Muita joita jo ärsyttää tämä tasa-arvo vouhotus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärtynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärtynyt

Vieras
Kohta varmaan poistetaan jo nimitykset äiti ja isä ja pitää puhua vaan "vanhemmista", ettei vaan tapahdu epätasa-arvoa. Tasa-arvo jyrää jo yksilön valinnan oikeuden ohitse, onko naiset ihan tyhmiä? Meillä oli asiat tosi hyvin, saatiin VALITA itse ja perheen kesken halutaanko omistautua lapsille vai työlle vai johonkin siihen välimaastoon. Mitä hiton epätasa-arvoa siinä oli? Työelämässä menestyminen on minusta ollut aina kiinni ihan yksilön omista ansioista ja ahkeruudesta, ei hemmetti sukupuolesta. Ja jotain naiskiintiöitä nyt en tajua ollenkaan, ziisus. Oman ukon sukkiakaan ei saisi enää pestä, ettei vaan joku luule että meidän perheessä eletään epätasa-arvoisesti. Sellainen ukkohan ei oo mistään kotoisin, joka ei omia pyykkejään pese, naisen niihin ei ainakaan tule koskea. Ja siis ilmeisesti vain "naiseuden" vuoksi. Kaveripiirissä näin.

Kiitos vaan tasa-arvohihhulit kaikkien muiden elämän vaikeuttamisesta. Minä nautin olla nainen ja äiti, mies haluaa olla mies ja isä. Ja meille sopii perinteiset roolit. Miksi se on muille niin äärettömän iso ja vaikea pala niellä?

Minä olen kyllä sitä mieltä, että isyyttä pitäisi nostaa vielä enemmän esiin. Varsinkin työelämässä siitä pitäisi tulla normi, että kumpi vaan voi jäädä lasta hoitamaan, ja se pitäisi olla ihan tavallinen asia myös tavallisten miesten keskuudessa.

Mutta te saatte hoitaa kyllä asiat myös perinteisesti: valtio ei vain enää tue sitä kolmea vuotta. Mutta se oikeasti on perinteikästä että mies elättää vaimon ja perheen ihan itse :)

Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;28947407:
Kohta varmaan poistetaan jo nimitykset äiti ja isä ja pitää puhua vaan "vanhemmista", ettei vaan tapahdu epätasa-arvoa. Tasa-arvo jyrää jo yksilön valinnan oikeuden ohitse, onko naiset ihan tyhmiä? Meillä oli asiat tosi hyvin, saatiin VALITA itse ja perheen kesken halutaanko omistautua lapsille vai työlle vai johonkin siihen välimaastoon. Mitä hiton epätasa-arvoa siinä oli? Työelämässä menestyminen on minusta ollut aina kiinni ihan yksilön omista ansioista ja ahkeruudesta, ei hemmetti sukupuolesta. Ja jotain naiskiintiöitä nyt en tajua ollenkaan, ziisus. Oman ukon sukkiakaan ei saisi enää pestä, ettei vaan joku luule että meidän perheessä eletään epätasa-arvoisesti. Sellainen ukkohan ei oo mistään kotoisin, joka ei omia pyykkejään pese, naisen niihin ei ainakaan tule koskea. Ja siis ilmeisesti vain "naiseuden" vuoksi. Kaveripiirissä näin.

Kiitos vaan tasa-arvohihhulit kaikkien muiden elämän vaikeuttamisesta. Minä nautin olla nainen ja äiti, mies haluaa olla mies ja isä. Ja meille sopii perinteiset roolit. Miksi se on muille niin äärettömän iso ja vaikea pala niellä?

Ei se muille ole vaikea pala niellä, mutta yhteiskunnan ei tarvitse tukea rahallisesti kaikkia valintoja. Sinulla on jatkossakin mahdollista jäädä vaikka kotirouvaksi, mikään taho ei estä sitä. Mutta kuten nytkään tai aiemmin, niin yhteiskunta ei tue rahallisesti sitä kotiinjäämistä kuin jonkin, kohtuulliseksi katsotun ajan verran. Edelleen jatkossa jokaisella on mahdollisuus ja oikeus valita, mille haluaa elämässään omistautua.

Minä olen kyllä sitä mieltä, että isyyttä pitäisi nostaa vielä enemmän esiin. Varsinkin työelämässä siitä pitäisi tulla normi, että kumpi vaan voi jäädä lasta hoitamaan, ja se pitäisi olla ihan tavallinen asia myös tavallisten miesten keskuudessa.

Mutta te saatte hoitaa kyllä asiat myös perinteisesti: valtio ei vain enää tue sitä kolmea vuotta. Mutta se oikeasti on perinteikästä että mies elättää vaimon ja perheen ihan itse :)

Pointti ei ollut vain tässä tulevassa muutoksessa, vaan ihan jo tässä yleisessä asenneilmapiirissä ja siitä mihin se vielä tuleekaan johtamaan.

Mua ärsyttää, kun "tasa-arvo" viedään yli. Tulee mieleen tapaus Ruotsissa missä jotkut feministit vaativat olla uimahalissa ilman yläosaa, koska miehetkin ovat.

[QUOTE="vieras";28947447]Pointti ei ollut vain tässä tulevassa muutoksessa, vaan ihan jo tässä yleisessä asenneilmapiirissä ja siitä mihin se vielä tuleekaan johtamaan.[/QUOTE]

Voisitko tarkentaa että mikä vika on yleisessä ilmapiirissä? Minä näen, että jos isyys ja äitiys menee lähemmäksi toisiaan ja vanhemmuudesta tulee ihan oikeasti yhteistä eikä sitä, että äiti päättää ekat kolme vuotta, niin ilmapiiri voisi olla jopa rennompi?

En ymmärrä mitä vikaa on tasa-arvossa varsinkin jos sillä parannetaan isien asemaa?

• Tykkää
Reactions: Cassyput
[QUOTE="vieras";28947447]Pointti ei ollut vain tässä tulevassa muutoksessa, vaan ihan jo tässä yleisessä asenneilmapiirissä ja siitä mihin se vielä tuleekaan johtamaan.[/QUOTE]

Mihin tasa-arvo voi sinusta johtaa? Minusta sukupuolten välinen tasa-arvo on todella hyvä ja tavoiteltava asia. En ole kaikista yhteiskunnan toimista välttämättä samaa mieltä, mutta yleisesti ottaen en todellakaan näe mihin pahaan tasa-arvo voisi johtaa. Jos miehet ja naiset ovat aidosti tasa-arvoisia, silloin jokainen saa olla sellainen kuin on ja valita sellaisen elämän kuin haluaa. Mitä pahaa siinä sinusta on?

Olennaista tässä on mielestäni juurikin tuo vapaus valita, millaista naiseutta, miehuutta, äitiyttä ja isyyttä haluaa kohdallaan toteuttaa. Omassa ajattelussani sukupuolten välinen tasa-arvo kiteytyy suurien linjojen ympärille: Lainsäädäntö, yhtäläiset mahdollisuudet ja yleinen asenneilmapiiri. Viimeksi mainittu on ihanteellisessa tilanteessa sellainen, että on yleisesti hyväksyttyä valita ns. perinteinen tai modernimpi naiseus/äitiys tai miehuus/isyys ja kaikki muodot näiden väliltä.

Omassa lähipiirissäni pyykit pesee se vanhempi, joka ehtii eikä tasa-arvo ole uhattuna, jos nainen viikkaa miehenkin pyykit telineeltä kaappiin tai mies vaihtaa naisen autoon talvirenkaat.

Minusta se taas on hienoa, että nykyään kukin saa päättää, millainen nainen tai mies haluaa olla, ennen roolit oli paljon tiukempia. Mieskin saa nykyään olla perheelleen omistautunut pehmo, joka jää kotiin hotamaan lapsia. Ennen tämä ei olisi tullut kuulonkaan. Ja nainen saa olla vaikka huippujohtaja tai pullantuoksuinen äiti, tai vaikka molemmat, ihan oma valinta.

Voisitko tarkentaa että mikä vika on yleisessä ilmapiirissä? Minä näen, että jos isyys ja äitiys menee lähemmäksi toisiaan ja vanhemmuudesta tulee ihan oikeasti yhteistä eikä sitä, että äiti päättää ekat kolme vuotta, niin ilmapiiri voisi olla jopa rennompi?

En ymmärrä mitä vikaa on tasa-arvossa varsinkin jos sillä parannetaan isien asemaa?

Kyllähän nykyään on aika sallittua esim. haukkua sitä kotiäitiä "loiseksi" tai jotain muuta mukavaa, vaikka se on ihan naisen ja miehen välinen sopimus miten kotiasiat hoidetaan ja kuka elättää jne. Kyllä se osoittaa mielestäni jo aika vammasta asennetta, että nainen ei saa jäädä kotiin edes perheen yhteisestä päätöksestä, ilman että pyöritellään silmiä, arvioidaan naisen takapuolen kokoa ja laiskuusastetta ja haukutaan loiseksi ym mukavaa. Kyllä siinä on heitetty naisen äitinä olemisen arvostus romukoppaan. Ei arvosteta.

Mua ärsyttää, kun "tasa-arvo" viedään yli. Tulee mieleen tapaus Ruotsissa missä jotkut feministit vaativat olla uimahalissa ilman yläosaa, koska miehetkin ovat.

No mikä ongelma se olisi, jos ne "jotkut" voisivat niin tehdä? Onhan nyt jo sellaisiakin uimahalleja, joissa voi uida kokonaan ilman uimapukua, esim. Yrjönkadun uimahallissa. Saa siellä toki uimapukuakin käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;28947489:
Kyllähän nykyään on aika sallittua esim. haukkua sitä kotiäitiä "loiseksi" tai jotain muuta mukavaa, vaikka se on ihan naisen ja miehen välinen sopimus miten kotiasiat hoidetaan ja kuka elättää jne. Kyllä se osoittaa mielestäni jo aika vammasta asennetta, että nainen ei saa jäädä kotiin edes perheen yhteisestä päätöksestä, ilman että pyöritellään silmiä, arvioidaan naisen takapuolen kokoa ja laiskuusastetta ja haukutaan loiseksi ym mukavaa. Kyllä siinä on heitetty naisen äitinä olemisen arvostus romukoppaan. Ei arvosteta.

Veljeni perheessä tehtiin aikanaan päätös, että vaimo jää kotiin hoitamaan lapsia. Ja jäikin, kunnes lapset olivat muistaakseni 12 v. Ja mies elätti perheensä. En muista kenenkään pyöritelleen silmiään tai arvostelleen heitä tästä päätöksestä.
Ihan perheen oma asia. Mutta jos kotona ollaan ja elellään yhteiskunnan tuella, esim, tarkoituksella työttömänä, sitten minusta sopiikin jo arvostella.

Tiedätkö, elämässä ei voi tehdä yhtään valintaa, joka tyydyttäisi kaikkia. Jokainen tekee valintoja, joita toiset tai ehkä jopa enemmistö pitää tavalla tai toisella väärinä. Omia valintoja voi puolustaa ja ihmisiä voi valistaa miksi on tehnyt sellaisia valintoja, ei hyökkäämällä, vaan avautumalla ja perustelemalla. Minusta kotiäitejä tai äitejä kyllä arvostetaan Suomessa paljonkin. (Palstan loisjutut voit jättää omaan arvoonsa, tiedät varmaan, että jotkut käyvät tällaisilla palstoilla purkamassa omaa pahaa oloaan ensimmäiseen vastaantulijaan.)

Älä nyt sekoita palstaa oikeaan elämään. Ei missään ole oikeasti korrektia kutsua ketään loiseksi, oli kyse sitten kotiäidistä, työttömästä tai vaikka eläkeläisestä.

Se, kuinka paljon kotiäitiyttä sinänsä arvostetaan, on toinen kysymys. Itse kyllä koen, että äitiyttä sinänsä arvostetaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia

Tämä heijastelee myös yhteiskunnan yleistä taloudellista tilannetta. Nousukaudella tällainen valinta hyväksytään mielestäni selvästi paremmin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28947488:
Minusta se taas on hienoa, että nykyään kukin saa päättää, millainen nainen tai mies haluaa olla, ennen roolit oli paljon tiukempia. Mieskin saa nykyään olla perheelleen omistautunut pehmo, joka jää kotiin hotamaan lapsia. Ennen tämä ei olisi tullut kuulonkaan. Ja nainen saa olla vaikka huippujohtaja tai pullantuoksuinen äiti, tai vaikka molemmat, ihan oma valinta.

Saako aidosti päättää? Minusta kyllä suuntaus on se, että miehelle halutaan se oikeus päättää aidosti millainen haluaa olla ja missä roolissa, ja siitä halutaan tehdä hyväksyttävää mitä ikinä mies valitseekaan. Mikä ON hieno juttu. Mutta naiselta minusta tätä ollaan samalla viemässä pois, nainen on nykyään jotenkin huono jos haluaa olla ensisijaisesti esim. kotiäiti ja hän on vapaata riistaa mitä tulee haukkumiseen ja arvosteluun.

En minä ole tasa-arvoa vastaan, ja mieskin voi nykyiselläänkin olla vaikka sen koko liki 3 vuotta kotona jos tahtoo. Ja ainakin naispiireissä sitä vain arvostetaan, mutta naista joka tekee saman ei nykyään arvosteta juuri tippaakaan. Ihmetellään ja pyöritellään silmiä.

Ja minusta tasa-arvovouhotus menee perheen valinnan oikeuden yli juurikin tässä kotihoidontuki asiassa, vaikka se nyt _meidän_ perheelle taloudellisesti pieni juttu onkin. Se vaan on ilmentymä tästä typerästä tasa-arvo vouhotuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28947517:
Älä nyt sekoita palstaa oikeaan elämään. Ei missään ole oikeasti korrektia kutsua ketään loiseksi, oli kyse sitten kotiäidistä, työttömästä tai vaikka eläkeläisestä.

Se, kuinka paljon kotiäitiyttä sinänsä arvostetaan, on toinen kysymys. Itse kyllä koen, että äitiyttä sinänsä arvostetaan.

En puhu vain palstasta, sama asenne on havaittavissa monillakin keskustelupalstoilla internetissä. Mutta en siltikään puhu vain palstoista ja interneteistä, vaan elävästä elämästäkin. Ei se ole nykyään enää sillä tapaa sallittua olla 3 vuotta kotona lapsen kanssa, mitä se oli ennen. Ihan avoimesti sitä ihmetellään.

Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;28947523:
Saako aidosti päättää? Minusta kyllä suuntaus on se, että miehelle halutaan se oikeus päättää aidosti millainen haluaa olla ja missä roolissa, ja siitä halutaan tehdä hyväksyttävää mitä ikinä mies valitseekaan. Mikä ON hieno juttu. Mutta naiselta minusta tätä ollaan samalla viemässä pois, nainen on nykyään jotenkin huono jos haluaa olla ensisijaisesti esim. kotiäiti ja hän on vapaata riistaa mitä tulee haukkumiseen ja arvosteluun.

En minä ole tasa-arvoa vastaan, ja mieskin voi nykyiselläänkin olla vaikka sen koko liki 3 vuotta kotona jos tahtoo. Ja ainakin naispiireissä sitä vain arvostetaan, mutta naista joka tekee saman ei nykyään arvosteta juuri tippaakaan. Ihmetellään ja pyöritellään silmiä.

Ja minusta tasa-arvovouhotus menee perheen valinnan oikeuden yli juurikin tässä kotihoidontuki asiassa, vaikka se nyt _meidän_ perheelle taloudellisesti pieni juttu onkin. Se vaan on ilmentymä tästä typerästä tasa-arvo vouhotuksesta.

Eli onko tässä sittenkin kyse kotihoidontuesta? Muutokset kotihoidontukeen eivät ole niinkään tasa-arvokysymyksiä kuin talouskysymyksiä. Tavoitteena on myös pidentää työuria. Kotiäitiyttä ei kukaan ole kieltämässä. Enkä todellakaan tiedä ketään, joka sellaiselle valinnalle pyörittelee silmiään (paitsi palstalla). Sen sijaan uskon, että on ihmisiä, jotka pyörittelevät silmiään sille, että tälle valinnalle saa valtiolta tukea. Mutta nämä samat ihmiset pyörittelevät luultavasti silmiään työttömille, opiskelijoille ja eläkeläisille...

Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;28947538:
En puhu vain palstasta, sama asenne on havaittavissa monillakin keskustelupalstoilla internetissä. Mutta en siltikään puhu vain palstoista ja interneteistä, vaan elävästä elämästäkin. Ei se ole nykyään enää sillä tapaa sallittua olla 3 vuotta kotona lapsen kanssa, mitä se oli ennen. Ihan avoimesti sitä ihmetellään.

Jos asenteet on nähtävissä netissä, on ne olemassa muuallakin - eivät vain näkyvissä.

Ainahan kaikki kääntyy aina naisten syyksi, mikä on harmi. En minäkään pidä kotiäitien kutsumista loiseksi kivana asiana, ja se on todella väärin. Tällaisena rahallisesti tiukkana aikana arvot kovenee, ja mikä tahansa annettava tuki koetaan uhkana yhteiskunnalle. Kuka vain osaa kuitenkin laskea, miten yhteiskunta säästää jos pienipalkkainen nainen (mies) hoitaa lasta kotona hetken aikaa, ennen kuin vaikka ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi ja hakee lapselle hoitopaikkaa tulevaa varten.

Ei Suomessa avointa ilmapiiriä ole, mutta minä syytä siitä kyllä nyt naisia itseään.

Naisia on kymmeniä vuosia ohjattu suhdanteiden mukaan milloin töihin, milloin kotiin ja pyrittykin muuttamaan asenneilmapiiriä sellaiseksi, että se tukee aina senhetkisiä pyrkimyksiä. Päättäjät ovat milloin lasten, milloin tasa-arvon asialla :rolleyes:

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28947488:

Nykyäänkö? Kyllähän päätös on aina ollut oma.

Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;28947407:

Minäkin oon nainen ja äiti, mieheni on myös isä miehenä olon lisäksi. Meillä vaan isä ei ole ainoa työssäkäyvä, joten ihmettelen miksi tällaisessa tilanteessa miehen ei tulisi yhtälailla osallistua kotitöihin? Tosin osallistuu hän nytkin vaikka olen äippälomalla, lasten kanssa on enemmän sitten iltaisin kuin minä kun ei päivällä niitä näe. Omasta halustaan, onhan lapset yhdessä tuumin haluttu :)

• Tykkää
Reactions: rops
samaa mieltä, kyllä naisten kovimmat arvostelijat löytyy aina toisten naisten joukoista

nainen on naiselle susi

Minusta se on surullista, ja sen näkee joskus ihan itse vaikka jossain leikkipuistossa tai kahvilassa missä vaan on enemmän kuin kaksi äitiä. Ilmapiiri on kaikkea muuta, kuin avoin. Mistä se ihmeen kyräily tuleekin, jostain perimästä ja perinteestä?

Yhteistyössä