähän kaavoihin kangistunut kun omat aamu- ja iltapalatkin ovat samaa päivästä toiseen.

[QUOTE="vieras";24225149]No vielä kalliimpaa on ostaa kaikki erikseen ja jotain suikaleitakin kalliimpaa lihaa..[/QUOTE]
Tästä olen eri mieltä. Sipulit ja porkkanat eivät talvellakaan ole kalliita eikä kyllä kaalikaan. Idättäminen on helppoa itsekin, jos haluaa wokkiinsa ituja. Eikä maksa paljoa. Kourallisesta kuivattuja herneitä saat useampaakin wokkiin ja salaattiin herneenversioja. Paprikaa kannattaa ostaa - jos omistaa pakastimen - loppukesästä, kun se on halvimmillaan ja pakastaa valmiina suikaleina. Toki se sipulipussi, porkkanapussi ja kaali ei mene kerralla yhteen wokkiin, mutta siitä syntyy sitten muita ruokia seuraaviksi päiviksi.

[QUOTE="Anna";24224475]Täällä yksi outolan perhe kanssa, IKINÄ eläissäin en ole edes keittänyt perunaa :D

Me syödään paljon wokkeja, monenlaisena variaationa.

Meistä tekee vielä outoja sekin, että syödään vaan 3 kertaa päivässä, joskus harvoin 4. Illallinen on aina 21.00-22.00, aikuiset syö usein vielä myöhemmin.

Meillä jää siis aamupala pois, se on suoraan lounas. Sitten 5-6 aikaan otetaan jotain välipalasta ja illalla syödään päivän pääruoka. Näin on menty aina, mutta vieläkin se on monelle outoa :D[/QUOTE]

Miten ne lapset jaksaa mennä kouluun/hoitoon jos ruoka tarjotaan noin mielettömän myöhään??? Mihin aikaan se nukkumaanmeno aika on?

[QUOTE="vieras";24225001]No wokit yhtenä esimerkkinä. pussi makaroonia maksaa 50snt ja wokkipussi maksaa väh 2,5€. Makaroonilaatikkoon kelpaa tavan jauheliha 2,80€/400g, wokkeihin sitten jotain kalliimpia suikaleita jne..[/QUOTE]

Mikä hemmetin wokkipussi??? Mene vihanneshyllylle, katso mikä on alennuksessa ja opettele pilkkomaan!!! Kai nyt jumankauta kaikki ruoka on kallista jos se pitää ostaa lämmitysvalmiina, tee itse niin saat halpaa ja terveellistä!!!

Meillä taas ei koskaan tehdä kotona esim lasagnea, karjalanpaistia, kotitekoista hernekeittoa, lihasoppaa, kiusausia jne.
Mutta tehdään kyllä tortilloja, ceasar salaattia, nakkisoppaa, perunamuussia, fetaa+sipulia+paprikaa pannulla paistettuna vaikka muussin kanssa, kasvissosekeittoa, lihapullia jne.
Ei kait siinä mitään hassua ole, jos perhe tekee ruokaa mistä itse tykkää?

Meilläkin meni vuosia ilman makaronilaatikkoa. Sitten sitä oli kerran ja kaikki rakastuivat siihen. Jonka jälkeen sitä oli joka helvetin viikko, parhaimmillaan kahdesti viikossa. Noin puolen vuoden kuluttua kukaan ei enää halunnut syödä sitä, ei puolukoilla eikä ilman.
Joskus on keitettyä perunaa sellaisenaan kalan kanssa.
Nykyään lapset tekevät itse ruokiaan ja sinne listalle on tullut käristetty jauheliha mutta aika harvoin itse tekevät siihen makaroonia kaveriksi.
Kyllähän tässä lampaanviulua voisi syödä joka päivä, mutta kun se on niin helvetin kallista.

omavarasuutta, juurekset omasta maasta. miehen pyytämät lihat ja kalat. kaupasta mahollisimman vähän. maito suoraan tuottajalta, samoin kananmunat, viiliä teen itte, jauhot ostan " pieneltä myllyltä" jauhoissa on mukana kaikki, ei mitään valkosta pölyä. leivon leivät ja pullat, keksit itte.

omavarasuutta, juurekset omasta maasta. miehen pyytämät lihat ja kalat. kaupasta mahollisimman vähän. maito suoraan tuottajalta, samoin kananmunat, viiliä teen itte, jauhot ostan " pieneltä myllyltä" jauhoissa on mukana kaikki, ei mitään valkosta pölyä. leivon leivät ja pullat, keksit itte.

Voi vitsi kun meiltäkin onnistuisi sama :) Jauhot voidaan hakea läheiseltä myllyltä, ja kalat saadaan miehen vaarilta. Leipää en leivo itse, mutta kaiken muun "vehnäsen" kyllä. Pitäisi etsiä lähialueelta ne tilat, mistä voisi hakea maidot ja lihat, mutta toistaiseksi ei ole auttanut ei Google eikä kyselyt tutuilta ym.

Minä leivon myös, pakastan marjat ja mummulaiset keittää mehut. Perunoita tulee (mutta aika vähän) Kananmunat haemme kans kanalasta. Mutta sen koen hankalaksi koska työn puolesta täytyy ostaa hylaa niin sitten tulee ostettua loputkin maitotuotteen kaupasta. Ja mies ei metsästä. Ja se vähä mitä kalastetaan niin ne menee kissalle.. Mutta jotain sentään :) Niin ja lihatkin haetaan pääsääntösesti naapuri kaupungin palvaamosta.

Jos ette huomanneet, niin "oudosti" oli lainausmerkeissä. Tarkoittaa siis sitä, että minusta ei outoa, mutta puuttuu nämä "perusruuat" kuten se kirottu makaronilaatikko tai perunat ja kastike.

En siis kuvittele oikeasti tekeväni mitenkään järin erikoista ruokaa, vaikka ollaankin puurottomia ja suht perunattomiakin.

Ei meillä koskaan ole syöty kotona puuroa ja makaronilaatikkoakin oli kenties jouluisin vain muiden laatikoiden kanssa. Perunaa oli vain sen takia kun se valmistui helposti, kun äiti ei jaksanut töiden jälkeen alkaa tekemään mitään erikoista.
Ei tuossa teidän ruokavaliossa ole muuta kummaa kuin että se on todella liha painotteista, se on outoa.

[QUOTE="vieras";24225548]Ei meillä koskaan ole syöty kotona puuroa ja makaronilaatikkoakin oli kenties jouluisin vain muiden laatikoiden kanssa. Perunaa oli vain sen takia kun se valmistui helposti, kun äiti ei jaksanut töiden jälkeen alkaa tekemään mitään erikoista.
Ei tuossa teidän ruokavaliossa ole muuta kummaa kuin että se on todella liha painotteista, se on outoa.[/QUOTE]

Hä?
Meillä menee kasviksia paljon, ja usein on ihan kasvisruokaa ilman lihan murenaakaan.

Mun mielestä palstan ruoista oudoin on se "risotto", joka ei ole risottoa nähnytkään. Jos peruspalstamamma saisi Italiassa risottoa, hän ei tunnistaisi mitä se on.

Mutta niin.. meillä ei ehkä syödä mitenkään outoja ruokia, mutta ehkä olen jotenkin outo suurimpaan osaan verrattuna siinä, että haen mahdollisimman paljon ruokaa kauppahallista, suosin lähiruokaa jne. Teen mahdollisimman paljon alusta asti itse. Kyllä meillä perinteistä kotiruokaakin syödään, mutta myös kaikkea eksoottisempaa. Itse olen kaivannut välillä sitä kotiruokaa, koska kun olin lapsi, äitini teki aina kaikkea erikoisempaa, joista kyllä tykkäsin ja tuli ainakin maisteltua kaikenlaista. Tulee itse tehtyä sen ansiosta monenlaista ruokaa.

Pääasiana kuitenkin, että tietää mistä ruoka tulee ja saa puhtaista perusaineksista tehtyä maukasta ruokaa, joka ei kuitenkaan mene liian vaikeaksi vaan sopii arkeen.

Niin hienoa :), nostan sulle hattua.

Mulla ei riittäisi osaaminen, viitseliäsyys eikä aika.

Anatolia hei, laitahan ketju pystyyn jossa te perunaa syömättömät listaisitte päivän ruoat jooko? Mä niiiiiiin haluan päästä perunasta eroon ja oppia tekemään uusia ruokia mutta miten se voikin olla niin vaikea? Mä vaan en osaa koota ruokaa ilman perunaa :ashamed:

Niin hienoa :), nostan sulle hattua.

Mulla ei riittäisi osaaminen, viitseliäsyys eikä aika.

kiitos :) mulla ei kestä maha valmismarinoituja ja on mahollisuus käyttää puhasta lihaa. mies mettästää ja osa lihasta tullee kotieläin pihalta. huomenna pitäs hakea kaks kukkoa pakkaseen :D syksyllä poro erotuksilta lihhaa kans. miehen työpaikalta muflonin lihhaa.

leipominen on ihan pika hommaa, taikina koneella ja sänpylöiksi, vuokaleiväksi yms. lapset tykkää leipoa ja syyä taikinaa :D talvella leivinuunissa rieskaa ja kuumenveenleipää.

omalta kasvimaalta perunat ( puikkoa ei pyöreää) porkkanat ja sipulit. nyt ekaa kertaa testissä punajuuri ja lanttu. nämä on tullu ennen mummolasta, mummo sairastu joten kokeillaas onnistuuko mulla kasvattaa mummolle.. hmmp

Meillä syödään ihan tavallisesti ja monipuolisesti. Suositaan kauden antimia ja lähellä tuotettua. Hedelmiä tosin syömme paljon vuodenajasta riippumatta, vaikka ovatkin kaukaa tuotuja. Kesällä ja syksyllä kuitenkin painotus on kotimaisissa marjoissa ja kasviksissa. Kalaa (tuoretta) syödään paljon, samoin ruisleipää.

Perunoita syödään useammin kuin riisiä tai couscousia, mutta niitäkin kerran-pari kuukaudessa. Teemme pastoja, keittoja, wokkeja ja muita etnishenkisiä ruokia sekä perinteisiä suomalaisia ruokia (esim. kaali- ja makaronilaatikko, silakat, muikut, karjalanpaisti jne.) vaihtelevasti kaikkia. Salaattia joka päivä ja perinteisiä jauhosuurusteisia kastikkeita melko harvoin. Munia, rahkaa, maustamatonta jugurttia, juustoja, siemeniä ja pähkinöitä käytetään paljon niin ruoanlaitossa kuin aamu-, ilta- ja välipaloina.

Ruoka-ajat taitavat meillä poiketa valtavirrasta, koska päivän pääateria on joko päivällinen n. klo 17-18 tai ns. illallinen klo 20-21.