Muita jotka on helsingin kaupungin vuokra-asuntojonossa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Pikkuista galluppia tässä kaipailisin.

Taustaa:
Siskoni on eronnut, nyt vuoden alusta ollut asunnottomana, yhden 1-luokkalaisen lapsen kanssa. Kaksi muuta lasta meni isälleen heti asunnon menettämisen jälkeen. (lapset eri miehiltä) Tämä yksi lapsi jäi vielä äidille. Yksityisellä vuokra nousi 970?, johon hällä ei ollut varaa. Sisko asui tämän yhden lapsen kanssa sossun järjestämässä "tilapäismajoituksessa" ja tavarat varastossa... sikakallista, mutta sossu maksaa. =( Nyt tilanne se ettei tämän yhdenkään lapsen isä jaksanut katso että lapsi asuu sellaisessa luukussa ja tyttö asuu nyt hänen kanssaan. Jännityksellä tässä nyt odotetaan miten käy, joutuuko siskoni nyt lähtemään pois siitä luukusta, kun ei ole lasta ja miten käy tavaroiden. Siskoni on pitkällä sairaslomalla ja ei pysty palaamaan työelämään kun joskus...

Mitenköhän käy, olisiko jollakulla kokemusta.

Ja olis kiva saada listaa helsingistä mihin olisi merkitty.

- Kauan ollut asuntojonossa / oletko vaihtamassa asuntoa vai asunnoton?
- yksin / kuinka monta lasta

Aika erikoista, en ole koskaan kuullut, että lapsen kanssa jonottava olisi pitkään joutunut odottamaan. Itse en tyytyisi vain hissukseen odottamaan. Protestia, viestiä kaupunginvaltuutetuille, soittelua sinne asuntotoimistoon jne.

Juu, lapsen kanssa asunnottomana, mutta on se sossun järjestämä luukku... ihan kauhee ei sielä lapsi voi asuu =( Asuntotoimistosta sanotaan vain ettei asuntoa ole, sossusta on kirjelmä, samoin lääkärin lausunto että kämppä on saatava. Eipä auta... nyt jo 6kk mennyt, tosi ikävää... varsinkin kun menettää tossa sopassa vielä lapsetkin. Ei kiva... Siskoni asunto oli työsuhdeasunto, ja siihen ei saanut asuntotukea, en kyl tiedä helkutti kyl miks, mut ei vaan saanut, kelal oli siihen taas joku hyvä perustelu.

kesti noin puolisen vuotta. Kaksi lasta. Muuten, se hakemus pitää UUSIA puolen vuoden välein... ja pommittaminen EI auta, koska on muitakin kiireellisessä tarpeessa olevia, ei vain siskosi.

mä suutuin miehelleni ja pistin suutuspäissäni paperit menemään kaupungille. Mulle tarjottiin asuntoa viikon sisään siitä kun olin jättänyt paperit. Meillä siis on yksi lapsi, tuolloin reilu pari vuotias. Mä olin työelämässä mukana, joten ehkä sekin jotain vaikuttaa sillä onhan työssäkäyvällä oletettavasti rahaa maksaa vuokransa itse joka kuukausi = varmaa tuloa kaupungille.

Nyt jäi jotakin epäselväksi.. Onko siskosi työelämässä? Kolmesta lapsesta erossa? Jos lapsilla on mahdollisuus elää isiensä kanssa niin siinä voi joutua tappelemaan asunnosta lapsiperheiden ja yksinhuoltajien kanssa. Onko oikeasti mietitty vaihtoehtoa hakea asuntoa Espoosta tai Vantaalta? Helsinkiin on vaan niin j*malaton tunku, että asuntoa ei saa jos omasta elannosta pystyy jollakin tavoin hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Suutuin:
mä suutuin miehelleni ja pistin suutuspäissäni paperit menemään kaupungille. Mulle tarjottiin asuntoa viikon sisään siitä kun olin jättänyt paperit. Meillä siis on yksi lapsi, tuolloin reilu pari vuotias. Mä olin työelämässä mukana, joten ehkä sekin jotain vaikuttaa sillä onhan työssäkäyvällä oletettavasti rahaa maksaa vuokransa itse joka kuukausi = varmaa tuloa kaupungille.

No toi nyt on höpöä, onhan niillä tulorajatkin olemassa, eli juuri vähävaraisimmat saa helpommin asunnon. Ja vaikka olenkin itse töissä, saan silti asumistukea. Että silleen. Kaikilla kun ei ole hyvä palkka.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, lapsen kanssa asunnottomana, mutta on se sossun järjestämä luukku... ihan kauhee ei sielä lapsi voi asuu =( Asuntotoimistosta sanotaan vain ettei asuntoa ole, sossusta on kirjelmä, samoin lääkärin lausunto että kämppä on saatava. Eipä auta... nyt jo 6kk mennyt, tosi ikävää... varsinkin kun menettää tossa sopassa vielä lapsetkin. Ei kiva... Siskoni asunto oli työsuhdeasunto, ja siihen ei saanut asuntotukea, en kyl tiedä helkutti kyl miks, mut ei vaan saanut, kelal oli siihen taas joku hyvä perustelu.

Ja mikä on muuten se "kauhee luukku"? Itse kaupungin vuokrakämpissä kasvaneena olen nähny siistejä koteja ja siivottomia omakotitaloja, joten aika paljon riippuu siitä mitä seinien sisällä tehdään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Isä asuu helsingissä ja työpaikka helsingissä... siksi täältä.

Vantaalta, Espoosta, jopa Keravalta saakka on helppo tulla Helsinkiin.
Jos on oikeasti asunnoton, ja pitkällä sairaslomalla (kerroit että ei voi tehdä töitä pitkään aikaan), luulisi että laajentaisi hakuansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja Suutuin:

No toi nyt on höpöä, onhan niillä tulorajatkin olemassa, eli juuri vähävaraisimmat saa helpommin asunnon. Ja vaikka olenkin itse töissä, saan silti asumistukea. Että silleen. Kaikilla kun ei ole hyvä palkka.

Mä en ole palkan suuruudesta kirjoittanut mitään. Lähinnä mun pointti oli se että kun on työpaikka, on vakituiset palkkatulot joista voi sitten vuokran maksaa.

Kaupungin asuntoja on.Niitä vain pantataan ja pidetään outolintujen vuokraamina,siis moni asunto on vuokrattu mutta niissä ei asuta, tai asutaan mutta sexibisnestä pyörittävä igor asuu myös Tallinnan liepeillä. Täällä Suomessa Igor nostaa tukea asumiseen, ja Bisnes pyörii.

Joitakin vuosia sitten asuin yh:na kahden lapsen kanssa asunnossa, jonka vuokrasopimus oli loppumassa. Laitoin hakemuksen ja minulle tarjottiin asuntoa 3 päivän päästä. Helsingissä myös. Itsekin yllätyin, koska ennen tätä "tilapäistä" 6kk:n asuntoa olin virallisesti koditon 3kk.

Mamut ovat asuntojonossa etusijalla, joten odotusika on pitkä ja suomalaisille jaettavat asunnot ovat niitä jotka eivät kelpaa mamuille.

Sulla ei taida olla aavistustakaan että asia on ihan päinvastainen. Itse olen jonottanut yli kaksi vuotta, itse töissä, miheni töissä tulot yhteensä noin. 4500€, toinen lapsi tulossa, asuttiin 2 vuotta sitten asunnossa joka purettiin vuosi sitten, eipä se perustelu riittänyt kaupungille.
Joten älä tule tänne kertomaan että mamut saa ennen suomalaisia.

[QUOTE="mamu";27753403]Sulla ei taida olla aavistustakaan että asia on ihan päinvastainen. Itse olen jonottanut yli kaksi vuotta, itse töissä, miheni töissä tulot yhteensä noin. 4500€, toinen lapsi tulossa, asuttiin 2 vuotta sitten asunnossa joka purettiin vuosi sitten, eipä se perustelu riittänyt kaupungille.
Joten älä tule tänne kertomaan että mamut saa ennen suomalaisia.[/QUOTE]

Ei niitä asuntoja anneta, jos tulot 4500. Hankkikaa asunto muualta, senkin tonokit.

Yhteistyössä