Nykyäänkö? Kyllähän päätös on aina ollut oma.
Ennen tuollainen normista poikkeava valinta on ollut huomattavasti vaikeampi tehdä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Minusta se on surullista, ja sen näkee joskus ihan itse vaikka jossain leikkipuistossa tai kahvilassa missä vaan on enemmän kuin kaksi äitiä. Ilmapiiri on kaikkea muuta, kuin avoin. Mistä se ihmeen kyräily tuleekin, jostain perimästä ja perinteestä?
Ennen tuollainen normista poikkeava valinta on ollut huomattavasti vaikeampi tehdä.
En tiedä, enkö vain aisti tällaista, mutta itse en ole huomannut. Olen vuosien varrella käynyt aktiivisesti useissa leikkipuistoissa, perhekahviloissa yms. enkä ole minkäänlaista säännönmukaista kyräilyä havainnut. Paskaakaan ei ainakaan täälläpäin aleta puhua kun yksi mammoista poistuu lapsineen puistoista.
Milloin oli ennen?
Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;28947489:Kyllähän nykyään on aika sallittua esim. haukkua sitä kotiäitiä "loiseksi" tai jotain muuta mukavaa, vaikka se on ihan naisen ja miehen välinen sopimus miten kotiasiat hoidetaan ja kuka elättää jne. Kyllä se osoittaa mielestäni jo aika vammasta asennetta, että nainen ei saa jäädä kotiin edes perheen yhteisestä päätöksestä, ilman että pyöritellään silmiä, arvioidaan naisen takapuolen kokoa ja laiskuusastetta ja haukutaan loiseksi ym mukavaa. Kyllä siinä on heitetty naisen äitinä olemisen arvostus romukoppaan. Ei arvosteta.
Keneltä ja miksi kaivataan arvostusta? Eikö se riitä, kun itse arvostaa ja ne läheiset?
Ei sitä aina olekaan, mutta tietynlaiset ihmiset pitää tietynlaista ilmapiiriä yllä.
En viitsi mennä yksityiskohtiin, mutta oman laajan empiirisen tutkimukseni perusteella voisin kyllä lokeroida yhden sun toisenkin.
Mutta en halua perskärpäisiä itselleni.
Minusta se on surullista, ja sen näkee joskus ihan itse vaikka jossain leikkipuistossa tai kahvilassa missä vaan on enemmän kuin kaksi äitiä. Ilmapiiri on kaikkea muuta, kuin avoin. Mistä se ihmeen kyräily tuleekin, jostain perimästä ja perinteestä?
Minä olen kyllä sitä mieltä, että isyyttä pitäisi nostaa vielä enemmän esiin. Varsinkin työelämässä siitä pitäisi tulla normi, että kumpi vaan voi jäädä lasta hoitamaan, ja se pitäisi olla ihan tavallinen asia myös tavallisten miesten keskuudessa.
Mutta te saatte hoitaa kyllä asiat myös perinteisesti: valtio ei vain enää tue sitä kolmea vuotta. Mutta se oikeasti on perinteikästä että mies elättää vaimon ja perheen ihan itse![]()
mun teoria on että naiset on älyttömän kilpailuhenkisiä
pitää olla paras äiti/kaunein nainen/mitä milloinkin ja sen sijaan että yrittäis kehittää itseään (hard way) naiset keskittyy mollaamaan toisiaan (easy way)
...Huomaan, että ärsytän monia naispuolisia ihmisiä ja ehkä se johtuu juuri tästä.
ehkä niillä ärsyyntyvillä vituttaa se, että ne ei aisti susta tappion tunnustamista
Kyllähän naisen perusluonteeseen kuuluu vähän se, että huolehditaan omasta perheestä, sitten vaikka muiden kustannuksella. Ikiaikainen jäänne, vähän sama kuin miesten harhailevat silmät. Nykyaikaisen ihmisen ei ole kuitenkaan pakko näitä viettejä toteuttaa.
Kyllä minullakin kilpailuhenkisyys nostaa välillä päätään, mutta läpsin sen alas järkeilemällä, että hittoako tässä aletaan nokittelemaan ihan tyhmistä asioista. Ja muut saa olla erilaisia, kunhan antavat minunkin olla mitä olen. Paskaa tykkään kyllä puhua jonkun hyvän kaverin tai puolison kanssa, mutta ei mitään vieressä kuiskuttelua tai yleensäkään mitään sellaista, mikä missään kävisi ikinä ilmi.
Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;28947523:Saako aidosti päättää? Minusta kyllä suuntaus on se, että miehelle halutaan se oikeus päättää aidosti millainen haluaa olla ja missä roolissa, ja siitä halutaan tehdä hyväksyttävää mitä ikinä mies valitseekaan. Mikä ON hieno juttu. Mutta naiselta minusta tätä ollaan samalla viemässä pois, nainen on nykyään jotenkin huono jos haluaa olla ensisijaisesti esim. kotiäiti ja hän on vapaata riistaa mitä tulee haukkumiseen ja arvosteluun.
En minä ole tasa-arvoa vastaan, ja mieskin voi nykyiselläänkin olla vaikka sen koko liki 3 vuotta kotona jos tahtoo. Ja ainakin naispiireissä sitä vain arvostetaan, mutta naista joka tekee saman ei nykyään arvosteta juuri tippaakaan. Ihmetellään ja pyöritellään silmiä.
Ja minusta tasa-arvovouhotus menee perheen valinnan oikeuden yli juurikin tässä kotihoidontuki asiassa, vaikka se nyt _meidän_ perheelle taloudellisesti pieni juttu onkin. Se vaan on ilmentymä tästä typerästä tasa-arvo vouhotuksesta.
]Yksilön valinnanvapautta pitäisi korostaa ja tukea. Molempien sukupuolten tulisi voida olla uraohjuksia taikka pullantuoksuisia kotivanhempia. Jos perhe haluaa perinteisen mallin, niin sitä voisi tukea siinä missä toisia vaihtoehtoja. Vaikka kyseessä olisi kolmen vanhemman malli jos joku sellaista haluaa.
Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;28947407:Kohta varmaan poistetaan jo nimitykset äiti ja isä ja pitää puhua vaan "vanhemmista", ettei vaan tapahdu epätasa-arvoa. MINÄ PUHUN AINA VANHYEMMISTA, VOI KÄYTTÄÄ MÖS NIMITYKSIÄ ISÄ JA ÄITI, MUTTA ON INHOTTAVAA JOS NIIHIN LIITETÄÄN AUTOMAATTISIA MÄÄREITÄ TYYLIIN "ÄITI HOITAA PIENEN LAPSEN JA ISÄ TUTUSTUU IUSOMPAAN LAPSEEN VASTA" JNE. Tasa-arvo jyrää jo yksilön valinnan oikeuden ohitse, onko naiset ihan tyhmiä? Meillä oli asiat tosi hyvin, saatiin VALITA itse ja perheen kesken halutaanko omistautua lapsille vai työlle vai johonkin siihen välimaastoon. Mitä hiton epätasa-arvoa siinä oli? OLI JA ON TOSI PALJON EPÄTASA-ARVOA KOSKA KÄYTÄNNÖSSÄ NAISET JÄÄ KOTIIN JA MIEHET TÖIHIN, KOTIIN JÄÄMISEN PITÄISI OLLA SAMALLA TAVALLA MAHDOLLISTA MOLMMILLE. Työelämässä menestyminen on minusta ollut aina kiinni ihan yksilön omista ansioista ja ahkeruudesta, ei hemmetti sukupuolesta. Ja jotain naiskiintiöitä nyt en tajua ollenkaan, ziisus. SAMAA MIELTÄ!! Oman ukon sukkiakaan ei saisi enää pestä, ettei vaan joku luule että meidän perheessä eletään epätasa-arvoisesti. Sellainen ukkohan ei oo mistään kotoisin, joka ei omia pyykkejään pese, naisen niihin ei ainakaan tule koskea. Ja siis ilmeisesti vain "naiseuden" vuoksi. Kaveripiirissä näin. MOLEMMAT PARISKUNNASSA VOI PESTÄ TOISTENSA SUKKIA MUTTA JOS SE ON AINA NAINEN JOKA PESEE NIIN HASSUA VÄHÄN.
Kiitos vaan tasa-arvohihhulit kaikkien muiden elämän vaikeuttamisesta. Minä nautin olla nainen ja äiti, mies haluaa olla mies ja isä. Ja meille sopii perinteiset roolit. Miksi se on muille niin äärettömän iso ja vaikea pala niellä? EN OLE HIHHULI. EN VAIKEUTA KENENKÄÄN ELÄMÄÄ. SAATTE OLLA MITÄ HALUATTE MUTTA TOIVOTTAVASTI ETTE OPETA LAPSILLENNE ETTÄ SE ON AINUT OIKEA TAPA ELÄÄ. KAIKILLE EI SOVI PERINTEISET ROOLIT,EIKÄ TARVITSE SOPIA. JOILLEKIN NE SOPII, SE ON OK. ESIM. MINUSTA TUNTUU VAIKKA OLEN NAINEN, ENEMMÄN LUONTAISELTA "PERINTEINEN" ISÄN ROOLI. EN HALUAISI OLLA VUOSIA KOTONA JNE. TASAPUOLISEN VANHEMMUUDEN TUKEMINEN ON KAIKKIEN, MYÖS NAISTEN ETU!
Meinasin ensin kirjoittaa, että osittain totta mutta nyt kun miettii tarkemmin, niin erittäin totta.
Minä en ole kilpailuhenkinen. Jos joku haluaa juosta ohitseni lenkillä siksi, että haluaa voittaa minut, niin juoskoon. Olen lenkillä voittaakseni itseni kerta toisensa jälkeen. Tai jos joku haluaa olla minua kauniimpi, olkoon. Olen tämän näköinen lähinnä itseäni varten (miestä myös). Huomaan, että ärsytän monia naispuolisia ihmisiä ja ehkä se johtuu juuri tästä.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28947437:Ei se muille ole vaikea pala niellä, mutta yhteiskunnan ei tarvitse tukea rahallisesti kaikkia valintoja. Sinulla on jatkossakin mahdollista jäädä vaikka kotirouvaksi, mikään taho ei estä sitä. Mutta kuten nytkään tai aiemmin, niin yhteiskunta ei tue rahallisesti sitä kotiinjäämistä kuin jonkin, kohtuulliseksi katsotun ajan verran. Edelleen jatkossa jokaisella on mahdollisuus ja oikeus valita, mille haluaa elämässään omistautua.